Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:47:39
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 01:34:15
Roco AC modellen door Mug
Vandaag om 00:31:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
07 December 2025, 23:36:33
Nijmegen in h0 door hendrikd
07 December 2025, 23:25:58
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
07 December 2025, 23:23:31
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
07 December 2025, 23:23:05
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door wob
07 December 2025, 23:05:22
Petitie - Rail away moet blijven! door R1954
07 December 2025, 23:02:37
Cranicher Altbahn door NS264
07 December 2025, 22:53:07
Molenbaan (werktitel) door NS264
07 December 2025, 22:43:42
Bahnstrecke 5867 door NS264
07 December 2025, 22:41:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
07 December 2025, 21:56:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 December 2025, 21:52:18
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door bask185
07 December 2025, 21:45:47
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
07 December 2025, 21:14:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door sjoerd74
07 December 2025, 20:57:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
07 December 2025, 20:28:13
Line-up foto's van modellen door Rob Bennis
07 December 2025, 19:46:02
Camp 3 door GD
07 December 2025, 19:41:13
Locatie van foto gezocht door Thom
07 December 2025, 19:39:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
07 December 2025, 18:00:34
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door BAD
07 December 2025, 17:44:37
Blokkendoos mat24 dienstwagens in 1:87: mP9201-9213 en mDW169306-169310 obv Roco door Erwin 054
07 December 2025, 17:42:16
Treinbotsing tussen Almelo en Hengelo 1972 door 1200blauw
07 December 2025, 16:55:43
Nieuw huis, nieuwe baan door DJV
07 December 2025, 16:14:29
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door sdz1976
07 December 2025, 15:55:05
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door Klaas Zondervan
07 December 2025, 15:02:40
Rail away door haes
07 December 2025, 14:43:14
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Thom
07 December 2025, 14:22:16
  

Auteur Topic: Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule  (gelezen 5765 keer)

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule
« Reactie #15 Gepost op: 13 February 2024, 14:35:37 »
Feit blijft dat je kortsluiting detecteert (op basis van dalende spanning of verhoging stroom), en dat stuit iedere elektroman tegen de borst.  ;)

Ik ben eigenlijk wel zeker dat die decoder sneuvelde door alle kortsluit perikelen. Tijdens het schakelen tijdens kortsluiting krijg je allerlei scherpe en vooral hoge stoorpulsen en die zijn vaak funest voor wat gevoelige elektronica.

Theoretisch was ik altijd al van mening dat je kortsluiting moet voorkomen, zeker als dat simpel te doen is. Als je de gewone kortsluitmodule (bijv die van Rosoft) te duur vindt kun je er ook zelf 1 maken voor minder dan de helft. Zo te zien ben je niet onbekend met elektronica dus dat moet lukken. 

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule
« Reactie #16 Gepost op: 13 February 2024, 14:45:48 »
Eens kijken of het uploaden van het plaatje goed gegaan is :

(niet dus)...

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5178
Re: Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule
« Reactie #17 Gepost op: 13 February 2024, 15:05:01 »
Citaat
Theoretisch was ik altijd al van mening dat je kortsluiting moet voorkomen, zeker als dat simpel te doen is.
Ben ik wel een beetje met je eens. Ik geloof vaak ook in: Als iets niet mogelijk goed kan zijn, dan moet het wel slecht zijn.

Daarom begon ik eerst met de lichtsluis + relais. Total KISS. Ik had er eerst een DIY printje van met THT componenten, dat zou iemand ongeveer ~€6,- kosten. De SMD versie zijn ze nog aan het maken, (althans volgens mij moeten ze nog beginnen. Hebben ze daar nu geen vakantie? nieuwjaar? ). De print zelf kost mij ongeveer €2 aan fabricage en dan moet ik nog €2,50 ~ €3,- neertellen voor de lichtsluis zelf. Dan nog doosje, sticker, moeite, btw, kosten, dingen.... Al bij al zal ik deze dan voor ongeveer €9 ~ €10 aan kunnen bieden. Helaas nog niet de beloofde €7,50  ;).

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
Re: Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule
« Reactie #18 Gepost op: 19 February 2024, 22:37:04 »
Dag Bas,

Kijk ik er nu naast of moeten de back to back mosfets niet in common source geschakeld worden? In het kicad schema staan ze common drain maar ik heb daar zo mijn twijfels over.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
Re: Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule
« Reactie #19 Gepost op: 19 February 2024, 22:55:43 »
Dag Bas,

Ben vrij zeker dat er een foutje in je schema zit. Body diode van Q5 zal via D9 gate van Q6 open sturen en vice versa omdat de gates en je drains common zijn.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5178
Re: Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule
« Reactie #20 Gepost op: 19 February 2024, 23:01:25 »
now you mention it  :-X. Ik had ze gekopieerd van Klaas zijn schema, maar dat heb ik dus niet goed gedaan. Goed gespot! thnx  ;). Hij is iig niet zo besteld, ik wacht immers nog steeds op de lichtsluis proto's. Volgens de shipping tracker zijn die half 4 vandaag opgestegen vanuit Hong Kong dus ik denk dat ik deze week een goede vangst zal aantreffen in mijn pakketkluis (y).

