Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tapatalk door AlbertW
Vandaag om 15:41:06
Roco 2025 door Luc2000
Vandaag om 15:33:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 15:25:12
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220 door Freddy
Vandaag om 15:23:34
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 15:19:23
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:18:46
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 15:16:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 15:07:30
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door AB 7216
Vandaag om 15:03:30
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:51:33
Da's Daz 2 door Alewijn
Vandaag om 14:51:15
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 14:49:01
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Alewijn
Vandaag om 14:48:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:37:31
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door ruudns
Vandaag om 14:32:24
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:07:10
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 13:59:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:56:50
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 13:49:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:44:35
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 13:38:44
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:22:04
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door sncf231e
Vandaag om 13:18:21
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:06:15
Pendelbetrieb door Peter Schiffelers
Vandaag om 12:34:45
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
Vandaag om 12:29:54
Nieuw huis, nieuwe baan door Frits C
Vandaag om 12:24:35
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 12:19:44
Aanpassing dressoirbaan door Syb030
Vandaag om 11:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:45:27
  

Auteur Topic: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820  (gelezen 7036 keer)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3909
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #45 Gepost op: 06 May 2024, 18:39:04 »
Scherp! Inderdaad zeg. Dat wordt nog een lastig klusje om allemaal los te halen en weer netjes terug te plaatsen. Nooit opgevallen.

Succes  (y)

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6784
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #46 Gepost op: 07 May 2024, 12:28:54 »
Hopelijk heb je het interieur niet vast gesoldeerd aan de bodemplaat.
Ik doe trouwens geen gasleidingen op het dak, dat heb ik bij de andere ook niet gedaan en wil ze een beetje hetzelfde houden, ook het extra gedoe staat mij eigenlijk wat tegen.
Ik zie dat jij sowieso veel meer details op het rijtuig heb aangebracht zoals op de kopwanden en handgrepen binnen.

De tussenwandjes.

Zo moet het dan komen, je kan aan de hand van de dakarmaturen zien hoe het hoort, hier heb ik de gangarmaturen omcirkeld.



Ook de schotten met de deuren kloppen dan niet helemaal meer, de deuren die zijn ingekort om een Ribu kortkoppelinghouder ruimte te geven zitten nu bij de toiletten (blauw gemarkeerd) en de ingeëtste vierkantjes van die schotten zitten nu in de toiletten waar je ze nooit meer ziet en ze ontbreken nu bij de eindcoupé's (magenta gemarkeerd).

Ik ga nu de lange zijdes doorknippen en andersom weer aan elkaar zetten zodat de geëtste deuren in het gangpad zitten.

Stephan.


prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6784
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #47 Gepost op: 07 May 2024, 12:41:56 »
De privaatkoker (woord is inmiddels verdwenen) moet trouwens iets opzij geschoven worden anders lopen ze vanuit het gangpad tegen de pot aan.



Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6784
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #48 Gepost op: 08 May 2024, 23:18:31 »
Viel toch nog wat tegen, doorknippen en omdraaien van de wandjes.

Hier zijn ze met een plaatje ertegen gesoldeerd weer vast gezet.

Zit in de toiletgedeelte en zie je later niets meer van.

Zo zijn de binnenwandjes.


Moest ook nog enkele doorsteeklipjes onderaan verplaatsen en de ombuiglip aan de bankjes tegen de toiletwand naar de andere kant van de bankjes zetten, zie het losse bankje ervoor.
Alle bankjes zitten er los in geschoven en worden er uit gehaald en pas na het spuiten weer gemonteerd net als het hele binnenwand gedeelte wat pas na het spuiten d.m.v. de lipjes op de bodemplaat wordt vast gezet.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2024, 23:20:26 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6784
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #49 Gepost op: 12 July 2024, 19:33:37 »
Ik heb even een vraagje.
Die lange handel die aan één zijde op de kopwand zit, die zit niet op de foto van de 8620 erop, op de foto van de 8622 zit hij er wel op.
Zit die nu dan aan de andere kant of ontbreekt hij dan en zit er dus geen handel op het rijtuig?





Stephan.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #50 Gepost op: 12 July 2024, 19:42:35 »
Hoi Stephan

De horizontale handel is de bedienstang voor de verlichting. (voor gas en eletra was de stang gelijk)
Ik dacht zelf ook dat deze stang altijd aan de zijde zat van de drie coupe's, maar er zijn ook rijtuigen waar deze aan de andere kant zitten.
Deze stang moet altijd op het rijtuig zitten, anders kon men de verlichting niet aan of uitzetten.

(alleen bij postrijtuigen en bagagewagens zat de bediening vaak aan de binnenzijde)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6784
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #51 Gepost op: 13 July 2024, 12:53:26 »
Dank, ik was hier al bang voor.
Ik zou de handel dus naar de andere kant moeten verplaatsen, dit is op zich geen probleem, maar aan deze kant zit de pijp omhoog al geëtst en omdat deze vrij dik is en vlak naast een richel ligt en een andere pijp kruist is deze moeilijk zonder nevenschade weg te schuren.
Ik plaats hem dan maar aan de, voor de 6820, verkeerde kant. Niemand die het weet.

Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6784
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #52 Gepost op: 05 September 2024, 21:01:14 »
Ben weer wat verder, tijdens de warme dagen niets gedaan maar beneden onder de airco gezeten met een dubbellikker en een 0,0 biertje.

Handgrepen aan de wandjes en waterbakken op het dak gesoldeerd.


