Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
Vandaag om 23:11:59
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
Vandaag om 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
Vandaag om 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
Vandaag om 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:08:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
Vandaag om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
Vandaag om 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 20:56:01
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 20:49:41
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 20:49:05
Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:57:58
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R1954
Vandaag om 17:16:53
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09

Auteur Topic: Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing  (gelezen 15599 keer)

AP3737

• Offline Offline
Re: Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
« Reactie #90 Gepost op: 20 April 2025, 21:19:15 »
Dat is sterk aantal afhankelijk. Als je losse strips gaat maken en batches van 30 ofzo dan zal je op iets van 3 a 4€ per strip zitten, all in clusive.
Als je panels laat maken, dan wordt dat minder maar ik kan je niet vertellen hoeveel. Ik kan voor mijn strips wel eens een offerte doen daarvoor  ???
Ik heb pas eens gekeken, maar kwam, inclusief verzending en belasting, op 3,80 als je er 5 laat maken. Bij 20 stuks wordt dat 1,95 en bij 30 stuks 1,70 per stuk. Als je er panels van maakt, wordt dat nog ietsje goedkoper. Opgemerkt moet worden dat ik er alleen basic componenten op had zitten. En ik had een kortingscoupon van 8,30 ook meegerekend. De bovengenoemde kosten worden voor ongeveer de helft bepaald door verzending en belasting.

Groet, Aiko

bask185

• Offline Offline
Re: Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
« Reactie #91 Gepost op: 20 April 2025, 21:57:33 »
Je zit met strips met de lengtes. Wanneer ze lang worden gaat, in dit geval, de 28cm een rol spelen. Ik heb hier 2x offerte gemaakt voor de 28cm strips.

Ik kon helaas geen grotere aantallen doen omdat ze daarvoor niet meer genoeg LEDs op voorraad hadden  ::).

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

• Offline Offline
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): nieuwe DCC wisseldecoders
« Reactie #92 Gepost op: Vandaag om 20:49:41 »
Beste lezers,

Vandaag wil ik starten met de beschrijving van een nieuw project: de wisselaandrijving van onze clubbaan.

Onder de baan gebruiken we oude telefoonrelais (48 Volt – 1000 Ohm) om de wissels te schakelen. Oorspronkelijk verzorgden deze relais ook de polarisatie van het hartstuk. Omdat echter bleek dat deze oude relais niet altijd betrouwbaar contact maakten, hebben we naast elk telefoonrelais een apart 48V relais geplaatst voor de polarisatie (op de foto te herkennen als het blauwe relais).

De wisselprintjes zijn allemaal voorzien van een RJ45-connector. Op de buitenste pinparen (1+2 / 7+8) staat 48V wanneer het wissel omgezet moet worden, en geen spanning wanneer de ruststand gewenst is.

De wisselprintjes worden via een platte, achtpolige witte kabel aangesloten op de centrale besturingselektronica. Elk station heeft zijn eigen besturing. In de oude situatie was deze elektronica verbonden met een PIO-kaart in de pc, waardoor we de wissels met 5V-signalen vanuit de computer konden aansturen. De centrale besturing bestond (in grote lijnen) uit een optocoupler per ingangssignaal, die vervolgens via kleine printrelais 48V op de RJ45-uitgangen zette.

Door de jaren heen is deze elektronica organisch gegroeid. De tijd is nu rijp voor een grondige vernieuwing. Hieronder zie je een foto van de oude besturing; de rood omlijnde delen zijn verantwoordelijk voor de wisselsturing.

Zoals eerder vermeld, wordt de baanbesturing stapsgewijs overgezet op DCC. Daarom hebben we een nieuwe DCC-wisseldecoder ontwikkeld, die per decoder 16 wissels kan schakelen. Hieronder zie je een screenshot van het nieuwe printontwerp.

Zoals te zien is, zijn de oude “losse” RJ45-connectoren vervangen door moderne connectors zoals die ook in netwerkswitches gebruikt worden. Op elke connector kunnen vier stekkers worden aangesloten. Bij elke uitgang horen een gele en een groene LED.

We hebben nagedacht over een nuttige toepassing van deze LEDs. Uiteindelijk is het volgende principe gekozen:
– Wanneer een wisselrelais correct is aangesloten en zich in ruststand bevindt, brandt de groene LED.
– Wanneer het relais wordt geactiveerd, dooft de groene LED en gaat de gele branden.

Na wat gepuzzel is het hieronder staande principeschema opgesteld. Dit is op een experimenteerprint getest. Daarbij is op alle punten gemeten welke spanningen aanwezig zijn en hoeveel stroom er loopt. De theorie en de praktijk bleken gelukkig met elkaar in overeenstemming te zijn. Wat wel wat tegenviel, is dat de LEDs maar liefst 1 à 2 mA nodig hebben om zichtbaar te zijn. Daarom zijn soms weerstanden parallel geschakeld om oververhitting te voorkomen.

In het schema zijn spannings- en stroomwaarden aangegeven:
– Groene waarden gelden wanneer het relais niet geactiveerd is.
– Paarse waarden gelden wanneer het relais wel geactiveerd is.

In de emitter van de transistor is een kleine weerstand van 1 Ohm opgenomen. Deze dient om via de ADC-ingangen van de processor te kunnen meten hoeveel stroom er loopt. Bij een fout of overbelasting kan het wissel dan (hopelijk snel genoeg) worden uitgeschakeld. Of de ADC in de praktijk snel genoeg reageert om schade bij een kortsluiting te voorkomen, moet nog blijken – de reactietijd ligt in de orde van tientallen microseconden.

Commentaar is van harte welkom!

Groet,
Aiko