Ik denk trouwens dat ik de lichtsluis (en/of LDR) ga combineren met die 8 mosfets. Best of both worlds.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
Re: Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule
« Reactie #21 Gepost op: 20 February 2024, 22:51:49 »
Dag Bas,

Mijn aandacht ging uit naar d9 en toen zag ik iets vreemd ;).
Nu had ik zelf ipv d9 een weerstand verwacht tss. de sources en de gates. Heb ook geen idee waarom Lenz kiest voor een diode op die plaats. Zal er nog eens over nadenken.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
Re: Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule
« Reactie #22 Gepost op: 21 February 2024, 21:30:57 »
Dag Bas,

In de getekende opzet en voedingen zit er volgens mij ook nog iets in de aansturing van de gates van de Mosfets rechtstreeks vanuit de JK FF.
Ik vermoed dat de Mosfet's altijd in geleiding zullen blijven. Voor ze uit te krijgen zul je de gates floating moeten maken, bvb uitgang van de JK via een npn transistor of P-channel fet naar de gates.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5178
Re: Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule
« Reactie #23 Gepost op: 21 February 2024, 22:25:22 »
Ik zal er nog even naar kijken. Maar volgens de datasheet van dat ding, zijn het geen open collector uitgangen. Ze moeten de gates continu naar uit of aan sturen. Ik heb nog een paar van die dingen liggen in DIP en nog wat grote TO220 N mosfets dus ik kan kan wel even kijken of ik er een AC switch mee kan maken om een stukje DCC spoor af/in te schakelen ofzo.

Ik heb voor nu een gelijksoortig ontwerp waar ik de gates wil aansturen met die sharps lichtsluis.

Ik heb hier wel pull-up en pull-down weerstanden zitten. In het geval dat er geen trein is, komt er +12V van de sensor. De transistor Q101 trekt dan de gates van mosfets 3 en 2 laag en de sensor zet dan de gates van 1 en 4 hoog.

Wanneer een trein door de sluis crosst, wordt V0 0V en dan moet de situatie precies omgekeerd zijn.


Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
Re: Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule
« Reactie #24 Gepost op: 21 February 2024, 22:56:45 »
Dag Bas,

Ik zie dat ik mijn post een foutje gemaakt heb. Moet zijn een PNP transistor ipv NPN.
Ik zal morgen het schema eens invoeren in LTSpice om te simuleren.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 331
Re: Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule
« Reactie #25 Gepost op: 21 February 2024, 23:45:55 »
Waarom zo ingewikkeld doen met kortsluiting? Even een hele andere kant uit denken.

Ik heb in mijn baan 2 keerlussen zitten die door mijn computer programma aangestuurd worden, maar dit zou ook zo in een processor gestopt kunnen worden. Elke keerlus heeft 3 sectie's met bezetmelding, de twee buitenste zijn schakelbaar, de middelste poolt om. Ze schakelen allemaal tegelijk, met relais. De computer zet ze vantevoren gereed, maar dat kan je eventueel ook met detectie doen (goedzetten zodra een lege sectie iets detecteert, dat kan door een weerstand van 1k over de contacten van het schakelende relais te zetten).
Zodra de middensectie bezet is gaat een timer van 12 seconden lopen, als die 12 seconden voorbij zijn schakelt alles om en kan de trein gewoon verder rijden. Beide keerlussen worden met maximaal 40 km/u bereden.
Ik heb tot nog toe slechts één combinatie gevonden die er niet door kwam, een stam DDM1 van 6 rijtuigen met een 1600 er achter (die viel stil in de eerste sectie :o, rara, hoe ben ik daar achter gekomen 8)), verder gaat dit altijd goed.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22745
Re: Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule
« Reactie #26 Gepost op: 22 February 2024, 06:12:20 »
Alles is wat betreft keerlussen zo langzamerhand weleens bedacht en in praktijk gebracht.
Volgens mij is Bas vooral bezig een variant op de LK200 te bedenken, maar dan voor €7,50 (een tientje mag ook) in plaats van €75. Ook nuttig en een hobby op zich.  (y)

En Patrick hoef je al helemaal niet uit te leggen dat het ook anders kan.  ;D
« Laatst bewerkt op: 22 February 2024, 06:15:52 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5178
Re: Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule
« Reactie #27 Gepost op: 22 February 2024, 09:23:46 »
Citaat
ingewikkeld doen met kortsluiting
Ik vind het eigenlijk wel een beetje grappig dat iemand een compleet omgekeerde visie heeft over het woord "ingewikkeld".

Ik ontwerp spul vanuit het perspectief van alle eindgebruikers. Dingen die ik maak moeten
A). makkelijk aan te sluiten zijn
B). makkelijk te gebruiken zijn
C). niet overpriced zijn
D). het moet geschikt zijn voor zowel handrijders als computer rijders.

De kortstluitmethode is in dit opzicht bij verreweg de grote winnaar. Je hebt slechts 1 sectie, er gaan 2 draden in en 2 draden uit. Makkelijker aansluiten dan dit, niet mogelijk.

Winnaar #2 is de lichtsluis. Er komt slechts 1 printje met zender / ontvanger bij kijken, maar verder gaat ook hier op. 2 draden go in, 2 draden go uit. (En of je nou 8 mosfets of een relaistje gebruikt, lood om oud ijzer) en je hebt

Dus ja wat vind je nu ingewikkeld?

Wat ik ingewikkelde oplossingen vind, voor zo'n simpel keerlusprobleempje:
Citaat
.. computer programma ..
.. dit zou ook zo in een processor gestopt kunnen worden
.. heeft drie sectie's met bezetmelding
.. gaat een timer van 12 seconden lopen,

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Steel is king!
Re: Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule
« Reactie #28 Gepost op: 22 February 2024, 11:00:31 »
Zodra die van Bas beschikbaar is voor een dermate lage prijs  (y), dan wil ik er wel een paar. ;D
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5178
Re: Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule
« Reactie #29 Gepost op: 22 February 2024, 20:21:08 »
Post dag vandaag:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110078.msg3222455082#msg3222455082

Zal hem eerdaags op mijn website zetten en mijn demo plankje afmaken. Het is natuurlijk leuker om zo'n ding in werking te zien met een daadwerkelijke trein ipv een vinger en een klik geluidje  ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)