Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Gerard van de Weijer
Vandaag om 15:46:00
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Luit
Vandaag om 15:38:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:34:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:18:31
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 14:40:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:13:08
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
Oud model gangbaar maken door hervé
Vandaag om 14:02:07
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 14:00:17
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:24
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:03:16
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 10:22:54
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 09:59:26
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:53
De projecten van Ruben (NL H0) door VulcanRaven
Vandaag om 08:53:28
  

Auteur Topic: Israël blaast plannen voor hogesnelheidstrein nieuw leven in  (gelezen 683 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12526
    • sleutelspoor
Israël blaast plannen voor hogesnelheidstrein nieuw leven in
« Gepost op: 06 August 2023, 10:48:52 »
Israël blaast plannen voor hogesnelheidstrein nieuw leven in om te concurreren met Suezkanaal
De Israëlische mediakoppen zoemen opnieuw over plannen voor de hogesnelheidslijn van Israël naar Eilat, die de Rode Zee met elkaar verbindt naar de Middellandse Zee en daarmee concurreren met het Suezkanaal dat Egypte jaarlijks zo'n negen miljard dollar oplevert. Dit was de introductie van een rapport van het tijdschrift "Israel Defense", uitgegeven door het Israëlische leger, over de hoge snelheid treinproject dat Israël opnieuw nieuw leven probeert in te blazen. Tel Aviv warmt zijn motoren op tegen Egypte en de Israëlische regering werkt eraan om te concurreren met de inkomsten van het Suezkanaal met een snelle spoorlijn die de Rode Zee met de Middellandse Zee verbindt, de schrijver van het artikel Ami Rojkes Dombe, voornoemd. Een snelle goederentrein van Eilat aan de Rode Zee naar Haifa of Ashkelon, met uitzicht op de Middellandse Zee, zal concurreren sterk met het Suezkanaal en zal de inkomsten van Egypte uit het kanaal schaden, voegde hij eraan toe. Hij noemde het project een sterke en live concurrent voor de prestigieuze inkomsten van het Suezkanaal. De Israëlische premier Benjamin Netanyahu zei dat Israël werkt aan de aanleg van een spoorverbinding met Saoedi-Arabië.Tijdens de wekelijkse kabinetszitting sprak Netanyahu over een Israëlisch project om een spoorlijn aan te leggen die zich uitstrekt van de nederzetting Kiryat Shmona in het noorden tot Eilat in het zuiden. Hij voegde eraan toe: "In de toekomst zullen we vrachtzendingen per trein van Eilat naar onze havens in de Mediterraan. We zullen ook in staat zijn om Israël per trein te verbinden met Saoedi-Arabië en het Arabische schiereiland.
"Vitale waterweg Het Israëlische militaire tijdschrift zei dat het kanaal zo belangrijk is voor Egypte dat een project om delen van het Suezkanaal uit te breiden voltooid na twee jaar werk in juli. De Suez Canal Authority kondigde versnelde plannen aan om een tweede tak uit te breiden van het kanaal, nadat containerschip "The Ever Given" aan de grond liep en de waterweg in 2021 zes dagen sloot. Het kanaal is een vitale waterweg voor de internationale handel, aangezien bijna 12 procent van de wereldhandel en 30 procent van de totale wereldwijde container en goederenverkeer met een waarde van meer dan een biljoen dollar passeert het jaarlijks. In het boekjaar 2022/23 is de Suez Canal Authority kondigde een recordomzet van 9,4 miljard dollar aan, tegen zeven miljard dollar in het voorgaande jaar. De de inkomsten van het kanaal zijn een belangrijke bron van inkomsten voor Egypte en spelen een vitale rol in de economie van het land. Egyptes het jaarlijkse budget wordt geschat op ongeveer $ 97 miljard - met andere woorden, de inkomsten van het Suezkanaal zijn gelijk aan ongeveer tien procent van De jaarlijkse begroting van Egypte. Het historische belang van het Suezkanaal komt voort uit het feit dat in het verleden schepen alle van Afrika met goederen over zee – een lange en dure reis. Het was het graven van het Suezkanaal dat deze lange dure ritten tot een einde. Het kanaal biedt een directe route voor het varen tussen Europa en Azië, en maakt doorgang mogelijk van de Noord-Atlantische Oceaan tot de Indische Oceaan zonder rond het Afrikaanse continent te hoeven gaan, waardoor het een vitale waterweg voor internationale handel.
Een snelle rivaal
Volgens het tijdschrift zullen de plannen van Israël om een hogesnelheidslijn voor passagiers en goederen aan te leggen de haven verbinden van Eilat met de havens van Haifa en Ashkelon, en rederijen voorzien van een goedkopere route. Niettemin is de De Israëlische landtrein zal inherente nadelen hebben ten opzichte van het Suezkanaal waar de scheepvaart van het lijnschip wordt vervoerd uit volgens vaste vaarschema's in wekelijkse cycli, merkte het tijdschrift op. Het voegde vrachtklanten toe hun werk te plannen in de hele supply chain volgens deze schema's. De lijn die in Hongkong begint, passeert bijvoorbeeld via andere havens in het Oosten, en door het Suezkanaal, gaat verder naar Europese havens en keert dan terug naar Hong Kong. Distribution zorgt voor een regelmatige stroom van containers tussen de havens van herkomst en bestemming. Terwijl de zeeroute continu – de container wordt continu vervoerd met één transportmiddel, de landbrug is niet continu, zoals De container doorloopt onafhankelijke cycli tussen de verschillende transportmiddelen. De landbrug zal dus Verdeel de continue zee cyclus in vier sub cycli, aldus het tijdschrift.
Oorlog is kostbaar
Met betrekking tot geopolitiek zei het Israëlische tijdschrift dat naast de kwestie van de efficiëntie van de spoorweg in vergelijking met zeetransport door het Suezkanaal, rijst de vraag hoe Egyptenaren zullen omgaan met Israëls wens om economisch met hen concurreren. Het project van de trein naar Eilat was eerder opgeschort vanwege de oppositie van Caïro. Maar onlangs, tijdens een kabinetsvergadering, hebben de rechtse minister Miri Regev en Netanyahu het project opnieuw naar voren geschoven, aldus Israëls voormalige minister van Financiën Bezalel Smotrich. Er is een duurzaam vredesakkoord tussen Israël en Egypte voor meer dan 40 jaar, zei Smotrich, eraan toevoegend dat elk jaar zonder een oorlog met Egypte enorm veel geld bespaart voor de Israëlische regering. Bovendien hoeft het Israëlische leger geen middelen uit te trekken om de veiligheid aan de grens te intensiveren met Egypte en bouw een permanente strijdmacht op tegen Egypte, verklaarde hij. "Zelfs als we aannemen dat Israël een trein zal bouwen en erin slagen om jaarlijks tussen de één en twee miljard dollar van de inkomsten van Egypte te halen, zal het in totaal meer geld verdienen
rekening?
We kunnen aannemen dat Egypte daarom geen oorlog zal verklaren aan Israël, maar het is genoeg voor Caïro om besluiten om de veiligheidssamenwerking met Israël te bevriezen," legde Smotrich uit. Smotrich sloot zijn gesprek met het Israëlische leger af Tot slot kan Israël doen wat het wil in zijn soevereine gebied, waaronder Eilat. Echter in de economische en geopolitieke vergelijking van het Midden-Oosten heeft elke stap een economische prijs.
" Bron: cloudflare.egyptonafhankelijk en DAGELIJKSE VERZAMELING MARITIEME PERSKNIPSELS 2023– 217
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.