Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door oranda-jin
Vandaag om 10:57:27
Ridder Gerco van Beelen door 1200blauw
Vandaag om 10:56:22
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:54:58
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:56:50
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
  

Auteur Topic: zelfbouw diesel vijf (DE-5)  (gelezen 5666 keer)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 865
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: zelfbouw diesel vijf (DE-5)
« Reactie #30 Gepost op: 20 februari 2024, 20:23:58 »
Precies, als het klopt in jouw ogen dan is het altijd goed ;D

Nu was die mD een en al asymmetrisch, linker wand en rechterwand verschillend, bagage ruimte verschillend en nog veel meer. Dat maakt hem juist zo leuk ;)

Het enige wat je je moet  beseffen is dat de Werkspoor tekening de oorspronkelijke uitvoering is met de Maybach motoren. De NVM tekening is de latere uitvoering met de Werkspoor RUB motoren. Voor het model aan de buitenkant betekent het dat het dak anders is, zo staat de uitlaat op een andere plaats. Deze uitvoering reed vanaf 1950 toen de mD's omgebouwd werden op de Werkspoor diesels.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: zelfbouw diesel vijf (DE-5)
« Reactie #31 Gepost op: 20 februari 2024, 20:29:44 »



Zo eens even kijken  ;D

Edit: hielp niet zoveel. De aanwezige tekening van de motorwagen heeft als opmerking dat de Maybach motoren zijn ingetekend, maar dat deze zijn vervangen door RUB. Wat wel frappant is, is dat er consequent over Mat 1938 gesproken wordt in het bedieningsvoorschrift van de DE V.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2024, 20:35:37 door Eelco Storm »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Re: zelfbouw diesel vijf (DE-5)
« Reactie #32 Gepost op: 20 februari 2024, 21:45:51 »
Mooie olievlekken er op  :)
Boomshanka!

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
    • sleutelspoor
Re: zelfbouw diesel vijf (DE-5)
« Reactie #33 Gepost op: 21 februari 2024, 15:59:37 »
Ik ben op vakantie en Portugal en dan gebeurd er niet zo veel aan model bouw maar meer ontwerpen op de computer. Nu hebben we in het verleden een start gemaakt met de bouw van de diesel vijf met Karst maar verder dan de Boo bak zijn we niet gekomen.
Ondertussen wel nog steeds dit materiaal in gedachten om het af te maken gebaseerd op de bouw van plan U maar met voortschrijdend inzicht. Het glas ligt aan het oppervlak van de bak en bij Plan U viel het 0,5 mm - de dikte van de folie naar binnen. Eerste gedachte was om een klein ranje aan de binnenkant te maken ramen met folie beplakken en dan rond om de folie uitsnijden en dan deze op het randje bevestigen zodat deze wel gelijk aan het oppervlak zou zijn. Echter de folie laat soms los en het is een behoorlijk werk om deze raampjes te snijden.
Andere gedachte is om transparant plastic op de plotter te leggen. Folie over de hele bak plakken en daarn de omtrek van de ramen te snijden. De rest van de folie weghalen en daarna in de kleur spuiten van de bak. Daarna rest van de plakfolie verwijderen. Dan hebben we een wand waarin de ramen transparant zijn en aan het oppervlak. Daarna plakken we zilverkleurige folie weer op de bak en snijden de raamlijsten uit die in werkelijkheid ook op de bak liggen. Voordeel is dit werkt veel sneller want scheelt veel snij werk. Je kunt op deze manier ook alle biezen meteen aanbrengen.

Hieronder een proef van het snijden van de zilveren folie



Mocht dit gaan werken word ander stroomlijn materiaal een stuk makkelijker om te maken. Hoewel er blijven natuurlijk nog steeds genoeg problemen om op te lossen voordat we een kant en klaar model hebben.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: zelfbouw diesel vijf (DE-5)
« Reactie #34 Gepost op: 21 februari 2024, 16:28:28 »

Edit: hielp niet zoveel. De aanwezige tekening van de motorwagen heeft als opmerking dat de Maybach motoren zijn ingetekend, maar dat deze zijn vervangen door RUB. Wat wel frappant is, is dat er consequent over Mat 1938 gesproken wordt in het bedieningsvoorschrift van de DE V.

Eelco

De DE-V werden in 1940 en 1941 uitgeleverd, het ontwerp was van 1938, dus ik ga er vanuit dat ze het daarom Mat 1938 hebben genoemd. Dat geldt weer anders voor het elektrische Mat 40. Dit werd nog net in december 1939 aanbesteed, en werd pas in 1942/1944 uitgeleverd. Ik denk dat ze de aanbestedingsdatum hebben gelaten voor wat het is over de jaarwisseling heen getild en het Mat. 40 hebben genoemd... vermoed ik ;)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 865
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: zelfbouw diesel vijf (DE-5)
« Reactie #35 Gepost op: 21 februari 2024, 19:59:44 »
Mocht dit gaan werken word ander stroomlijn materiaal een stuk makkelijker om te maken. Hoewel er blijven natuurlijk nog steeds genoeg problemen om op te lossen voordat we een kant en klaar model hebben.

Gerco, als eerste een fijne vakantie, je ziet als je uit de dagelijks beslommeringen weggaat dan gaan de ideeën vanzelf komen  (y)
Je voorstel voor de zijwanden vind ik een hele leuke, doet mij weer denken aan de perspex bouw methode die vele jaren gelden in de modelbouwer werd geïntroduceerd. Mijn vader heeft er toen diverse wagons mee gemaakt.
Een nadeel heeft dit wel en dat is als je binnenverlichting toepast de hele kap gaat doorschijnen. Een verschijnsel dat vele onder ons kennen van de Lima VIRM.
Wat je zou kunnen doen is aan de binnenkant ook vinyl plakken met uitsnedes van de ramen. Het uitlijnen zal wel een dingetje worden lijkt mij zo. Een stap verder zou zijn om de onderkant van de zijwand in olijfgoenvinyl te doen en de bovenkant in zandgeel maakt het wel helemaal af.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
    • sleutelspoor
Re: zelfbouw diesel vijf (DE-5)
« Reactie #36 Gepost op: 21 februari 2024, 20:07:06 »
Aan de binnenkant wordt een styreen wand geplakt met de raamopeningen. Zo krijgt de wand een dikte van 1 mm. Hiermee geef ik extra sterkte aan de wand en de binnenkant kan op deze manier apart gespoten worden met de interieur kleur. Bij plan U gebruikte we 3 lagen van 0,5 mm. Kijken of het met twee lagen een bevredigend resultaat geeft.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 865
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: zelfbouw diesel vijf (DE-5)
« Reactie #37 Gepost op: 21 februari 2024, 20:33:35 »
Een zijwand van 1mm kan maar de Lima mat'46 zijwand is 1.3 mm

Ik ben benieuwd naar je proefje, ik zie het wel vanzelf verschijnen

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Johnny Lobo

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
  • Nederlandse Spoorwegen 1945-1958
Re: zelfbouw diesel vijf (DE-5)
« Reactie #38 Gepost op: 11 maart 2024, 13:39:53 »
Vandaag pak ik het weer eens op. ik heb nog getest met de MD, maar deze moet wel gewicht erbij anders loopt hij niet goed.
Een collega van mij kwam met het briljante idee om hier dak-lood voor te gebruiken, dit is slechts 3 mm dik, makkelijk te verwerken, en het kleine stukje op de foto hieronder, 15X15 cm weegt ong. 500 gram..dus daar kan ik wel even mee vooruit.

