Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ridder Gerco van Beelen
door
NS264
Vandaag
om 10:29:32
3,51° ofzoiets 😉
door
Huup
Vandaag
om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag``
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 10:27:37
Motorpost ombouwen ?
door
henk
Vandaag
om 10:25:10
US diorama in H0
door
DV modelspoor
Vandaag
om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 10:11:10
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:59:58
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 09:56:50
Piko A track met bedding past niet
door
Ronnor
Vandaag
om 09:49:07
Gewoon wat busfoto's
door
Teun
Vandaag
om 08:52:21
Laag-Baarlo
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:29:37
19 Toen
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:24:01
Bauarbeiten im gange
door
Frank 123
Vandaag
om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI
door
Frank 123
Vandaag
om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
door
HuubvG
Vandaag
om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 06:12:05
DCCNext, een nieuwe DCC decoder!
door
bask185
Vandaag
om 00:41:29
Schrootplaats
door
ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje
door
Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool
door
Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
10
11
Omlaag
Auteur
Topic: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. (gelezen 12903 keer)
741230
Offline
Berichten: 1204
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #105 Gepost op:
10 maart 2024, 15:58:13 »
Als er 5 gebouwd zijn Kees dan moet je er hierna nog 4 ombouwen.
Gelogd
Groet Erik
Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator
puntenglijder
Offline
Berichten: 4041
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #106 Gepost op:
10 maart 2024, 16:36:45 »
Ik zal blij zijn als deze af is Erik.
Het valt altijd tegen om zo iets te bouwen, want je denkt : ach dat maak ik wel effe.
Maar de praktijk wijst uit dat het toch altijd langer duurt dan je denkt.
Kijk, als het dan eenmaal af is denk je : Het viel wel mee, maar alle tegenslagen ben je dan al vergeten.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
wob
Offline
Berichten: 2437
Aachenau West
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #107 Gepost op:
10 maart 2024, 18:08:49 »
Mooi werk Kees
Een beetje een zijpaadje:
Wannentenders zijn in oorlogstijd ontwikkeld. Voor zover ik weet uit het oogpunt van spaarzaam materiaalgebruik.
Maar waren die Wannentenders nu zoveel slechter dan de normale "rechthoekige" tenders? Of hadden ze misschien een kleinere capaciteit?
Zo nee, waarom zijn Wannentenders dan niet standaard (of veel vaker) toegepast?
Groet, Bas
Gelogd
741230
Offline
Berichten: 1204
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #108 Gepost op:
10 maart 2024, 18:27:05 »
Nou volgens mij waren de Wannentender locomotieven veel beter achteruit te rijden. Na WO2 was het met de stoomlocomotieven toch een aflopende zaak.
Gelogd
Groet Erik
Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator
puntenglijder
Offline
Berichten: 4041
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #109 Gepost op:
10 maart 2024, 19:14:40 »
Dank u heren voor de reactie.
Ik weet dat de tenders met draaistellen geen problemen gaven met achteruitrijden, wel was er een snelheid restrictie.
Zo mochten ze achteruit maar ( dacht ik ) 60KM/H rijden.
Met zo een steifrahmen tender gaf dit veel meer problemen en was de snelheid veel lager ( 40 KM/H ?).
Het is idd zo dat deze tender was ontwikkeld om een materiaal besparing te realiseren, en ze zouden in principe maar een
levens duur van een jaar of 6 hebben. ( Oorlog over )
Na de oorlog bleek dat de tenders veel langer mee gingen ( net zoals de Br 52 ) en werden van alle locomotieven tenders gewisseld.
Men moest het maar doen met wat men had.( geld was er niet)
De inhoud van de tenders deed niet onder voor de kasten tenders.
Natuurlijk werden er tenders gerepareerd en in gezet.
Nieuwe tenders kwamen er pas tijdens het Neubau project, zoals de Br 23 en de Br 10.
Hopelijk beantwoord dit jullie vraag.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
wob
Offline
Berichten: 2437
Aachenau West
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #110 Gepost op:
10 maart 2024, 20:17:00 »
Interessant om te horen.
Mijn vraag was eigenlijk waarom er überhaupt Kastentenders waren als Wannentenders (kuiptenders) evengoed waren, terwijl er minder materiaal voor nodig was (dus minder duur).
Groet, Bas
Gelogd
puntenglijder
Offline
Berichten: 4041
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #111 Gepost op:
10 maart 2024, 21:26:19 »
Bas.
Omdat er een materiaal te kort was tijdens de oorlog heeft men naar nieuwe constructies gekeken.
Uit de bouw van ketelwagens ( leichtbau ) is de Wannentender geboren.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
wob
Offline
Berichten: 2437
Aachenau West
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #112 Gepost op:
10 maart 2024, 21:34:17 »
Inderdaad, Kees.
Maar de naoorlogse machines (BR 23) hadden weer gewoon een Kastentender. Daar moet toch een reden voor geweest zijn?
Je gaat toch niet meer materiaal gebruiken dan nodig is? (Ook niet als het weer voorhanden is?)
Groet, Bas
Gelogd
puntenglijder
Offline
Berichten: 4041
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #113 Gepost op:
10 maart 2024, 21:52:36 »
Hallo Bas.
Misschien dat dit te maken heeft met veiligheid of de levens duur zoals ik al beschreef hier boven.
Overigens vond ik dit nog op internet, het gaat over draaistellen met Blechpress constructie.
http://www.drehgestelle.de/2/PBNF%205.html
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
puntenglijder
Offline
Berichten: 4041
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #114 Gepost op:
16 maart 2024, 18:42:54 »
Vandaag kom ik er achter dat niet alleen het draaistel van het type Blechpress is.
Ook de wielen onder de tender zijn van dit type, het is te zien op deze foto.
Kuiptender Br 44 2
by
Kees Borgers
, on Flickr
Het hart van het wiel is niet vlak maar heeft een hoog en laag deel.
Het is ook te zien op dit model in spoor 1.
Wannen tender radsatz.
by
Kees Borgers
, on Flickr
Of ik dit ga na bootsen is nog even de vraag, zo zie je maar, je leert iedere dag.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
Wim Vink
Online
Berichten: 22448
Eens komt het goed.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #115 Gepost op:
16 maart 2024, 19:14:45 »
Jou kennende Kees ga je er een mooie oplossing voor zoeken
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Wim
puntenglijder
Offline
Berichten: 4041
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #116 Gepost op:
17 maart 2024, 07:15:27 »
Ja Wim.
Het zit me een beetje dwars, maar ik vraag me ook af of zo een detail wel zichtbaar is in H0 ?
Ik heb wel een idee om dit voor elkaar te krijgen en het levert natuurlijk weer werk op.
Laat ik het zo zeggen, we gaan hier later mee verder.
Kees.
Ps, straks wat foto's van de beide draai stellen in de juiste kleur onder de tender.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
puntenglijder
Offline
Berichten: 4041
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #117 Gepost op:
17 maart 2024, 08:34:31 »
De foto's van de tender op dit moment.
Wannentender 1
by
Kees Borgers
, on Flickr
Wannentender 2
by
Kees Borgers
, on Flickr
Wannentender 3
by
Kees Borgers
, on Flickr
Werk genoeg nog, Pffffff.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
Wim Vink
Online
Berichten: 22448
Eens komt het goed.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #118 Gepost op:
17 maart 2024, 09:12:12 »
Fraai werkstuk Kees
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Wim
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5336
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #119 Gepost op:
19 maart 2024, 08:12:20 »
Misschien ben ik ongeduldig met deze vraag: ga je nog iets aan de naad in de zijwanden van de tender doen?
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
10
11
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.