Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 23:27:03
Rails roestig verven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 23:21:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 23:03:40
Piko 1136 van AC naar DC
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 22:51:54
Railcom zender bouwen
door
bask185
Vandaag
om 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dave.......
Vandaag
om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:50:58
CIWL type P
door
sncf231e
Vandaag
om 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
Vandaag
om 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
Ronaldk
Vandaag
om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:47:23
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 19:31:32
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:24:53
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 15:56:45
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ?
door
Tedo
Vandaag
om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
defender
Vandaag
om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 15:36:20
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
jandcargo
Vandaag
om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder.
door
olaf99
Vandaag
om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
Jasperr
Vandaag
om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen.
door
Eenerspoor
Vandaag
om 12:11:59
20 jaar BNLS
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:42:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Het stationsplein
|
Welke hobby(s) heb jij nog meer naast onze geliefde treintjes?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omlaag
Auteur
Topic: Welke hobby(s) heb jij nog meer naast onze geliefde treintjes? (gelezen 6097 keer)
Biessendorf
Carpe diem
«
Gepost op:
29 April 2024, 21:34:12 »
Lijkt me leuk om hier ook de medehobbyisten te leren kennen die ook nog andere hobby's hebben naast het modelbouwen met treintjes.
Ik zal zelf maar openen:
Een jaar of twaalf geleden hebben mijn vrouw en ik besloten een zeiljachtje aan te schaffen.
's-zomers is het tenslotte veel te warm op zolder om met de modelbouw bezig te zijn.
Het zeilen is puur recreatief en hebben wij ons zelf aangeleerd middels allerlei mogelijkheden om ons te informeren en in de beginjaren zelfs clubwedstrijdjes.
Mijn droom is nog steeds solo naar de Lysefjord achter Stavanger (Noorwegen) te zeilen.
Om hiervoor ervaring op te doen heb ik inmiddels 8x de Noordzee overgestoken naar Engeland en ben inmiddels verliefd geworden op dat land.
Van Francofiel naar Anglofiel zal ik maar zeggen.
Op mijn tochten heb mooie avonturen beleefd waarvan de allermooiste was dat ik op een mooie zomerdag de "bruine bank" kruiste en een sterrenhemel heb gezien zoals je die op het vaste land in NL nooit zal zien. Volkomen vrij van horizonvervuiling a.g.v. licht vanaf welke vorm dan ook.
Maar ook het zeilen door bijvoorbeeld Friesland en het Reitdiep in Groningen heeft prachtige herrinneringen opgeleverd. Alle NL waddeneilenden tot Borkum aan toe kunnen bezoeken en telkens de serene rust ervaren op het water.
Onze tochtjes hebben ook veel onverwachte pareltjes blootgelegd. Zo is Hindelopen nooit in ons vizier geweest en is nu op 4 uurtjes varen van mijn thuishaven.
Hiervandaan kun je prachtige wandelingen maken enwellicht nog mooiere fietstochtjes.
Het is dat ik geen zin heb om hier een boek te schrijven, maar ik kan hier meerdere avonden met passie over vertellen.
Wie weet komen er nog meer leuke verhalen... Ik hoorde iemand al over zijn tuba en weer een ander over Spitfires.
Carpe Diem
ingenium
TM
Re: Welke hobby(s) heb jij nog meer naast onze geliefde treintjes?
«
Reactie #1 Gepost op:
29 April 2024, 22:58:10 »
Iek water, daar heb ik helemaal niks mee!
Naast klooien met treintjes, altijd oldtimer liefhebber geweest. M'n eerste auto was een mini en de tweede ook, daarna een Daimler V12. Allemaal maar kort gehad omdat heel slecht. Tja, student en geen geld. Daarna na eerste fulltime baan een Ford Transit gehad 16 jaar lang. En nu recent na mijn verhuizing naar Flevoland waarbij ik een loods heb kunnen kopen, weer twee Britse oldtimers gekocht en daar speel ik nu en dan mee. Ohja en ik heb nog een hele bups cabrio's.
En geen hobby maar waar vreselijk veel tijd in gaat zitten is huizen verbouwen... En dan niet een behangetje en een likje verf ofzo.
Ouwe Jag.
De voorste in actie, m'n Morris Minor Traveller.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
roadster36
Team Mitropa
«
Reactie #2 Gepost op:
30 April 2024, 02:17:44 »
Tja naast treintjes hier ook oldtimers
Toevallig het zelfde tochtje gereden als ingenium met zijn morris
«
Laatst bewerkt op: 30 April 2024, 02:38:51 door roadster36
»
HuubvG
«
Reactie #3 Gepost op:
30 April 2024, 07:27:42 »
Leuk topic, opvallend dat de nevenhobby's tot nu toe direct met 'vervoer' te maken hebben.
Hier is tuinieren meegegeven vanuit de bollenstreek, mijn voorouders waren bollenboeren. Het hebben van een moestuin, eigen groenten, kruiden, fruit verbouwen is 50 jaar een hobby geweest. Nu word ik ouder, heb alleen nog een siertuintje achter het huis. Deze week begonnen mijn kasje om te dopen tot hobbykas, waar ik veel licht heb en waar het droog is, om aan de treinen te prutsen.
Auto's. Mijn eerste was een Austin Cambridge, geruild tegen mijn Solex. Vele auto's afgeragd, kon zelf een beetje sleutelen, maar als het te veel werd, naar de sloop ermee en weer een andere tweedehands.
Mijn voorlaatste (bijna oldtimer) was een Fiat Cinquecento, mijn huidige een ('youngtimer') Renault Twingo.
Ook aan de Twingo moet e.e.a. opgeknapt worden. Zo waren alle bedieningsknoppen kleverig. De 'verf' was zacht geworden en moest eraf, om in de originele kleur (in dit geval spargroen metallic) gespoten te worden. Maar dan moeten de opschriften op de knoppen voor achterruit verwarming en mistlampen er weer op - in wit.
Niks aan te zien, maar als je ze aanraakt, merk je dat het groene spul zacht, kleverig is. Met je nagel kun je het eraf schrapen. Dus de groene drab eraf geweekt in de hier welbekende spuitbus met ovenreiniger schuim, opnieuw gespoten:
Je voelt hem al aankomen, hoe doe je dat? Witte decals / transfers, het onderwerp is wel bekend hier. Toevallig was hier op BNLS iemand die ook iets met treintjes heeft, bereid deze voor mij in wit te printen, in ruil voor een onderdeel voor zijn... Twingo! Juist, zo kunnen de hobby's elkaar overlappen. De actie is nog gaande. Inmiddels is het Twingo onderdeel bij de nieuwe eigenaar en kan ik binnenkort de prints verwachten.
Daarnaast ben ik van jongs af aan gek op knutselen, oude dingen opknappen, heb ik alle Matchbox autootjes en Dinky Toys nog, evenals een hoop Meccano, waar ik ook nog van alles mee doe. Met behulp van Meccano heb ik een snijinstallatie gebouwd om XPS en EPS kaarsrecht af te kunnen snijden, tot een lengte van 2 m. De stukken XPS en EPS zijn bestemd de modelspoorbaan, onder- en bovenbouw alles styreen i.p.v. hout. En zo is het cirkeltjes weer rond.
Ik heb al een trein
spoorijzer
«
Reactie #4 Gepost op:
30 April 2024, 10:42:05 »
Leuk topic! Mag ik het intepreteren als: " wat doe je naast modelspoor?".
Naast het modelspoor ben ik al ruim 25 actief in het 1:1 smalspoor. Ik ben vrijwilliger bij het Gelders Smalspoormuseum en ook in het bezit van 2 eigen locomotieven. Beide staan op onderstaande foto vooraan:
Dit zijn oer Nederlandse locjes ("Railtractoren"), gebouwd door Spoorijzer te Delft in de jaren 50. Rechts (de gele loc) de "Kanarie", jullie mogen raden hoe deze aan zijn niet flateuse bijnaam is gekomen
. Deze loc kocht ik in 1999, destijds was ik 17 jaar. Ik had de keuze tussen een brommer of deze loc. Met slechts 8pk, maar wel 1500kg vond ik een loc toch interessanter
.
De linker is het zwaardere type RT11 (Railtractor van 11pk). Deze is ivm de forse bufferblokken ook 2300 ipv 1500kg. Deze kon ik in 2019 overnemen van collegamuseum Stoomtrein Katwijk Leiden te Valkenburg (ZH). Ik wilde heel graag een RT11 hebben, dus dat is nog gelukt ook!
Over Spoorijzer en deze locjes heb ik ook nog een website:
https://www.spoorijzer.nl/
Bijzonder is dat ik alle, mij bekende overgebleven Railtractoren heb ik in een overzicht verwerkt. Van de grofweg 120 gebouwde locs zijn er meer dan 40 bewaard. Geen slechte score voor een eenvoudig bedrijfsmiddel.
Groeten,
Rogier
www.spoorijzer.nl
Gert Arkema
Rhenopa / Bruggen-IG:
«
Reactie #5 Gepost op:
30 April 2024, 11:41:49 »
Ow, de Twingo. Nog steeds een leuke verschijning. Dat heeft Patrick le Quement toch maar mooi gedaan. Ik rijd ook een Renault waar zijn vingerafdrukken op zitten, maar dat is niet mijn hobby. Dus niet alle hobby is transport-gerelateerd:
Ik klus vrij veel, naast verbouw van mijn eigen huis en huizen van familie heb ik laatst een schuur naast mijn huis gebouwd. De gevelbekleding is inmiddels besteld.
