Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:19:14
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:02:58
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
  

Auteur Topic: Perronhoogte TP3  (gelezen 1679 keer)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
Perronhoogte TP3
« Gepost op: 18 maart 2024, 21:39:22 »
Hi,

Vaak lees ik over de moderne hoogte van perrons van 840mm dan wel 760mm, maar hoe zat dit net na de 2de wereldoorlog? Had de NS hier destijds ook stelregels voor?

MVG,

Adriaan

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • J.M.Models
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2024, 22:31:27 »
Vast wel. Ik weet alleen dat er in Maastricht in 1912 een hoogte van 1 meter bovenkant spoor werd getekend. Of dat er toen ook werkelijk 1 meter werd gehandhaafd kan ik niet bevestigen.
Ik denk dat 840mm bovenkant spoor in model al aardig in de richting komt.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2024, 22:35:55 »
Een deel van het antwoord staat hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Perron_(platform)
Perrons van 1 meter zijn er bij mijn weten nooit geweest.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2024, 08:36:50 »
Had de NS hier destijds ook stelregels voor?

Wat zijn regels. In "Handboek voor spoorwegtechniek deel 1" staat in hoofdstuk 2 (pagina 39 en verder) staat een heel verhaal over perrons. Ik heb een versie uit 1935 of zo... Dus al ver voor de tweede wereldoorlog.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2024, 10:00:51 »


Dit is een leuk plaatje van Culemborg, 1972/73 ongeveer. De originele perronhoogte zie je op de voorgrond en is in 1938, bij de elektrificatie van het 'middennet' omhoog gebracht. Vóór 1938 was het dus laag en had men hier ook nog een middenperron wat toen ook verwijderd is. Bij de bouw van het nieuwe station in 74-75 is dit op gelijke hoogte doorgetrokken tot aan de Gelderlandfabriek. Dat was tot een jaar of wat geleden, toen is de perron hoogte weer wat naar beneden gebracht zodat men het nieuwe (Sprinter)materieel op gelijke hoogte kan betreden. Paul, jij komt hier nog wel eens dus leg er eens een meetlint langs...  ;D

Rob
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2024, 10:03:44 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
    • sleutelspoor
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2024, 10:55:09 »

Foto: Verzameling Bertus Kers.
Tijdens de houten rijtuigen periode had je een laag perron en had je de tree planken nodig om in de coupe te komen.


deze foto (uit Utrechts archief) is uit de jaren 60 Utrecht Centraal. Ik kan me herinneren dat we altijd de kinderwagen moesten optillen om deze in en uit de trein te krijgen.


Foto Utrechts archief. Je ziet dat de bak iets boven het perron staat

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #6 Gepost op: 19 maart 2024, 10:59:34 »


 Paul, jij komt hier nog wel eens dus leg er eens een meetlint langs...  ;D

Rob

Ja zeg! Ik moet nog langer mee dan vandaag  ;D
Boomshanka!

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2329
  • DB Tijdperk III
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2024, 20:48:27 »
Ik heb een versie uit 1935 of zo... Dus al ver voor de tweede wereldoorlog.
Mwoah, slechts vier jaar.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2024, 14:07:05 »
Voor mijn project (Baarn, 1874) staat er op de bestektekening 33cm (0.33, in meters) boven het spoor.
Kijk je bv bij verschillende museumorganisaties dan is het perron daar laag en de opstap dus hoog.
Via Europese regelgeving is al vele jaren geleden bepaald dat openbaar vervoer toegankelijk moet zijn (worden).
Omdat bv bussen een kortere levensduur hebben dan treinen zijn hier verschillende termijnen voor gesteld.
Overal in het land zie je verhoogde perrons om een lagere of gelijkvloerse instap mogelijk te maken.
Tot voor kort kon je bv in Amersfoort nog heel goed zien dat het perron erg was verhoogd. De oude perronwand was voor een deel geintegreerd in het nieuwe perron.
Misschien is dat zelfs nog steeds zo.
Zet een trein op je spoor en kijk naar de foto's hiervoor, zou ik zeggen.
Station Baarn HIJSM

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2024, 20:08:49 »
Uitsnede van een empacements-aanpassing van station en perron uit 1961.



Uitsnede uit deze tekening:





Grtzz,
Karst

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2024, 00:46:46 »
Leuk stationnetje. Zou je een moeten nabouwen.  8)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2024, 11:27:48 »
Beste allemaal,

Bedankt voor de feedback! Ik ga het handboek spoorwegtechniek nog een keer na slaan.
Mijn station komt gedeeltelijk in een boog dus ik neig nu naar de H0 variant van 330mm BS.

MVG,

Adriaan

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Perronhoogte TP: 33 cm is prima.
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2024, 11:54:55 »
Hoi,

Met 330 mm zit je prima, volgens mij.
Op mijn foto uit april 1974 had Zuidhorn nog de oude perronhoogte.



Het midden van de aspotten van de 2200 moet precies 50 cm boven de kop van de spoorstaaf liggen. Zoals je ziet was het perron een flink stuk lager dan 50 cm. Conclusie: 33 cm boven kop spoorstaaf is prima.

Groet,
Wolter
Moins mais mieux.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #13 Gepost op: 22 maart 2024, 14:58:35 »
Leuk stationnetje. Zou je een moeten nabouwen.  8)

+ 1 ;) :P

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2024, 19:18:38 »
Hoezo nabouwen?

Weet je hoe saai het was om daar een uur op het perron te wachten op de volgende trein, omdat er weer eens een storing was?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl