Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 01:16:19
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 01:00:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
27 August 2025, 23:39:58
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
27 August 2025, 23:36:29
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
27 August 2025, 23:11:59
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
27 August 2025, 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
27 August 2025, 22:20:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
27 August 2025, 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
27 August 2025, 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
27 August 2025, 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
27 August 2025, 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
27 August 2025, 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 August 2025, 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
27 August 2025, 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
27 August 2025, 20:49:05
Database software door AlbertG
27 August 2025, 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
27 August 2025, 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
27 August 2025, 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 August 2025, 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
27 August 2025, 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
27 August 2025, 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
27 August 2025, 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
27 August 2025, 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
27 August 2025, 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
27 August 2025, 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
27 August 2025, 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
27 August 2025, 15:29:09
  

Auteur Topic: MGB - Täsch / Zermatt - Tunnel ?  (gelezen 1634 keer)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
MGB - Täsch / Zermatt - Tunnel ?
« Gepost op: 16 October 2023, 21:57:57 »
  MGB (voorheen (B)VZ)   /  CH-Täsch-Zermatt   /  Tunnel

  Is dit een kwalijke grap of toch de waarheid ?       Niet meer met de trein door het zo prachtige Mattertal ?   
  Maar door een trieste tunnel, zonder tandradsysteem.    Ingebruikname 2035.
  Geweldig, met de Glacier-Express met panorama-rijtuigen door een (metro-)tunnel.

  https://gpag.ch/detail/neubau-tunnel-taesch-zermatt-258/

Die Matterhorn Gotthard Bahn fährt heute auf ihrer
bestehenden Strecke zwischen Täsch und Zermatt
über lange Abschnitte durch Galerien und Tunnels, um
einen sicheren Betrieb trotz der verschiedenen Naturgefahren gewährleisten zu können. Dennoch kommt
es vor allem im Winter öfter zu Betriebsunterbrüchen
infolge von Lawinenunterbrüchen, Steinschlägen oder
anderen Naturereignissen. Die Strecke, wie sie heute
besteht ist aufwändig in Unterhalt und Instandhaltung
.
Um die Situation zu verbessern, plant die MGBahn
einen neuen Tunnel zwischen Täsch und Zermatt. Mit
dem Tunnel soll ein wintersicherer Betrieb der Bahnstrecke und eine unterbruchsfreie Erreichbarkeit von
Zermatt sichergestellt werden.
Beschrieb des Tunnels
Gemäss der aktuellen Planung verlässt neu das zukünftige Bahntrasse doppelspurig den Bahnhof Täsch,
quert nach ca. 400m über eine neue Brücke die Vispa
und führt dann durch einen durchgehenden Tunnel bis
unmittelbar zum Bahnhof Zermatt. In Zermatt wird
der Tunnel im Bereich des Nordportals der Schafgrabengalerie an die heutigen Gleise angeschlossen. Der
Bahnhof Täsch wird durch das Tunnelprojekt nicht
verändert.
Der Tunnel weist eine Steigung unter 40‰ auf, wodurch auf Zahnstangen verzichtet werden kann. Dies
erlaubt eine höhere Fahrgeschwindigkeit der Züge.
Die Fahrzeit zwischen Täsch und Zermatt reduziert
sich damit von heute 12 auf 8 bis 9 Minuten. Zugleich
wird das Fahrplanangebot verbessert. Geplant ist ein
15-Minuten-Takt für die Shuttlezüge Täsch–Zermatt,
zuzüglich der Regionalzüge von Visp nach Zermatt.
Das Layout des Tunnels wird in der aktuell laufenden
Vorstudienphase erarbeitet. Denkbar sind ein Einspurtunnel mit Kreuzungsstelle oder ein Doppelspurtunnel
in einer oder in zwei Röhren, Der Tunnel wird mit einer
festen Fahrbahn und mit einer Deckenstromschiene
ausgerüstet. Die Tunnelsicherheit hat hohe Priorität.
Das zu erarbeitende Tunnelsicherheits- und rettungskonzept gilt es durch bauliche und organisatorische
Massnahmen umzusetzen.
Die Kosten belaufen sich um die 350 Mio. CHF, die
durch das Bundesamt für Verkehr über das Bahnausbauprogramm STEP 2035 finanziert werden. Die
Terminplanung sieht vor im Herbst 2022 mit dem
Vorprojekt zu beginnen. Die öffentliche Auflage ist
ab 2025 vorgesehen mit dem Ziel, nach dem Erhalt
der Plangenehmigungsverfügung (Baubewilligung) im
Jahr 2028 die Bauarbeiten für den Tunnel beginnen
zu können. Die Inbetriebnahme ist im Jahr 2035 vorgesehen. Anschliessend wird die bestehende Strecke
zurückgebaut.

