Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Da's Daz 2
door
defender
Vandaag
om 21:59:07
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:56:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
sncf231e
Vandaag
om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
defender
Vandaag
om 21:50:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
Vandaag
om 21:48:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Benelux795
Vandaag
om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
Vandaag
om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
Vandaag
om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc?
door
marctrein
Vandaag
om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 20:17:22
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Huup
Vandaag
om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:21:43
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:37:17
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
3737 gaat niet meer rijden
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Vorige
-
Volgende
-
1
...
7
8
[
9
]
10
11
...
25
Omlaag
Auteur
Topic: 3737 gaat niet meer rijden (gelezen 69480 keer)
Peter Kleton
Re:3737 gaat niet meer rijden
«
Reactie #120 Gepost op:
14 January 2009, 11:44:21 »
Dag Johan,
Zoiets lijkt mij voldoende. Waarom en waarvoor maakt niet uit.
In Zwitserland laten ze de oude Eloks kleine klusjes doen eens per week of zo. Mss zou dat voor de 3737 ook mogelijk zijn, al zit je natuurlijk meteen al met de extra tijd en mensen voor opstoken , klaarmaken en weer klaarzetten voor een weekje rust, zeg maar 5 koude dagen.
Een stoomlok is geen elok natuurlijk, maar wie weet...
Groeten,Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
JAB van Ree
«
Reactie #121 Gepost op:
14 January 2009, 12:26:59 »
Groot probleem van de 3737 is dat , in tegenstelling tot de meeste andere (voornamelijk duitse) museumloks de machine niet snel op te stoken is. Dus is de machine niet snel inzetbaar.
Verder is de 3737 helaas weinig geschikt voor conditieritten zoals bijvoorbeeld de KLOK loks (1501, 1315) of die van NSM (1202, 1312) vanwege een lagere maximum snelheid, gebrek aan keermogelijkheden en de rook (moderne tunnels en stoomloks gaan moeilijk samen)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
guest7823
Gast
«
Reactie #122 Gepost op:
14 January 2009, 12:40:14 »
GEEN ENKELE STOOMLOC IS SNEL OP TE STOKEN
Tomasso
«
Reactie #123 Gepost op:
14 January 2009, 12:45:55 »
Ik wil eerst even zeggen dat ik blij ben dat er zoveel gereageerd wordt! Ik ben tevens blij met alle input, want juist de dingen waar we ons zorgen over maken zijn idd van belang.
Maar, ik ben van mening dat er voor dit soort problemen oplossingen bestaan. Het heeft eerder gekund en nu zal het anders zijn, maar nog steeds niet onmogelijk. Nogmaals, onderschat vrijwilligers en hun kunnen en inzet niet. Soms kunnen er knappe staaltjes verricht worden alleen door wilskracht. Sommige mensen offeren bijzonder veel tijd op, voor een korte tijd resultaat. Waar het hen om draait is het resultaat. Dus wat dat betreft, ja, ik zie mogelijkheden.
2e maar... Toch is het goed om hierover na te denken, tijden veranderen, de inzet zal ook anders zijn dan in 1920 en ja, we leven in een druk spoorweg land. En toch zijn ook daar mogelijkheden (je ziet, ik laat me niet snel uit het veld slaan, maar dat moet ook anders zou er nooit welke stichting of vereniging dan ook ooit van de grond gekomen zijn).
Ja, nogmaals, de dingen zijn niet ideaal zoals in de jaren dat deze lok wel rondreed en er overal kolen en water voorhandig waren. Maar met inzet zoals vrijwilligers die heel vaak ten toon spreiden waar dan ook, is er een heleboel te realiseren.
En over de praktische zaken zoals het stoken? Tsja, praktische problemen, praktische oplossingen. Niet de huid verkopen voordat de beer geschoten is...
«
Laatst bewerkt op: 14 January 2009, 12:48:56 door Tomasso
»
Spoor 0 adept
Bartje81
«
Reactie #124 Gepost op:
14 January 2009, 19:15:54 »
Hoi,
Ik had eerder ook al zo'n idee, een fonds of een stichting oprichten.
Desnoods de loc daarvoor een keer in een TV-programma (bv. over industrieel erfgoed) nader belichten voor het grote publiek.
Dan moet het wel mogelijk zijn om een goed bezoekje aan Meiningen te financieren.
Bart
Bert Roefs
«
Reactie #125 Gepost op:
14 January 2009, 19:20:25 »
Citaat van: P. Bender op 14 January 2009, 12:40:14
GEEN ENKELE STOOMLOC IS SNEL OP TE STOKEN
Ben je boos of zo dat je begint te schreeuwen ?
:-|
Thom
«
Reactie #126 Gepost op:
14 January 2009, 22:22:47 »
Een groot museum zo het niet kunnen, en een nieuw op te richten stichting zou dat zo ff doen?
