Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Benelux795
Vandaag om 14:31:14
Roco NS 1211 blauw door Eddeped62
Vandaag om 14:29:54
Welke centrale is betrouwbaar? door Michiel VL
Vandaag om 14:21:25
Interesse stamtafel/club Amersfoort? door Marty
Vandaag om 14:14:03
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 14:11:05
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 14:10:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:08:39
Mijn LEGO modellen. door Charles_
Vandaag om 14:05:29
De Oosthoek (lokaalspoorlijn periode III, diesel) door hervé
Vandaag om 14:00:06
US diorama in H0 door RobVille
Vandaag om 13:59:04
Arnold 2026 door HansQ
Vandaag om 13:44:27
Jouef BB9201 anno 1968 door Millsite
Vandaag om 13:36:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:32:50
Faller 2026 door Erik_omBC
Vandaag om 13:24:48
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 13:21:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 13:13:23
Plan N van Heris. door gtw6016
Vandaag om 13:10:58
Baanplan De Oosthoek (h0, 360 bij 140) door Benelux795
Vandaag om 13:09:32
Bouw graafmachine Artitec. door C_Jabaaij
Vandaag om 12:54:32
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 12:52:42
Layne, Somewhere South. door Scratchbuilt
Vandaag om 12:27:39
Molenbaan (werktitel) door Marty
Vandaag om 11:52:00
24 en 25 Januari 2026 modelspoorweekend Ewijk door Forever Rocofan
Vandaag om 11:40:22
Roco 2026 door Sander Fondse
Vandaag om 11:25:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 11:02:41
Zaterdag, 31 januari 2026 | 8e Ruilbeurs MSV Post B door BrightonBelle
Vandaag om 11:01:21
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:00:11
Gekleurde ketelringen bij duitse stomers door grossraumwagen
Vandaag om 10:58:24
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 10:53:21
Digitaliseren locomotief (Kameel VIP-trein) door bellejt
Vandaag om 10:43:28

Auteur Topic: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen  (gelezen 54169 keer)

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
« Reactie #120 Gepost op: 27 November 2025, 18:10:13 »
Het verhaal gaat weer verder. Dit keer over de kap. De kap zit eenvoudig in elkaar met vier losse wanden en een dak. De wanden kan je - nadat je de zijwanden hebt gebogen - het beste als eerste van alle details voorzien en daarna alle vier haaks op elkaar solderen. Zo ontstaat er al snel een wagenbak. Het dak is deze keer niet voorgevormd, maar dat is met een platenwals snel gepiept. Ik gebruik daarbij een nieuw trucje. In eerste instantie rolde ik mijn messing platen altijd los door de wals, maar het begin en het einde van de ronding was daardoor niet altijd even strak. Tegenwoordig geleid ik de messing plaat op een stuk dik papier, waardoor de ronding er al eerder ingedrukt wordt. Het dak krijgt daardoor een betere vorm. Ik zag dit op een van de filmpjes die FritsT wel eens gedeeld heeft.

In de kit zijn veel zaken gestandaardiseerd. Voor de wagens met remmershuis (M-211) komen er aparte kopwandjes mee en moet je het dak iets aanpassen. Voor de wagen met vierkant remmershuis betekent dit een gat in het dak slijpen en de afwijkende kopwand en zijwandjes van het huis plaatsen. Bij de bagagewagen (M-220) is het aan te raden om ook daar een rechthoekig gat in het dak te slijpen. Zo kan je het later goed schoonmaken en eenvoudig glas plaatsen.

Tot slot heb ik hier ook weer een poging gedaan om meer detail aan de rijtuigen toe te voegen. De dakranden zijn anders dan bij de HSM. In sommige gevallen zit er een goot onder de rand, maar meestal hebben de daken een opstaande rand. Ik heb het geluk dat ik een aantal mooie kopieën van tekeningen kon bemachtigen waar dit soort details goed op te zien waren. Ik heb per rijtuig de juiste Staats tekening erbij gezocht of een rijtuig serie die er het meeste op leek. Op basis daarvan heb ik het dakdetail nagemaakt. Voor de rijtuigen met een opstaande rand heb ik een messing strip van 1,0mm breed en 0,5mm hoog op de rand gesoldeerd. Daarna heb ik de zijkanten onder een hoek schuin glad gevijld. Onder het dak kwam weer een messing draad van 0,5mm om het dakprofiel na te bootsen. Let op, op de kopse kanten komt er een onderbreking in de rand t.b.v. de afwatering van het regenwater. Die moet in model natuurlijk terugkomen. Je krijgt dan onderstaand resultaat.

Dit detail heb ik in veel tekeningen teruggevonden. Hier een uitsnede van SS C 6-49 tekening. Je ziet duidelijk het opliggende profiel en de schuine zijkant.

