Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:24:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:22:43
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:22:40
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:18:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:17:54
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 12:17:22
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
Vandaag om 12:16:35
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 12:13:08
Kleur achtergrond door gdh
Vandaag om 12:07:31
N-Spoor Rheinland-Pfalz door Milan
Vandaag om 12:07:16
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 11:59:40
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:47:40
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
Vandaag om 11:30:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 11:25:33
Treinenmuziek door maartenvdb
Vandaag om 10:46:09
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 10:39:42
Mini baantje `` De visafslag`` door Ben
Vandaag om 10:34:49
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 10:06:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:05:52
Snelheid regelen decoder 611573 door Ben
Vandaag om 07:06:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
12 October 2024, 23:18:23
Onderstation Vlissingen door WimM
12 October 2024, 23:13:56
Micro Motor inbouwen in Fleischmann BR80 Tandrad (Groene Carl) door Ferdinand Bogman
12 October 2024, 23:11:28
Einde Koemo ballast ??? Update: weer online door Bert55
12 October 2024, 22:50:48
13 oktober open dag Gooische Spoor Groep door Seinhuis
12 October 2024, 22:22:23
Open dag MSG ‘s Hertogenbosch door Peter.v.L
12 October 2024, 22:10:46
Een tram voor de kikker door Rob Ellerman
12 October 2024, 21:47:14
Schip vaart tegen spoorbrug bij Alphen aan den Rijn, nog uren geen treinverkeer door R.C.Grootveld
12 October 2024, 21:21:10
Hoe de wagenbakken los te maken van Roco Abteilwagens? door grossraumwagen
12 October 2024, 21:14:27
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
12 October 2024, 18:27:16
  

Auteur Topic: Overstap naar HTM?  (gelezen 6578 keer)

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 547
    • PCC Modelbaan
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #45 Gepost op: 08 September 2024, 11:16:16 »
Hallo allemaal,

Ondanks het zomerweer is de bouw van de modeltrambaan gestart. Zowel de opgedane inspiratie tijdens bezoekjes aan Den Haag als de voortvarende verkoop van overgebleven modelbaanzaken hebben hier flink wat invloed op gehad. Het oude dioramaoppervlak voordat dit naar het plaatselijke recyclingplein ging:



De onderbouw bleef staan en is wat opgeknapt:



Op de tafel zijn twee (blijvend) uitneembare raamwerken gezet waarna er verder gebouwd werd:



Het hoogteverschil tussen onderliggende keerlus en zichtbaar gedeelte wordt 8,8 cm, het hellingspercentage 3,5 %.
Eerst ga ik de keerlus helemaal afmaken en aansluiten. Pas daarna kan de bovenliggende plaat er op. Wordt vervolgd!

Met groet, Jan
« Laatst bewerkt op: 08 September 2024, 11:17:56 door Jan Bennink »
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com/ nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://pccmodelbaan.blogspot.com/

Hollandserhbfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #46 Gepost op: 08 September 2024, 18:15:18 »
Dag Jan
 Heel veel succes. Iets heel anders als Filisur.  Maar het zal zeker ook mooi  worden.ik blijf je volgen. Groet Aad
Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0
Meer foto's van mijn treinenhobby
Fotos RhB baan und RhB werkelijkheid: https://www.flickr

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 547
    • PCC Modelbaan
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #47 Gepost op: 17 September 2024, 10:24:14 »
Bouwen in de woonkamer heeft zo zijn voorwaarden...  :-\ Ik probeerde het altijd al netjes te houden, maar nu moet er nog een schepje bovenop. Gelukkig kan bewerken van losse onderdelen in de berging. Hoe vaak ik al de trappen opgelopen ben.... maar er is ook een lift.

Ik had de achtergrond van de modeltramtafel al bijgewerkt, de panelen aan de voorzijde hebben ook direct een kleurtje gekregen. Zwart wil ik in de woonkamer niet, zelfs het donkerbruin van de RhB modelbaan vond ik nu niet meer mooi. Groen leek mij passend. "PCC in het groen"! Ik heb eerst RAL 2006 (biezen op de beige trams) gebruikt, maar dat werd in het volle licht van de kamerbrede ramen veel te fel en te licht. Uiteindelijk is het het rustige en donkere RAL 2009 geworden:





Op het grootste gedeelte is de kurk al verlijmd en nu kan de railbouw beginnen. Alleen de zichtbare keerlus moet nog wachten op het gereed komen van de daaronder gelegen verdekte keerlus. Pas na proefrijden, met tunnelbovenleiding, zal "het deksel erop" kunnen. De "tunnelbovenleiding" zal gaan bestaan uit een voorgebogen railstaaf, direct tegen het hout van de daarboven gelegen plaat geschroefd. Railstaaf als tunnelbovenleiding beviel op mijn vorige modelbaan uitstekend. Of heeft er iemand nog een alternatief?





Aan de onderzijde wordt gepuzzeld met de ruimte. Nadeel van een compacte modelbaan. De op het plaatje al gemonteerde terugmelder zal wat moeten opschuiven in verband met ruimte voor een meerpolige stekkerverbinding tussen de twee uitschuifbare tafels. De onderzijde van het multiplex blijft vrij voor alles wat met de bovenbouw te maken heeft.





Met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com/ nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://pccmodelbaan.blogspot.com/

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 456
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #48 Gepost op: 30 September 2024, 21:36:12 »
Hoi Jan,

Even snel doorheen gescrolled. Leuk! Succes met de PCC-ers...