Auswirkungen Gemeinde Täsch
Da der Hauptzugangspunkt für den Tunnel sich in
Täsch befinden wird, bietet sich für Täsch die Chance
von zusätzlichem Umsatz durch die Vermietung von
Wohnungen, Restauration, Hotelübernachtungen und
den Einzelhandel. Zudem bietet sich für ortsansässige
Firmen die Möglichkeit für Aufträge bei der Realisierung des Bahnprojekts.
Für die Bauarbeiten werden vorübergehend Flächen
für Installationsplätze und Materialzwischendeponien benötigt. Zudem wird es während der Bauzeit
zu Mehrverkehr sowie Lärm- und Staubemissionen
kommen. Die MGBahn wird sich als Bauherr bemühen, die Auswirkungen zu minimieren und so gering
wie möglich zu halten.
Verfasser:     Roland Heinzmann, MGBahn Infrastruktur

>  (Decken)Stromschiene:   https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/80/GemmenicherTunnel02.JPG/1280px-GemmenicherTunnel02.JPG
« Laatst bewerkt op: 17 October 2023, 10:43:02 door hervé. Reden: correctie »

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: MBB - Täsch / Zermatt - Tunnel ?
« Reactie #1 Gepost op: 16 October 2023, 22:42:58 »
Lijkt me een flinke inverstering...maar het gaat om de laatste 4 en een halve kilometer van het traject,
hoe dan ook...de benaming metro is dan wel passend... ;D

Vriendelijke groet, Tis
********

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: MBB - Täsch / Zermatt - Tunnel ?
« Reactie #2 Gepost op: 17 October 2023, 08:32:21 »
Hallo Hervé

Je vergeet dat de Furka basistunnel ook al het oude traject verpest heeft.

Jos

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
Re: MGB - Täsch / Zermatt - Tunnel ?
« Reactie #3 Gepost op: 17 October 2023, 09:57:41 »
« Laatst bewerkt op: 17 October 2023, 10:45:34 door hervé. Reden: correctie »


Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 959
Re: MGB - Täsch / Zermatt - Tunnel ?
« Reactie #5 Gepost op: 17 October 2023, 11:23:12 »
De Furka basistunnel heeft wel ervoor gezorgd dat de treinen in de winter doorgaand konden zijn. En het oud traject is eigenlijk beter nu, want je kan met de originele stoomtrein in de zomer het hele traject weer afleggen.

Täsch-Zermatt ligt al jaren voor het grootste deel in tunnels en gesloten gallerijen, in dat smalle stuk dal is het uitzicht ook niet persé heel bijzonder. Ik snap best dat ze dan voor een complete tunnel gaan waar ze helemaal geen last meer hebben van de sneeuw. Vanaf Brig/Visp en Täsch is nog genoeg uitzicht en tandrad

Groeten Edwin.

PS ben ook fan van de oudere periodes van BVZ en FO, maar ook genoeg boeken gelezen en snap best deze overwegingen, gezien de altijd voortdurende winter perikelen.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
Re: MGB - Täsch / Zermatt - Tunnel ?
« Reactie #6 Gepost op: 17 October 2023, 13:43:18 »
Goeiemiddag,

Het onderwerp hier hoort eigenlijk te zijn:  "Banen en Diorama's".   
Dus hebben we even tussendoor 10 (tien) van deze geweldige Noch-tunneldingen besteld.   ;)
We gaan deze leuke tunneltjes dan alle achter elkaar kleven.  Genaamd,   modelbaan in H0m   "Täsch / Zermatt - Tunnel"  .   
(zie nu achteraf dat dit Noch TT is, maar daarom is het zeker geschikt voor Bemo-H0m-materieel  "BVZ")

https://www.noch.com/tunnel/48670/
« Laatst bewerkt op: 19 October 2023, 13:16:40 door hervé. Reden: correctie »