Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 13:15:12
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
  

Auteur Topic: Pendel met een Keerlus vraag  (gelezen 2074 keer)

bord4kop

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Pendel met een Keerlus vraag
« Gepost op: 24 februari 2024, 09:44:04 »
Ik zit hier al dagen mee te klooien, maar ik zie geen goede oplossing. Het lijkt een beetje hierop, maar het is dan andersom (het enkelvoudig spoor wisselt van polariteit). En ik kan het ook niet vinden op het forum, dus hierbij de volgende vraag:




Wat je hier ziet is een deel van mijn baan. Rechts de twee sporen van de helix. De pijltjes geven de richting aan; buitenste is het spoor omhoog, de binnenste is omlaag. Deze komen samen (en geven dus kortsluiting) in / na de wissel.
Na de wissel gaat het dus als één spoor een stukje door en de bedoeling is dat de trein weer terug pendelt over het spoor en dan via de binnenste spoor omlaag.
Dit ene spoor zal dus een pendel en opstelspoor moeten worden, idealiter rijden hier twee treinen die elkaar afwisselen.

Specs:
n-spoor
digitaal
Z21 en iTrain
Keerplus van Domburg Train Support

Ik dacht zelf aan een keerlus oplossing na de wissel. En dan een automatische stop via iTrain. En daarna de retour weg starten.
Maar keerlussen gaan uit van een cirkel waarop de trein doorrijdt. . In dit geval is het een enkel spoor. Dus ik kan de secties daarop niet juist instellen, want:



Sectie 2 blijft gelijk natuurlijk, maar in mijn geval wijzigt sectie 1 weer in sectie 3 op de terugweg. Lijkt me dat dát niet mogelijk is.. Want hoe sluit je dat aan?




Het probleem en / of vragen is nu (als het überhaupt al mogelijk is!?   ???) :
1. hoe los ik de kortsluiting in/na de wissel op?
Dus de kortsluiting van het samenkomen van de twee sporen; omhoog en omlaag

&

2. hoe zorg ik ervoor dat de trein weer verder of terug kan rijden?

Of heeft iemand een beter idee hiervoor?
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2024, 10:35:51 door bord4kop »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2024, 11:47:41 »
Citaat
Maar keerlussen gaan uit van een cirkel waarop de trein doorrijdt
Dit slaat nergens op om het bot te zeggen. Dat aansluit plaatje hoeft niet perse een lus te zijn. Je kan hem ook recht trekken. Je kan deze keerlus module gebruiken en dan pak je of het onderste spoor of het bovenste spoor na de wissel.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bord4kop

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2024, 17:37:54 »
...

 Je kan deze keerlus module gebruiken en dan pak je of het onderste spoor of het bovenste spoor na de wissel.


Ik wil niet bot klinken, maar dit snap ik niet.

De uitleg is erg summier. Bedoel je dat sectie 1 en 2 dan -na de wissel (omhoog / naar links)- op het samengevoegde spoor gemaakt worden. En sectie 3 komt dan op het spoor terug (na de wissel omlaag. Op de tekening naar rechts)?
Dan moet sectie 3 altijd dezelfde polariteit hebben want dat stuk is onderdeel van de rest van de vaste baan.

of -waarschijnlijker- ik moet het plaatje / aansluitschema als het ware omdraaien en plotten op mijn baantekening.
Dan is sectie 2 het samengevoegde spoor en hebben sectie 1 en 3 (de opgaande en afgaande sporen in de helix) altijd dezelfde polariteit (maar tegengestelde polariteit). Want onderdeel van de vaste baan.

EDIT

Nee, dat kan ook haast niet kloppen, of wel? ???
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2024, 17:42:06 door bord4kop »

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2024, 17:48:32 »
In de afbeelding die je toont is geen keerlus te zien. Kun je het complete plaatje tonen?

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Eschburg
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2024, 19:06:18 »
In het spoor van de helix naar je schaduwstation sectie 1 net na het wissel, dan sectie 2 die iets langer is als je langste trein en dan sectie drie. Zo simpel is het. De afstand vanaf sectie drie tot weer terug aan het wissel is verder niet belangrijk.

Koos Jabaaij.

bord4kop

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2024, 19:42:10 »
In de afbeelding die je toont is geen keerlus te zien. Kun je het complete plaatje tonen?

Er staan pijltjes > en < bij om de richting aan te geven.
Het buitenste spoor gaat omhoog, dat is rood / zwart (+ op binnenste spoorstaaf en - op buitenste spoorstaaf).
Het binnenste spoor gaat de andere kant op naar beneden; dus zwart /rood ( - op buitenste spoorstaaf en + op binnenste spoorstaaf). Bij de wissel komen de spoorstaven bij elkaar; kortsluiting. En vandaar dat ik daar een keerlus moet maken (denk ik)


In het spoor van de helix naar je schaduwstation sectie 1 net na het wissel, dan sectie 2 die iets langer is als je langste trein en dan sectie drie. Zo simpel is het. De afstand vanaf sectie drie tot weer terug aan het wissel is verder niet belangrijk.


