Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Mischa
Vandaag om 23:24:40
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
Vandaag om 23:17:56
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
Vandaag om 23:15:21
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 23:14:52
Sfeer op je modelbaan door sneek
Vandaag om 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
Vandaag om 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
Vandaag om 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36

Auteur Topic: Een nieuw begin op zolder  (gelezen 2960 keer)

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
Een nieuw begin op zolder
« Gepost op: 29 August 2024, 21:35:44 »
Een nieuw begin op zolder. Ik heb er al een baan liggen, maar die bevalt niet meer, de opstelsporen zijn te klein en ik kan nergens goed bij.

Dus ik ben gaan plannen op een nieuwe plek. Een paar uitgangspunten:
- Schaal N.
- Ik wil graag kunnen rijden met lange (goederentreinen).
- De baan heet een Nederlands uiterlijk.
- Ik heb een hele berg Fleischmann Piccolo rails liggen, dus daar kan ik het schaduwstation van bouwen.
- Op het zichtbare deel komen alleen Peco code 55 rails.
- Het kleine station heeft de mogelijkheid voor 2 korte kerende treinen (SLT, ICM, etc) en een wat langere trein die zelfde van lok zou kunnen wisselen die op het uithaalspoortje gereed staat.

Dit zijn de plannen tot nu toe:

Links onderin een klimspiraal met 9130 en 9135 (R3 en R4). Ik denk dat ik daarme zo'n 60cm in hoogte wil overbruggen.

Op dit moment is er nog geen plankje gezaagd of rail gelegd ;) Ik ontvang heel graag feedback zodat het plan hopelijk nog beter/leuker wordt :)

P.S. Ik weet dat de Fleischmann rails in het plan niet helemaal aansluiten, dat komt wel goed bij het leggen.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter J K

• Offline Offline
Re: Een nieuw begin op zolder
« Reactie #1 Gepost op: 29 August 2024, 23:08:36 »
Om te beginnen een paar vraagjes: hoe groot is het oppervlak en hoe bevindt het zich in de ruimte? Kun je in dit plan wel overal goed bij? Ik ben niet thuis in N, vandaar.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 29 August 2024, 23:42:26 »
Hallo,

Altijd leuk om iets nieuws op te zetten. Inderdaad nog geen maten gegeven waardoor het wat lastig is om ideeen te geven. Het lijkt een redelijk grote ruimte. Dit ontwerp biedt niet veel spelmogelijkheden, denk ik. Slecht 1 station waar je steeds dezelfde handelingen moet uitvoeren. Er moet toch veel meer mogelijk zijn op dit oppervlakte. iets met goederen, industrie en losweg bijv. Probeer duidelijker te formuleren wat je wil uitbeelden en dan komt de rest wel als je dat gaat uitwerken. succes.

jandcargo

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #3 Gepost op: 30 August 2024, 08:14:06 »
Dank voor jullie reacties  (y)

De ruimte is 1.95m breed en aan de rechterzijde 1.20 diep. Aan de linkerzijde heb ik iets meer ruimte, ik ben redelijk flexibel in de plek waar ik van 1.20 naar 1.40 ga, dat hoeft niet perse met een rechte hoek, mag ook schuin aflopen.
De ruimte is aan alle kanten behalve de voorzijde ingeklemd, ik moet dus wel de achterzijde kunnen bereiken.
In de hoogte begint er op 1 meter hoogte een schuine muur, daaronder heb ik dus alle vrijheid, vandaar het idee van een groot schaduwstation.

Als er iets mogelijk is met goederen, dan zou ik dat wel heel leuk vinden. Ideeën zijn zeer welkom.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 30 August 2024, 18:02:04 »
Hallo Peter,

Kun je het plan spiegelen over de horizontale as? En dan bedoel ik beide niveau's. Je zou dan van het lichtgrijze spoor een containerterminal kunnen maken

Mijn idee en 2 centen.
Jeroen

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #5 Gepost op: 30 August 2024, 19:47:36 »
Ik zou dat overloopkruis niet in de vrije baan leggen. Dat wordt zo nooit toegepast. Als je persé op de vrije baan wilt overlopen, leg dan een paar normale overloopwissels neer.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #6 Gepost op: 30 August 2024, 21:39:01 »
Kun je het plan spiegelen over de horizontale as? En dan bedoel ik beide niveau's. Je zou dan van het lichtgrijze spoor een containerterminal kunnen maken
Dankjewel voor het meedenken. Ik heb geprobeerd te spiegelen, maar dan loop ik er tegenaan dat ik rechtsonder maar 120cm diepte heb. Dan moet ik de sporen schuin gaan leggen en past het station weer niet.

