Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Met welke tang knip je verenstaal? door Theovh
Vandaag om 10:03:33
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 09:59:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Wat was jullie allereerste loc? door Montanbahn
Vandaag om 09:49:51
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 09:41:11
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12

Auteur Topic: Mijn geluidsbestanden nu in Zimo Sound database  (gelezen 1570 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Mijn geluidsbestanden nu in Zimo Sound database
« Gepost op: 12 March 2024, 00:52:43 »
In het afgelopen jaar heb ik een paar geluidsbestanden gemaakt voor Zimo geluidsdecoders van Britse smalspoorstoomlocs, die op mijn website gratis te downloaden en te gebruiken zijn. Zimo vond ze goed genoeg om ze ook in hun Sound database op te nemen (onder Tramfabriek), waar ik wel een beetje trots op ben. Als je een zwarte Z21 of MXULFA hebt, dan kun je ze op elke Zimo MS decoder laden.

Bestanden zijn hier bij Zimo te vinden. Even naar UK scrollen: https://www.zimo.at/web2010/sound/tableindex.htm
Maar ze staan ook nog gewoon, met nog wat andere gratis geluidsbestanden, op mijn website: https://tramfabriek.co.uk/sound-files.html

Als je er toch bent, kijk ook even naar de documentatie. Dat heb ik op een andere manier gedaan dan dit in doorsnee gebeurt.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Mijn geluidsbestanden nu in Zimo Sound database
« Reactie #1 Gepost op: 12 March 2024, 08:05:30 »
Voor jou een leuk feitje toch?  (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

peterha

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 12 March 2024, 08:27:07 »
Knap hoor  (y)
Zal best een flinke klus zijn geweest.
Met vriendelijke groet,
Peter

gdh

• Offline Offline
    • Station Lemmer
« Reactie #3 Gepost op: 12 March 2024, 19:54:17 »
Geweldig dat Zimo deze in de lijst opgenomen heeft (y)
Ook een leuke en overzichtelijke lijst met functies :)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #4 Gepost op: 12 March 2024, 23:58:42 »
Dank jullie wel.
Knap hoor  (y)
Zal best een flinke klus zijn geweest.
Kun je wel zeggen. Ik haal veel van mijn geluiden van Youtube videos, dus dat is al een heel zoekwerk naar bruikbare bestanden. Gelukkig maakt Zimo het programmeren van geluid heel makkelijk, niet zo ongelooflijk ingewikkeld (ESU) of beperkt (D&H en Uhlenbrock) als bij alle andere merken die ik heb geprobeerd. Kan het van harte aanbevelen het zelf te proberen. De software is gratis.

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 13 March 2024, 02:19:15 »
Cool!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 13 March 2024, 10:08:56 »
Leuk resultaat Sven!

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

D_Loc

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 13 March 2024, 22:42:15 »
Gelukkig maakt Zimo het programmeren van geluid heel makkelijk, niet zo ongelooflijk ingewikkeld (ESU) of beperkt (D&H en Uhlenbrock) als bij alle andere merken die ik heb geprobeerd. Kan het van harte aanbevelen het zelf te proberen. De software is gratis.
Grappig hoe meningen kunnen verschillen. Ik had enkele weken terug de Zimo software bekeken en kon er eigenlijk niets mee.
Ik vond de software lichtjaren achterliggen t.o.v. ESU. Ik had geen idee waar ik moest beginnen, ik had wat projecten gedownload maar als ik die probeerde te openen werd er gevraagd of het stoom, diesel of electrisch is. Ik denk waarom, ik open toch een bestaand project. Uiteindelijk maar een keuze gemaakt maar zodra het werd geopend werd het gewoon een leeg project i.p.v. het project dat ik dacht geopend te hebben dus heb het maar weer afgesloten.
Hele mistige software in mijn ogen.
Geef mij ESU maar, daarin kan ik nagenoeg alles maken wat ik kan verzinnen mits ik geschikte samples heb natuurlijk. Je kan het zo simpel of ingewikkeld maken als je zelf wilt.
De simulator is ook superhandig, daarmee kan je het sound slot testen voordat je het naar de decoder schrijft.

Conclusie, het is maar net wat je gewend bent of je iets simpel vindt of niet ;)
Dirk

spock

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 14 March 2024, 01:08:22 »
Probeer eens een .zpr bestand te openen in de Zimo software.

Dan krijg je "wat" meer te zien.

De meeste bestanden die je kunt downloaden zijn .zpp bestanden. Dat zijn "Ready to use" bestanden (lees: niet in te zien).

mvg spock

spoorijzer

• Online Online
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #9 Gepost op: 14 March 2024, 10:26:02 »
Wat leuk, een mooi resultaat. Ik weet niet de kwaliteit van de opnames, maar film(pje)s met smalspoordiesellocs heb ik wel beschikbaar. Mocht je nog een soort general diesel geluid zoeken?