Koos Jabaaij.

Ok, dankjewel Koos.
Dus het maakt niet uit dat sectie 1 bij oprijden de eerste sectie is en bij terugrijden de laatste?
Wordt die sectie (1) dan ook omgepoold?

ik ben een enigszins in verwarring, want k denk namelijk dat het zo werkt:
(rode en zwarte stipjes voor + en - )




Maar misschien zit ik er compleet naast.

Wat ik -ook- niet begrijp is hoe en wanneer dat ompolen precies gebeurt.
want zoals ik het mij voorstel, dan zou de trein toch opeens de andere kant op moeten gaan rijden??

PS: mijn kennis o.a. hier (Benelux encyclopedie) opgedaan
Maar ik vind het maar een lastig abstract gegeven  ::)
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2024, 19:48:20 door bord4kop »

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2024, 20:11:15 »
Je denkt analoog, maar je gebruikt een z21 en die is digitaal. Je moet nu eerst digitaal gaan denken!

De rijrichting wordt bij digitaal niet bepaald door + en - op de rails, maar door de decoder. Het spoor omhoog en het spoor omlaag kunnen wat dat betreft zonder probleem op hetzelfde wissel verbonden zijn. Aan die kant is er geen probleem en geen keerlus.

In het deel van je baan dat je niet toont zou wel een keerlus kunnen zitten. Maar om daar iets over te kunnen zeggen, moet je dat stuk eerst laten zien. Daarom opnieuw mijn vraag om het complete plaatje.

bord4kop

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2024, 20:59:26 »
Mee eens, ik denk teveel na over +en & -en  :D


Hier is de rest van de baan:



Dit is niet de juiste plaat!

Dit is wél het juiste baanplan:






Maar het werkt nu wel in de test opstelling.
IK heb de + en - ... sorry: de J en K omgedraaid op de DCC aansluiting van de 'keerplus'. Dus die is nu net andersom t.o.v. het aankomend spoor rechtdoor.

« Laatst bewerkt op: 25 februari 2024, 18:16:58 door bord4kop »

bord4kop

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2024, 21:11:12 »
Het zit dus zo:







En er zit dus wat overlap in de blauwe stukken in beide tekeningen. En niet helemaal accuraat meer; waar het blauwe spoor eindigt de bovenste tekening, is nu gewijzigd in een wissel.

NB: Het blauwe stuk spoor ligt hoger dan de rest van de baan en is dus een pendelbaan. Ik hoop zelfs dat er twee treinen na elkaar op kunnen rijden.
Maar dat is een later hoofdstuk.


Even voor de zekerheid: want ik heb toch echt kortsluiting in de wissel op de helix op dit moment.

Maar als ik het dan goed aansluit:
- de wissel isoleren bij de ingang; dus isoleren van beide (helix-)sporen, zowel omhoog als omlaag
- de wissel wordt onderdeel van sectie 1 anders staat daar geen spanning op. En niet de juiste polarisatie.
- isolatie tussen sectie 1 en 2
- sectie 2 moet zo lang zijn (langer dan) de langste trein.
- sectie 3 isoleren van sectie 2 (en in mijn geval dus ook langer dan langste trein)

Dus zo:







Dan zou het goed moeten gaan ofnie!?
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2024, 18:17:17 door bord4kop »

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2024, 21:51:09 »
Dus het maakt niet uit dat sectie 1 bij oprijden de eerste sectie is en bij terugrijden de laatste?
Dat is in jouw baanplan helemaal niet van toepassing.  Je rijdt (als je de pijltjes tenminste volgt)  altijd maar in 1 richting over de "keerlus" sectie.  En het zou trouwens ook niets uitmaken.

Volg simpelweg de opmerking van Koos:

In het spoor van de helix naar je schaduwstation sectie 1 net na het wissel, dan sectie 2 die iets langer is als je langste trein en dan sectie drie.

Dus als je vanaf links (hoog spoor)  vertrekt, dan de wissel over (binnenbocht)  dan sectie 1 (kort) dan sectie 2 (treinlengte) dan sectie 3 (kort).  Klaar.
Of je kunt dat ook doen in het omhooglopende spoor, maakt niets uit.

Het zit dus zo:

Dan zou het goed moeten gaan ofnie!?

Antwoord:  absoluut nie !  Totaal verkeerd spoor in jouw tekening gebruikt, daar hoort helemaal niks.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2024, 22:01:45 »
En let er op, dat in het gedeelte wat beneden ligt ook nog een keerlus zit, namelijk in dat spoor dat achter het station doorloopt en naar links een bocht maakt en terugkomt in het station.  Dat is een "zuivere" keerlus volgens het boekje.