Zowieso ga je het met die 240.000 euri niet redden kan ik vertellen, en de kosten van de revisie ansich was het probleem niet, maar meer de blijvende onderhoudskosten en kosten voor faciliteiten die er moeten zijn....
Ik krijg een beetje een stichting 1607 dejavu
«
Laatst bewerkt op: 14 January 2009, 22:25:02 door Thom
»
Jos B.
NS 1607 Vlissingen
Zal 't gaan, ja!
«
Reactie #127 Gepost op:
14 January 2009, 22:32:31 »
Toch maar die 1607 Thom?
Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit
En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)
Tomasso
«
Reactie #128 Gepost op:
14 January 2009, 23:27:20 »
@ Thom
Jammer dat je zo denkt. Ten eerste is de 1607 nog in bedrijf en al helemaal geen monument. Ten 2e roep ik niet dat een stichting dat zomaar zou kunnen, maar ik denk dat er meerdere wegen naar Rome leiden en dat sommige nog niet bewandeld zijn. Even een voorbeeld, zonder stichting TEE was de TEE RAM hier nooit gekomen. Zonder stichting vrienden van het spoorwegmuseum waren er ook een hoop dingen niet gerealiseerd. Dus a.u.b. niet zo denegrerend over een stichting, hoe pril dan ook. Daarnaast ben ik alleen nog aan het inventariseren, dus er is nog niets concreets. En dan nog dit. Als een stichting dit wel voor elkaar kan krijgen, dan heeft het spoorwegmuseum de middelen lijkt mij om hem rijvaardig te houden, zij hebben dan geld over ten slotte. 1 ding, met continu nee is er nog nooit iets van de grond gekomen. Dus...
Bedoel het goed hoor overigens, wil alleen graag mijn standpunt verdedigen
Maarre, ik kan je dus noteren als donateur?
Spoor 0 adept
Thom
«
Reactie #129 Gepost op:
14 January 2009, 23:47:23 »
Noteren als donateur? Needankje...
Per week doneer ik gemiddeld al een of twee dagen tijd aan het NSM...
En mede daardoor kan ik je vertellen dat dit niet gaat lukken, je vergeet namelijk dat er achter die 3737 al een groep vrijwilligers staat.
Zij zijn al jaren bezig om de lok weer op de baan te krijgen.
Het is hun samen met het NSM niet gelukt om een rijdende 37'er te realiseren, zou het jou dan als buitenstaander beginnend met niks wel lukken?
Als je écht wat wil doen voor een museumobject, meld je dan aan als vrijwilliger bij een museumtoko...
«
Laatst bewerkt op: 14 January 2009, 23:51:57 door Thom
»
timtrein
«
Reactie #130 Gepost op:
14 January 2009, 23:51:17 »
Ik wens je veel succes als je bij het Spoorwegmuseum aanklopt met de mededeling "Hoi, ik ben Jan en ik kom jullie stoomloc opknappen"
En tot slot, ik zou niet weten waarom een Duitse kar sneller is op te stoken dan een Nederlandse loc. Eventueel verschil kan 'm zitten in de verbindingen (gelast of geklonken) of het materiaal (staal of koper) maar dan nog zit 'm een eventueel verschil vooral in de lengte (van de ronde ketel = de lengte van de pijpen). Een loc snel opstoken (zeg binnen een of twee uur) staat garant voor grote schade op de niet eens zo lange termijn. Hoe langzamer hoe beter, idealiter ben je een halve dag bezig (of zoiets, afhankelijk van het formaat van de ketel)
Tomasso
«
Reactie #131 Gepost op:
15 January 2009, 00:18:07 »
@ Thom,
Ben al vrijwilliger bij de MBS.
Ten eerste hoor ik van iedereen verschillende informatie, het spoorwegmuseum zegt de offerte viel hoger uit, een ander zegt (en daar bedoel ik jou mee) dat is het niet, het rijvaardig houden kost teveel. En dan hoor je nog diverse redenen tot het opstoken van de ketel aan toe. Blijf vooral leeuwen en beren zien, dan gebeurd er zeker niets. En het is prachtig, maar ik heb nog steeds een aantal initiatieven gemist. Dus is er kans? Ja.