Wandjes aan het dak solderen met de strippen aan de wandjes die je door het dak steekt.


Strippen afknippen en volsolderen en gladschruren.


Strips onder de dakrand tegen de zijwand solderen, insmeren met soldeerverf en voorzichtig aandrukken en vlammetje erover.


De hoeken mooi strak en zonder kieren is altijd lastig, hier moet ik het vaak meerdere keren proberen waarbij het soms weer loslaat en ik opnieuw moet beginnen.
Soms door de bak met de hoek op de rand van een pertinax plaatje te duwen en dan met de vlam, soms door de hoek met een stomp pincet samen te drukken en dan met de vlam erlangs maar altijd oppassen dat ik geen handgrepen plat druk.
Het gaat ook wel eens mis, ik ging met de vlam te dicht langs de lange schuine handgrepen op de kopse kant en die bogen door en waren nu te slap geworden dus deze door messing staf vervangen.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6784
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #53 Gepost op: 05 September 2024, 21:45:13 »
En dan de engelse draaistellen, die had ik al voorgefabriceerd maar er bleek op een hoek een veer verdwenen te zijn dus die moest ik namaken.
Het is er een van metaal geworden.


De sluitseinijzers vouwen en buigen.


En erop solderen, kan evt. ook gelijmd worden na het spuiten, dit is enkele weken geleden al gedaan en je ziet hoe snel het messing er weer vuil uitziet.


Dan de draaistellen eronder en de uitslag hiervan vergroten door de inhammen in aan de binnenkant van de treeplanken bij de raakvlakken met de aspotten en de veren op de hoek wat wegfrezen zodanig dat het goed door mijn minimale boog kan.


En dan is deze klaar voor de spuit


Alle dakornamenten lijm ik er na het spuiten pas op, vind ik fijner werken.

Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6784
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #54 Gepost op: Vandaag om 13:16:13 »
Ik ben maar eens begonnen met het spuiten van de rijtuigen.
Eerst de beide voormalig SS rijtuigen.



Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6784
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #55 Gepost op: Vandaag om 13:39:05 »
Ik ben aan het uitzoeken wat de kleur van de banken moet worden.
De BC 6012 maak ik zoals de, volgens de beschrijving bij de foto, BC 6026 in het boek De Erfenis, echter zie ik nu dat het rijtuig op de foto NS BC 6822 genummerd is?
De banken zij i.i.g. groen een rood.

Wat klopt er niet, het is een BC9c in de reeks 6001-60 (de coupé indeling klopt precies) maar op de foto heeft het nummer BC 6822?


(foto uitsnede J.A. Bonthuis boek De Erfenis)

Stephan.




« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:04:57 door prutser. Reden: 86 naar 68 »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6784
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 6805, BC 6012 en C 6820
« Reactie #56 Gepost op: Vandaag om 13:53:45 »
Vragen, vragen.
De C 6805 (stond trouwens verkeerd in de titel) is als 2e/3e klasser uitgevoerd kwam in dienst als 1e/2e klasser maar is in 1934 naar geheel 2e klasse en in 1939 naar geheel 3e klas veranderd.
Na de oorlog omgenummerd naar 2e / 3e klas maar nog met nummer C8605.
Ik zie op de foto banken met hoofdsteunen en dus volgens mij geen houten banken maar nu is de vraag of de oorspronkelijke 1e/2e klasse banken altijd behouden zijn of dat deze in 1934 volledig met 2e klasse banken is ingericht?
Dus banken rood en groen of allemaal groen, ik neig naar allemaal groen.


(uitsnede foto N.J. van Wijck Jurriaanse boek De Erfenis)

Stephan.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:56:17 door prutser »

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3909
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #57 Gepost op: Vandaag om 13:56:59 »
Ik ben aan het uitzoeken wat de kleur van de banken moet worden.
De BC 6012 maak ik zoals de, volgens de beschrijving bij de foto, BC 6026 in het boek De Erfenis, echter zie ik nu dat het rijtuig op de foto NS BC 8622 genummerd is?
De banken zij i.i.g. groen een rood.

Wat klopt er niet, het is een BC9c in de reeks 6001-60 (de coupé indeling klopt precies) maar op de foto heeft het nummer BC 8622?



Stephan.

Volgens mij moet dat de 6022 zijn. Het eerste getal is 100% een 6.
Dus dan klopt het wel in de nummerreeks, maar de 6026 is het niet.

Heerlijk dat je weer verder gaat. Ik blijf je volgen.

Edit: zo denkt de NVBS er ook over:


« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:00:48 door MathynK »
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6784
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #58 Gepost op: Vandaag om 14:00:09 »
Doe ik het weer fout, waar ik 8622 zeg moet 6822 staan.
Maar 6022 zou inderdaad het meest logisch zijn.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #59 Gepost op: Vandaag om 14:00:55 »
Een eerste klasse coupe had 3 zitplaatsen ten opzichte van 4 voor een tweede klasse. Dat was voor NS wel een reden om de banken aan te passen.
Soms werden er houten banken in de rijtuigen geplaatst, maar het kwam ook wel voor dat de zittingen met leerdoek werden overtrokken. Dat was voor de derde klasse meestal bruin.

Aangezien de kleuren ook redelijk standaard waren, houd ik voor mijn rijtuigen altijd aan
Eerste klasse rood, tweede klasse groen, en derde klasse bruin.
Maar als iemand voorbeelden heeft, hoor ik het graag

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)