Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 12:28:57
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: FS UIC-X wagens en hun varianten  (gelezen 594 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
FS UIC-X wagens en hun varianten
« Gepost op: 17 maart 2024, 20:23:50 »
door een kijkersvraag maar even wat zaken over FS UIC-X rijtuigen (zoals in de D296/297) op een rijtje gezet.

De FS kocht in meerdere series wagens gebaseerd op de UIC-X standaard. Naar mate de jaren vorderden paste de FS de rijtuigen telkens technisch aan de tijd aan zodat de eerste wagen weining meer gemeen had met de laatste bouwserie. Ik concentreer mij op de uiterlijke verschillen van de series en de kleurstellingen.

Allereerst de kleurstellingen (t/m 1995):
- Grigio ardesia: Een grijze kleurstelling die de eerste series wagens hadden. Met de deur in dezelfde kleur of (vanaf 1970) geanodiseerd aluminium, die al naar gelang de leeftijd en andere invloeden zilver, maar ook vaal goud kon lijken

- Rosso Fegato: In 1982 voerde de FS een rood/grijze kleurstelling in met eerst de deuren in geanodiseerd aluminium, maar vanaf de midden jaren 80 ook meegespoten in de rosso fegato kleurstelling.

Een opvallende markering zijn de witte hoeken boven aan de bak op de uiteinden. Dit geeft aan dat een wagen elektrische verwarming heeft
En de types:

tipo 64:
- 260 Bz, 235 Az, 110 ABz
- geen schorten onder de bak
- met luchters op het dak
- MD50 draaistellen

tipo 1966/1968:
- 389 Bz, 178 Az, 282 Bcz, 60 Dz
- een schorten onder de bak
- met luchters op het dak
- MD50 draaistellen muv een serie couchettes (A24)

tipo 1970:
- 239 Bz, 123 Az, 149 ABz, 60 Bcz, 35 AcBcz, 70 Dz
- deuren in geanodiseerd aluminium
- deels met luchters op het dak, deels met AC (en zonder luchters)
- MD draaistellen met schijfremmen
- zijschorten tussen de draaistellen. Eerst hoog, later verlaagd

tipo 1975:
- 330 Bz, 100 Az, 40 ABz, 30 Bcz, 30 AcBcz, 93 Dz
- deuren in geanodiseerd aluminium
- geen luchters op het dak, deels met AC deels zonder
- lage schorten
- FIAT (-achtige) F75.2 draaistellen

tipo 1978:
- 320 Bz, 50 Az, 25 Bcz
- deuren in geanodiseerd aluminium
- geen luchters op het dak, deels met AC deels zonder
- lage schorten
- FIAT (-achtige) F79.2 draaistellen

tipo 1982
- 670 Bz, 170 Az, 150 Bcz
- eerste in Rosso fegato kleurstelling
- geen luchters op het dak, zonder AC
- lage schorten
- FIAT (-achtige) F82.2 draaistellen
- daken met ribben

Na 1995 ontstond een groot aantal ombouwen en kleurstellingen die wellicht voor een volgende keer zijn.

En op de vraag voor het model van Roco (in H0), dat wordt verkocht als een tipo 1964 zijn de volgende zaken aan te merken:
- onderstel met alle apparaten stelt een DB variant voor, er komt weinig overeen met dat van een FS rijtuig
- het ontbreekt aan de typische luchters in de wand die de FS variant van de DB onderscheidt
- de grote deksels op de uiteinden van het dak van de FS zijn niet nagebootst

Bronnen:
- https://scalaenne.wordpress.com/2013/01/19/carrozze-uic-x-parte-terza-le-sei-serie-italiane-originali/
- diverse andere bronnen
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2024, 12:17:25 door Falkenberg »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2460
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: FS UIC-X wagens en hun varianten
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2024, 11:38:41 »
 (y)

Daar zit een boel werk in. Dank voor het delen!

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3841
Re: FS UIC-X wagens en hun varianten
« Reactie #2 Gepost op: 08 april 2024, 07:23:48 »
Hebben de 68 in fregato rosso dan in de 296 gezeten? Met de meegeschilderde deuren?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: FS UIC-X wagens en hun varianten
« Reactie #3 Gepost op: 08 april 2024, 14:40:19 »
ja, 68ers in Rosso Fegato hebben in de D296/297 meegereden