Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
08 September 2025, 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
08 September 2025, 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
  

Auteur Topic: Blokken en melders  (gelezen 1168 keer)

Ronnor

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Blokken en melders
« Gepost op: 29 April 2024, 15:28:52 »
In onderstaande afbeelding heb ik mijn baan ingedeeld in blokken met melders. Ik ben maar een beginner dus of ik het zo goed begrepen heb is maar de vraag ;D
buiten kant van spoor wordt altijd gevoed en binnenkant isoleer ik..of net andersom dat maakt niet uit volgens mij.

Ik heb Rocrail.
Rode lijntje isolatie punten, rode cirkels enter en in melders en kleuren zijn de blokken.
Is dit logisch of zou het anders/beter kunnen en klopt het schema naar jullie mening of begrijp ik er nog niks van?

ik hoor/lees graag van jullie, verbeter suggesties altijd welkom en worden zeer gewardeerd.


« Laatst bewerkt op: 29 April 2024, 15:30:50 door Ronnor »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Blokken en melders
« Reactie #1 Gepost op: 29 April 2024, 15:47:11 »
Welke ik niet helemaal snap zijn dat gele en groene blok, 3 en 4.
Waarom de melders zo ver naar het midden van het blok?
Als de trein de wisselstraat verlaat zit hij in dit blok en moet hij het toch bezet melden?

Als je dan al wilt dat een trein die stopt in dat blok op het rechte deel blijft staan dan maak je die melders zo groot dat ze vanaf de andere kant al in het rechte deel gezien word. Maar zou de onderbrekingen dichts bij de wissels in elk geval opschuiven tot net na de wissels.

Maar misschien heb je er een gedachte achter om het zo te doen?

Roelco

Ronnor

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Blokken en melders
« Reactie #2 Gepost op: 29 April 2024, 17:01:05 »
Goeie opmerking en is met gedachte dat ze moeten stoppen bij station, maar wat je zegt is dat niet slim inderdaad, als ik die enter en in melder zo dicht mogelijk bij wissel zet kan ik de trein dan wel laten stoppen bij station? En zoja hoe dan 😁 of toch meer blokken maken? 
Thnx voor je reactie

C-rails

  • Gast
Re: Blokken en melders
« Reactie #3 Gepost op: 29 April 2024, 17:44:25 »
Ik heb niet heel veel verstand van blokken en melders, maar wat ik lees op de diverse fora, is een blok vaak de afstand tussen twee wissels. Veelal wordt er in een blok gebruik gemaakt van drie melders, namelijk het inrijden, het doorrijden en het remmen/stoppen. Alleen als sporen heel lang zijn, zou je dit kunnen opdelen in meer blokken. Zal ongetwijfeld wel bij sommigen gedaan zijn.
De bedoeling is dat er zich maar 1 trein in het blok bevindt. De inrijmelder signaleert dat en zet het blok op bezet. De doorrijmelder houdt het blok bezet, als de laatste wagon de inrijmelder is gepasseerd.
Aan het einde van het blok zit de stop/remmelder. Als een trein hierop komt, kun je hem afremmen of laten stoppen.
Bij het station kun je de stop/remmelder al aan het begin van het perron leggen en dan met het stuurprogramma de trein na zoveel meter laten stoppen.

Ik meen begrepen te hebben, dat sommigen na de stopmelder ook een stukje hebben liggen, dat spanningsloos wordt op het moment, dat de trein de stop/afremmelder activeert. Dit als zekerheid, dat een trein niet kan doorschieten op het wissel.

Mocht ik hier hebben staan zwetsen. reageer alstublieft. Leer ik ook weer wat. :angel:

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Blokken en melders
« Reactie #4 Gepost op: 29 April 2024, 18:01:59 »
Ronnor,

Lees maar even deze RocRail documentatie.
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=block-sensor-nl.
Daar staat hoe je het met een extra sensor (een bezetmelder of een IR-lichtsluis oid) kan doen.
Maar dat vraagt om minimaal 1x2 extra sensoren (bezetmelders).

Zelf heb ik tot op heden extra blokken gemaakt om dit te bereiken.
Maar dat vraagt om 2x2 extra sensoren (bezetmelders) wat je wellicht niet wilt.
Op jouw donkergroene en gele sporen dus 3 blokken ipv 1 blok.
Dan is de oplossing van de link de makkelijkste denk ik.

Eric

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Blokken en melders
« Reactie #5 Gepost op: 30 April 2024, 09:08:05 »
2 melders per blok is prima. Bij 1 richting berijden kun je dan de eerste melder helemaal door laten lopen tot de stop melder.
Bij twee richtingen rijden kun je beter de melders doen waar je de trein wilt laten stoppen, meestal beetje aan het eind van het blok, maar in dit geval dus net na het station. Je kunt het tussen stuk dan ook nog aan een melder koppelen, maar dat is niet nodig. Het programma weet echt wel dat het blok daar nog bezet is dan.

Een blok is gewoon een deel waar een trein kan rijden/staan. Dat Hoeft helemaal niet een stuk tussen 2 wissels te zijn.
Heb inderdaad enkele blokken zitten tussen 2 wissels/wisselstraten, maar meestal zitten er meerdere blokken tussen 2 wissels/wisselstraten. Maar dat hangt voornamelijk af van hoe je baan er uit ziet.

Voor jouw situation kan het prima met gewoon 2 melders per spoor, waarbij de trein dan ook netjes kan stoppen bij je station:

Je maakt die 2 melders groter, bij de soort van zwartje kruisjes haal je de onderbreking weg, en die doe je net na de wissels.
Als de trein dan vertrekt van de sporen onder wordt het blok direct bezet gemeld. Net na het station boven rijdt hij dan de tweede melder in, die op dat moment de stopmelder is. Trein stopt dan netjes bij station.
Maakt op dit moment niet uit welke kant je op rijd

Bij vertrek duurt het even voor de trein het blok verlaat, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Enige waar je wel rekening mee moet houden, en wat een reden zou kunnen zijn om naar meer melders te gaan is de rij snelheid.
Als de trein het blok binnenkomt zal hij gelijk willen stoppen en dus daarvoor netjes gaan afremmen, terwijl hij nog aan het optrekken was.
En als de trein van boven weer wil vertrekken heeft hij nog een hele bocht, maar voor het besturingsprogramma gaat hij gelijk de wisselstraat op, en dus pakt hij de eventueel wisselstraat snelheid op. Weet niet of je daar beperkingen voor in gaat stellen? Weet ook niet wat de mogelijkheden hiervoor zijn in rocrail.
Maar daar zou je eventueel wat onderzoek naar moeten doen om te kijken of meer melders een mooier rijgedrag kan geven.

Groet,
Roelco