Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door wob
Vandaag om 15:03:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:01:28
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 14:50:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 14:24:16
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 14:20:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:17:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:49:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 12:25:19
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Dave.......
Vandaag om 12:24:47
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Module vliegveld Jan van Mourik door NS264
Vandaag om 11:46:49
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:57:08
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44

Auteur Topic: Advies met betrekking tot DCC centrale  (gelezen 1370 keer)

marceldejager

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Advies met betrekking tot DCC centrale
« Gepost op: 07 January 2024, 09:12:55 »
Hallo allemaal, Ik hoop hier een beetje advies te krijgen over het volgende.
Ik ben al enkele jaren bezig met modelspoor en op H0.  Ik heb hiervoor een Dinamo DCC systeem. Deze heb ik ooit eens overgenomen, en hoewel een paar jaar oud, hij doet het nog goed met zowel analoge als digitale treinen. De baan staat op zolder en daar moet ik door omstandigheden iets ruimte inleveren. Nu ben ik eigenlijk altijd al enigszins gefascineerd door de N schaal en ben voornemens om over te stappen. Langzaam alle H0 spullen verkopen en klein met N beginnen en langzaam uitbouwen.  Ik vind het wel een leuk project.
Nu heb ik de volgende vraag: Als DCC controller wil ik toch een kleine vernieuwing doen maar wat moet ik daarvoor nemen?  Ik zie veel Z21 op internet en hoor ook veel van de ESO ECOS centrale. Wat is een goede optie?  Analoog hoeft wat mij betreft niet meer te kunnen, maar wat ik wel een eis vind is dat alles automatisch kan. 
Nu gebruik ik dus Dinamo in combinatie met Koploper en alle treinen rijden automatisch op de baan.  Dat wil ik behouden.
Ik hoor graag tips 😊

henk

• Offline Offline
Re: Advies met betrekking tot DCC centrale
« Reactie #1 Gepost op: 07 January 2024, 09:30:08 »
Je kent Koploper al, dus daar zou ik bij blijven. Dan zijn er allerlei mogelijkheden.

Je wensen zijn duidelijk. Nog een vervolgvraag. Die z21 bedien je via een losse handregelaar, een tablet of de computer. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de Lenzcentrale of een DR5000. De Ecos heeft alle regelaars en knoppen op de centrale zelf. Ook daarvan bestaan andere voorbeelden. Heb je voorkeur voor de een of de andere aanpak? Als je wilt automatiseren met de computer, dan is de eerste aanpak misschien het handigst.

Nog een vervolgvraag om je wensen duidelijker te krijgen. Waarom wil je Dinamo vervangen? Je kan het systeem als DCC-regelaar beschouwen en het analoge deel negeren. Verder heb je alles al en zou je geen nieuwe bezetmelders, wisseldecoders, etc. te hoeven aanschaffen.

Om toch een praktisch advies te geven. De witte z21 met Maus is een zeer betaalbare instap en op zich goed genoeg voor een n-baan. Je kan alleen niet zomaar Koploper draaien. Daarvoor heb je een Xpressnetinterface nodig. Lenz heeft die en Wim Ros had altijd een computerinterface die tevens bus was voor S88 terugmelders. Helaas levert Wim niet meer, maar toevallig staat er eentje bij vraag en aanbod.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109860.0
« Laatst bewerkt op: 07 January 2024, 10:00:48 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #2 Gepost op: 07 January 2024, 12:37:21 »
Korte aanvulling op de info van Henk.

De DR5000 centrale van Digikeijs is/wordt opgevolgd door de YaMoRC YD7001 ea.
DigiKeijs levert als firma niet meer.

De DR5000 centrale kan worden omgebouwd naar een YD7001.
Meer info op de site van YaMoRC en/of je modelbouwleverancier.

marceldejager

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 January 2024, 13:12:00 »
Dag Henk,

Waarom afstand doen van Koploper en Dinamo? Dat heeft een paar redenen:

1- Ik heb het gevoel dat Dinamo verouderd is.  Dat kan komen omdat de centrale die ik tweede hand gekocht heb een soort van bouwpakket is en aan enig onderhoud toe is  :D
Daarbij ging ik ervanuit dat de nieuwe centrales zoals bijvoorbeeld de Z21 of de ECOS meer mogelijkheden hadden en worden bijgehouden wat betreft software en firmware.
2- Koploper is een fantastisch programma maar daarvoor geld hetzelfde.  Er wordt niet meer op ontwikkeld begrijp ik

De bedoeling was dus echt wel een stap vooruit te maken.  Als de mogelijkheden beperkt zijn dan kan ik daadwerkelijk beter Dinamo opknappen en daarbij en koploper blijven.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 January 2024, 13:18:40 »
Da's een beetje buikpraterij Marcel. Welke ontwikkeling zou je dan graag in Koploper zien verschijnen die er nu niet is?

marceldejager

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 January 2024, 13:40:21 »
Dag Ben,

Het is ook een beetje buikpraterij.  Ik moet eerlijk zeggen dat ik alles wat ik wilde met koploper heb kunnen bewerkstelligen (ik heb alleen wat ruzie met de seinen maar dat is een ander verhaal hahah).
Ik zie alleen op internet (youtube vooral) veel mooie plaatjes van de Z21 en heb live de ESU ECOS kunnen bekijken. Dat ziet er veel gelikte uit maar ik zie alleen echt automatisch rijden nergens.  Vandaar mijn vraag naar advies voordat ik iets ga doen wat geen zin heeft.

Het zou dus zo maar kunnen dat de conclusie is dat wat ik heb nog steeds zoveel kan als de nieuwe centrales en dat automatisch rijden met koploper de meest handige manier is. 
Ik begin uit de twee reacties al wel te begrijpen dat overstappen misschien niet slim is  ;D

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 07 January 2024, 13:40:46 »
Je wilt DCC en automatiseren Marcel. Aan DCC verandert de laatste tijd niet al te veel. Vooral meer functies geloof ik. Geen idee of Dinamo dat volgt, als ik eerlijk ben. En Koploper kan veel en is wat betreft de functionaliteit nog niet ingehaald door programma’s als Itrain of Traincontroller. Wel worden nieuwe centrales niet altijd meer ondersteund in de zin dat de computerinterface niet bekend is bij Koploper. Als een centrale een universele bus heeft als Expressnet of Loconet, kan je daar omheen door een Xpressnet- of Loconetinterface aan te sluiten.

Maar als de enige wens DCC is, dan is de keuze al helemaal reuze.  :)
Voor een n-baan zal een witte z21 met Maus een prima begin zijn. Een programma als Itrain werkt dan zonder meer. Mogelijk heb je de zogenaamde vrijschakelcode nodig om het netwerk aan de praat te krijgen. Voor Koploper heb je een Xpressnetinterface nodig.
Een gelikt uiterlijk is ook een overweging.  :)
« Laatst bewerkt op: 07 January 2024, 13:42:57 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.