@ Timtrein
Werkelijk zeer kort door de bocht. Ten eerste onderzoek ik andere mogelijkheden, wegen die nog niet bewandeld zijn. Ik bel niet op met : "Hoi ik ben Jan etc...". Maar goed, denkt u vooral wat u wil denken. Feit blijft dat het spoorwegmuseum al zoveel dingen NIET alleen heeft kunnen redden, maar wel door sponsoring, fondsenwerving, donaties en zelfs stichtingen (Anjerstichting? Stichting vrienden van het spoorwegmuseum? Misschien zelfs nog wel andere stichtingen) die hun bijdrage leveren. Ik weet niet wat er hier gedacht wordt, maar 1 ding is zeker. Die collectie bestaat niet alleen doordat het spoorwegmuseum zo vermogend is, maar hoogstwaarschijnlijk voor een aanzienlijk gedeelte door vrijwilligers en gelden van buiten af. Ja, lees dat maar eens goed door, gelden van buitenaf. En als je denkt dat de NS scheutig is, dan kom je van een koude kermis thuis, kijk maar eens op de plaat in het Maliebaanstation. Daar staat toch echt Fentener van Vlissingen bovenaan.
Maar nogmaals, jongens, als jullie een beter idee hebben, aangezien jullie allebei de wijsheid in pacht hebben, dan hoor ik het graag.
Weet je waar ik nu moe van wordt, er is kritiek, maar er is niets opbouwends aan. In plaats van in oplossingen te denken, hoor ik alleen maar, nou dan moet je dit en dan moet je dat. En het gaat toch niet lukken. Blijf dat vooral zeggen, maar ik heb het met mijn werk gezien, ik heb een keuze gemaakt om geen nee meer te accepteren. Met mijn volle verstand. En nu heb ik een (voor mij in ieder geval zeer) goede baan die ik vooral door wilskracht en doorzettingsvermogen heb gekregen. Blijf vooral nee zeggen, maar val mij daar alsjeblieft niet mee lastig, kom dan met goede opbouwende kritiek waar ik iets mee kan.
Goed, zal ook wel een lange dag geweest zijn en ik laat me verleiden tot deze onzin. Morgen voor mij zoals altijd, een nieuwe dag met een schone lei. Nieuwe ronden, nieuwe kansen!
«
Laatst bewerkt op: 15 January 2009, 00:22:44 door Tomasso
»
Spoor 0 adept
Thom
«
Reactie #132 Gepost op:
15 January 2009, 00:51:51 »
Ohw, intressant om te weten dat je al ergens vrijwilliger bent
Overigens NS is zeker niet scheutig hoor, ze hebben alleen een verbouwing van 35 miljoen betaald van het NSM, maar verder.....
Marty
team Mitropa
«
Reactie #133 Gepost op:
15 January 2009, 01:13:59 »
Aangezien ik tomasso al een paar Pb's had gestuurd doe ik het nu maar in het openbaar.
ik kan met beide een heel eind meegaan, tomasso heeft doorzetingsvermogen en Thom heeft inside informatie, dus die ga ik zeker niet tegen spreken.
je komt er inderdaad niet met "hallo ik ben jan, en ik kom ff een lokkie redden". dan zou je bij mij ook op mn lachspieren werken.
Maar kom je met een wel doordacht plan van aanpak waarom zou je dan niet serieus genomen worden ??
Ik weet zeker dat de groep vrijwilligers meer dan hun stinkende best doen, maar dat wil niet zeggen dat ze op het juiste spoor zitten.
let wel, ik zeg niet dat dat zo is, maar het is geen vaststaand feitn dat hard werken ook altijd de enige juiste weg is.
vergelijk het met een product, daar heb je mensne nodig met verschillende kundes, 1 bedenkt een product, een ander maakt het, en een derde zet het op de markt.
Mis je 1 van die 3 dan kan je nog zo hard werken aan het product, het zal waarschijnlijk niet lukken.
je kan nog zoveel vrijwilligers hebben, maar is daar niet iemand bij ( en nogmmaals, is voorbeeld, zeg niet dat het werkelijk zo is) die wat minder handig is met zijn handjes, maar des te sterker in denken, dan red je het ook niet.
een conservator kan nog zo gevoel hebben met zijn collectie, maar dat wil niet per definitie zeggen dat het ook een top commercieel iemand is ( misschien ook wel, ik ken ze niet )
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik de laatste maandne ook nauw samenwerk met het museum, en ik moet zeggen, als je met onderbouwde ideeën komt, dan wordt er naar je geluisterd en is de samenwerking meer dan prettig te noemen.
Zoals tomasso zegt, als je iets bedenkt, ban de nee even uit, wil je wat bereiken moet je glas altijd half vol zijn, en nooit half leeg.
Als je beren op de weg tegenkomt dan is een beer schieten als ie voor je staat vroeg zat, ga geen beren bedenken die je eventueel moet schieten als die weg nog aangelegd moet worden. ( pfoei, die was diep voor de tijd van de dag
)
Misschien dat ik nu niet helemaal helder overkom, maar heb net 6 uur zitten puzzelen om 30 banen in een museum zien te proppen, ik zal morgen mijn eigen tekst nog even nalezen
Mvg Marty,
henk
«
Reactie #134 Gepost op:
15 January 2009, 09:32:25 »
Tekst kan er heel goed mee door Marty, heel goed.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10