Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:16:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
22 June 2025, 23:49:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
22 June 2025, 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 June 2025, 22:28:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 June 2025, 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
22 June 2025, 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
22 June 2025, 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
22 June 2025, 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
22 June 2025, 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
22 June 2025, 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
22 June 2025, 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
22 June 2025, 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
22 June 2025, 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 June 2025, 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 June 2025, 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
22 June 2025, 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 June 2025, 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
22 June 2025, 11:04:07

Auteur Topic: Polderbaan(tje) 0,3m2  (gelezen 10567 keer)

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Polderbaan(tje) 0,3m2
« Gepost op: 13 May 2024, 19:56:11 »
Hoi,
Waarom polderbaantje? Zie hier:

Allemaal polder. Alleen, de eerste twee foto’s zijn gemaakt in The Fens in het VK en de andere twee in Nederland. Nu heb ik een paar Roco NS serie 2400 en wat Nederlandse goederenwagens en een diverse collectie Brits materieel. Ik wilde hier graag een soort testbaantje/heen en weer rij plankje voor. Alleen een kaal plankje zonder landschap leek me wat kaal. Ik had me al eens wat verdiept in The Fens en toen ik dit filmpje zag, vanaf ongeveer 11:20, was het idee van polderbaantje snel geboren. Het polderlandschap in The Fens en in Nederland ziet er voor mij genoeg vergelijkbaar uit dat ik één polderbaantje kan gebruiken om wat heen en weer te rijden.

Polderbaantje ziet er nu in een pril stadium zo uit:

De achtergrond is tijdelijk. Ik denk een achtergrond van PeArd te gaan gebruiken. Wordt vervolgd.

Bronnen foto’s:
Scenicrailbritain.com
BBC.co.uk
Struinendoordepolder.blogspot.com
Natuurmonumenten.nl

Groeten,
Gerard

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
Re: Polderbaan(tje) 0,3m2
« Reactie #1 Gepost op: 13 May 2024, 20:30:23 »
‘n Lekker landschap verdient nabouw. Ik snap je wel. En een mooi begin alweer.  (y)

Groeten,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #2 Gepost op: 14 May 2024, 09:07:11 »
Leuk idee. Lekker eenvoudig en functioneel. En zeker met al het water en onkruid kan dit een leuk baantje worden.
En dank voor het filmpje. Het maakt mij ineens duidelijk waar the sheep chronicals de inspiratie vandaag haalde.

Groet,
michel

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #3 Gepost op: 14 May 2024, 09:58:21 »
Leuk project!  (y)

GD

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 14 May 2024, 13:06:45 »
Dank jullie voor de aanmoediging. @Michel, the sheep chronicles zijn hier in huis ook verplichte kost, en niet alleen om de bijzondere schapenfoto’s die zo nu en dan voorbij komen.

Inmiddels ben ik ook wat wijzer geworden over de trein in het filmpje, of althans dat denk ik. De lok is zo te zien een product van Manning Wardle en het spoortje is denk ik deel van de Wissington light railway. Dat was een netwerk van spoorlijnjes rond een suikerfabriek ten zuiden van Kings Lynn wat voornamelijk voor het vervoer van suikerbieten naar de fabriek werd gebruikt, maar ook voor andere agrarische producten. Rapido UK heeft aangekondigd een Manning Wardle L class aan te kondigen. Ik ga er vrij zeker wel een bestellen. Verder reden er loks van Hudswell Clarke. Lok Wissington van HC is bewaard gebleven en rijdt bij de North Norfolk Railway. Verder heb ik indicaties dat er ook een of meer loks van Andrew Barclay hebben gereden.

Wat Nederland betreft, ik heb geen plannen om mijn voorraad rollend materieel uit te breiden. Het zal bij een bruine en geel/grijze 2400 blijven.

Groeten,
Gerard

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 14 May 2024, 13:39:26 »
Is het je bedoeling om een overslag op bv een boot te laten zien? Of in elk geval de suggestie daarvan?

Groeten,
Rogier

GD

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 May 2024, 16:49:35 »
Nee, niet direct. Het zou een niet meer gebruikte kade kunnen zijn, met wat extra begroeiing in het water, maar dat staat nog open. Ik heb overwogen een deels gezonken praam en narrow boat te maken (afhankelijk van wat er op dat moment rijdt). Misschien komt dat nog. Het water is nu nog een aantal lagen parketlak waar makkelijk nog wat extra op gesmeerd kan worden.

Maar uiteindelijk is het een heen-en-weer-rij-plankje wat niet direct als baan bedoeld is. Maar een kale plank vond ik net iets te saai. Vandaar enige aankleding.

Groeten,
Gerard

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 15 May 2024, 08:03:01 »
Je kan bv een eenvoudige steiger maken, zodat je de indruk wekt dat er een praam kan komen (scheelt ook weer een praam bouwen  ;D)

GD

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 May 2024, 15:01:49 »
De eerste klus die ik wil aanpakken is het weatheren van de rails. Inmiddels heb ik daar een begin mee gemaakt:

De rails is Peco code 75. De biels hebben behoorlijk wat structuur. Dat viel me eigenlijk pas op toe ik ze begon te bewerken. Het had van mij wat minder gemogen, maar het is wat het is. Ik heb de biels eerst met chocolate brown en hier en daar met german cammo black brown van Vellajo geschilderd. Daarna een wash met Agrax earth shade van Citadel. De derde ronde was drybrushen met IDF Sand grey van Vallejo. De rails zijn met chocolate brown bewerkt. Al met al ben ik er wel tevreden over. De foto ziet er minder goed uit dan het echie. Ik wil het niet al te zwaar aanzetten en ben daar wel in geslaagd, vind ik. Nu eerst ballasten en dan zien of de biels en de rails nog wat verdere bewerking nodig hebben.

