Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
  

Auteur Topic: Sprinter digitaliseren  (gelezen 30107 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Sprinter digitaliseren
« Reactie #90 Gepost op: 03 September 2006, 02:48:10 »
Als je goed kijkt, zie je dat hij het printspoor op twee plaatsen heeft onderbroken, dus correct aangelegd.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26682
    • Pagina van klaas
Re: Sprinter digitaliseren
« Reactie #91 Gepost op: 03 September 2006, 09:49:23 »
In de handleiding staat luid en duidelijk dat de diodes erin moeten als de blauwe draad niet wordt gebruikt. Geen idee waarom.
Ik heb een hele tijd naar dat schema zitten kijken. Conclusie: ik heb ook geen idee waarom die diodes er in moeten. Anders gesteld: wat gaat er mis als je ze weglaat?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: Sprinter digitaliseren
« Reactie #92 Gepost op: 03 September 2006, 11:38:05 »
Nee, er zijn situaties waar het onmogelijk is om de blauwe draad te gebruiken. Zoals nu het geval is met de Sprinter, de lampjes zijn onlosmakelijk verbonden met het Lokframe, en het lokframe is onlosmakelijk verbonden met 1 van de railstaven.

Nee, je kunt een Sprinter heel goed met blauwe draad digitaliseren. De Sprinter heeft maar een heel kort metalen frame waarin de lampjes zitten en waar het motordraaistel zijn draaipunt vindt. Als je het motorschild aanpast en het voorste schroefje op de print isoleert door het baantje ter plekke te onderbreken, dan is het frame electrisch geheel geïsoleerd en kun je het gebruiken voor de blauwe draad. Die is dan gelijk met de lampjes verbonden. Bij de motorloze bak idem dito.
Vreemd eigenlijk, want je zou inderdaad verwachten dat het frame via het draaistel en de wielen contact maken met een railstaaf. Maar niet dus. Zelf heb ik al jaren de Sprinter zo rondrijden (Motorola, dus moet wel) en gaat prima.
Maar voor DCC is het niet nodig en begin ik er meestal niet aan. Of ik maak wel de onderbreking op de print, maar leg er gelijk weer een draadbrug over. Kunnen mensen zelf kiezen.

@Klaas
Als dat echt per se moet, dan kan dat alleen maar met de interne constructie van de decoder te maken hebben.
« Laatst bewerkt op: 03 September 2006, 11:50:17 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Sprinter digitaliseren
« Reactie #93 Gepost op: 03 September 2006, 11:50:23 »
 Hallo,   ;)
   Zit er niet altijd standaard een diodebrug in een dekoder,om een vaste plus en min te krijgen?
Als dan de blauwe draad (+) aan de zwarte wordt gelegd ,sluit je een diode kort.
Lijkt me niet gezond voor de dekoderschakeling. 8)
 Ik heb trouwens net als Henk,het ''bakje'''met de front- en sluitseinlampjes net zo van de rest van de ene rail geisoleerd als hij.
 Geen geflikker,ik moet wel wat dimmen. ;)
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Sprinter digitaliseren
« Reactie #94 Gepost op: 03 September 2006, 12:54:03 »
Nee, je kunt een Sprinter heel goed met blauwe draad digitaliseren. De Sprinter heeft maar een heel kort metalen frame waarin de lampjes zitten en waar het motordraaistel zijn draaipunt vindt. Als je het motorschild aanpast en het voorste schroefje op de print isoleert door het baantje ter plekke te onderbreken, dan is het frame electrisch geheel geïsoleerd en kun je het gebruiken voor de blauwe draad.

Henk, ik weet dat je volkomen gelijk hebt, maar ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat de ombouwer wat moeite heeft met bepaalde zaken. Dus waarom dan moeilijk doen, als het ook eenvoudig met twee al aanwezige diodes is op te lossen. Dus waarom moeilijk als het ook makkelijk kan.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Sprinter digitaliseren
« Reactie #95 Gepost op: 03 September 2006, 13:38:14 »
Opnieuw hebben we in dit draadje moeten ingrijpen. Bij de eerstvolgende persoonlijke aanval zullen er serieuze maatregelen getroffen worden.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1146
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: Sprinter digitaliseren
« Reactie #96 Gepost op: 03 September 2006, 13:52:18 »
inmiddels door het gedoe met de decoder heeft deze nu volledig het leven gelaten  :'(
Verlopig ga ik gewoon een draadverbinding tussen de bakken realiseren en later, mocht dit eventueel nog nodig zijn, komt er een nieuwe decoder in.

