Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Een leuke vrachtwagen
door
Keska
Vandaag
om 16:39:14
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
door
Camickaeze
Vandaag
om 16:32:55
Show je werkplek
door
hervé
Vandaag
om 16:30:01
Layne, Somewhere South.
door
g-j
Vandaag
om 16:27:39
NS-1000 in spoor-1
door
Edwin2121992
Vandaag
om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:47:37
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 15:44:30
Tsjechische Sikken
door
maartenvdb
Vandaag
om 15:38:59
C12c rijtuig
door
maartenvdb
Vandaag
om 15:33:49
info gezocht over ETS aandrijfunits
door
sncf231e
Vandaag
om 15:33:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
Vandaag
om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E
door
klusser
Vandaag
om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 14:39:38
Modelbaan Beltheim.
door
Jelmer
Vandaag
om 14:25:09
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
Vandaag
om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Dennis.
Vandaag
om 13:34:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 12:06:11
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:31:30
Station Roodeschool
door
Huup
Vandaag
om 11:13:55
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025
door
MOVisser
Vandaag
om 09:57:16
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling??
door
jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896
door
grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Vraag mbt dubbeltractie rijden dmv koploper
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Vraag mbt dubbeltractie rijden dmv koploper (gelezen 915 keer)
zuyderduyn
Offline
Berichten: 352
Vraag mbt dubbeltractie rijden dmv koploper
«
Gepost op:
27 January 2024, 10:16:34 »
Hallo,
Met veel hulp van een andere modelspoorder al veel geleerd over het instellen van CV's, het gebruik van koploper en daarbij het rijden in dubbeltractie.
Ik heb 2 SBB re 6/6 loks, beide geijkt. Ik zou het leuk vinden deze dusdanig af te stellen dat ze in dubbeltractie kunnen rijden. Ik heb CV 3 en 4 van beide loks dezelfde waarde gegeven. Verder zijn ze geijkt en liggen de max snelheden van beide loks iets boven de 100 km/h. Voor ik in dubbeltractie rij zet ik ze altijd even 30 cm uit elkaar om te zien of ze een beetje bij elkaar blijven. Niet dus, de voorste lok rijdt vrij snel weg bij de 2e lok en zo onstaat na een rondje toch een fors gat tussen beide loks. Met het oog op de duurzaamheid van de loks ga ik ze dan ook niet koppelen, want dan wordt er volgens mij veel te veel getrokken aan de 2e lok en dat is voor beide niet goed. Beide loks hebben een vrij gelijke snelheidscurve in het ijkscherm met mooie stapjes.
Nu heb ik vanochtend zitten googelen en zie vaak terugkomen: Als je in koploper in multitractie rijdt hoeven ze niet perse dezelfde instellingen te hebben, als ze maar geijkt zijn, koploper regelt de rest. Ik zie dit in meerdere topics op verschillende fora. Dit klopt toch niet gezien mijn verhaal?
Of mis ik iets? Benieuwd naar andere ervaringen.
Bedankt, groeten Hans
Gelogd
borotof
Offline
Berichten: 803
Re: Vraag mbt dubbeltractie rijden dmv koploper
«
Reactie #1 Gepost op:
27 January 2024, 10:45:27 »
Als de stappen niet te groot zijn kan koploper daar prima mee overweg idd. Je kunt nog overwegen om de motorregeling van de slave lokomotief wat minder strak te zetten, zodat wat duwen-of trekken geen extra slijtage oplevert.
grtz rob
Gelogd
henk
Online
Berichten: 22568
Re: Vraag mbt dubbeltractie rijden dmv koploper
«
Reactie #2 Gepost op:
27 January 2024, 10:47:54 »
Hoe regel je de locs bij die test?
Je hebt de adressen via Koploper gekoppeld en dan aansturen met een regelaar in het locscherm? Zo ja, dan zijn de locs kennelijk toch niet goed genoeg geijkt.
Ik heb indertussen een dozijn tweespan en zelfs driespan rondrijden. Mijn aanpak is als volgt. Beide losse locs hetzelfde adres geven en met een handregelaar (meestal Multimaus, maar maakt niet uit) aansturen. Indien de snelheid blijkt te verschillen, via pom bij een van de twee locs de instellingen aanpassen totdat het gelijk genoeg rijdt. Pas daarna in Koploper ijken. Dan kan er niet veel verschil meer zijn. Mijn oudste combi (dubbelspan Trix 6400) rijdt al ruimschoots 15 jaar zo mee. Momenteel staat er een tweespan Roco BR189 op de baan. Geen centje pijn.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
zuyderduyn
Offline
Berichten: 352
Re: Vraag mbt dubbeltractie rijden dmv koploper
«
Reactie #3 Gepost op:
27 January 2024, 10:51:22 »
Hallo Rob en Henk,
Bedankt voor de reacties!
@Henk, dat klink best logisch hoe u dat doet. En welke CV’s past u dan met name aan?
Gelogd
henk
Online
Berichten: 22568
Re: Vraag mbt dubbeltractie rijden dmv koploper
«
Reactie #4 Gepost op:
27 January 2024, 11:04:47 »
Als het even kan alleen cv5 en cv6.
Als de locs gelijk zijn en dezelfde decoder hebben, dan kunnen de rijeigenschappen bij gelijke instellingen eigenlijk niet veel verschillen. Enig verschil kan er zijn, maar dat moet met cv5 en cv6 zijn op te lossen.
Overigens ook een ACTS-combinatie van Trix 1200 met Roco 6700 rondrijden. Veel meer kunnen aandrijvingen niet verschillen. Op dezelfde manier ingesteld.
Verder niet te druk maken over mogelijke schade bij kleine snelheidsverschillen. Nooit iets van gemerkt.
Problematischer vind ik het combineren van modellen die gekoppeld andere rijeigenschappen krijgen. Tot nu toe het ik niet veel succes met de Roco plan t en plan v. Ze hebben dezelfde aandrijving, maar de rijeigenschappen van het zwaardere viertje zijn nu eenmaal anders dan van het tweetje. Dat is tot daaraan toe, maar gekoppeld gaan beide stellen zich anders gedragen dan ze los doen. Dus ik kan de plan v en de plan t apart prima inregelen. Maar als ik ze gekoppeld wil laten rijden, moet ik ze gekoppeld opnieuw inregelen. Het is het een of het ander.
«
Laatst bewerkt op: 27 January 2024, 11:09:35 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Vraag mbt dubbeltractie rijden dmv koploper