Groeten,
Gerard

GD

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 July 2024, 08:30:43 »
Ik kom de laatste tijd weinig aan mijn treinen toe, het dagelijkse leven zit wat in de weg. Deze week heb ik echter een beginnetje kunnen maken met wat landschap:

Het is vooral wat graswerk. De losplaats ga ik waarschijnlijk met een laagje das-klei bekleden en er dan misschien zoals Chris Nevard met een oude pen keien indrukken. Maar dat staat nog niet vast. Het water is veel lagen blanke lak. Ik heb daarna een poging gedaan met multicoat er een golfstructuur op aan te brengen. Dat is nog niet helemaal gelukt, de multicoat is uiteindelijk meer uitgezakt dan ik hoopte.

Deze week is ook een nieuwe lok gearriveerd:

Een Dapol model van een Hawthorn Leslie 0-4-0 in de uitvoering zoals die bij het grote arsenaal in Londen heeft rondgereden (arsenal, ook van de voetbalclub). Ik vind vooral de kleur mooi, daarom had ik deze uitvoering besteld. Anders dan de B4 is dit een model met veel metaal. Het lokje rijdt mooi en is voorzien van een ledje in de vuurkist dat zelfs analoog al bij een vrij lage snelheid te zien is. Leuk gadget, het dak van het machinistenhuis zit met magneetjes vast en kan verwijderd:

Dat maakt het plaatsen van een machinst en stoker een stuk eenvoudiger. Omdat het kan:

Dat was het weer. Zodra ik weer wat verder ben meld ik me weer. Dat kan weer even duren, er liggen ook nog andere projecten die verder moeten.

Groeten,
Gerard

« Laatst bewerkt op: 19 July 2024, 08:32:48 door GD »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #10 Gepost op: 19 July 2024, 09:54:45 »
Leuk, zie hem nu pas! Eigenlijk dus "Poldertestbaan" ;)

Rails; had gisteren eens screenshot gemaakt op FB van Pelle Soeborg. Die heeft ook wel een mooie techniek. Is schaal H0:

GD

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 19 July 2024, 11:04:17 »
Hoi Ronald,
Testbaan in meerdere opzichten. Om eens wat nieuwe dingen rond scenery te proberen, met name met het vastzetten van materiaal. Ik gebruikte standaard altijd houtlijm, maar ik wilde eens wat andere dingen testen. Hier gebruik ik zowel boekbinderslijm als multicoat. Gewoon om eens te zien wat het resultaat wordt. Tevens heb ik nu de blauwe schuimplaten eerst van een kleurtje voorzien en daar waar de rails ligt, gelakt. Mijn gedachte is dat de lijm dan minder de schuimplaten binnen dringt en misschien stiller wordt. Als er een verschil is, hoor ik het in elk geval niet. Dat heb ik dan ook weer geleerd. En verder natuurlijk vooral materieel testen, lees lekker doelloos heen en weer rijden. Niet ieder zijn ding, maar ik vermaak me er mee.

Dank je voor het screenshot. Ik vind het er beter uitzien dan mijn eigen poging. Dat het even werk is, is voor een klein baantje niet zo’n probleem. Als je een imperium met tientallen of honderden meters rails hebt, wordt het een ander verhaal. Ik bewaar het screenshot voor een volgend project.

Groeten,
Gerard

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 19 July 2024, 11:54:43 »

Dank je voor het screenshot. Ik vind het er beter uitzien dan mijn eigen poging. Dat het even werk is, is voor een klein baantje niet zo’n probleem. Als je een imperium met tientallen of honderden meters rails hebt, wordt het een ander verhaal. Ik bewaar het screenshot voor een volgend project.

Ja, daarom had ik het ook gedaan...vond de methode wel interessant. Ik moet een stukje 0 standaard doen en dan kom ik niet onder een airbrush uit dus deze manier is wel een mooie.
Tijd dat we weer een keer een bakkie doen  ;)

MaraNCS

• niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 19 July 2024, 13:47:13 »
Nog nooit ook maar 1 stuk rails gelegd (behalve in schaal 1:1). Dus als ik het helemaal mis heb, sorry.
Is het een idee om de dwarsliggers op sommige stukjes iets af te schuren. Uiteraard gebruiken ze een mal dus je ziet de repeterende patronen.
Door dat te doorbreken vind ik het al een stuk beter. Wel enorm veel werk en het zijn maar bielsen...
En een stukje ertussen waar ze nieuwer zijn dan elders? Vooral op museumclub doen ze dat...alleen de allerslechtste vervangen tot het hele stuk aan de beurt is.
Wel een enorm leuk idee trouwens, een proefstuk waar je ook nog plezier van hebt. Succes.
Station Baarn HIJSM

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 19 July 2024, 14:08:45 »
Die methode werkt eigenlijk beter als je echt handgelegd spoor doet met houten bielzen.... plastic is vaak net te plastic. Het veranderen van de bielsafstand werkt meestal wel goed op bv zijlijnen of rangeersporen. Daar lag het meestal wat ruiger  :)