Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Remunj
Vandaag om 11:36:53
Ridder Gerco van Beelen door Rob Bennis
Vandaag om 11:31:30
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door MaraNCS
Vandaag om 11:20:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
  

Auteur Topic: N spur scenery elementen maken van gips of klei?  (gelezen 2186 keer)

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: N spur scenery elementen maken van gips of klei?
« Reactie #15 Gepost op: 16 januari 2024, 15:07:13 »
De eerste 4 mallen liggen te harden (2 dagen); en het is eigenlijk vrij gemakkelijk, ik maak ze als volgt:
1. Op een stukje karton iets groter dan het plaatje rol ik een laagje klei (simpel action klei)
2. Het blijkt van belang dat de laag zo recht mogelijk is anders zijn er delen zonder structuur.
3. Met de deegroller van onder naar boven het plaatje erin drukken totdat aan alle kanten klei eruit geperst komt.
4. Nu het plaatje losmaken (gaat eigenlijk gemakkelijker dan ik dacht, vanuit een punt beginnen en de klei komt eigenlijk altijd goed los.
5. Randen oprollen tot een randje van ca 5mm hoog. Eventueel stukjes klei eraan toevoegen.
6. Epoxy klaarmaken; wegen, mengen, ....
7. De "bakjes" in een grotere kunststof bak plaatsen om lekkages op te vangen, en zorg dat het bakje recht staat.
8. Bakje rustig volgieten en zorgen dat de epoxy overal komt (en niet over de rand gaat).
9. 2 dagen wachten op uitharden.

Ik maakte met 500gr Action klei en ca 500ml epoxy 4 mallen.

Dit was de eerste (en slechtste mal....)


Bellen aan de bovenkant maakt niet uit...


Deze mal zal kei-en-kei hard zijn en kan ik niet gebruiken om gips te gieten want er zijn geen opstaande randen en tevens krijg ik de gips er nooit heel uit zonder de mal te breken. Ik verwacht hem dan ook uitsluitend te gebruiken op plakken klei om daar snel profiel op aan te brengen voor muren, stoepjes, perron, etc...

Paul

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: N spur scenery elementen maken van gips of klei?
« Reactie #16 Gepost op: 16 januari 2024, 19:01:20 »
Hmmm, ik zie een probleem ontstaan, de epoxy lijkt de (natte) klei aan te tasten en de structuren lijken te verdwijnen  ???.
Ik doe gelijk nog 2 testjes; een om te zien of epoxy hecht op de kunststof Auhagen platen (ik denk het wel) en testje twee is of epoxy op gedroogde klei wel goed gaat, en (over)morgen goed los te halen is.
Ik heb dus eigenlijk nog steeds geen oplossing...
Paul

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: N spur scenery elementen maken van gips of klei?
« Reactie #17 Gepost op: 17 januari 2024, 19:47:00 »
Behalve het probleem van de structuur die minder wordt (blijkt niet geheel weg te zijn maar wel minder te worden), heb ik ook het probleem dat de mal weer een positief vorm heeft en afdrukken dus weer negatief, hihi; niet bruikbaar dus.... Ik heb nog wel geprobeerd om na uitharden de klei eraf te halen; dat gaat met veel water "redelijk", dwz zolang de klei nog zacht is...

Het testje met epoxy op uitgeharde klei is mislukt; die krijg je niet meer van elkaar af.

Het testje van epoxy direct op de Auhagen platen is tot mijn verbazing wel gelukt; het leek goed vast te zitten maar zodra ik met een mesje "prik" schiet het los met alle detail (tekst hier) er nog op. Het valt mij op dat de epoxy ook nog buigbaar is, dus nog niet helemaal uitgehard, wellicht doordat het oude epoxy is  :-\ of doordat het pas 1 dag staat (moet 2 dagen harden). Het helpt wel om het heel eraf te krijgen, het zal niet ze snel breken zo op deze manier, en scheuren doet het echt al helemaal niet, het is zo stug als wat.



De volgende test is dan ook om een epoxy mal te maken direct van een Auhagen plaatje. Even van klei randjes maken, plaat erin drukken en gieten maar.



