Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ridder Gerco van Beelen door NS264
Vandaag om 10:29:32
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Motorpost ombouwen ? door henk
Vandaag om 10:25:10
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:58
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:56:50
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
  

Auteur Topic: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.  (gelezen 12903 keer)

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #105 Gepost op: 10 maart 2024, 15:58:13 »
Als er 5 gebouwd zijn Kees dan moet je er hierna nog 4 ombouwen.  ;D
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #106 Gepost op: 10 maart 2024, 16:36:45 »
Ik zal blij zijn als deze af is Erik. :angel:

Het valt altijd tegen om zo iets te bouwen, want je denkt : ach dat maak ik wel effe.
Maar de praktijk wijst uit dat het toch altijd langer duurt dan je denkt.

Kijk, als het dan eenmaal af is denk je : Het viel wel mee, maar alle tegenslagen ben je dan al vergeten. ;)

Kees.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2437
  • Aachenau West
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #107 Gepost op: 10 maart 2024, 18:08:49 »
Mooi werk Kees (y)

Een beetje een zijpaadje:
Wannentenders zijn in oorlogstijd ontwikkeld. Voor zover ik weet uit het oogpunt van spaarzaam materiaalgebruik.
Maar waren die Wannentenders nu zoveel slechter dan de normale "rechthoekige" tenders? Of hadden ze misschien een kleinere capaciteit?
Zo nee, waarom zijn Wannentenders dan niet standaard (of veel vaker) toegepast?

Groet, Bas

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #108 Gepost op: 10 maart 2024, 18:27:05 »
Nou volgens mij waren de Wannentender locomotieven veel beter achteruit te rijden.  Na WO2 was het met de stoomlocomotieven toch een aflopende zaak.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #109 Gepost op: 10 maart 2024, 19:14:40 »
Dank u heren voor de reactie.

Ik weet dat de tenders met draaistellen geen problemen gaven met achteruitrijden, wel was er een snelheid restrictie.
Zo mochten ze achteruit maar ( dacht ik ) 60KM/H rijden.

Met zo een steifrahmen tender gaf dit veel meer problemen en was de snelheid veel lager ( 40 KM/H ?).

Het is idd zo dat deze tender was ontwikkeld om een materiaal besparing te realiseren, en ze zouden in principe maar een
levens duur van een jaar of 6 hebben. ( Oorlog over )

Na de oorlog bleek dat de tenders veel langer mee gingen ( net zoals de Br 52 ) en werden van alle locomotieven tenders gewisseld.
Men moest het maar doen met wat men had.( geld was er niet)
De inhoud van de tenders deed niet onder voor de kasten tenders.

Natuurlijk werden er tenders gerepareerd en in gezet.
Nieuwe tenders kwamen er pas tijdens het Neubau project, zoals de Br 23 en de Br 10.

Hopelijk beantwoord dit jullie vraag. ;)

Kees.
 

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2437
  • Aachenau West
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #110 Gepost op: 10 maart 2024, 20:17:00 »
Interessant om te horen.

Mijn vraag was eigenlijk waarom er überhaupt Kastentenders waren als Wannentenders (kuiptenders) evengoed waren, terwijl er minder materiaal voor nodig was (dus minder duur).

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #111 Gepost op: 10 maart 2024, 21:26:19 »
Bas.

Omdat er een materiaal te kort was tijdens de oorlog heeft men naar nieuwe constructies gekeken.
Uit de bouw van ketelwagens ( leichtbau ) is de Wannentender geboren.

Kees.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2437
  • Aachenau West
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #112 Gepost op: 10 maart 2024, 21:34:17 »
Inderdaad, Kees.
Maar de naoorlogse machines (BR 23) hadden weer gewoon een Kastentender. Daar moet toch een reden voor geweest zijn?
Je gaat toch niet meer materiaal gebruiken dan nodig is? (Ook niet als het weer voorhanden is?)

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #113 Gepost op: 10 maart 2024, 21:52:36 »
Hallo Bas.

Misschien dat dit te maken heeft met veiligheid of de levens duur zoals ik al beschreef hier boven. ;)

Overigens vond ik dit nog op internet, het gaat over draaistellen met Blechpress constructie.

http://www.drehgestelle.de/2/PBNF%205.html

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #114 Gepost op: 16 maart 2024, 18:42:54 »
Vandaag kom ik er achter dat niet alleen het draaistel van het type Blechpress is.

Ook de wielen onder de tender zijn van dit type, het is te zien op deze foto.

Kuiptender Br 44 2 by Kees Borgers, on Flickr

Het hart van het wiel is niet vlak maar heeft een hoog en laag deel.

Het is ook te zien op dit model in spoor 1.

Wannen tender radsatz. by Kees Borgers, on Flickr

Of ik dit ga na bootsen is nog even de vraag, zo zie je maar, je leert iedere dag. ;)

Kees.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22448
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #115 Gepost op: 16 maart 2024, 19:14:45 »
Jou kennende Kees ga je er een mooie oplossing voor zoeken  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #116 Gepost op: 17 maart 2024, 07:15:27 »
Ja Wim.

Het zit me een beetje dwars, maar ik vraag me ook af of zo een detail wel zichtbaar is in H0 ?
Ik heb wel een idee om dit voor elkaar te krijgen en het levert natuurlijk weer werk op. ::)

Laat ik het zo zeggen, we gaan hier later mee verder.

Kees.

Ps, straks wat foto's van de beide draai stellen in de juiste kleur onder de tender. ;)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #117 Gepost op: 17 maart 2024, 08:34:31 »
De foto's van de tender op dit moment. ;)

Wannentender 1 by Kees Borgers, on Flickr

Wannentender 2 by Kees Borgers, on Flickr

Wannentender 3 by Kees Borgers, on Flickr

Werk genoeg nog, Pffffff. ;)

Kees.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22448
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #118 Gepost op: 17 maart 2024, 09:12:12 »
Fraai werkstuk Kees  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #119 Gepost op: 19 maart 2024, 08:12:20 »
Misschien ben ik ongeduldig met deze vraag: ga je nog iets aan de naad in de zijwanden van de tender doen?

Groet,
Bas