Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:10:02
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:06
Molenbaan (werktitel) door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
  

Auteur Topic: Tips voor stuurstand schaal N  (gelezen 871 keer)

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Tips voor stuurstand schaal N
« Gepost op: 19 October 2024, 18:59:42 »
De afgelopen maanden met andere dingen bezig geweest, maar nu de dagen weer korter worden weer treintjes aan het rijden.

En natuurlijk gelijk de behoefte om mijn baan/materieel uit te breiden. Ik heb nu een diesel-vrachtloc plus een stuk of tien verschillende goederenwagons en een NS 1848 met een bijbehorende ICR-wagon en een soortgelijke wagon in buitenlandse kleuren.

Ik zou heel graag een trein bouwen met die 1848 en een aantal NS ICRs plus een bijbehorende stuurstand. Of in Benelux-intercity kleuren. Maar helaas is dat niet beschikbaar op schaal N.

(Een loc passagierswagons laten duwen kan natuurlijk echt niet zonder stuurstand. Bij vracht rangeren is er nog de optie dat de machinist op de laatste wagon gaat staan en vanaf daar de loc draadloos aanstuurt dus kan ik ermee leven...)

Wel zijn er enkele Duitse "Steurwagen" van in elk geval Piko en Fleischmann. Heeft iemand een tip voor wat de beste keus is? De Piko "Wittenberger Kopf" ziet er aardig uit en is (hoewel lastig te zoeken!) blijkbaar in verschillende kleurstellingen beschikbaar. Dan zou ik kunnen kiezen voor DB-rood om later een meer authentieke DB regio-trein samen te kunnen stellen.

Ik begrijp dat je er over het algemeen een decoder in kan stoppen om de lichten aan te sturen. Nog tips wat dat betreft? Helemaal ideaal zou zijn dat de stuurstand bij het pendelen tussen twee eindpunten gebaseerd op ABC-dioden de lichten ook aanpast aan de rijrichting maar ik kan niet bedenken hoe dat zou kunnen werken.

Voor gewoon handmatig aansturen ligt het hergebruiken van het loc-DCC-nummer voor de hand, zodat de loc en de stuurstand dezelfde instructies ontvangen.

En als die stuurstand verlicht wordt, misschien ook een optie om een kabeltje door te trekken naar de wagons en daar ook verlichting in te bouwen? Dan wordt ontkoppelen natuurlijk wat lastig...

PS. Het doet me steeds pijn aan mijn hart als ik hier op Den Haag CS de trein naar Eindhoven zie staan getrokken + geduwd (neem ik aan? of alleen getrokken?) door TRAXXen aan beide kanten maar dan een oude benelux-stuurstand ertussen die nu z'n oude dag slijt als simpele domme passagierswagon... Maar dat gaan niet zo lang meer duren met de instroom van de ICNGs.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Tips voor stuurstand schaal N
« Reactie #1 Gepost op: 19 October 2024, 20:09:16 »
Voor de rijtuigen zul je moeten kijken welke je het beste bevalt, ik heb een Brawa-stam met Rotlingen. Minitrix en Flesichmann hebben ook Duitse dubbeldeksrijtuigen in het assortiment.
Je kan de loc en stuurstand hetzelfde adres geven zodat deze gelijk reageren of dubbeltractie instellen met CV19. Met magneetkoppelingen kan je de stroomafname en verlichting door de hele stam inbouwen terwijl deze nog ontkoppelbaar zijn.

Ik zou heel graag een trein bouwen met die 1848 en een aantal NS ICRs plus een bijbehorende stuurstand.
Dan heb je een 1700 nodig, een 1800 kan niet met een ICR-stuurstand overweg.

Citaat
Of in Benelux-intercity kleuren.
Dan heb je juist een Benelux-stam nodig, die gaan alleen met een 11.8 van de NMBS.

Citaat
Het doet me steeds pijn aan mijn hart als ik hier op Den Haag CS de trein naar Eindhoven zie staan getrokken + geduwd (neem ik aan? of alleen getrokken?) door TRAXXen aan beide kanten maar dan een oude benelux-stuurstand ertussen
Wees gerust, dat zijn geen Benelux-stuurstandrijtuigen want die zijn gesloopt. Het zijn omgebouwde ICR, die ooit met 1700'n reden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Tips voor stuurstand schaal N
« Reactie #2 Gepost op: 20 October 2024, 17:47:32 »

Voor de rijtuigen zul je moeten kijken welke je het beste bevalt, ik heb een Brawa-stam met Rotlingen. Minitrix en Flesichmann hebben ook Duitse dubbeldeksrijtuigen in het assortiment.

Ik neig naar de Piko Wittenburger Kopf in DB-rood zodat ik er eventueel ooit nog een redelijk authentiek uitziende DB Regio-trein van kan maken.

Citaat
Dan heb je een 1700 nodig, een 1800 kan niet met een ICR-stuurstand overweg.

Misschien wel met een DB-lok?  ;D

Ik ben ondertussen te kippig om het verschil tussen 1600, 1700 en 1800 te kunnen zien op schaal 1:160 dus daar maak ik me maar geen zorgen over.

Citaat
Wees gerust, dat zijn geen Benelux-stuurstandrijtuigen want die zijn gesloopt. Het zijn omgebouwde ICR, die ooit met 1700'n reden.

Oh ja, dit heb ik verkeerd onthouden: