Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 22:46:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 22:43:21
Time-of-flight module door Joz
Vandaag om 22:41:33
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Jean-Pierre
Vandaag om 22:37:34
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
Vandaag om 22:35:12
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:33:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 22:25:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:44:35
Piko 2025 door Die Bahn
Vandaag om 21:20:17
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
Vandaag om 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
Vandaag om 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
Vandaag om 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10

Auteur Topic: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen  (gelezen 22743 keer)

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
« Reactie #45 Gepost op: 10 January 2025, 22:07:45 »
Bedankt allemaal!
Ton, je hebt helemaal gelijk. Werk vraagt ook tijd ;D

@stephan: uitschieters haal ik snel weg met de punt van een satéstok die ik even in water dip. Daarmee schuur ik dan lichtjes de uitschieter langs de rand weg. Het klinkt vreemd, maar werkt voor mij perfect. Tenzij je een hele grote uitschieter maakt. Dan moet het opnieuw.

Ton was mij al voor met de link naar de belijningspen  (y)

@Mara, inderdaad Hassler en anders Knupfer. Leveren beide uitstekende messing profielen. Wanddikte verschilt nog wel eens bij die twee. Daarom kijk ik altijd bij beide.

Dit is de ketting die ik gebruikt heb (6 oogjes per keer):

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

defender

• Offline Offline
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #46 Gepost op: 11 January 2025, 10:24:26 »
Dat zijn heel mooie wagons die je daar gebouwd hebt! (y)

Mvg Koen

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #47 Gepost op: 28 January 2025, 16:01:56 »
Ze zijn nog niet klaar  ;D

Nadat alle kettingen op maat waren gemaakt heb ik ze gestraald, ontvet en in een chemisch goedje gegooid om ze zwart te maken. Dit was van Birchwood. De eerste schakel drukte ik daarna met de punt van een pincet weer open om ze door de oogjes op de bufferbalk te steken. Op die manier hebben alle bufferbalken twee veiligheidskettingen gekregen. Ik had bij 1 onderstel uitgetest of het prettig werkt om de kettingen voor het spuiten al te monteren. Tijdens het stralen merkte ik al dat ze alle kanten op gingen, maar dat is bij het stralen niet zo erg. Tijdens het spuiten van de zwarte verf ging het echter irriteren. De kettingen schoten alle kanten op en beschadigde daardoor de natte verflaak op de bufferbalk en de buffers. Geen succes dus... Achteraf monteren bevalt een stuk beter.

De schroefkoppelingen heb ik gestraald en met twee hele dunne laagjes Motip zwarte primer zwart gemaakt. Deze verf is ontzettend sterk en geeft een mooie glansgraad. De koppelingen heb ik niet met vernis afgewerkt, dat maakt de laklaag alleen maar kwetsbaarder omdat de vernis minder sterk is. Na de eerste keer spuiten draaide ik de koppeling naar de andere zijde van de haak. Zo zorgde ik ervoor dat alle vlakken van de haak zwart waren. Naderhand moest ik de onderdelen zachtjes bewegen om alle delen weer draaibaar te maken. Ze lopen totaal niet stroef. Omdat er in de kit geen drukveren zijn bijgesloten heb ik de koppelingen met een trekveer gemonteerd. Daartussen een stukje 0,3mm messing draad om de lengte te overbruggen. Op deze manier werkt het ook prima.

Hier zit een schroefkoppeling gemonteerd. Op dit wagentje is ook (als enige beremde wagen) de remstoel gelijmd. Dit is een los onderdeel.

Tussen de kortgekoppelde rijtuigen zaten ook kettingen. Na lang twijfelen toch maar wel geplaatst. Deze heb ik dubbel zo lang gehouden als de andere kettingen. Dit was ook wel nodig tijdens het monteren. Darabij hield ik de onderstellen rug aan rug. Toen ze eenmaal vast zaten heb ik een 0,5mm draad in een U vorm gebogen en daarmee de beide onderstellen kort gekoppeld. De U is zo kort dat de halfronde buffers elkaar net niet raken. Hierdoor rijdt het zowel in duw als trekrichting goed. Bij een langere U-beugel drukken de onderstellen zich scheef op de rails met als gevolg dat ze kunnen ontsporen.

Daarna was het tijd om de laatste kappen erop te schroeven. De vijf wagentjes zijn nu klaar. Zodra ik overdag tijd heb ga ik een paar goede foto's maken van het eindresultaat. Die houden jullie nog van mij tegoed.

Groet, Mathyn

Nu ook op instagram

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #48 Gepost op: 07 February 2025, 15:34:27 »
Ik moet de rest nog even bewerken, maar hier is alvast één foto van het eindresultaat.
Ik heb in Photoshop even vlug de achtergrond verwijderd en er een panorama foto van gemaakt. Zo is het beeld wat rustiger.

De rest volgt later! (y)

Groet, Mathyn
Nu ook op instagram

orientexpress

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 07 February 2025, 15:47:24 »
Matthyn,

Nou die opdrachtgever van jou mag zeer tevreden zijn!

Al benieuwd wat je hierna oppakt.

MVG,

Adriaan

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #50 Gepost op: 18 February 2025, 15:48:50 »
Likkebaardend mooi resultaat Mathyn!

Over de wielen; ik zie dat jij schijfwielen hebt geplaatst en geen spaakwielen. Op de site van Maykel staan de gebouwde modellen als deze meerendeels (niet allemaal) met spaakwielen, sommige met schijfwielen. Tussen z'n onderdelen staan "Schijfwielen "Mansell" met imitatie houten binnenwerk zoals gebruikt op HSM AB twee- en drieassige rijtuigen en CIWL rijtuigen" .
Nu ben ik dus benieuwd naar de achtergronden van jouw keuze, en waar je informatie hebt gevonden. Moeten de HSM -tweeassers inderdaad met schijfwielen (al dan niet met houten binnenwerk) ?