Eddy

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 547
    • PCC Modelbaan
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #49 Gepost op: 01 October 2024, 06:39:28 »
Inmiddels is het buiten echt herfst geworden en dat draagt zeker bij aan een hoog modelbouwtempo :)

De eerste tram is van een decoder voorzien en verzorgt de proefritten op al aangelegde sporen. Ondanks zorgvuldig bouwen is er altijd wel ergens iets vergeten of is een railaansluiting nog net niet helemaal goed. Maar over het algemeen verloopt alles zonder problemen. Tram in de verdekte keerlus:



Vanwege de beperkte ruimte bestaat de tunnelbovenleiding slechts uit een spoorstaaf die rechtstreeks op de bovenliggende plaat is geschroefd. Niveauverschil is 88 mm. Tussen rails en bovenleiding blijft daarvan 65 mm over. "Buiten" neemt een afgespannen rijdraad de pantograaf verder mee. Bevestigingspunten voor veertjes zijn ook al op die plaat aangebracht. (o.a. de twee schroeven op de voorgrond op bovenstaande foto)



Het leggen van flexrail is beperkt tot twee grote bogen, parallel aan de oude Roco R1 boogjes. Exact vloeiend voorbuigen vond ik moeilijk. Voorgesneden grijs karton van 2 mm dikte geeft een juiste ligging tijdens het verlijmen. Omdat er toch een opvulling moet komen heb ik het karton ook maar gelijk vastgelijmd. De flexrail bleef ook zonder het karton in een boog staan. Alleen de lasjes vragen om extra aandacht.



Het digitale werkt nu ook. Communicatie tussen baan, IB en laptop met Windows 11 en Koploper gaat prima. Ook de installatie was eenvoudig. Alleen het via de WiFi downloaden van een  driver voor de USB verbinding vroeg wat geduld :-X Tijdens het proefrijden is het trammetje nu mooi te volgen op het beeldscherm.

De op het beeldscherm zichtbare seinen komen natuurlijk niet op de baan. Ik heb ze in het programma gezet om de korte blokken nog beter te onderscheiden. De seintjes geven ook aan of een tram moet vertrekken. Mogelijk haal ik ze later weer weg.



Deze week nog bezig met de bovenliggende keerlus en dan ligt de rails er op.

Met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com/ nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://pccmodelbaan.blogspot.com/

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 16443
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #50 Gepost op: 01 October 2024, 16:30:32 »
Mooie progressie! Hoe heb je die railstaven op je plafond vastgezet? Kan het niet goed zien.

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 547
    • PCC Modelbaan
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #51 Gepost op: 01 October 2024, 21:34:04 »
Hallo Ronald,

De spoorstaven zijn vastgezet met telkens twee bijna tegen elkaar gezette kleine houtschroeven. Spoorstaaf er tussen door gedrukt en de schroeven aangedraaid. De schroefkragen klemmen tegen het lijf en op de flens van de rail. Zit muurvast!
Ik heb vandaag nog met goed resultaat een flexrail omgetoverd tot echt (voor)gebogen rail. Was nodig voor de eindlus. Die bevat veel isolatielasjes. Komt nog plaatje van.

Met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com/ nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://pccmodelbaan.blogspot.com/

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 547
    • PCC Modelbaan
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #52 Gepost op: 06 October 2024, 16:14:59 »
Op 3 oktober was de railbouw op de modeltrambaan klaar. Omdat de tafel in de woonkamer staat gelijk maar wat aan de aankleding gedaan. Ik had daarvoor bij Bentink al een rijtje MBR bomen in huis gehaald. Het plaatje wat ik in gedachten had wordt zo een beetje zichtbaar:



Ik melde in het vorige bericht het voorbuigen van flexrail. Op de volgende foto een eenvoudige methode die goed werkt: de spoorstaaf redelijk snel langs de schroeven halen. Na twee keer al klaar. Hoe bestaat het! Zo hadden de R1 boogjes ook wel van flexrail kunnen ziin. Maar het verwerken van de standaard boogjes blijft nog makkelijker.



Nog een paar plaatjes, ik hoop hier later een mooie invulling aan te geven.








Ik ga in de winter verder met de verhardingen. Nu eerst aandacht voor het computerprogramma en het afstellen van de decoders in de trams.

Met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com/ nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://pccmodelbaan.blogspot.com/

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #53 Gepost op: 07 October 2024, 10:59:24 »
Hallo Jan,

even korte vraag wat type boom is dat van MBR  in schaal 1/87 die jij bij Bentink gekocht heb zien op de foto erg mooi uit.  Zelf ben ik begonnen  met een 1/87 baantje en heb daar over een tijdje ook wat MBR bomen voor nodig.

tot zo ver mijn reactie

groeten van Bernhard


Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 547
    • PCC Modelbaan
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #54 Gepost op: 07 October 2024, 12:02:28 »
Dag Bernhard,

Kort antwoord dan maar ;)

3 stuks Plataan 18-22 cm art.nr 51 2311 (lichte stam en iets lichter blad)
7 stuks Ahorn 18-22 cm art.nr 51 2312 (donkere stam, i.p.v. de in Den Haag veel aanwezige Iep (in het Duits Ulm) die MBR niet heeft.

groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com/ nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://pccmodelbaan.blogspot.com/

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Overstap naar HTM?
« Reactie #55 Gepost op: 07 October 2024, 22:24:11 »
Hallo Jan,

Heel erg bedankt voor jou antwoord  leuk dat je bezig bent met trams is weer eens heel iets anders. Daar kan je ook heel iets moois van maken. Wens jou heel erg veel bouwplezier zal je draadje af en toe eens bezoeken,

MBR bomen zijn erg mooi heb op mijn spoor nul baan aantal Italiaanse populieren staan van MBR ben tot nu toe erg te vrede over deze bomen.

Groetjes van Bernhard