Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen  (gelezen 969 keer)

f2hsmitsn

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Gepost op: 18 maart 2024, 15:23:14 »
Dag Forummers,

Op mijn nieuw te ontwerpen baan wil ik de bediening van wissels eenvoudig houden. Ik wil ze met de hand kunnen omzetten zonder me in allerlei bochten over de baan te hoeven buigen. Die wens bracht me op een oplossing die ik wel eens op tentoonstellingen heb gezien, n.l. het omzetten van wissels d.m.v. trekstangen die met een trek/schuifknop aan de voorzijde van de baan worden bediend. Maar hoe pak ik dat aan? De schuifbeweging van de wissel naar de knop aan de voorzijde moet mechanisch tot stand worden gebracht. Ook moet de wisselstand geborgd worden zodat geen ontsporingen plaats vinden tijdens het berijden door de trein van het wissel. Al met al komen daar, naar mijn idee, mechanica en werktuigbouwkunde om de hoek kijken maar op die gebieden ben ik een leek. Of zie ik het te somber in? Wie heeft tips en ideeën over de vraag, hoe ik dit kan aanpakken?

Hartelijk dank voor jullie bijdragen!

Met vriendelijke groeten,

Niek

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2024, 15:40:46 »
Ik been geen WTB'er dit idee heb ik ontleend uit de metalen marklin wissels..

Het hendeltje kan je vergrendelen met een veertje of elastiekje die de hendel aantrekt naar een van de twee uiterste standen.

Met een drijfstang van messing of verenstaat kan je dan de tongen bedienen. Ik denk dat ik er wel een knik in de aandrijf stang zou zetten om een beetje speling te creeeren.
En de verbinding naar de wissel, ik zou dat met een kroonsteentje of iets met een verstelbaar schroefje uitvoeren zodat je de exacte positie kan finetunen.


En ik zou er goed op letten dat de tongen de juiste kant op bewegen. Wellicht dat je ze onder het draaipunt van de hendel moet monteren. Het is vervelend voor je hersens als die dingen precies contra bewegen.

Als alternatief kan je misschien een minitature toggle switch proberen en dan in de hendel een gat te boren. Dat is wat tricky omdat ze rond zijn. Deze schakelaars locken uit zichzelf. En je kan evt de schakelaar nog gebruiken voor punstuk polarisatie hoewel ik niet weet of dat een ding is bij jou?



Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2024, 15:41:09 »
Hierbij een mooi voorbeeld hoe de mechanische bediening te maken is.
http://hamsart.blogspot.com/2013/06/mechanische-wisselsturing.html

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2024, 16:04:59 »
Ik heb het zo opgelost:
Stangen zijn fietsspaken, de stangetjes naar de stelbalk van de wissel zijn verenstaal.
De schakelaars zijn schuif schakelaars waar ik een gaatje in het plastic schijfje heb geboord. De schakelaars zijn voor het schakelen van het puntstuk, en als eindaanslag voor de stangen.




Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2024, 18:59:57 »
Ik gebruikte fietsspaken (van beide kanten), tuimelaars uit aluminium strip en gestrekt (met de boormachine in elkaar gedraaid) ijzerdraad. Dat geheel drijft een tuimelschakelaar aan. Die legt de stand van het wissel vast en polariseert ook het puntstuk van het wissel.

Met een slim gebruik van de tuimelaars kun je de beweging omkeren, of juist bewust niet.



Wolter
Moins mais mieux.

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 293
    • Amsterdamse modelbouw vereniging
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2024, 19:05:48 »
Voor grotere afstanden kan je ook zg. Bowden kabels gebruiken. Dit zijn de kabels van een fiets die  de handremmer en de versnellingen bedienen.
Werkt prima.
Groet,
Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1356
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #6 Gepost op: 19 maart 2024, 09:04:33 »
Voor mijn 0e baantje gebruik ik Peco wissels, die zelf een (klein) veertje hebben waardoor de wisseltongen blijven aanliggen. Omzetten doe ik dmv fietsspaken, die door kroonsteentjes lopen. Aan de voorzijde heb ik een klein hoekje omgebogen zodat je een soort handel hebt. Redelijk vergelijkbaar met bovenstaande voorbeelden.

Enige nadeel, de fietsspaken zijn erg stug, dus hebben relatief veel geweld nodig om ze bv juist te buigen. Bij het monteren heb ik wel een wissel beschadigd. Wel kunnen repareren, maar helaas nog niet ideaal.....

Groeten,
Rogier

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2024, 10:47:54 »
Bij het monteren heb ik wel een wissel beschadigd.
Laatste stukje met verenstaal uitvoeren ?
Minder kans op beschadiging, beter af te stellen.  Verenstaal moet wel voldoende dik zijn om door de kracht van het veertje te kunnen gaan.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2024, 11:20:16 »
Was even langs gekomen op OntraXS, had ik je het zo kunnen laten zien. Buisje, draadje, schuifschakelaar van 2 piek en je hebt direct hartstuk polarisatie. Dat alles voor vreselijk weinig centen en betrouwbaar!

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1356
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2024, 11:21:47 »
Laatste stukje met verenstaal uitvoeren ?

Is wel een idee, maar had ik toen (en nu ook niet) voorhanden  ;)

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2024, 12:57:50 »
Was even langs gekomen op OntraXS, had ik je het zo kunnen laten zien. Buisje, draadje, schuifschakelaar van 2 piek en je hebt direct hartstuk polarisatie. Dat alles voor vreselijk weinig centen en betrouwbaar!

Dit staat met foto's ergens op dit forum, herinner ik me.
Maar: waar?
 :)

« Laatst bewerkt op: 19 maart 2024, 15:46:52 door Keska »
Walter

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1031
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2024, 15:36:00 »
Peco wissels zit al een veer in, of elke andere waar je een veertje inbouwt, kan je ook gewoon met een sate prikker omzetten. Zie je genoeg voorbij komen op youtiube.
Los koppelen en wissels stellen, alles met de sate prikker.

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2024, 15:47:34 »
Dit staat met foto's ergens op dit forum, herinner ik me.
Maar: waar?
 :)

Op dit draadje zijn diverse sijstemen te vinden: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71336.0
 :) :)
Walter

Gerard van de Weijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re: Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
« Reactie #13 Gepost op: 20 maart 2024, 08:37:04 »
Ik heb spaken gebruikt, sinds 2010 gebruik lasdraadstaven. Voordeel ze zijn gemakkelijk te solderen.
Voor polarisatie gebruik ik de door Ronald Halma genoemde schuifschakelaar, maar een microswitch (afgekeken van Len de Vries) werkt perfect.
In de radiografische modelbouw kent men de bowdenkabel (https://www.conrad.nl/nl/p/reely-bowdenkabel-lengte-1000-mm-1-m-226750.html?WT.mc_id=affiliates%3Atradetracker%3Afeed%3A226750&refresh=true) met deze kabel kun je door deze in de bodem te frezen allerlei hindernissen omzeilen.

Een zoektochtje op YouTube wil diverse oplossingen geven.

Een voorbeeldje https://cs.trains.com/mrr/f/11/p/273482/3112731.aspx