Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baureihe 52 001 in de Reichsbahn tijd (en 50 377) door Bahn-AG
Vandaag om 00:00:24
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door bask185
09 September 2024, 23:46:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
09 September 2024, 23:01:31
Decals voor NMBS 62 series Infrabel ... waar te vinden ... door Kees-Jan
09 September 2024, 22:45:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 September 2024, 22:41:51
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
09 September 2024, 22:39:03
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door Luit
09 September 2024, 22:28:44
NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw door Ivo tB
09 September 2024, 22:26:29
Ervaringen van een beginner door Edwin2121992
09 September 2024, 21:52:05
Tesla batterij trein in Brandenburg door Quinzeedied
09 September 2024, 21:49:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
09 September 2024, 21:00:13
opendag Delftse modelbouw vereniging 19 0ktober 2024 door Dick55
09 September 2024, 20:57:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Cegielski
09 September 2024, 20:33:25
Raadplaatje door grossraumwagen
09 September 2024, 20:28:12
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Ronald69
09 September 2024, 20:10:38
Aachenau West door Ronald69
09 September 2024, 20:08:59
PIKO 2024, nieuws van de fabrikant door Harryku
09 September 2024, 19:52:50
De vergeten AFB/NOHAB Bullnose diesellocomotief door Jeronimos
09 September 2024, 19:39:59
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door Ben
09 September 2024, 19:18:07
Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
09 September 2024, 19:11:20
Minol, een micro baantje in TT door hervé
09 September 2024, 18:49:24
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
09 September 2024, 18:38:20
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
09 September 2024, 18:23:50
7 en 8 september terug naar toen door Arjan6511
09 September 2024, 17:52:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
09 September 2024, 17:15:20
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
09 September 2024, 16:54:36
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
09 September 2024, 16:34:58
Maasmuiden Haven door Dennis.
09 September 2024, 16:29:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
09 September 2024, 15:47:16
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Hendrik Jan
09 September 2024, 15:40:47
  

Auteur Topic: Welk relais als alternatief voor "denkende" wissels van Fleischmann?  (gelezen 3044 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 16278
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Welk relais als alternatief voor "denkende" wissels van Fleischmann?
« Reactie #30 Gepost op: 27 July 2024, 09:20:38 »
Yep, die hebben dan wat extra's met die extra contacten.

HuubvG

  • Midden-Groningen
  • Offline Offline
  • Berichten: 3952
Re: Welk relais als alternatief voor "denkende" wissels van Fleischmann?
« Reactie #31 Gepost op: 27 July 2024, 15:37:00 »
Nóg oudere Fleischmann wissels hadden / hebben een dubbelpolig, bistabiel relais in zich. Als je die onder de baan hangt kun je sporen stroomloos maken en/of ompolen. Je zou dan de aanvoer op de twee railstaven aan de enkele kant van de wissel kunnen solderen, de 2 paar railstaven aan de wisselzijde met de sporen kunnen verbinden. Schakelen met wissel- of gelijkstroom mogelijk, met de drie aanvoerdraden. Maar geen eindafschakeling, dus een korte puls is gewenst.

Vaak heb je die oudjes nog wel liggen, of ze zijn goedkoop te halen. Het schakelen met die oude krengen lukt altijd feilloos alhier, ofschoon het rijden erop minder betrouwbaar is, net als het jongere type waar je het over hebt in het startbericht. op de foto in #0.

Er zijn al wat opties genoemd in dit draadje, deze kon er nog wel bij, dacht ik. Misschien hebben jij, of meelezenden er wat aan.  :)
Oude Fleischmann treinen vanaf 1962, Train Jaune vanaf 2002 en nog wat knutselplannen

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 516
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Welk relais als alternatief voor "denkende" wissels van Fleischmann?
« Reactie #32 Gepost op: 27 July 2024, 16:08:43 »
Maar nu de hamvraag:
Is het diodes, dioden of beiden  ;D
Mag allebei. Naast de hamvraag en eieren voor je geld kiezen, kun je een heerlijke lunch maken.  :)
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 516
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Welk relais als alternatief voor "denkende" wissels van Fleischmann?
« Reactie #33 Gepost op: 27 July 2024, 16:20:41 »
Bas (wob), er wordt in dit draadje ook geschreven over decoders (niet door jou). Ik krijg echter de indruk dat je analoog rijdt. Maar het kan zijn dat je digitaal rijdt en analoog schakelt. In zo'n geval zou je met de wisselstand een relais schakelen die op zijn beurt dan asymmetrische "stroom" op de rails zet van de trein die moet stoppen voor het wissel. Het mooie is dat je dan geen stukken stroomloos hoeft te maken maar dat de trein door de asymmetrische "stroom" de trein keurig afremt en stopt. De locdecoders moeten wel met de zogenoemde abc van Lenz overweg kunnen. 
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 525
Re: Welk relais als alternatief voor "denkende" wissels van Fleischmann?
« Reactie #34 Gepost op: 27 July 2024, 17:33:08 »
Bij mij schakelen oude PTT-relais (die vroeger en masse gedumpt werden in Houten e.a.) via de eindafschakeling van de K-rails wisselaandrijving, ipv de lampjes van de terugmelding.
Ter voorkoming van brommen dmv een brugcel gelijkgericht (alleen het PTT relais).

In één stand komt het relais op en staat permanent onder stroom, vanwege de grote spoelen is de stroomsterkte echter beperkt.
In de andere stand valt het relais af en is dan stroomloos. De meeste types hebben voldoende contacten.

Dat werkt bij mij al jaren zo naar volle tevredenheid (afgezien van de slechte contacten bij sommige Mä aandrijvingen).


MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Welk relais als alternatief voor "denkende" wissels van Fleischmann?
« Reactie #35 Gepost op: 27 July 2024, 18:51:13 »
Bas (wob), er wordt in dit draadje ook geschreven over decoders (niet door jou).

Niet helemaal correct, want Bas begint zelf over de LS150.

In de opmerking over ABC kan ik me helemaal vinden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4410
Re: Welk relais als alternatief voor "denkende" wissels van Fleischmann?
« Reactie #36 Gepost op: 27 July 2024, 23:07:43 »
Citaat
Bas (wob), er wordt in dit draadje ook geschreven over decoders (niet door jou). Ik krijg echter de indruk dat je analoog rijdt. Maar het kan zijn dat je digitaal rijdt en analoog schakelt.
Nee juist andersom. Ook als je analoog rijdt, kan je je wissels ed alsnog digitaal willen besturen. Zo'n marklin Control Unit 6021 bijvoorbeeld met een paar keyboards en memories die zijn gewoon rete handig. Die kan je ook prima onder een analoge baan hangen.

En denk aan het z21 systeem met de app? Dat is ook rete handig. Al je wissels, relais, seinen en rijwegen op een tablet. Alles behalve je rijregelknop eigenlijk (hoewel daar oplossing voor te bedenken zijn  :P)

De voordelen zijn bedieningsgemak omdat je o.a. rijwegen tot je beschikking heb. En het bedraadt ook makkelijk. Aangezien je toch geen treinen op je DCC bus heb rijden, kan je al je decoders ook voeden met de DCC spanning waardoor je nog maar 2 draden voor alle accessoires hoeft te trekken. En als je schakelpaneel bestaat... uit een tablet of de genoemde marklin kastjes, dan heeft je paneel niet eens draden.

Wat dat ABC betreft. Die ABC diodes moet je alsnog schakelen met een relais. Dus zelfs als andere Bas voor ABC kiest (en volgens mij rijdt hij ook analoog), heeft hij nog steeds relais nodig die met zijn wissels meebewegen. Wel of geen ABC heeft dan niet echt invloed op de vraag en het antwoord

Maar volgens mij andere Bas inmiddels al veel meer informatie gefarmd hier dan hij nodig heeft ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Aachenau West
Re: Welk relais als alternatief voor "denkende" wissels van Fleischmann?
« Reactie #37 Gepost op: 28 July 2024, 18:17:11 »
Inderdaad Bas en alle anderen, ik heb veel informatie van jullie ontvangen.
Interessant. En interessante discussies ook.
Als ik er tzt mee aan de slag ga, zal ik jullie op de hoogte houden.

N.B.
Tot nu toe is het alleen mijn Roco BR 23 die ontspoort op het Fleischmann-wissel (vanwege de zuigerstangbeschermers die de voorste loopas raken). En dan alleen nog met frontzijde rijdend in de richting van het puntstuk. (Overige 3 mogelijkheden -> geen probleem)
Voordat ik dat wissel ga vervangen door eentje van Piko A met bijbehorende relaisschakeling (wat toch best wel een "klusje" is) wil ik weten hoe mijn overige materieel zich erop gedraagt. Als het alleen die BR 23 betreft......

Hartelijk dank voor al jullie hulp.
Ik ben sowieso weer een stuk "wijzer ;D" geworden.

