Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:56:50
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 09:55:24
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 09:47:06
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
  

Auteur Topic: Verschil leveranciers DCC decoders?  (gelezen 3021 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #15 Gepost op: 18 maart 2024, 12:08:23 »
Citaat
1. De zwarte Z21 biedt veel meer mogelijkheden om op termijn randappatuur (zoals bezetmelders etc) aan te sluiten. Bij de z21 is de keuze beperkt (en dus wat duurder). Maar dat maakt het niet (voorlopig) waard.
Ja maar, de Z21 heeft CAN bus en loconet extra. Die eerste kan je eigenlijk wel missen, die CAN bus terugmelders zijn volgens mij net zo duur als R-bus melders. Met Loconet kan je ook Loconet handregelaren en iets goedkopere terugmelders er aan hangen.

Daarbij komt, als je niet automatisch wilt rijden, zou ik me er ook niet druk om maken.

Citaat
2. De Z21 is draadloos, de z21start niet.
De z21start werkt met de WLAN package ook prima draadloos. De Z21 heeft ook een router nodig.

Citaat
Ik zie in meerdere reacties de term programmers voorbij komen.
Niet nodig. Zelfs met de z21 start kan je CV uitlezen en schrijven. Gaat heel makkelijk met de Z21 app.

Citaat
Ook lees ik dat stroomverbruik een topic is
Dat kan een topic zijn als je problemen ervaart. In dat geval kan je er een booster bij nemen.

Citaat
1. Is naar jullie idee Sound echt een toevoeging?
Dat hangt van je budget af, denk ik  ???. Ik had er wat, maar ik werd karig en was er mee gestopt. Ik ging van Marklin naar 2-rail engels spul, 3x goedkoper. Ik weet wel dat je niet meer dan 3 sound loks in je kamer tegelijk aan wilt hebben staan. Anders word je gek  ;D.

Citaat
Waar moet ik (grofweg) aan denken als prijs voor een (sound)decoder?
Tussen de €100 en €120 meestal. De treinenboeren kunnen er meestal voor je sound er op zetten in de winkel.

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2024, 12:10:27 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #16 Gepost op: 18 maart 2024, 13:37:26 »
In relatie tot sound is het nog van belang om te melden dat je met een Roco Z21, de zwarte, een selectie aan Zimo decoders zelf van een passend soundproject kan voorzien. Zimo biedt dergelijke projecten ter download aan.

Sound is best aardig, maar persoonlijk vind ik het al snel gaan vervelen. Twee á drie soundlocs vind ik dan ook wel zat. E-locs met sound trekken mij niet aan. Een startende diesel is wel geinig.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7849
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #17 Gepost op: 18 maart 2024, 14:57:33 »
met de z21 Start kan je ook programmeren, mits deze unlocked is;
Ik bedoelde met Decoder Pro.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #18 Gepost op: 18 maart 2024, 16:40:46 »
Precies Sven: als hij unlocked is kun je met JMRI Decoder Pro programmeren.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #19 Gepost op: 19 maart 2024, 10:19:50 »
Allen weer dank voor de reacties, erg nuttig  (y).

Sound lijkt mij leuk, mijn schoonvader heeft het ook op mijn n-baantje. Alleen..... er hangt wel een fors prijskaartje aan. Misschien toch eens met een Piko 1100 beginnen, want daarvoor is een kant en klaar pakket dus. Dat spreekt mij wel weer aan. En dan misschien de 2400 of 1142 van Roco.

Ik denk er nog eens even rustig over na.  ;D

Ik weet dat Roco ook Zimo decoders gebruikt, zit daar met ESU nog veel (kwaliteits) verschil? Of is dat vooral persoonlijike smaak?

Groeten,
Rogier

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #20 Gepost op: 19 maart 2024, 11:18:19 »
Citaat
2. ESU wordt veel genoemd en zal (verwacht ik) ook een iets duurder merk zijn. Waar moet ik (grofweg) aan denken als prijs voor een (sound)decoder?

Met dat verschil dat het kleine verschil in prijs ook betekent dat als je er eentje kapot blaft je ook gewoon een vervanging krijgt ;)

Of is dat vooral persoonlijike smaak?

Ja. Iedereen preekt toch een beetje voor eigen parochie  ;) Ga anders gewoon eens naar een goede modeltrein zaak zoals bv een Bentink in Apeldoorn, laat je goed voorlichten en koop daar dan ook je spullen. Dan is de uitgebreide uitleg voor hun niet voor niks gedaan  :)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #21 Gepost op: 19 maart 2024, 11:39:14 »
Dank Ronald,