Door het wijzigen van het eerder geleverde baanplan is deze opmerking niet meer van toepassing.
 Martin.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2024, 13:58:12 door MartinRT. Reden: toevoeging »

bord4kop

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2024, 09:10:24 »
Super fijn dat er zoveel mensen meedenken en hulp bieden. Ik snap ook best dat het soms frustrerend is als een beginner zoals ik, soms dingen niet direct snapt.

Dus: Heren, dank voor alle reacties!  (y)


Ik ben alleen bang dat ik niet duidelijk ben geweest.

Dit was het idee eerst:


Misschien niet heel duidelijk te zien, maar het blauwe spoor ligt hoger en gaat overal overheen. In een rondje en terug via de helix aan de rechterzijde en daar weer naar beneden. Met een mooie gesloten stroomkring, niets aan de hand.

Maar helaas is dat wegens ruimte onmogelijk.
Dus is het nieuwe idee om het blauwe spoor, dat overal overheen gaat, in de helix (dat is de grote bocht rechts) gaat het omhoog. Om vervolgens samen te voegen in een pendelspoor dat overal overheen gaat. Dan stopt het (links), om daarna weer terug te pendelen naar rechts. Nog steeds op hoogte. En vervolgens weer via de helix naar beneden, de "begane grond".

Alle "blauwe" spoor is dus hoger dan het "witte" spoor.




En dat heb ik nu deels gebouwd.





Ik heb het maar even ingetekend. Dit is de baan zoals hij nu ligt:





En met iets meer spoor, hier is ook het het stuk naar boven (helix) erin getekend:



Dit ligt er nu en werkt prima!
Onderin bij het station gaat spoor 1 buitenom en dan omhoog de helix in (het pendelspoor "omhoog/heen")..
Spoor 2 en spoor 3 komen in de wissel samen en maken een lus naar rechts. En dan komt spoor 2-3 weer uit in het station.
Halverwege komt spoor 2-3 over een bochtwissel (dit is het spoor vanuit de helix naar beneden, het pendelspoor "omlaag/terug").


Treinen rijden op dit moment overal goed. Ik heb het flink getest op werking, ook met meerdere treinen.
Alles is in principe éénrichtingsverkeer. Maar ze rijden zelfs beide kanten op. Niks loos.


Dit is nu dus prima. Alles werkt.
Totdat ik een wissel aansluit in de helix. Dan gaat de Z21 op rood. Mijn conclusie is dat daar dus kortsluiting zit. Dus door de wissel (ik heb er meerdere geprobeerd).






Vandaar dat ik dacht:
Als ik alle wisselspoorstaven ga isoleren aan één kant en de andere kant ompool, dan zou het moeten werken. Aldus heb ik een keerlus module nodig.





PS: zover ik kan zien zit er nu dus -nog- geen keerlus in mijn baan  ???
Groene spoor (1) is de grote baan buitenom, rood (2) geel (3) => oranje spoor, is de binnenbaan.
Buitenbaan, groen, wordt na enige tijd roze. Roze komt samen op binnen baan, weliswaar via lussen en bochten, maar in feite is het toch twee keer een grote ovaal, die samen komen, van buiten naar binnen en vice versa. Of maak ik een denkfout?

« Laatst bewerkt op: 25 februari 2024, 09:55:57 door bord4kop »

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Eschburg
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2024, 11:25:00 »
Ja, er is wel een keerlus. Je komt toch weer andersom boven?
Ik heb je aangegeven waar je het aan moet sluiten, bij de rode pijl in de rijrichting naar beneden na het wissel begin je met sectie 1, daarna sectie 2 en dan sectie 3.

Koos Jabaaij.

bord4kop

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2024, 12:15:18 »
Ja, er is wel een keerlus. Je komt toch weer andersom boven?
Ik heb je aangegeven waar je het aan moet sluiten, bij de rode pijl in de rijrichting naar beneden na het wissel begin je met sectie 1, daarna sectie 2 en dan sectie 3.

Koos Jabaaij.

Ok, dan maak ik een denkfout dus.

Dank voor je antwoord!
heb ik het zo goed begrepen?







Op die manier zou het wel mooi zijn, want dan kan ik het precies zo aansluiten als ik wil. Dan trek ik het hele stuk denk ik wel door naar beneden, dus tot aan de bochtwissel onderaan. Met een heel lange sectie 2 (veel langer dan hier getekend).
En kan ik bezetmelders plaatsen in het pendelstuk (y)
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2024, 12:18:51 door bord4kop »

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Pendel met een Keerlus vraag
« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2024, 13:47:14 »
Hier is de rest van de baan:


Toch vreemd, dat het niet zo zit.  Hier lever je eerst een baanplan met een tweede keerlus (bij het station) en daarna niet meer, een heel ander baanplan.
Advies:  wees eens wat correcter, dan krijg je ook correcte opmerkingen.  Je zet nu anderen (mij) op een verkeerd been.

Ik heb het maar even ingetekend. Dit is de baan zoals hij nu ligt:



Zoek het verschil .  (niet zo moeilijk)
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2024, 13:53:17 door MartinRT »