Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:24:30
br 041 334-4 Fleischmann H0 door Ronald69
Vandaag om 20:18:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 20:01:45
Roco ns 309 ac>dc door bellejt
Vandaag om 19:50:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
Vandaag om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
Vandaag om 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41

Auteur Topic: zelfbouw diesel vijf (DE-5)  (gelezen 11130 keer)

Johnny Lobo

• Offline Offline
  • Nederlandse Spoorwegen 1945-1958
zelfbouw diesel vijf (DE-5)
« Gepost op: 22 December 2023, 16:37:39 »
Hallo Iedereen,

Ik ben niet de eerste hier die zich hier aan waagt, maar het plan lag al te lang op de plank (ben al bezig met "verzamelen van onderdelen sinds januari 2015..) , dus nu toch maar goed aan de slag.
Ik ga dus een Diesel vijf bouwen, digitaal met geluid, en op schaal.
Op 29 januari 2015 dus de tekening aangeschaft bij de Nederlandse vereniging van Modelbouwers, hierna lang getwijfeld over hoe deze te gaan bouwen.
Helaas heb ik niet de middelen en de know-how om messing te gaan etsen (zoals de prachtige bouwbeschrijving van Karst Drenth in Samenwerking met Frie vanaf december 2015 hier beschreven) , heb ik ook 3d printen overwogen, maar hier gaat dan wat mij betreft teveel computertijd in zitten en 3d printen op dit formaat is ook nog prijzig.
Voorwaarde was echter wel, volledig op schaal, dus domweg ombouwen van een Lima hondekop (zoals beschreven in Railhobby januari t/m maart 2020) viel wat mij betreft ook af, het stel zou dan veel te breed en te kort worden.
Inmiddels had ik contact gelegd met Erwin Frick Messing modelbouw, en hij had nog een aantal koppen in kunststof, met nieuw zilver raamlijsten, en heb toen alle 3d geprinte stoelen en banken, de benodigde draaistelzijkanten, trekogen, lampringen aangekocht., later heb ik ook de 3d geprinte daken nog aangekocht.
toevallig kon ik aan een mastika setjes voor een Hondekop-4 en een tweetje komen, je hebt dan precies de benodigde ramen in de juiste maatvoering, vervelend is wel de wanddelen allemaal aangepast moeten worden, deze zijn nml 2 mm te hoog.
Ook heb ik een Lima catalogus 20.1643L (230.001-0), een zesassig V200 proefloc,  aangekocht als donor voor de motordraaistellen, deze hebben de juiste wieldiameter en asafstand, alleen zijn de flenzen te hoog (als iemand nog tips heeft voor het afdraaien van flenzen zonder draaibank houdt ik mij aanbevolen), zie onder wat foto's van deze gedemonteerde lok

Als bodem gebruik ik in de basis een eenzijdige printplaat, dit is redelijk stevig, en ga ik nog verstevigen met koperen hoekprofielen.
Zie onder de status nu van het motorrijtuig,

onder de printplaat komt dan een dunne polystyreen  plaat waar de wanden op kunnen rusten, zie onder de status van de Bo

Wat nu in ieder geval niet gelukt was, is het ombouwen van Lima draaistellen, met de juiste draaistelzijkanten, zoals mijn oorspronkelijke plan, Ik kreeg dit niet 100% .
Dus ik zal moeten uitkijken naar messing draaistellen als basis, deze kan ik als het goed is wel verkrijgen. (volgens mij iig verkrijbaar bij MK modelbouw?, als iemand nog tips heeft?)
Ook heb ik de geprinte koppeldelen met de vouwbalg imitatie die Karst Drenth ontworpen had bij Shapeways aangekocht, dit moet ik wel aanpassen omdat hij deze heeft ontworpen voor gebruik met een dunne messing bodem. Hier kom ik wel uit, ik heb naar nu blijkt wel een kleine uitdaging hoe het motorstel te koppelen, de motordraaistellen zitten hier namelijk deze koppelingen in de weg...

.
Groet, Johnny

Met een sik

• NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • mekkerend het leven door
Re: zelfbouw diesel vijf (DE-5)
« Reactie #1 Gepost op: 22 December 2023, 17:32:15 »
He Johnny,

Veel succes en ik zal dit volgen

Groeten Gerard
Groet,

Gerard

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #2 Gepost op: 22 December 2023, 18:06:39 »
Ja ik weet zeker dat dit goed gaat komen.  (y) (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #3 Gepost op: 22 December 2023, 19:27:01 »
Afdraaien van flenzen: zet het wiel in een boormachine , laat hem draaien en houdt een losse vijl tegen de flens.

Rob Bennis

• Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #4 Gepost op: 22 December 2023, 20:25:07 »
Johnny,

Wat leuk een DE-5 bouwer!! Je bent al lekker bezig zie ik. Ik kan je op een aantal punten denk ik wel verder helpen.

Voor de draaistellen denk ik dat het combineren van Limadraaistellen  met gietstukken een kansloze werkwijze is. Lima plastic laat zich niet goed verwerken laat staan verlijmen.
Beter lijkt het mij de draaistel constructie te nemen van FRIE. Als je mijn draadje bekijkt van de bouw van een mat' 46 ElD-4 en ElD-6 dan heb ik op deze pagina beschreven hoe je deze in elkaar zet. Bouw mat' 46 ElD-4 en ElD-6

Voor het afdraaien van de wielen zou ik mee wachten. N.l. heb je de V300 al eens over je baan laten rijden? Ratelden de wielen over de dwarsliggers of hoorde je niks? Indien het laatste dan zou ik er gewoon vanaf blijven. Beter goed rijdende draaistellen dan verprutste wielen.
Wat je wel even moet controleren zijn de tandwielen die op de wielassen zitten. Deze hebben nog wel eens de onhebbelijke gewoonte om te scheuren en dan los op de assen zitten. Vervangen is lastig maar er zijn wel oplossingen beschikbaar

