Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 23:03:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:27
Laadstation noodsluitseinlantaarn door DE2 180
Vandaag om 22:54:36
NS stoomlocomotief serie boeken door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:45:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:39:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:21:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:56:58
Gewoon wat busfoto's door Huup
Vandaag om 21:49:38
oud philotrain nummering systeem door orientexpress
Vandaag om 21:38:50
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 21:34:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Paulus
Vandaag om 20:51:12
Roco Plan T door henk
Vandaag om 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
Vandaag om 19:18:45
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
Vandaag om 19:05:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
Vandaag om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:08
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
  

Auteur Topic: wissel met digitaal schakelen met tuimelschakelaar  (gelezen 2693 keer)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • sleutelspoor
wissel met digitaal schakelen met tuimelschakelaar
« Gepost op: 03 July 2024, 15:07:43 »
Een wissel omzetten met tuimelschakelaar  die een servo aanstuurt. Maar wel digitaal zodat straks Itrain weet dat de wissel geschakeld is. Heeft hier iemand een schema voor?

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: wissel met digitaal schakelen met tuimelschakelaar
« Reactie #1 Gepost op: 03 July 2024, 15:12:16 »
Welke centrale heb je ?

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2049
Re: wissel met digitaal schakelen met tuimelschakelaar
« Reactie #2 Gepost op: 03 July 2024, 15:25:08 »
En is het de bedoeling dat itrain weet hoe het wissel staat ( en dus alleen terugkoppeling )
of moet het ook door Itrain geschakeld kunnen worden. (maar hoe doe je dat dan naar je tuimelschakelaar terug koppelen )

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4950
Re: wissel met digitaal schakelen met tuimelschakelaar
« Reactie #3 Gepost op: 03 July 2024, 16:53:18 »
Je hebt een invoer apparaat (terugmelder bijvoorbeeld) nodig waar je schakelaar op kan aansluiten, een centrale en een servo decoder (DCC).



Je invoer apparaat vertelt aan de centrale wat hij moet doen, de centrale vertaalt dit naar DCC en verstuurt het bericht naar de servo decoder die op zijn beurt de servo beweegt. Hierbij doet de centrale dit ook doorgeven aan de computer, zodat iTrain op de hoogte blijft. En iTrain kan op zijn beurt ook zelf instructies naar de centrale sturen die de servo laat bewegen.

Ik heb precies hiervoor een DIY project voor, werkt met zowel loconet als xpressnet. Je moet er wel even voor zitten, het is geen kant en klaar ding. Een vereiste van je centrale dat deze of loconet of Xpressnet (of beide) heeft. En needless to say, je centrale moet natuurlijk aan een computer kunnen hangen voor iTrain  ::)

In het filmpje laat ik ook een servo bewegen.
https://train-science.com/panelx-diy-schakelpaneel/

Volgens mij kan je met iTrain altijd de wissels laten zetten, ongeacht hoe ze staan. Dan hoeft iTrain niet noodzakelijk te weten wat jij voor het laatst heb uitgespookt met je centrale. Dan heb je strikt gezien niet die terugkoppeling nodig.

Je kan bijvoorbeeld op een ESU servo switch pilot ook direct je schakelaars koppelen. De switch pilot luistert dan direct naar je schakelaar als naar iTrain.
Hetzelfde kan je ook doen met een DCCnext

Mvg,

Bas



Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1241
Re: wissel met digitaal schakelen met tuimelschakelaar
« Reactie #4 Gepost op: 03 July 2024, 17:00:09 »
Waarom moet Itrain weten hoe het wissel staat?
Lijkt mij niet zo belangrijk.

Als Itrain een rijstraat legt wordt het wissel toch meegenomen?

Mvg Johan

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4950
Re: wissel met digitaal schakelen met tuimelschakelaar
« Reactie #5 Gepost op: 03 July 2024, 17:03:55 »
dat is wat ik zei, eigenlijk niet echt nodig. Het is een nice-to-have
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • sleutelspoor
Re: wissel met digitaal schakelen met tuimelschakelaar
« Reactie #6 Gepost op: 03 July 2024, 18:07:20 »
Een intellibox

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2049
Re: wissel met digitaal schakelen met tuimelschakelaar
« Reactie #7 Gepost op: 03 July 2024, 19:05:05 »
Waarom moet Itrain weten hoe het wissel staat?
Lijkt mij niet zo belangrijk.

Als Itrain een rijstraat legt wordt het wissel toch meegenomen?

Mvg Johan

Dat hangt er dus vanaf hoe je het computer programma wilt gebruiken, vandaar ook de vraag of het programma het ook moet kunnen omzetten.
Je zou itrain ook kunnen gebruiken om je baanplan te laten zien en de treinen aan te sturen, maar niet automatisch rijden, en dus itrain ook niet de wissels laten schakelen.
Niet meest aannemelijk, maar kan wel.

En weet niet hoe het bij Itrain zit, maar je kunt bij koploper instellen dat wissels alleen geschakeld worden als ze verkeerd staan. Als je dan buiten het programma om wissels omzet dan kan het programma de conclusie trekken om het wissel maar niet te schakelen, want hij staat volgens het programma nog goed.

Roelco

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2215
Re: wissel met digitaal schakelen met tuimelschakelaar
« Reactie #8 Gepost op: 03 July 2024, 19:13:00 »
in koploper kan je tevens kiezen om wissels altijd te zetten.Dan staan ze zeker goed als koploper een weg kiest.
Greetings,salutations,groetjes,

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: wissel met digitaal schakelen met tuimelschakelaar
« Reactie #9 Gepost op: 03 July 2024, 19:19:35 »
Even wachten op de nieuwe servodecoder van YaMoRC. Die kan dat en veel meer. Of als je niet wilt wachten de ESU 51832 Switchpilot Servo.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • sleutelspoor
Re: wissel met digitaal schakelen met tuimelschakelaar
« Reactie #10 Gepost op: 03 July 2024, 19:22:48 »
Enig idee wanneer die uitkomt

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
Re: wissel met digitaal schakelen met tuimelschakelaar
« Reactie #11 Gepost op: 03 July 2024, 23:09:56 »
Waarom moet Itrain weten hoe het wissel staat?
Lijkt mij niet zo belangrijk.

Als Itrain een rijstraat legt wordt het wissel toch meegenomen?

Mvg Johan
Dat moet je wel zelf in iTrain instellen, standaard staat deze optie niet aan.

Groeten,
Bert

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6678
Re: wissel met digitaal schakelen met tuimelschakelaar
« Reactie #12 Gepost op: 04 July 2024, 07:37:31 »

Enig idee wanneer die uitkomt


Prognose is eind september in de winkel.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: wissel met digitaal schakelen met tuimelschakelaar
« Reactie #13 Gepost op: 04 July 2024, 11:06:26 »
Een wissel omzetten met tuimelschakelaar  die een servo aanstuurt.
Voor mijn eigen juiste begrip:  wat wordt hier bedoeld met de tuimelschakelaar ?  Een schakelaar (zoals afgebeeld in de reactie van bask185)  die terugkomt naar de neutrale middenstand, of eenzelfde schakelaar die blijft staan in de aangeschakelde stand ?
In dat laatste geval snap ik niet hoe een aansturing vanuit de centrale, die mogelijk tegenstrijdig is met de stand van de schakelaar, de servo in de juiste stand brengt zonder problemen te veroorzaken. Of is daar de elektronica op ingericht ?

Overigens: is het begrip "tuimelschakelaar" hierin gedefinieerd of heeft dat een toevoeging nodig zoals in catalogi van onderdelen wordt gegeven ?

Dat het in principe moet kunnen wordt aangetoond door de LW150 van Lenz.  Daar kun je zowel drukknopjes als tuimelschakelaars (met vaste standen) op aansluiten.  Maar ik denk niet dat dat hier de bedoeling is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4950
Re: wissel met digitaal schakelen met tuimelschakelaar
« Reactie #14 Gepost op: 04 July 2024, 13:32:07 »
Ik snap weer weinig van wat je nu probeert te zeggen en je tovert niet bestaande problemen boven water.

Citaat
Overigens: is het begrip "tuimelschakelaar" hierin gedefinieerd of heeft dat een toevoeging nodig zoals in catalogi van onderdelen wordt gegeven ?
Ik snap echt bij god niet wat je nou probeert te zeggen? Een tuimelschakelaar is dat ding uit m'n afbeelding, punt. We noemen ze ook wel tuimelschakelaar, MTS of toggle switch. Ik moet wel bekennen dat ik eigenlijk niet weet of MTS nu voor miniature toggle switch of manual transfer switch staat  ::). Ik gebruik dat eerste omdat ik die duidelijker vind klinken.

Citaat
snap ik niet hoe een aansturing vanuit de centrale, die mogelijk tegenstrijdig is met de stand van de schakelaar, de servo in de juiste stand brengt zonder problemen te veroorzaken.
Dit niet bestaande probleem is heel simpel op te lossen.

Dit "probleem" voorkom je door heel simpel niet je kop in je gat te steken  ;D

Als jij zelf in iTrain automatisch bedrijf inschakelt met je eigen jatten en dan vervolgens met diezelfde jatten ook nog eens een wissel gaat omgooien op het moment dat iTrain jouw trein er overheen stuurt, dan heb je last van hoofd-zit-vast-in-gat-syndroom. En dan verdien je in mijn optiek ook wel een beetje de ontsporing en/of botsing die dan plaats zal vinden.

Een IBII heeft geen XpressNet dus een LW150 kan je niet zonder omweg aansluiten.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)