Je ziet uiteraard ook tekeningen met een onderliggende goot zoals bij de HSM-ers. Dat detail heb ik op dezelfde manier gemaakt als bij de HSM rijtuigen. Er zitten in de set van 6 rijtuigen dus twee variaties.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #121 Gepost op: Vandaag om 12:31:58 »
De bagagewagen in de set is echt een mooie toevoeging. Ook hier heb ik in de uitkijk het dak zoveel mogelijk weggehaald. Op die manier kon ik achteraf makkelijk glas plaatsen. Dat ging best wel goed. De grootste uitdaging was het glas in de uitkijkjes aan de zijkant. Wederom heb ik hier weer het dakdetail toegevoegd. Verder hoefde er haast niks aangepast te worden.

Dan is er ook nog een rijtuig met remmersstoel in plaats van remmershuis. Boven de stoel zit een afdakje. In eerste instantie ontbrak de stoel en de trap terwijl het afdakje wel bij de etsplaat zat. Een mailtje naar Maykel zorgde ervoor dat ik verleden jaar in Houten een etsplaatje en een stoeltje kon ophalen. Het leuke is dat het stoeltje tegenwoordig een 3D geprint onderdeel is in plaats van een platte ets. Dit geeft een veel mooiere vorm aan de stoel. Tijdens de bouw heb ik de stoel met wat dubbelzijdig tape op het dak vastgezet en heb ik de trap en leuningen op maat gemaakt. Daarna is de stoel en het afdakje apart gespoten en op het laatst erop gelijmd. Afplakken was nu al een behoorlijke uitdaging en ik weet niet hoe ik dat had moeten doen als deze onderdelen er ook nog op hadden gezeten.

De kleuren wijken iets af van de HSM rijtuigen. Het bronsgroen is dezelfde kleur (RAL 6012), maar het bruin is heel anders. De ouderwetse kleuren worden nu geïnterpreteerd met een RAL kleurnummer. Het roodbruin van de HSM is RAL 8017. De Staatsspoor kleur roodbruin is volgens Maykel RAL 8015 en dat is behoorlijk lichter van kleur. Ik vind het een zeer fraaie kleur. Waar ik eerder alle kappen met Duplicolor spuitbussen had gespoten was dat nu niet mogelijk. RAL8015 is in spuitbus van het merk Duplicolor niet te koop. Daarom heb ik de kappen met de nitro verf van MKmodelbouwstudio's gespoten. Dat was even wennen, want het spuit anders dan de nitro lakken van Phildie. Na wat spelen met druk en mengverhouding ging het goed. Ik merk dat deze lak iets meer druk wilt en iets meer verdunning, ongeveer 1:1,5 en 2,0 bar met een 0,3mm nozzle. Daarnaast op kleine afstand spuiten omdat de lak in de lucht al snel droogt. Dan vloeit het niet meer.

Daarna was het zaak om de wanden weer af te plakken en de daken te spuiten. Ik heb op de dakrand geen imitatie zandlaagje gespoten, omdat ik bang was dat het te grof werd. In eerste instantie heb ik de dakrand gespoten en daarna heb ik dit afgeplakt. Daarna kon de bezanding gespoten worden. Waarschijnlijk was de dakrand in het echt wel volledig bezand, maar ik ben blij met deze keuze.

Volgende keer het eindresultaat.

Groet, Mathyn
Nu ook op instagram

Huibert

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #122 Gepost op: Vandaag om 12:42:40 »
Foei wat mooi.... .

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #123 Gepost op: Vandaag om 12:52:42 »
Dank Huibert! ;D

Ik vergat nog wat te schrijven over de oogjes voor het trekkoord. Op het dak komen zwarte oogjes. Die heb ik er ook achteraf op gelijmd omdat ik deze niet vol wilde laten lopen met verf en 'zand'. Op een plaatje styreen heb ik 98 gaatjes van 0,5mm geboord en daar de oogjes ingestoken. Met zwarte primer kwamen ze op kleur.
Vooraf aan het aflakken heb ik ze op de daken gelijmd met een klein beetje secondelijm. Vanaf de binnenkant heb ik bij alle oogjes nog wat extra lijm laten vloeien voor een stevige verbinding. Dit is ook de fase waarin ik de blanke messing olielampen plaats. Nadien komt er nog een laagje blanke lak op ter bescherming. Eventuele glasverschillen door lijmresten vallen dan ook weg.

Hier alvast een impressie van het eindresultaat. Maar deze foto is vooral genomen om het verschil tussen RAL 8017 HSM en RAL 8015 Staats te laten zien.

Groet, Mathyn
Nu ook op instagram