Tekeningen van de DE-5 kan je vinden op het Utrechts archief. Hier heb je bijvoorbeeld de tekening van het rijtuig waar je mee bezig bent.
Co van de DE-5

Hier heb je mijn DE-5 in volle glorie

Rob

Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

M. Ardon

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 22 December 2023, 21:44:23 »
Weer een leuk draadje om te volgen.
Zelf ben ik ook bezig met de Diesel V maar dan op basis van 3D print en een aandrijving uit de Piko BR 119
Aangevuld met onderdelen uit de handen van Erwin (Frie)

De kap van de motorwagen als voorbeeld.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2023, 09:22:26 »
Ik ben ook met een DE V bezig, maar dat project ligt door diverse oorzaken even stil.

Die 3D print van een motorwagen is wel interessant!

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 December 2023, 11:55:10 »
Ik kan mij wel voorstellen dat de grotere flenzen je blijven irriteren. Ik zou ze dan niet afdraaien, maar zoeken naar vervangende asjes met het juiste model tandwiel. Er is vast wel iets dat past. Of eventueel de tandwielen overzetten, maar idealiter wil je hier gewoon niet aan klooien.
« Laatst bewerkt op: 23 December 2023, 12:29:07 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #8 Gepost op: 23 December 2023, 20:12:09 »
Zo uit mijn hoofd passen de asjes van een Rivarossi Mat46 er in. Als je deze nieuw kan kopen dan is dat makkelijk, heb je meteen nieuwe tandwielen. Of wellicht heeft iemand al eens nieuwe asjes er in gedaan en heeft de oude wielen met gebroken tandwielen over, dan wielen van de asjes pulken en omwisselen.

De Rivarossi flenzen zijn net even iets lager.

Overigens: de draaistellen van een Roco BR 232 "Ludmila" komen zeer dicht in de buurt van de as afstand van de Lima V230, en dus ook wellicht bij de gewenste as afstand van de motorwagen. Scheelt iets van 0.5 mm.

Veel plezier met bouwen (y)

Mvg,

Robert

Johnny Lobo

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 24 December 2023, 11:37:19 »
Richard,

Bedankt voor de tip, dit was zelf idd ook mijn idee, dacht aan iemand met een boorkolom te vragen daar dit eens te proberen.
Groet, Johnny

Johnny Lobo

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 24 December 2023, 12:06:03 »
Rob,

Enorm bedankt voor je input. De flenzen van de lima wielen ratelen idd, dus ik moet dit wel oplossen.
Voor de draaistelzijkanten heb ik inmiddels contact met Frie, en met jouw bouwbeschrijving erbij moet het wel lukken

jou DE-5 in volle glorie ziet er top uit!, ik ga binnenkort jou draadjes wel een door, hier kan ik nog wel wat van leren!
Groet, Johnny

Johnny Lobo

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 22 January 2024, 22:01:08 »
Vandaag begonnen met 1 van de zijwanden, gangzijde, zie foto onder.
Ik heb hier een wand gesneden uit 1,5 mm evergreen, de ramen zijn mastica, de deur heb ik van Frie.

ook de openingen voor de rolluiken zijn gemaakt, morgen in Groningen eens kijken of ik bij Krikke Modelbouw kan slagen voor Evergreen 4526E om deze rolluiken te immiteren.
Dan kan ik ook gelijk nog eens kijken wat er voor messing cq koper profiel te verkrijgen is voor het verstevigen van de bodem van deze motorwagen, er komt immers ook nog wel een aardig gewicht in, minimaal toch zo'n 300 gram wat de Lima Locomotief ook woog.
tevens even wat schortplaten van een aantal hondekop wagens gehaald voor bewerken en later gebruik,
Groet, Johnny

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #12 Gepost op: 22 January 2024, 22:24:22 »
Ha Johnny,

Gaaf dat je met een DE-5 bezig bent!  (y) (y)

Even voor alle zekerheid: als ik je zijwand van de motorwagen vergelijk met de tekening, dan lijkt het er op dat de vier ramen op de tekening op gelijke afstand van elkaar zitten en in jouw zijwand lijkt het 2e en 3e raam wat dichter bij elkaar te zitten.

Heb ik het nou mis of zit er een foutje in?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 22 January 2024, 22:35:52 »
Die schorten zien er mooi uit zeg.
Groeten,
Richard

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 23 January 2024, 07:59:04 »
Johnny, geweldig dat je aan een diesel vijf begint. Aandrijfconcept ziet er echt goed uit. De wat cryptische mededeling van Modelbahnwagen wil volgens mij uitdrukken dat de eerste zijwand van de motorwagen (nog) niet strak genoeg is. Daar ga je je later aan ergeren. Het is ook heel ingewikkeld om ramen en deuren in 1 keer strak uit te snijden in 1,5 styreen. Wat beter werkt is een sandwich van 1 en 0,5 mm plaat die je op elkaar lijmt. Wat ook helpt is superstrak aftekenen. De truuk die sommigen daarbij gebruiken is een (computer) tekening onder het kopieerapparaat leggen en op het styreen fixeren met plakband en er daarna met een platte kwast ouderwetse thinner overheen te kwasten. Dan worden de zwarte lijnen overgenomen op het styreen (soort van). Ergens op deze site wordt dat foefje wel beschreven. Ik zal er eens naar zoeken. Len de Vriens heeft wel eens tegen mij gezegd: het moeilijkste aan modelbouw is het weggooien. Maar hoe dan ook ben je al tien stappen verder dan de meesten hier. Succes met de bouw van dit geweldige treinstel. Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!