Groeten,
Rogier

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #10 Gepost op: 14 March 2024, 13:26:33 »
Grappig hoe meningen kunnen verschillen.
Nou, het klinkt meer alsof je het niet echt een kans wilt geven. Zoals Spock al aangaf, je hebt een .ZPR bestand nodig om te openen in ZSP (Zimo Sound Programmer). Even een overzicht:

Programma's
ZSP = Zimo Sound Programmer; hiermee creëer je je eigen originele geluidsprojecten.
ZPP Konfig = Aanpassen van bestaande geluidsprojecten.

Bestanden
.ZPR = volledig bewerkbare geluidsbestand die met alle WAV geluidsbestanden komen. Te openen met ZSP. Een programma voor de ontwikkelaar.
.ZPP = Gecomprimeerde geluidsbestand zonder WAV geluidsbestanden en waarvan de kerngeluiden (aandrijving) niet te veranderen zijn. Te openen met ZPP Konfig. Een programma voor de hobbyist die nog enkele geluiden wil toevoegen/vervangen of de geluiden aan andere F toetsen wil toekennen.

De ZPP bestanden zijn wel in te zien, tot een bepaalde hoogte. Het leuke van Zimo is dat ze ook een programma bij het software pakket leveren dat ZPP Konfig heet. Hiermee kun je elk bestaand geluidsbestand openen (ook gecodeerde), je eigen geluiden toevoegen en de functietoetsen aanpassen. Zo hoef je aan elk gratis bestand met een passend stoomgeluid alleen maar je eigen stoomfluiten toe te voegen en je hebt je eigen geluidsbestand. Dit is ook reuze simpel. Ik vind het op sommige punten zelfs beter dan ZSP, want je ziet duidelijk welke bestanden je nog niet gebruikt hebt middels een grafische weergave.

Ik kan iemand de Zimo software binnen 10 minuten uitleggen hoe je een stoomlokgeluid met puffen en fluiten maakt en de gemiddelde gebruiker kan dat dan ook meteen. Bij ESU moet je (niet eens bij wijze van spreken) de TU hebben gevolgd om er in thuis te geraken. Een technisch programma ontwikkeld door techneuten en geen vormgevers. Als je al bepaalde software goed kent, natuurlijk is het dan even omschakelen, maar voor de beginner is de Zimo software de beste keuze waar je ongelooflijk veel mee kunt doen. En als je er niet uitkomt, Zimo antwoord altijd, uitgebreid en even vriendelijk op elke vraag met een toegewijde medewerker binnen twee dagen. Vaak al op dezelfde dag. ESU antwoord nooit, die laat je stikken. Je moet het daar hebben van een forum.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #11 Gepost op: 14 March 2024, 13:29:13 »
@Rogier, hartelijk dank voor je aanbod! Ik ben er afgelopen week achter gekomen dat als ik weet welke type motor in een diesellocomotief zit, ik veel video's kan vinden van gasten die die motoren repareren of testen, met start-, stop en rijgeluiden, dus ik ben wel even voorzien. Dat ik daar niet eerder aan gedacht had...  :-\

spoorijzer

• Online Online
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #12 Gepost op: 14 March 2024, 17:07:32 »
haha, al doende leert men  ;). Nou, het aanbod blijft staan  ;D

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #13 Gepost op: 14 March 2024, 17:10:23 »
 (y)

D_Loc

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 14 March 2024, 21:05:55 »
Nou, het klinkt meer alsof je het niet echt een kans wilt geven. Zoals Spock al aangaf, je hebt een .ZPR bestand nodig om te openen in ZSP (Zimo Sound Programmer). Even een overzicht:

Programma's
ZSP = Zimo Sound Programmer; hiermee creëer je je eigen originele geluidsprojecten.
ZPP Konfig = Aanpassen van bestaande geluidsprojecten.

Bestanden
.ZPR = volledig bewerkbare geluidsbestand die met alle WAV geluidsbestanden komen. Te openen met ZSP. Een programma voor de ontwikkelaar.
.ZPP = Gecomprimeerde geluidsbestand zonder WAV geluidsbestanden en waarvan de kerngeluiden (aandrijving) niet te veranderen zijn. Te openen met ZPP Konfig. Een programma voor de hobbyist die nog enkele geluiden wil toevoegen/vervangen of de geluiden aan andere F toetsen wil toekennen.
Zojuist nog even gekeken en het aantal beschikbare .zpr bestanden lijkt op één hand te tellen maar ik heb ze kunnen openen.
Ik heb inmiddels ook door hoe je geluiden in het project sleept en aan welke naamconventie de stoomslagen moeten voldoen.
Je kan stoomgeluiden ook voor luisteren, bij de diesels lijkkt dit niet te kunnen voor het motorgeluid.
In theorie zou ik nu waarschijnlijk wel een sound file in elkaar kunnen flansen.
Dirk