Groet, Bas

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 983
  • Metrop-Märklin
Re: Welk relais als alternatief voor "denkende" wissels van Fleischmann?
« Reactie #38 Gepost op: 28 July 2024, 22:40:18 »
Ik denk hiervoor aan een relais dat (uiteraard) vlakbij het wissel geplaatst wordt.
En ook maar met 1 uitgang (want meerdere uitgangen blijven ongebruikt).
Met 2 standen (om beurtelings of het ene of het andere spoor te voeden).
Tot zover snap ik het: neem een bistabiel relais ter vervanging van een denkende wissel,
en neem er bijvoorkeur eentje die 2A (ruim voldoende rijstroom) kan leveren.

Even een vraagje:
Eén uitgang (want ...) Waarom denk je dat meerdere uitgangen overbodig zijn?
Wil je daadwerkelijk alleen het denkende aspect vervangen?
Dan kun je ook een relais nemen met maar 1 stroomkring (nog goedkoper).

Ter info:
Roco kwam in de jaren '80 met een bistabiel relais voor ondervloer aandrijving met 3 aparte stroomkringen (4555A)(uitgangen); als snel bleek in de praktijk dat dit niet genoeg was, en bracht Roco een ondervloer aandrijving uit met 4 stroomkringen (10030). Er bleek analoog een enorme vraag naar extra stroomkringen voor allerlei zaken die je ook meteen eventjes kunt meenemen als je toch al bezig bent.

Om er eentje (uit vele) te noemen: de trein is vertrokken, en je kunt een (ander) signaal terug voeren naar het spoor wat die trein net heeft verlaten (een apart analoog signaal via zo'n extra stroomkring, bezetmelding, blokbewaking, seinen na vertrek rood zetten). Een andere klassieker is een analoge oplossing voor het keerlusprobleem (alles kan analoog ook anders geschakeld worden, maar toch).
Ik begrijp uit je vraagstelling dat je zulke zaken allemaal niet overweegt.


Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 5066
Re: Welk relais als alternatief voor "denkende" wissels van Fleischmann?
« Reactie #39 Gepost op: 28 July 2024, 22:52:11 »
Tot nu toe is het alleen mijn Roco BR 23 die ontspoort op het Fleischmann-wissel (vanwege de zuigerstangbeschermers die de voorste loopas raken). En dan alleen nog met frontzijde rijdend in de richting van het puntstuk.

Al geprobeerd wat de BR 23 doet zonder de zuigerstangbeschermers ? Ik heb ze ook niet op mijn Roco BR 23 zitten omdat het problemen gaf bij een R3 bocht.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4410
Re: Welk relais als alternatief voor "denkende" wissels van Fleischmann?
« Reactie #40 Gepost op: 29 July 2024, 23:58:26 »
Ik kan overigens bevestigen dat het schema uit reactie #5 niet werkt.

Probleem is: als je schakelt dan vallen de contacten zo snel af dat ze weer terug vallen en dat gaat dan vibreren. Ik hoopte dat de initiële puls voldoende zou zijn voor het contact om naar 'de overkant' te swiepen maar dat gebeurt dus niet. Nou maakt dat niet uit verder omdat je het relais toch continu kan blijven schakelen met zo'n kleine stroom.

Dus dan gaan we maar voor een extra potentiaal vrij contact. Dan kan je meteen puntstuk polariseren en een zelf denkend wissel maken  ;D Is ook wel beter, denk ik.
Deze gaat iig in de collectie. Iemand zal hem vast ooit handig vinden  (y)

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Welk relais als alternatief voor "denkende" wissels van Fleischmann?
« Reactie #41 Gepost op: 30 July 2024, 10:42:38 »
Het in bovenstaand schema aangeduide relais is voor maximaal 1A schakelen op de contacten.
Ikzelf houdt minimaal 3A aan voor relais die railspanning schakelen, om zo veel mogelijk te voorkomen, dat bij een kortsluiting het relais vastgeplakt (contacten vastgelast) blijft.
Zou dat hier ook niet beter zijn ?
Ik zie in het lijstje bij een leverancier (TME) ook een equivalent staan van Panasonic, geschikt voor 2A.  Maar er zullen vast nog veel meer andere varianten zijn.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Aachenau West
Re: Welk relais als alternatief voor "denkende" wissels van Fleischmann?
« Reactie #42 Gepost op: 30 July 2024, 16:00:19 »
Al geprobeerd wat de BR 23 doet zonder de zuigerstangbeschermers ? Ik heb ze ook niet op mijn Roco BR 23 zitten omdat het problemen gaf bij een R3 bocht.
Dan geen probleem.
Deze optie zou altijd nog kunnen (maar heeft niet mijn voorkeur).

Groet, Bas