Echter nog steeds de vraag, waarom stopt de sprinter op onafhankelijke plaatsen en gaan de sluitseinen aan?
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Sprinter digitaliseren
« Reactie #97 Gepost op: 03 September 2006, 14:01:04 »
Wouter, waarom de trein stopt, persoonlijk denk ik dat er iets niet goed is aangesloten. Maar dat is moeilijk te beoordelen van achter mijn beeldscherm. Mijn advies is laat een expert er eens naar kijken.



Mvg
Wim.

PS: Wat ik mij nog afvraag is, heb je het motorschild nog vervangen, of heb je dat zelf aangepast. Als je het zelf gedaan hebt voldoet het dan aan de eisen? Een goed voorbeeld is hier te vinden http://www.modellbahn-online.de/inhalt/digital/flm_motorschilder/flm_motorschilder.html
« Laatst bewerkt op: 03 September 2006, 15:55:57 door Wim Ros »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1146
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: Sprinter digitaliseren
« Reactie #98 Gepost op: 03 September 2006, 18:22:03 »
Ik heb het zelf aangepast. Of het aan de eisen voldoet?? Geen flauw idee  :-X  Ik heb bij het betreffende schroefje de totale stroomvoering weggeslepen zodat deze geen caonact meer maakt. Anders zou je kortsluiting krijgen neem ik aan.
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Sprinter digitaliseren
« Reactie #99 Gepost op: 03 September 2006, 19:13:28 »
een nieuw motorschildje is een super oplossing! kost maar centen, maar scheelt werk en werkt super!
Nederlands H0 Modelspoor

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Sprinter digitaliseren
« Reactie #100 Gepost op: 03 September 2006, 19:34:55 »
Ik heb het zelf aangepast. Of het aan de eisen voldoet?? Geen flauw idee  :-X  Ik heb bij het betreffende schroefje de totale stroomvoering weggeslepen zodat deze geen caonact meer maakt. Anders zou je kortsluiting krijgen neem ik aan.

Probeer even een scherpe foto te nemen van het schildje


mvg
wim
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26682
    • Pagina van klaas
Re: Sprinter digitaliseren
« Reactie #101 Gepost op: 03 September 2006, 21:22:21 »
Ik heb het zelf aangepast. Of het aan de eisen voldoet?? Geen flauw idee  :-X 
Dat is nou jammer. In de analoge uitvoering is er een elektrische verbinding tussen het locchassis en één van de koolborstelhouders. De bedoeling van de aanpassing van het schild is om deze verbinding te verbreken. De beste manier om te controleren of het gelukt is? Meten. Na hermontage, en voor het aansluiten van de decoder, een ohmmeter er tegenaan houden en kijken  of er inderdaad geen verbinding meer is. Dan heb je wel een flauw idee, een zout idee zelfs.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jean_Hoogstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Sprinter digitaliseren
« Reactie #102 Gepost op: 03 September 2006, 21:34:51 »
In de Railhobby van januari 2005 staat een artikel waarin het digitaliseren (stap voor stap) van een Fleischmann treinstel is beschreven.
Het gaat weliswaar niet om een Sprinter maar om een oud Plan V  treinstel.
De twee zullen aan de binnenzijde ongetwijfeld grote overeenkomsten vertonen. Wellicht is het zinvol om dat artikel eens goed door te lezen, misschien zelfs wel even te bestuderen.

Succes

Groet
Jean
 

Kreet van de week:
(bijna) Alles valt te leren  ;)

« Laatst bewerkt op: 03 September 2006, 21:38:27 door Jean_Hoogstad. Reden: tikfoutje »

Jean_Hoogstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Sprinter digitaliseren
« Reactie #103 Gepost op: 03 September 2006, 21:48:13 »
een nieuw motorschildje is een super oplossing! kost maar centen, maar scheelt werk en werkt super!


Zo'n ding kost ongeveer een tientje.
Je kunt ook wachten tot de modeltorque voor Fleischmann locs leverbaar wordt. Betaal je, naar ik inschat, 30 Euro voor. Daar loopt die vast nog mooier mee, met name bij lage snelheid.
   
Zomaar een overweging...  ;)


Groet,
Jean 
« Laatst bewerkt op: 03 September 2006, 22:28:04 door Jean_Hoogstad. Reden: tikfoutjes, ja alweer! »

Jean_Hoogstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Sprinter digitaliseren
« Reactie #104 Gepost op: 03 September 2006, 22:42:34 »
...............
..............
Vreemd eigenlijk, want je zou inderdaad verwachten dat het frame via het draaistel en de wielen contact maken met een railstaaf. Maar niet dus.
...............
...........



Deze constructie heeft mij aanvankelijk ook verbaasd, omdat je het niet verwacht. Bij de 'nieuwere' locs kom je deze constructie tegen.
Je kunt dan kiezen: retour via blauw of zwart.


groet,
Jean