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #51 Gepost op: 21 February 2025, 09:51:44 »
@Adriaan, de HSM02 set is nog niet af. Dus ik gok die  ;D

@Jan, daar heb ik (helaas) een heel kort antwoord op: geen. Dit zijn de wielen die in de kit zijn bijgevoegd en die heb ik gebruikt. In tegenstelling tot de HSM02 set waar wel een aantal spaakwielen zijn bijgevoegd. De handleiding van Maykel schrijft het volgende: De volgende wielen waren in 1881 onder deze rijtuigen geplaatst: 3 baks rijtuigen; wielen met 10 enkele spaken. Als AB gebouwde rijtuigen; dichte wielen met houten binnenwerk (Mansell wielen). Overige rijtuigen gebouwd na 1876; wielen met 8 open spaken. Vanwege de invoering van de Westinghouse rem zijn rond 1885 veel assen gewisseld. De wielbanden konden bij hard remmen loskomen. Alle A, B, AB en postrijtuigen kregen Mansell wielen. De 3e klasse rijtuigen kregen alle wielen met 8 open spaken.

Dus ja, het is een combinatie van dichte en spaakwielen denk ik. Bij de HSM02 bouwkit krijgen de derde klassers wel spaakwielen. Als ik bovenstaande lees dan verwacht ik bij de HSM01 set ook spaakwielen, maar die zaten er dus niet bij.

Hier wat foto's van het eindresultaat. Belichting was helaas niet ideaal. Ik merk dat mijn mobiel dan nog wel eens met de kleurbalans wilt gaan rommelen....

De HSM A3.

HSM B14.

Groet, Mathyn
Nu ook op instagram

defender

• Offline Offline
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #52 Gepost op: 21 February 2025, 17:44:09 »
Heel fraai! (y)

Mvg Koen

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #53 Gepost op: 23 February 2025, 14:23:36 »
Zeer fraai inderdaad! In welk jaar zou deze set zou geplaatst moeten worden?

Over de Mansell wielen; hier is er wat beeld bij (even omlaag scrollen): https://www.bluebell-railway.co.uk/bluebell/cw_news/1520.html

En hier: http://www.keithf49.me.uk/Gallery%20diag%2033%20SB/Result/pages/Mansell%20wheels_JPG.htm
« Laatst bewerkt op: 23 February 2025, 14:26:53 door janw »

orientexpress

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 23 February 2025, 15:04:31 »
Mathyn,

Ik ben mijn weg tussen de kits een beetje kwijt. Welke wagons zitten nu in welke kits? Degene die afgebouwd zijn is dat nu hsm 01 of 02?

Mvg,

Adriaan

AB 7216

• Online Online
    • Dwangrail.nl
« Reactie #55 Gepost op: 23 February 2025, 15:25:00 »
Zie: https://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-rijt-sethsm01.htm

Hier staat de complete uitleg van alle rijtuigen, en even naar onderen scrollen voor de inhoud van de sets.

En natuurlijk niet vergeten, deze rijtuigen zijn wel heel erg mooi gebouwd!

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 23 February 2025, 17:39:47 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #56 Gepost op: 23 February 2025, 16:18:32 »
Drrrommels drrrrommels drrrrommels Mathyn, dat ziet er heel erg mooi uit. Complimenten (y) (y) ;D
Tbinnebarretije…

gdh

• Offline Offline
    • Station Lemmer
« Reactie #57 Gepost op: 23 February 2025, 17:22:55 »
prachtige rijtuigen (y)

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #58 Gepost op: 26 February 2025, 19:02:23 »
Bedankt voor alle leuke complimenten. Fijn om te lezen.

@Adriaan, Arjen is mij voor en geeft je al een duidelijk antwoord. De foto's laten de afgebouwde HSM01 set ziet. Het is wat verwarrend omdat dit topic met de HSM02 set begint.
Die is alleen nog niet af. 4 van de 6 kappen staan in de basiskleur. De onderstellen zijn nagenoeg af. Die komen hier dus binnenkort wel weer langs.
Ondertussen een begin gemaakt aan de SS05-kit. Deze bestaat uit een zestal Staatsspoor twee-assers. Daarover ook binnenkort meer. Die set is weer heel anders opgebouwd. De beruchte dakrand details zijn bij deze rijtuigen ook weer anders. Dat moet ik nog even uitzoeken.

Als toetje hier nog de twee derde-klassers uit de HSM01 set:

De beremde HSM C97

De kortgekoppelde HSM C42 en C43.

Groet, Mathyn
Nu ook op instagram

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #59 Gepost op: 26 February 2025, 19:07:32 »
Zeer fraai inderdaad! In welk jaar zou deze set zou geplaatst moeten worden?

Over de Mansell wielen; hier is er wat beeld bij (even omlaag scrollen): https://www.bluebell-railway.co.uk/bluebell/cw_news/1520.html

En hier: http://www.keithf49.me.uk/Gallery%20diag%2033%20SB/Result/pages/Mansell%20wheels_JPG.htm

Jan, de HSM01 set is gesitueerd in de periode 1866-1880. Dat is die op bovenstaande foto's en die nu af is.
De HSM02 set is gesitueerd in de periode 1885-1915. Daarbij is de verdeling van de dichte en spaakwielen sowieso correct volgens de info van Maykel. De resultaten komen binnenkort en dan zal je het zien.

Groet, Mathyn
Nu ook op instagram