Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 21:01:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Paulus
Vandaag om 20:51:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 20:40:54
Laadstation noodsluitseinlantaarn door DE2 180
Vandaag om 20:28:04
Roco Plan T door henk
Vandaag om 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
Vandaag om 19:18:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:15:10
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
Vandaag om 19:05:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:01:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
Vandaag om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:08
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:51
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:41:21
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 14:34:31
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:04:02
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09

Auteur Topic: Stopsectie bij pendelen met Abc system  (gelezen 1135 keer)

PeterC

• Offline Offline
Stopsectie bij pendelen met Abc system
« Gepost op: 11 September 2023, 20:43:20 »
Geachte lezers,

Is het mogelijk om bij het pendelen met het ABC systeem om de stopplaats in de stopsecties middels een cv instelling aan te passen, dus aan kant 1 bv 5 cm verder rijden dan aan kant 2? Nu is de remweg aan beide zijde even lang.
Ik heb al een poging gedaan met cv 254 en 255 maar dit werkt maar aan 1 kant, vermoedelijk door de diodes. Ik dacht het te kunnen oplossen door cv 27 op 3 te zetten (staat op blz 50 van de decoder gebruiksaanwijzing) maar in de cv tabel staat alleen maar 1 en 2 genoemd. (3 werkt ook niet, trein stopt, keert rijrichting, gaat niet rijden, keert weer de rijrichting en gaat weer rijden dus hij gaat niet pendelen.)

PeterC

bask185

• Offline Offline
Re: Stopsectie bij pendelen met Abc system
« Reactie #1 Gepost op: 11 September 2023, 21:23:14 »
Peter,

Ik heb een poos geleden voor Rian wat handleiding gelezen en bevindingen gedeeld. Doe jezelf een plezier en lees niet die berichten van VvKan daarin vind je meer onzin dan waarheden.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=104710.msg3222346511#msg3222346511

De samenvatting was
Citaat
CV255 is het zelfde als CV254 maar voor achteruit rijden. Je kan de remweg voor achteruit dus apart instellen door iets in te vullen in CV255. Dit is bedacht om push-pull setjes in beide richtingen nauwkeuriger te laten stoppen.

Je zou wel in de goede richting moeten zitten. Deze 2 CVs zijn verantwoordelijk voor de remwegen voor vooruit en achteruit respectievelijk. CV255 moet wel iets van een waarde hebben voordat hij ook zijn ding doet.

Manual:
Citaat
10.5.3. Push-pull trains
In order to assure that push-pull trains also stop at the correct
point ahead of a red signal it is possible to set the braking distance
for the reverse direction separately. This can be done with CV 255.
If the value of CV 255 is greater than 0 then the value of CV 254
determines forward movement and CV 255 reverse movement.
Typically the value for the reverse movement (driving trailer leads
the train) is set for a shorter distance.

Dus try again ajb, en laat het ons weten hoe het gaat.

En om dingen uit te sluiten. Met welk apparaat programmeer je de CV's en weet je 100% zeker dat dat goed gaat? Het komt wel eens voor dat men denkt dat ze de CVs goed geprogrammeerd hebben terwijl dat toch niet helemaal ... het geval is  ;)

Mvg,

Bas

P.S.
Ik zag op bladzijde 50 der esu LoPi 5 geen vermelding naar CV 27. Over welke decoder in kwestie spreken we precies. OP bladzij 50 stond wel dat stukje wat ik citeer dus ik gok tenminste een esu..

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

PeterC

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 11 September 2023, 21:56:34 »
Hallo Bask,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik gebruik de Lokpilot 5 van Esu. Het programmeren doe ik met de Esu programmer.
Wat betreft blz 50 zie het stukje onder nr. 10.4.4. ABC-Bremmodus.
Ik heb middels cv 254 20 opgegeven, daarbij rijd de loc inderdaad een stukje verder. Ik heb daarna bij cv 255 30 opgegeven, 254 zo laten staan, maar de loc stopt dan toch op dezelfde plaats. Als ik de loc omdraai dan rijd hij wel wat verder door maar stopt dan wel weer eerder aan de andere kant. Maar misschien kan het ook niet wat ik wil. De situatie is n.l dat dit in een bestaande baan is ingebouwd en ik niet meer de mogelijkheid heb om het rempunt te verleggen vandaar dat ik hoopte dat het middels de cv instellingen zou kunnen.
Ik hoop dat ik zo duidelijk ben.

PeterC

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 11 September 2023, 22:19:11 »
Doe jezelf een plezier en lees niet die berichten van VvKan daarin vind je meer onzin dan waarheden.
Ik lees met interesse mee en heb ook jouw doorverwijzing erbij gepakt.  Naar mijn bescheiden mening doe je VvKan toch wat tekort.
Ik denk dat het verschil ontstaat, als de een over Esu praat en zo te merken de ander (VvKan) van Lenz uitgaat.  Ik heb de handleidingen van Lenz erbij gepakt en daar staat niets in over CV 254 en 255.