Dat laatste is ook zeker mijn idee, DTS zit in de buurt en daar heb ik recent ook de introductietraining digitaal gevolgd. Maar voor ik zelf keuzes kan maken, moet je eerst scherp hebben wat je zoekt en wat er allemaal is. Dus daarmee ben ik nu al een stuk verder  (y)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #22 Gepost op: 19 maart 2024, 11:55:05 »
DTS kan je prima adviseren daarin. Verder blijft het veel persoonlijk. Koop goede decoders en blijf weg van de goedkope china-sh*t. Krijg je geen spijt van ;)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7849
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #23 Gepost op: 19 maart 2024, 14:11:19 »
Ik weet dat Roco ook Zimo decoders gebruikt, zit daar met ESU nog veel (kwaliteits) verschil? Of is dat vooral persoonlijke smaak?
Beiden zijn wel kwaliteitsdecoders. Als er eentje kapot gaat, is dat meestal de gebruiker die dat doet. Persoonlijk heb ik het wel helemaal gehad met ESU. Even een rijtje:
- Ik heb het eerder aangegeven, ze zijn onbenaderbaar. Geen persoonlijke support. Bij Zimo is dat compleet het tegenovergestelde.
- Zelf je eigen geluid programmeren, super makkelijk, mocht je dat ooit willen gaan doen.
- ESU decoder kunnen modellen met klokankermotoren niet laten kruipen (en wie het tegendeel wil beweren, dan hoor ik graag de instellingen) , terwijl bij Zimo je het zo langzaam kan laten gaan dat je echt heel goed moet kijken om te zien of het wel beweegt (Kan met Doehler & Haass en Train-O-Matic ook).
- Zimo decoders zijn superklein.

Zimo is ondertussen veel sneller en ijveriger in het ontwikkelen van nieuwe producten en verbeteringen, is mijn persoonlijke ervaring. Het ontgaat mij het beetje wat ESU zo aantrekkelijk maakt, behalve de bekendheid ermee en trouw aan het merk. Ik kan niks verzinnen. Omdat ik nogal met klokankermotoren en geluid bezig ben, waar Zimo sterk in is, is het verschil voor mij wel heel duidelijk. Ik denk als je een H0 lok hebt met standaard motor, voor de gemiddelde gebruiker het niet echt uitmaakt welke decoder je gebruikt (uitgezonderd de cheapo merken). Het mooie is dat het allemaal compatibel is, dus je verschillende proberen en zelf een mening vormen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7849
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #24 Gepost op: 19 maart 2024, 14:11:42 »
Precies Sven: als hij unlocked is kun je met JMRI Decoder Pro programmeren.
Interessant. Dat wist ik niet, leuk om te weten.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #25 Gepost op: 19 maart 2024, 17:55:47 »
Voor mij ook Zimo: is de beste decoder, kan zelfs met lastige piko's omgaan!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #26 Gepost op: 19 maart 2024, 19:27:09 »

- ESU decoder kunnen modellen met klokankermotoren niet laten kruipen (en wie het tegendeel wil beweren, dan hoor ik graag de instellingen)

Ik heb het je laten zien in een Messenger groep en er kwam van Sven geen reactie ;) Dan moet je ook vragen wat ik gedaan heb. Maar je laat je door je enorme negativiteit jegens Esu slecht overtuigen. Niet eens met een video van een kruipende en sissende Trix Big Boy met een Loksound 5 aan boord.

Ja, er is een slechte eerste serie 5 geweest maar inmiddels doen die prima. het kruipen kan zeker en vanaf V4 moet daar ietsje meer werk ingestopt worden door de gebruiker.

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #27 Gepost op: 19 maart 2024, 21:45:24 »
Sven, ik denk dat je echt iets verkeerd doet als je met een ESU geen klokanker kunt laten kruipen.
Mijn ervaring is dat elke decoder plus punten en min punten heeft.
Ben zelf 3rail rijder en mij voorkeur is voor ESU en Marklin decoders.
Andere merken hebben op dit moment te veel tekortkomingen voor mij.
Wat betreft centrales, die koop je eens in de zo veel jaar dus ga daar niet op besparen. Bvb als je keuze de z21 is bedenk dan dat je met de Z21 ook zimo decoders kunt programeren incl sound dat kan niet met de z21.
Mvg Mark

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 421
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #28 Gepost op: 19 maart 2024, 21:58:21 »
Het ontgaat mij het beetje wat ESU zo aantrekkelijk maakt, behalve de bekendheid ermee en trouw aan het merk. Ik kan niks verzinnen.

Zelf heb ik zo'n tien locs gedigitaliseerd met ESU decoders (Lokpilot 4 & 5). Wat ESU voor mij aantrekkelijk maakt is dat de decoders (bij mij in ieder geval) probleemloos werken, echt duur zijn ze niet en de documentatie is goed. Niet dat dat bij andere merken niet zo zou zijn, maar heb geen behoefte om meerdere merken naast elkaar te hebben. De locs waarbij ik ze heb ingebouwd zijn vooral Roco locs van tussen de 10 en 30 jaar oud. Ik kan ze probleemloos programmeren met de Roco z21 of met de ESU Ecos.
Groet,
Michiel.

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 515
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #29 Gepost op: 19 maart 2024, 23:36:08 »
Vroeger had ik een ratjetoe van allerlei soorten Roco, ESU, Zimo en Lenz dekoders. Was elke keer weel een heel gezoek in de betreffende handleiding om te zoeken hoe ik voor dat merk bv. de sluitlichten kon uitzetten - als dat mogelijk was...

Omdat de dekoders van ESU de meeste funktionaliteit hadden en de beste dokumentatie, ben ik later overgestapt op enkel ESU-dekoders.
In kombinatie met de ESU dekoder-tester, de  ESU-lokprogrammer en de bijbehorende ESU-windows-software een wat mij betreft winnende kombinatie.

Alleen bij een paar loks met geluid laat ik nog de originele dekoder zitten, want sound-dekoders zijn (nog?) niet mijn pakkie-an.