Zoals ik eerder had gepost had ik een Proses PTC-105-M Snijapparaat besteld om de evergreen platen en de wanden makkelijk op maat te kunnen snijden, echter was deze 1 uur na ontvangst al weer retour leverancier. veel te licht uitgevoerd, kortom een prul en niet geschikt voor dit soort werk, een papiersnijder is nog steviger...
dit weekend de draaistellen van Frie binnen gekregen, zie onder

en zoals gezegd ga ik nu ook verder met de ABk, hieronder een overzicht van alle te gebruiken onderdelen.  dus nu aan het vijlen, lijmen en solderen, hiervan binnenkort meer.
Groet, Johnny

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: zelfbouw diesel vijf (DE-5)
« Reactie #39 Gepost op: 11 maart 2024, 17:22:01 »
Andere gedachte is om transparant plastic op de plotter te leggen. Folie over de hele bak plakken en daarn de omtrek van de ramen te snijden. De rest van de folie weghalen en daarna in de kleur spuiten van de bak. Daarna rest van de plakfolie verwijderen. Dan hebben we een wand waarin de ramen transparant zijn en aan het oppervlak. Daarna plakken we zilverkleurige folie weer op de bak en snijden de raamlijsten uit die in werkelijkheid ook op de bak liggen. Voordeel is dit werkt veel sneller want scheelt veel snij werk. Je kunt op deze manier ook alle biezen meteen aanbrengen.

Een soortgelijke methode hanteer ik ook vaker, maar net iets anders.

Ik zou de ramen gelijk helemaal snijden. Dan afdektape over de ramen aanbrengen (bij mij zonder de folie uit de plotter te halen)en de buitenkant van de ramen snijden. Ik moet wel, aangezien mijn vellen "op gevoel" de plotter in gaan.
De rest is zo'n beetje hetzelfde. Wandje spuiten (zandstralen?) afdektape en de afdekking over de ruiten verwijderen.
Voordeel: je hoeft geen folie meer op een gelakte wand aan te brengen.

Bart
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2024, 17:25:58 door Bahn-AG »

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
    • sleutelspoor
Re: zelfbouw diesel vijf (DE-5)
« Reactie #40 Gepost op: 11 maart 2024, 18:05:48 »
Folie aanbrengen is geen probleem met de machine. Transparant snijdt moeilijk met rondingen want plotter snijdt nooit volledig door. Vandaar deze gedachte. Raampjes kan ik ook laseren uit acrylaat (dit is dan meteen door gesneden) en dan met transportape de lijsten aan brengen. Beide methodes zijn interessant genoeg om uit te proberen

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: zelfbouw diesel vijf (DE-5)
« Reactie #41 Gepost op: 11 maart 2024, 18:09:40 »
Ik schrijf toch ook niet dat je de ramen volledig moet uitsnijden?
Wat ik beschrijf is jouw methode op een iets andere manier.
Ik snij alles vóór het lakken.

Bart
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2024, 18:11:27 door Bahn-AG »

RK

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: zelfbouw diesel vijf (DE-5)
« Reactie #42 Gepost op: 11 maart 2024, 19:25:41 »
Het hele ramen met folie verhaal is niet nieuw  ;).

In 2014 deed ik dat al met een lasersnijmachine waar je precies het zelfde mee kunt doen als in de berichten hiervoor

Folie insnijden.
Materiaal doorsnijden.
Folie deels weghalen en daarna in de gewenste kleur spuiten.
Rest van de folie weghalen.

De tijd heeft deze techniek soms al weer ingehaald.

Toverwoord: 3D printen.

Plaatje met voorbeelden van beide methodes door de tijd heen.

Spoor 1 is hip!

Maar bij TT hou je veel geld in de knip 😉.

Rail-Kees, de spoor 1 en TT specialist in Nederland

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1682
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: zelfbouw diesel vijf (DE-5)
« Reactie #43 Gepost op: 11 maart 2024, 20:33:27 »
@RK: bedoel je dat je transparante ramen kunt printen? Daar ben ik dan erg benieuwd naar.

Martijn

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9618
    • nulpunt
Re: zelfbouw diesel vijf (DE-5)
« Reactie #44 Gepost op: 19 maart 2024, 10:22:10 »
Wij zijn bezig om een Motorpost (in schaal-0) te maken (zie elders op dit forum), met rechte én gebogen ramen. Mijn zoektocht naar transparant printen leidde tot de conclusie dat je wel transparant kunt printen, maar niet glashelder. De term "translucent" moet je dus goed vertalen. Ik hoop dat ik het bij het verkeerde einde heb en dat iemand mij kan zeggen welke resin er  dan wel geschikt voor is.

FritsT.