Dus wat bij Esu misschien mogelijk is, daar is bij Lenz niet in voorzien.  Vraag is nu of er inderdaad andere werkende remafstanden ingesteld kunnen worden voor voor- en achteruitrijden.  Ben heel benieuwd of hier nog meer uit praktijkervaring over bekend wordt.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 11 September 2023, 22:52:12 »
Naar mijn bescheiden mening doe je VvKan toch wat tekort.
..
Ik denk dat het verschil ontstaat, als de een over Esu praat en zo te merken de ander (VvKan) van Lenz uitgaat
Nee echt niet...

Kijk het zit zo. De titel van dat draadje heette: "ABC instellingen voor de ESU lokdecoder V5" daarom heb ik die handleiding doorgelezen van Esu. Zij las de handleiding door van... helemaal niks. Zij praatte gewoon 'veel' en 'willekeurige' dingen, en soms per toeval kon er iets van waarheid inzitten. Een gebroken klok heeft immers ook 2x gelijk per dag ::) Ik heb met veel geen gebruikerservaring waarvan ABC geen uitzondering is en haal informatie uit handleidingen om mensen te helpen. Zo was ik ook in staat te achterhalen dat het nu ook om een ESU decoder ging terwijl dat niet eens vermeld was.

Citaat
Dus wat bij Esu misschien mogelijk is, daar is bij Lenz niet in voorzien
Dat kan. Lenz bedacht dit systeem en Esu deed mee en dat deden ze goed als niet beter dan de originele bedenkers  (y)

Citaat
Als ik de loc omdraai dan rijd hij wel wat verder door maar stopt dan wel weer eerder aan de andere kant.
Dit klinkt goed in mijn oren. Zoals het hoort te werken. Aparte remwegen voor naar voren en naar achteren rijden. Als je CV255 nog groter maakt dan wordt dit verschil groter?

Vraagje... zijn de ABC secties wel even lang? In theorie remmen de LoPi's vrij constant met een vaste afstand. Om ABC goed te laten werken, is het wenselijk dat de secties ongeveer even lang zijn.

Je kan nog iets van een waarde invullen in CV102. Daarover staat dit stukje.
Citaat
10.4.6. Brake Mode Exit Delay
Sometimes a bad rail contact can cause the brake signal from the
decoder to no longer be detected correctly. In this case, the de-
coder would undesirably speed up again. CV 102 can be used to
specify a delay value. Only when the decoder no longer detects
a braking section for the time set there, the braking mode will
be left

Ik denk dat ik weet wat het probleem is. Het ABC systeem is niet perfect wanneer je met push-pull treinen werkt. De loc begint pas met remmen nadat zijn stroomafname wielen op het ABC sectie rijden en dat is vaak 'te laat'. Idealiter wil je een buffer zone hebben waarin je hele trein past. Als de voorkant van de trein dan een terugmelder tript moet de sectie omschakelen naar ABC zodat het beginnen van afremmen altijd gebeurt wanneer de trein met zijn neus over een bepaalde melder komen. Ik dacht dat de Lenz BM2 als enige hier in voorziet.

Ik moet helaas weer uitloggen, succes voor nu  (y)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #5 Gepost op: 11 September 2023, 22:59:50 »
Vorig jaar ben ik eens wezen experimenteren met ABC techniek van de verschillende fabrikanten.

Zelf vond ik Lenz en ESU samen met Kuehn niet heel tof reageren op de ABC remsecties. Ook expirimenteerde ik met verschillende spanningsvallen.

Doehler & Haass deed het bij default erg goed en is best populair onder ABC rijders heb ik gemerkt.
Zimo wat minder maar gaf wel de mogelijkheid een pendelautomaat te bouwen net als ESU. Maar de Zimo reageerde directer.

De beste resultaat behaalde we met Train-O-Matic. Alleen had die soms de neiging de motor wat los te laten. Iets waarvoor we vanuit Roemenië momenteel ondersteuning in krijgen door middel van experimentele firmware.

Met de ToM decoder kan je de vertraging instellen voor beide richtingen waarop hij moet reageren. Ik denk dat daarmee je vraagstuk beantwoord is? Of dat met de LoPi 5 ook kan durf ik niet te zeggen, wij hebben de micro getest. En zijn vrij snel afgehaakt omdat die niet goed reageerde op ABC + Railcom.

Moet er wel bij benoemen dat het getest is op schaal N. En met den zonder RailCom.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 September 2023, 10:20:44 »
De titel van dat draadje heette: "ABC instellingen voor de ESU lokdecoder V5"

Lenz bedacht dit systeem en Esu deed mee en dat deden ze goed als niet beter dan de originele bedenkers  (y)

Ik dacht dat de Lenz BM2 als enige hier in voorziet.
a/ Daar heb ik, misschien net als VvKan, ook overheen gelezen.
b/ Uitgebreider en daardoor met meer mogelijkheden.
c/ Maar hierin is Lenz dan weer "beter" :  het is het enige merk dat dit uitbrengt. Nergens iets soortgelijks tegengekomen.

Esu (en anderen) hebben dus locdecoders met meer mogelijkheden, Lenz heeft een soort baanbesturing met meer mogelijkheden.  Dat ga ik eens goed bekijken voordat ik ga kiezen.  Combinatie van de twee ? :D

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 12 September 2023, 10:44:09 »
Zelf vond ik Lenz en ESU samen met Kuehn niet heel tof reageren op de ABC remsecties.
Wat bedoel je hier mee ?  Merk locdecoders op ABC remsecties ?  Welk merk remsectie dan ?

Vorig jaar heb ik een gesprek gehad met de makers van een Zwitserse baan, die in Rosmalen tentoongesteld werd.  Met Bemo smalspoor.  Die reden geheel met ABC, met Lenz ABC modules en met RailCom aan. Ik begreep, dat RailCom er alleen voor diende om via iTrain op een scherm te laten zien welke loc in welk baanvak was.
De meeste locdecoders, zo begreep ik, waren ook van Lenz, maar er moesten ook wel andere merken zijn, want er reden ook loc's met geluid rond. In ieder geval kant en klaar van Bemo, dus Esu, maar misschien ook Zimo, dat wist de informant niet zeker.
De baan was aan beide kanten afgesloten met een keerlus, waar 2 treinen achter elkaar inpasten, die ook geheel met ABC werkten, met aanvullende electronica voor oa. de bediening van de inrij/uitrij wissel.
Het leukste vond ik, dat de baan geheel automatisch kon rijden (iTrain alleen voor de leuk) maar ook handbediend kon worden, waarbij de gehele beveiliging door ABC geregeld werd.  Dat is precies wat ik zocht en op mijn eigen baan wil gaan toepassen.
Ik heb niet kunnen constateren (lang naar gekeken) dat er ook maar één ongerechtigheid in de sturing optrad, dus de locdecoders in combinatie met de Lenz ABC modules werkte uitstekend, ook met trek-duw treinen met de stuurstand voorop. Alles was uitgevoerd met de BM2 en BM3 modules van Lenz, dus niet met de diode-methode.
Waar de makers zelf wel, door tijdgebrek om het uit te zoeken, mee te maken hadden was het éénrichtings verkeer op de sporen in het station. Elk van de 2 sporen kon maar in 1 richting met ABC gebruikt worden.  Uiteraard met handmatige bediening geen probleem, maar dan overrule je de beveiliging (rangeeropdracht), net als in het echt.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 12 September 2023, 11:07:05 »
Normaliter gebruik je of iTrain of remmodules zoals ABC. Die 2 gaan niet samen als je wilt automatiseren tenzij je iTrain dus voor 'de leuk' gebruikt. iTrain is meestal de goedkopere oplossing omdat die BM2/Bm3 dingen zo goddeloos duur zijn...

Van wat ik gezien heb werkt ABC veel veiliger dan iTrain. Ik heb op drie clubbanen nog nooit op iTrain zien rijden zonder een kopstaart botsing vroeger of later. Ik merk gewoon dat als 1 melder maar half of niet goed werkt, dat dat hele programma in de soep gaat lopen.

Dat heb je met ABC praktisch niet. Ik reed vroeger met die marklin remmodules (omdat pa -> 3-rail). Zelfde idee andere uitvoering, ja dat werkte als een zonnetje. Treinen stopten altijd. Het kon ook gewoon niet voorkomen dat een trein voorbij schoot.

Bas
« Laatst bewerkt op: 12 September 2023, 11:09:24 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github

RBlok

• Offline Offline
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
« Reactie #9 Gepost op: 12 September 2023, 12:05:23 »
Peter e.a.

Het ABC systeem gebruik ik ook, en met genoegen. Instellen is inderdaad een 'dingetje'. Bij mij in de vorm van trail-and-error (schrijf ik met het schaamrood op de kaken ;) ). Dus net zolang pielen met de CV's tot een goed resultaat wordt bereikt. Iedere lok reageert ook weer anders, ook al rijdt bij mij alles met ESU Lokpilot en Loksound. Met ABC ongelijk pendelen heb ik geen ervaring, maar heb ik mogelijk in de toekomst wel nodig. Interessant topic dus.

Rian

PeterC

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 September 2023, 12:28:53 »
Heren,

allen bedankt voor het reageren. Even de vraag van Bask beantwoorden, de secties zijn even lang. Zoals ik het nu begrijp zijn er geen of weinig ervaringen hiermee. Ik ga nog even door met het experimenteren, zodra ik wat meer resultaten heb, meld ik mij weer.

PeterC