Ik zou dat overloopkruis niet in de vrije baan leggen. Dat wordt zo nooit toegepast. Als je persé op de vrije baan wilt overlopen, leg dan een paar normale overloopwissels neer.
Was al een twijfelgeval, misschien doe ik nog een enkele overloop, voor nu heb ik 'm maar weggehaald, dank voor de tip :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter J K

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 August 2024, 23:05:42 »
Een paar dingen die me opvallen. Aan de achterkant heb je op de bovenverdieping een extra opstelterrein met vier sporen dat verborgen is. Hoe ga je daar bijkomen met de diepte van 120 cm? Dat geldt overigens ook voor de sporen in het schaduwstation onder.
Ten tweede zeg je vooral wat met goederen te willen doen, maar is het station alleen op personenvervoer ingericht. Ik zie geen goederenloods of industrieaansluiting die tot gevarieerd goederenverkeer uitnodigen. Wil je alleen langere goederentreinen af en toe langs laten komen, zonder verdere rangeeractiviteit?
Het bovenste uithaalspoor bedient alleen de twee korte perronsporen. Wat is daar de functie van? Wil je daar ook lokwissels uitvoeren?
Met vriendelijke groet,

Peter

C-rails

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 31 August 2024, 10:45:02 »
Ik denk dat ik daarmee zo'n 60cm in hoogte wil overbruggen.

Met N-spoor deze hoogte overbruggen kan natuurlijk, maar heb je ook nagedacht hoe lang treinen bezig zijn om omhoog en omlaag te kunnen? 1 wenteling is al 264 mm

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #9 Gepost op: 31 August 2024, 15:26:02 »
Aan de achterkant heb je op de bovenverdieping een extra opstelterrein met vier sporen dat verborgen is. Hoe ga je daar bijkomen met de diepte van 120 cm? Dat geldt overigens ook voor de sporen in het schaduwstation onder.
Dat is wel een hele verstandige opmerking, daar had ik nog niet voldoende over nagedacht.
Ik dacht eigenlijk dat ik met voldoende hoogte-overbrugging wel wat ruimte creëer om overal bij te komen. Maar m'n plan zo bestuderend ben ik wel bang dat dit tegen gaat vallen. Het enige dat ik nu kan bedenken is om een werkgat te maken rechtsonder, dus tussen het paradespoor en het station. Als de baan niet te hoog is kan ik daar in stappen en dan bukken voor het schaduwstation.

Ten tweede zeg je vooral wat met goederen te willen doen, maar is het station alleen op personenvervoer ingericht. Ik zie geen goederenloods of industrieaansluiting die tot gevarieerd goederenverkeer uitnodigen. Wil je alleen langere goederentreinen af en toe langs laten komen, zonder verdere rangeeractiviteit?
Tsja, dat is vrees ik wel de concessie die ik moet doen. Rangeren met goederen is op deze beperkte oppervlakte nauwelijks mogelijk. Ik kan dan maar kleine treinen samenstellen. Dus ik laat ze langsrijden, wisselen van samenstelling moet met de hand.

Het bovenste uithaalspoor bedient alleen de twee korte perronsporen. Wat is daar de functie van? Wil je daar ook lokwissels uitvoeren?
Dit is bedoeld als opstelspoor voor de treinstellen. Ik heb een aantal Nederlandse treinstellen die daar prima passen (ICM, hondekop, SLT, VIRM).
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #10 Gepost op: 31 August 2024, 15:28:41 »
Met N-spoor deze hoogte overbruggen kan natuurlijk, maar heb je ook nagedacht hoe lang treinen bezig zijn om omhoog en omlaag te kunnen? 1 wenteling is al 264 mm
Ik wil in de spiraal ook gewoon blokken maken waardoor die tijd niet zo erg is. Bij gebruik van R3 en R4 is de binnenboog 40cm straal en dus ~250cm lengte. Bij een stijging van 2% pak ik elke rond 5cm. Met een blok per ronde heb ik er 12 omhoog en 12 omlaag.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #11 Gepost op: 31 August 2024, 15:35:50 »
Ga je lekker volgen Peter  :police: :police:
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Peter J K

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 31 August 2024, 21:21:11 »
Ik weet natuurlijk niet hoe je totale zolderruimte er uitziet, maar gezien je wensen: zou het ook mogelijk zijn een rondlopende baan langs de wanden te maken en deze vanuit het midden te bedienen? Dat zou op zich wel de meeste en mooiste rijlengte kunnen creëren.
Met vriendelijke groet,

Peter

C-rails

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 01 September 2024, 08:03:35 »
Met een blok per ronde heb ik er 12 omhoog en 12 omlaag.

Aantal blokken maakt niet uit hoelang het nog duurt aleer een bepaalde combinatie de helix heeft doorlopen.  :angel:

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #14 Gepost op: 01 September 2024, 10:00:55 »
Ik weet natuurlijk niet hoe je totale zolderruimte er uitziet, maar gezien je wensen: zou het ook mogelijk zijn een rondlopende baan langs de wanden te maken en deze vanuit het midden te bedienen? Dat zou op zich wel de meeste en mooiste rijlengte kunnen creëren.
Het zou heel tof zijn als dat kon, maar daarvoor moeten er eerst wat kids opgroeien en wegwezen ;)
We hebben er 6 waarvan nog 2 bij elkaar op 1 kamer en de jongste van net 1 op onze kamer. Er stroomt dus nog wel wat water door de Waal voor ik meer ruimte krijg.
Deze ruimte is een stukje van de kamer van de oudste van 16 die ook treinengek is. Heeft nu zijn eigen baan, maar vindt het niet erg als ik deze baan zou bouwen waar hij dan ook mee kan spelen.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek