Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:12:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Mooi weer om buiten te spelen door HJ
Vandaag om 06:20:18
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
digitaal veranderd in 15 jaar door Lobomotion69
Vandaag om 04:53:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50

Auteur Topic: Project Jules meettrein bouwen  (gelezen 8360 keer)

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Project Jules meettrein bouwen
« Reactie #15 Gepost op: 05 June 2024, 08:50:30 »
Wordt oma echt oud?

Misschien wel, maar de oude Jules is (uit mijn hoofd) eind jaren 90 vervangen door deze nieuwe MP, die ook de naam Jules heeft gekregen (om de naamgever te eren?).

Edit: volgens deze bron is de oude Jules er in 1992 al uitgegaan:

http://marcrpieters.nl/jules.html

Zo te zien bestaat de nieuwe Jules nog, wel in een ander jasje:

https://eurailscout.nl/brt91-jules-klaar-voor-prorail-contract/

Groeten,
Rogier

bask185

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 05 June 2024, 09:12:53 »
Hm andere namen ??? joules, Ampera, ohm, spike, Volt, spoor dokter... ;D
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MaraNCS

• niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 05 June 2024, 10:40:38 »
Ohma stel ik voor...ik doe de doop wel  ;)
Station Baarn HIJSM

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 05 June 2024, 11:39:17 »
Maar toch even over het oorspronkelijke plan. Alle zelf- en ombouw moeten van harte en met het diepste respect worden bejegend. De meeste komen nooit zover. Alleen is de Lima hondekop echt geen goede basis voor een MP neus. Er is geen maat of detail dat overeenkomt. Niet alleen is de neus te lang, de cabineramen hebben een andere vorm, de kap is te breed, alle knikken en curves zitten op een andere plek. Inderdaad is een Märklin neus nog de beste basis. Wanneer je die voor de ramen zou doorzagen en er een mm styreen tussen zou zetten ben je volgens mij een heel eind.

Nou is Lima hondekop slachtafval natuurlijk oneindig veel makkelijker te vinden, maar je moet ook ergens heen kunnen modelleren.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

ronaldvd2000

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 06 June 2024, 09:35:19 »
hartelijk dank voor de reacties allemaal  :-)   

Ik ga voor project Jules 1.0 inderdaad een HK gebruiken om hiermee ervaringen op te doen om eventueel later een mp om te bouwen...    Terwijl ik dit schrijf (ok iets eerder bedacht dan) kom ik erachter dat een bestaande mp kompleet alle onderdelen biedt die ik ook nodig heb (pantograven, juiste neus, verlichting, solide onderstel etc) behalve de deuren.

@ Klaas:  Dus het lijkt erop en mijn gevoel zegt dat er nog een 2.0 versie gaat komen gebaseerd op een mp.  Dan kan ik in versie 2.0 gelijk andere aandrijving erin zetten om ook mijn huidige mp beter te laten rijden & stroomopname te verbeteren..  (oops, volgens mij komt hier weer een project aan)

@ Biesje:   Hartelijk dank voor de reply en onderstel ontwerp....   Wellicht ga ik hierop nog een keer op terugkomen voor project 2.0    En zoals al in andere draadjes vermeld is, tegen de tijd dat jij het onderstel gereed hebt komt er een leverancier die dit gaat produceren   (y)

@ spoorijzer:  De meneer van de door jouw genoemde website ken ik heel erg goed  ;-)

Nogmaals, deze HK ombouw ( en de overige wagons die overblijven)  dient om ervaring op te doen met het zagen, lijmen, plamuren en spuiten van de lak.  Ik neem mijzelf bij de neus doordat de HK neus niet correct is en tevens de breedte iets anders is  (3,5 mm breder) 

Even een paar fotos van de basis en van de gekochte materialen via marktplaats

Ik ga nu passen, meten en zagen voor ramen, deuren en de neus. Vervolg komt...

Met vriendelijke groet,   Ronald

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 06 June 2024, 10:03:09 »
Maar.... als het een zuiver oefenproject is en je hebt een Lima Hondekop en Mastica Hondekop onderdelen..... waarom maak je er dan geen Hondekop van?  :D

ronaldvd2000

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 10 June 2024, 15:24:17 »
Maar.... als het een zuiver oefenproject is en je hebt een Lima Hondekop en Mastica Hondekop onderdelen..... waarom maak je er dan geen Hondekop van?  :D

:-)   Helaas net te laat Paul, ik heb de zaag er al ingezet...   :-)

ronaldvd2000

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 10 June 2024, 16:03:01 »
Ik ben begonnen met de bouw.....  en heb wat proef dingen gedaan zoals zagen, veilen, lijmen,  snijden styreen en plamuren om een beetje meer finger spitzen gevoel te krijgen zodat ik ook een beetje  met meneer Stanley mes overweg kan....  En dus alleen in styreen ga snijden in plaats van mijn vingers...

Voor de raampjes heb ik plan F gebruikt. Om nu niet te veel te moeten zagen heb ik een paar  bestaande ramen groter gemaakt zodat plan F erin past.   Dat ging beter dan ik verwacht had. Na het spuiten van de grondverf zien de ramen er beter uit.  Voor 1 raam was het makkelijker om er een stuk raam in te lijmen in plaats van 2 ramen 1 te maken..  Deze heb ik dus erin gezaagd en gelijmt.

Voor de "inzet" stukken heb ik de randjes die aan elkaar aansluiten ongeveer 45 graden afgeveilld zodat ik hier beter plamuur in kan smeren en de afwerking mooier gaat worden.  (zie ook de laatste foto)

Nadat het groter maken van de ramen gelukt is heb ik een wagon op geofferd om een paar ramen te plamuren met een bekend auto plamuur spul ( uit Ammerzoden geloof ik....   Zit in een wit / oranje tube  :-) )   Na 16 uur drogen/uitharden (was een dikkere laag dan 1 mm) en met waterproof schuurpapier op een verf roerstok geplakt (tip uit bouwdraadje van duikeend, zoals ook andere tips waarvoor dank  :-)  ) ziet het proefstukje er prima uit.  Dat geeft de burger moed voor de volgende stappen...  :

De volgende stap is deuren en ramen erin zagen / lijmen. De kieren worden uiteraard nog geplamuurd & glad geschuurd maar daarvoor moet eerst de lijm droog zijn. 

Daarna heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik de andere neus afgezaagd en aan het andere rijtuig gelijmd.  Dat was even passen, meten en een beetje schuren maar het zit aan elkaar. Als de lijm uitgehard is ga ik er nog een paar deuren bij maken voordat de plamuur aan de beurt is..

Zagen:

Lijmen:

De "witte" ramen worden dicht geplamuurd...   Rechts komt er aan beide kanten nog een deur maar dat kan pas als de lijm uitgehard is..   

Vervolg stappen zijn het plamuren & spuiten van de verf kleuren. Spuitbussen zijn besteld.   Wordt vervolgd......

Oh ja..    Waterproof schuurpapier en het schuren van de plamuurlaag gaat veeeeeeeeeeel   beter als je het in / boven een klein teiltje water doet.....  ;-) 

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #23 Gepost op: 10 June 2024, 17:07:31 »
Zou zo'n groot gat niet plamuren maar styreen in lijmen en dan alleen de randen plamuren.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

ronaldvd2000

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 15 June 2024, 11:30:13 »
Ik ben een stapje verder in het project.  Na het plamuren, schuren en weer plamuren en schuren heb ik een primer laag (Crop verf) erop gespoten.  Dat ging veel beter dan ik had gedacht, tenminste de primer laag aanbrengen....

Nu worden er meer details zichtbaar wat betreft plamuren....   grrrrr    :-(   Dus ik zal nog meer plamuur erop moeten smeren om de oneffenheden weg te halen omdat ik daar later me aan ga ergeren.......     Dus wellicht had ik beter de tip van ingenium moeten toepassen...

Nu heb ik de autoplamuur van Alabastine gebruikt zoals in een paar draadjes is vermeld....    Deze kwam redelijk "dik" uit de tube maar was nog wel aan te brengen voor de 1e en 2e laag....  Het uitharden gaat echter wel snel en na 3 minuten is de flexibiliteit er wel uit....

Heeft iemand een goede tip hoe ik dit op een goede manier kan aanbrengen?  Ik zoek dus een soort plamuurmes (of iets dergelijks) wat ik hiervoor kan gebruiken ?    Ik heb een 1 cm breed, 10 cm lang  stukje styreen (2mm dik) gebruikt voor de eerste laag maar dat was al lastig...  Ook een paar stukjes van een breekmesje (de niet scherpe kant) bij de 2e plamuurlaag  was lastig om strak de plamuur aan te brengen...

De beide plamuur lagen heb ik in een dikke laag aangebracht (dus ik moest veel schuren maar dat is geen probleem)  En toch ziet het eruit of het te weinig is geweest.  Gekrompen zal ik maar zeggen...

Ik heb iets gezien bij Pipoos  (Panduro paletmessen) maar ik hoor graag van ervaringen wat nu echt werkt...  :-)

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 15 June 2024, 11:52:20 »
ik gebruik gewone plamuurmessen. en niet teveel ineens willen doen. dunne laagjes. dan schuren. heel dun laagje primer erop als contrast verf en weer schuren, plamuren en herhalen. net zo lang tot het goed is ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

RikM

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 15 June 2024, 12:12:10 »
Paletmesjes van de ACtion helemaal prima 6 stukjes in verschillende vormen. Bij de knutsel en hobby spulletjes.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #27 Gepost op: 15 June 2024, 12:21:41 »
Die neus is toch een gemiste kans. Nu wordt het een Hondekop mP en die hebben in het echt nooit bestaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #28 Gepost op: 15 June 2024, 12:36:54 »
Dat stadium zijn we nu wel voorbij, TS heeft uitgelegd waarom en dat is het.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 15 June 2024, 12:44:24 »
Grote gaten nooit vullen met plamuur. Je blijft verschil in krimp en structuur houden. Zoveel mogelijk gaten vullen met styreen en plamuren langs de randen