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Biessendorf
Carpe diem
«
Reactie #6 Gepost op:
30 April 2024, 11:52:07 »
Auto's heb ik dan weer weinig mee behalve dan de DB9 en de Volvo P1800 in zowel hatchback als stationwagon uitvoering.
Die Volvo dan misschien omdat de ontwerper Pelle Petterson ook onze boot heeft ontworpen.
Carpe Diem
HuubvG
«
Reactie #7 Gepost op:
30 April 2024, 12:22:58 »
Citaat van: spoorijzer op 30 April 2024, 10:42:05
Mag ik het intepreteren als: " wat doe je naast modelspoor?".
Van mij mag je en je hebt gelijk. 'Bezigheden' naast de modeltreinen, zou ook kunnen. Waarmee ben je zoals 'doende' is ook een optie, want wat is 'hobby' eigenlijk? Zomaar een Engels woord.
Ik heb al een trein
Martin Welberg
FYA !!!
OO. Organisatie OntraXS!
«
Reactie #8 Gepost op:
30 April 2024, 12:42:49 »
FCT, video en fotografie.
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
HuubvG
«
Reactie #9 Gepost op:
30 April 2024, 12:48:07 »
Football Club Twente?
Ik heb al een trein
wke
«
Reactie #10 Gepost op:
30 April 2024, 13:42:55 »
Te veel om op te noemen. Ik hop nog wel eens tussen hobbies heen en weer.
Toen ik wat jonger was veel fantasy boeken gelezen en tabletop wargames, collectible cards games en bordspellen gespeeld. En anime en manga (Japanse animatie en stripboeken) verzameld. Daarna overgegaan naar muziek spelen (basgitaar) en computer games (Nintendo verzamelaar).
Sinds corona een einde betekende van mijn twee bandjes, zijn de huidige hobbies gamen (waar PC gamen een beetje bij geslopen is) en de modeltreinen. Met soms een verdwaald boek tussendoor.
Daarnaast begint het knutselen met electronica voor de modelbaan een nieuwe hobby aan te wakkeren. Help…
En in de tussentijd moet ik ook nog tijd hebben voor m’n vrouw, twee zoontjes (die hebben altijd de prioriteit) en vrienden.
Ik hou mezelf goed van de straat en zal me nooit een moment vervelen.
Ik hoop dat als ik met pensioen ga, ik nog steeds de energie en interesse heb om van dit allemaal de dingen in te halen waar ik nu geen tijd meer voor heb.
Groeten, Wouter.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
«
Reactie #11 Gepost op:
30 April 2024, 14:15:27 »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Martin Welberg
FYA !!!
OO. Organisatie OntraXS!
«
Reactie #12 Gepost op:
30 April 2024, 15:02:06 »
Citaat van: HuubvG op 30 April 2024, 12:48:07
Football Club Twente?
Ja die, Vak P.
En bier drinken, das ook wel een leuke hobby..
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
HuubvG
«
Reactie #13 Gepost op:
30 April 2024, 15:10:10 »
Ja!
En mijn eigen unieke bierblikhouder maken met een 3d pen.
Ik heb al een trein
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Modelrailroading is fun!
«
Reactie #14 Gepost op:
30 April 2024, 15:37:25 »
Andere hobby! Jazeker, 2 Amerikanen! En dan niet in boxershort en hawai bloes (
) maar 2 op wielen. De eerste is een Edsel Ranger uit 1959 met 4,8L V8 en 2-speed automaat die we in 2014 op kenteken gezet hebben:
IMG_2118
by
Ronald Halma
, on Flickr
Deze foto is in 2018 in Engeland genomen, was wel de meest memorabele trip met deze auto. Op een 1 of 2 keer vastzittende startmotor (en met een tik met een hamer weer rondgaande) eigenlijk probleemloos daar naartoe gereden. Het was een treffen van UK Edsels en wij waren de enige deelnemers van buiten Engeland toen. Auto komt hoogstwaarschijnlijk vanaf de Oostkant van de US, was op kritieke puntjes toch wat verrot. Allemaal netjes in orde gemaakt destijds dus deze nu 65-jarige dame kan nog wel even mee.
De tweede is een Chevrolet C20 pickup uit 1972 met 5,7L V8 en 3-speed automaat, deze is in 2015 door ons op kenteken gezet. Ik noem hem liefkozend "Het Beest"! Komt uit Los Angeles en is in Fremont CA gebouwd. Vermoedelijk daar ook tot aan de invoer hier nooit uit die omgeving weggeweest:
20231015_160558
by
Ronald Halma
, on Flickr
Meer niet graag, deze twee zijn genoeg
De Chevrolet wordt sinds 2022 met enige regelmaat gebruikt als promotruck voor onze Dutch US Conventie. De Edsel behoeft enig onderhoud nu en sinds Corona weinig mee gereden. Hopelijk deze zomer weer!
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Het stationsplein
|