Doordat ik eigenlijk ook geen goede gietmallen kan vinden voor de muurtjes/portalen etc... die ik nodig heb (afmetingen kloppen niet, meestal H0 detail...); wil ik de complexere delen toch maar zelf gaan maken met plaatjes klei waarop steenprofiel is aangebracht met de mallen die ik probeer te maken nu. Ik kan nog overwegen om met gietrubben weer een mal te maken van de uiteindelijke bouwsels en dan met gips gieten maar dat moet ik nog even bekijken.... Zou mooi zijn als ik een goede/grote steunmuur met lage arkaden en gevarieerde pilaren kan maken bijvoorbeeld om daaruit allerlei varianten te halen die ik nodig heb; dwz hogere muren en lagere...

Paul

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: N spur scenery elementen maken van gips of klei?
« Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2024, 20:48:17 »
Een dagje later (harden) heb in de epoxy losgetrokken en dat gaat ook op de fijne structuur eigenlijk heel gemakkelijk; alles komt direct mee.





Even getest hoe deze mal werkt op een plakje DAS klei en dat gaat heel erg goed, de structuur komt er mooi in en de mal komt ook weer goed los van de klei.

Ik kan nu ook mallen gaan maken van de andere plaatjes voor stoep en andere steenprofielen.

Daarna wil ik dus een mal gaan maken van complexere portalen en muurdelen; leuk :-).

Paul

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: N spur scenery elementen maken van gips of klei?
« Reactie #19 Gepost op: 24 januari 2024, 10:45:02 »
De mallen voor 2 andere steenprofielen zijn ook gelukt en ik heb een stukje DAS klei bedrukt ermee. De 2 losse stukken is het meest fijne (stoep) profiel, het deel op de boog is grovere natuursteen profiel.





Nu eerst even op deze proefstukken kijken hoe ik beste diepte erin kan kleuren  :).

Paul

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: N spur scenery elementen maken van gips of klei?
« Reactie #20 Gepost op: 27 januari 2024, 18:26:41 »
Inmiddels heb ik wat teststukjes geverfd, met name de diepte erin krijgen wil nog niet echt lukken.

Dus ik doe eerst een grondlaag (grijze grondlak, enigszins verdund om te voorkomen dat de voegen verstopt raken), dan de kleur voor de stenen; donkergrijs en in verschillende stappen meer (van dyck) bruin, en ook wat stukken rood getest. Dan de probleemstap  :-\ voor de voegen doe ik sterk verdunde zwarte verf, die loopt wel in de voegen en dat gedeelte werkt ook wel maar er blijft altijd een waas achter bovenop, zodra ik dep of wrijf dan trekt alles weer uit de voegen. Denk door het kleine detail (n-spoor)? Hoe los ik dit beste op? Wellicht voegen met een vaste stof?

Paul



Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: N spur scenery elementen maken van gips of klei?
« Reactie #21 Gepost op: 28 maart 2024, 12:35:08 »
Inmiddels heb ik met de epoxy mallen een eerste tunnelportaal kunnen maken, het steenprofiel komt dus van deze mallen. De grotere stenen zijn met een penseel (haren eruit getrokken) gestansd. Nu even zien hoe het "opdroogd".



Mijn ervaring met de mallen tot nu toe:
- fijn detail komt goed over (dit is n-spoor namelijk).
- het is wel van belang om de klei-plakken een gelijkmatige dikte te geven anders zijn er delen met minder goed profiel.
- er zit ook wel eens lucht onder; niet handig.
- wat ook niet handig is is dat de mal maar een beperkte grote heeft; voor grotere delen moet je dus gaan "lijmen" en dat gaat voor mij niet goed met klei; de krimp trekt toch kieren open op de lijm-naad.

Al met al ben ik er wel positief over; het is erg goedkoop op deze manier en als het even niet lukt maak je gewoon een nieuwe plak tot je tevreden bent met het resultaat. Ook is elke afdruk uniek, deze variatie is welkom.

Paul

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 3867
Re: N spur scenery elementen maken van gips of klei?
« Reactie #22 Gepost op: 28 maart 2024, 14:30:06 »
Zorgen dat de basiskleur de kleur van je voegen wordt.
Dan deppend/drybrushend de steenkleur erop.

Of als alles naar je zin is èn goed uitgehard ( de verf) een dunne wash erover wat in de voegen kruipt.
De truc is om op het proces te vertrouwen en er af te blijven, anders gaat de verf zich mengen als je er teveel mee gaat rommelen.

En geduld, echt goed drogen tussen de lagen
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI