Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 09:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:30:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 08:24:43
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Piko NS 1000  (gelezen 40561 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Piko NS 1000
« Reactie #195 Gepost op: 21 October 2024, 16:14:28 »
Roco had toch een enorm gat in de schotplaat, wat ook niet echt overeenkomt met het 1:1? Het zal kiezen zijn uit 2 "kwaden". Ik denk in elk geval dat het fraai is dat Piko een dichte schotplaat meeleverd.

Groeten,
Rogier

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko NS 1000
« Reactie #196 Gepost op: 21 October 2024, 17:49:04 »
Roco had ook een dichte schortplaat voor op het front.
En aan de gekoppelde zijde de schortplaat met de gleuf.
De kortkoppelmechaniek met de NEM-schacht kon je zo verwijderen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6684
Re: Piko NS 1000
« Reactie #197 Gepost op: 21 October 2024, 18:00:18 »
Roco 1000 schort: open en dicht, dat had Piko ook kunnen doen.......





....maar ze kozen voor iets anders en daar zul je het mee moeten doen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko NS 1000
« Reactie #198 Gepost op: 21 October 2024, 19:33:47 »
Voor de mensen die een koppeling aan beide zijden van de loc nodig hebben, is de Piko oplossing mooier. Heb je maar aan één zijde een koppeling, dan is de Roco oplossing mooier. Voor ieder wat wils….  ;D ;D ;D

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Piko NS 1000
« Reactie #199 Gepost op: 21 October 2024, 21:29:05 »
Persoonlijk vind ik de Roco oplossing mooier. Dat gat zie je immers ook nauwelijks als er wagens of rijtuigen achter hangen. Die schuivende plaat zie je wel degelijk, want valt duidelijk buiten de lokkast. Daarbij sluit ie ook nog s niet goed aan op de bovenbouw van de lok.
Vreemder nog vind ik de pantograaf. Op de foto die Prutser plaatste zit de juiste op de Roco gemonteerd. De wijdte van de panto is tamelijk klein, die van het bovenstuk nog kleiner. En ze zijn laag.
Die op de piko zijn te groot.

Groet
Huup

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: Piko NS 1000
« Reactie #200 Gepost op: 21 October 2024, 21:42:19 »
Op de foto van Prutser staan 2 totaal verschillende pantografen, de Piko heeft de originele (Zwitserse bouwvariant), de Roco de latere versie (Faiveley)
Qua niet aansluiten van de schortbeplating, dat is bij Roco ook een los onderdeel met bijbehorende naad

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5374
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko NS 1000
« Reactie #201 Gepost op: 21 October 2024, 21:46:18 »
Huup,

Ik weet bijna zeker dat die stroomafnemers op de Piko 1000 1:1 de goede afmeting hebben, gezien het feit dat Wim Wolters (de vorige Piko agent in NL) beschikte over alle gegevens, inclusief de tekening van de Zwitserse Oerlikon stroomafnemers.
Om de afmetingen daarvan met het exemplaar op de Roco 1000 te vergelijken is een soort van appels en peren verhaal. Dit gezien het feit dat die panto’s op de Roco samengestelde - van Sommerfeldt waren. Ze leken alleen nergens op. Dat heb ik ooit in Railhobby geprobeerd een beetje cosmetisch aan te passen maar het bleef behelpen….

@ Quinzeedied: het enige van die Roco/ Sommerfeldt panto wat een beetje Faiveley was, waren de dubbel uitgevoerde benen in het onderraam. Alleen was de Faiveley op de 1000 uitgevoerd met een Faiveley met enkele benen in het onderraam en het bovenraam was absoluut niet conform Faiveley. Bekijk de grootbedrijffoto’s maar eens die er zijn en vergelijk die met het Roco exemplaar, dan zie je duidelijk waar de makke zat….
« Laatst bewerkt op: 21 October 2024, 21:50:54 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: Piko NS 1000
« Reactie #202 Gepost op: 21 October 2024, 21:59:00 »
@Rob, ik weet de verschillen hoor tussen de modelversie van Roco en de echte pantografen, zelfs al eerder in een topic over 1000'en benoemd  ;)

Maar dacht dat de versie zoals op de echte 1000 ook een Faiveley-variant was, ik zie bouwtechnisch qua bovenramen op de diagonale buis na best wat overeenkomsten met de pantografen op andere NS-locs?
« Laatst bewerkt op: 21 October 2024, 22:00:50 door Quinzeedied »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko NS 1000
« Reactie #203 Gepost op: 21 October 2024, 22:07:41 »
Somda... "...de stroomafnemers van het type G87 van MFO vervangen door stroomafnemers van het type G5b van Faiveley. Hiermee wordt de uitwisselbaarheid met andere locomotieven vergroot. Daarnaast was de NS niet tevreden over de stoomafnemers van MFO."

Vermoedelijk waren individuele onderdelen (sleepstukken, aandrijving, ed) ten dele uitwisselbaar. De afmetingen van de G5b waren duidelijk anders dan de Faiveley's op andere NS loks.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2024, 22:58:42 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: Piko NS 1000
« Reactie #204 Gepost op: 21 October 2024, 22:21:40 »
De verschillen qua maatvoering zitten hem vooral in de onderste delen, met een veel korter onderraam. Dingen als sleepstukken en aandrijving lijken prima uitwisselbaar.

https://treinposities.nl/foto/229510

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5374
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko NS 1000
« Reactie #205 Gepost op: 21 October 2024, 22:54:34 »
Dat korte onderraam was van toepassing omdat de 1000’en hoger waren … op de foto hierboven (linkje) is dat verschil met de stroomafnemers op de 1147 goed te zien.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2024, 23:13:28 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Piko NS 1000
« Reactie #206 Gepost op: 22 October 2024, 12:46:16 »
Heren, ik wist niet dat er vsrschillende pantografen op de 1000 hebben gezeten.
Zelf heb ik er de Faively opzitten zoals die door Frie zijn gemaakt. Vandaar dat de, naar nu blijkt, Oerlikon me totaal verkeerd leek :-[
Afijn.
In onderstaand draadje beide pantoos van Frie.
Dan lijkt me die van Piko toch redelijk groot. Kan de uitslag zijn die de schijn voorwerpt, natuurlijk. :angel:

Groet weer,
Huup

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80933.msg3221877731#msg3221877731

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6684
Re: Piko NS 1000
« Reactie #207 Gepost op: 22 October 2024, 12:59:14 »
Onwetendheid is een zegen, voor mij althans.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Piko NS 1000
« Reactie #208 Gepost op: 22 October 2024, 13:41:36 »
Ik wilde even een vergelijk maken met mijn Philo 1000, maar dat zijn dus ook Oerlikon stroomafnemers zoals correct bij aflevering en niet 1 op 1 vergelijkbaar met de Piko's. Die van Erwin Frick zijn wel wat subtieler, maar er zit dan ook ruim 30 jaar tussen.


« Laatst bewerkt op: 22 October 2024, 13:43:58 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: Piko NS 1000
« Reactie #209 Gepost op: 22 October 2024, 13:51:12 »
De Philo op de foto rechts heeft geen Oerlikons, maar de latere Faiveleys ;) Anders zouden ze juist wel vergelijkbaar zijn...
« Laatst bewerkt op: 22 October 2024, 14:08:35 door Quinzeedied »