Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Overstap naar HTM
door
Pauldg
Vandaag
om 11:51:55
NS 1145 1981
door
Jan Breman
Vandaag
om 11:46:36
Resinprinter; welke zou je nu kopen?
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:46:02
Baan in Los Angeles
door
Eric B
Vandaag
om 11:24:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Eric B
Vandaag
om 11:11:56
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
3Dbuildr
Vandaag
om 10:32:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 10:21:50
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
bask185
Vandaag
om 10:20:08
Palisade Canyon
door
RobVille
Vandaag
om 10:09:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:04:36
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Arnhem1976
Vandaag
om 10:03:33
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 09:57:55
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 09:55:12
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 09:47:41
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:39:34
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Jeroen Water
Vandaag
om 09:11:03
Bahnstrecke 5867
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:29:36
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:28:31
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:16:28
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 01:45:31
Model cipressen in 1:87
door
grove den
Vandaag
om 00:37:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Edwin2121992
12 November 2025, 23:29:32
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
eemstede
12 November 2025, 23:07:23
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
WimM
12 November 2025, 23:03:12
Aachenau West
door
wob
12 November 2025, 22:41:56
Stub switches
door
Ronald Halma
12 November 2025, 22:17:34
Pimp my Hippel 2.0
door
De eerste Ivo
12 November 2025, 22:15:42
Lantaarn Fleischmann BR50 kab
door
Ferdinand Bogman
12 November 2025, 22:13:21
PBM/PWM met joystick
door
Eric B
12 November 2025, 21:51:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Jeroen95
12 November 2025, 20:44:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
“Rups per Rail en Wiel over de weg. deel 1
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: “Rups per Rail en Wiel over de weg. deel 1 (gelezen 10492 keer)
GerardvV
Offline
Berichten: 3863
Enge buur bij de buren
Re: “Rups per Rail en Wiel over de weg. deel 1
«
Reactie #30 Gepost op:
10 September 2023, 17:21:05 »
Geen kritiek hoor, alleen een opmerking.
Alles is fraai in model weergegeven
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Wim Vink
Offline
Berichten: 26454
Eens komt het goed.
Re: “Rups per Rail en Wiel over de weg. deel 1
«
Reactie #31 Gepost op:
10 September 2023, 17:41:33 »
Geweldig topic
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
hgr
Offline
Berichten: 282
Re: “Rups per Rail en Wiel over de weg. deel 1
«
Reactie #32 Gepost op:
10 September 2023, 22:51:32 »
Dat die YP's via de weg gaan, kan ik over meepraten.
Pff wat heb ik het koud gehad onderweg naar Vogelsang (eind nov 85) en Sennelager (jan 86)
Als stukscommandant (PWAT) moest ik de hele weg boven pantser.
Gelogd
Groeten
Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12537
Hellingwagen -Mobiele laadplaatsen
«
Reactie #33 Gepost op:
12 September 2023, 12:08:29 »
Mobiele laadplaatsen
Zoals hiervoor beloofd, ga ik verder met het in model beladen met behulp van de mobiele Hellingswagen, de HW-Demel.
In de tijd van het z.g.n. “Oorlogsspoorboekje” of “Nooddienstregeling” die NS samen met Defensie klaar had liggen heeft NS de plicht om al het mogelijke te doen om het militaire spoorvervoer voorrang te geven boven al het andere spoorvervoer. Helaas ging in deze tijd NS door met het sluiten van onrendabele los- en laadplaatsen in het gehele land. Door het sluiten van deze faciliteiten kwam defensie in grote problemen voor het leveren van zwaar militair materieel en kon zo niet aan zijn NAVO verplichtingen voldoen. Mede door deze bezuinigingsdrang werd defensie gedwongen om eigen los en laadplaatsen voor zwaar militair materieel te creëren. In korte tijd werden ’t-Harde, Assen, Steenwijk en Amersfoort-Vlasakkers en enkele mobiele laadplaats (Best) uit de grond gestampt. Uitgangspunt van defensie was dat al het (zware)materieel overal in Nederland aan de bestaande laad- en losplaatsen geladen en gelost moesten kunnen worden. Ook nu ging NS gewoon door met het sluiten en opbreken van deze in hun ogen onrendabele instalaties. Als antwoord op deze omissie liet Defensie een speciaal type wagen, de zgn. HW-DEMEL (HW staat voor Helling Wagen) bouwen en verzon diverse constructies om van de kouwe grond op de trein te kunnen komen Nu in 2023, bestaan de laad en losplaatsen van Defensie nog steeds, alleen zijn de dienstplichtigen, de kazernes en het zware materieel verdwenen. HW-DEMEL 76107 stond van 1995 tot februari 1998 in de Constant Rebeq kazerne in Acht als oefen object.
138 Op plaatsen waar geen vaste los en laadplaatsen waren moest Defensie inventief zijn. Zij ontwikkelde voor dit doel de zgn. HL DEMEL =“Hellingswagen”. Door het gebruik van deze Hellingwagens waren de los en laadplaatsen schier oneindig en kon de trein betrekkelijk overal snel geladen en gelost worden. Acht, Hellingwagen 290581. Foto Frank Pennin
139 Het zijn/waren niet alleen zware pantsers die via de Hellingwagen geladen en/of gelost werden. Ook de lichteretanks, en de hier getoond YPR765, maakten ook de lichtere gepantserde verkenningsvoertuigen gebruik van de HW-DEMEL. Foto min.van Defensie
140 . Op de kade van Vlieringen zijn tijdens de oefening “Klaverstraat” een zelfgemaakte HL-DEMEL en een DAF YA126 met Polynorm aanhanger te bewonderen. (Artitec en Roco). Helaas is er in de reguliere handel geen model van deze HL-DEMEL verkrijgbaar. Voor de hellingwagen bent je aangewezen op zelfbouw! Van wat restjes styreen en onderdelen uit de rommelbak is een goed model van deze HL te maken, Zie daarvoor dit draadje op BNLS
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=45827.0
141 De DEMELwagens zijn door NS aangevoerd en door de specialisten van defensie klaar gezet om de eerste tanks te kunnen ontvangen. Hier en daar moeten nog wat kleine dingen, zoals het kortkoppelen tussen Ct en Hw, aangepast worden. Als dat gebeurd is, en Kalkpot het goed vind, kan het laden “loos” gaan.
142 De eerste Centurion neemt de HL met gepaste snelheid. In een op een zouden de rupsen en de loopwielen doorzakken en contact met de ondergrond houden, maar in een op zevenentachtig is dat helaas niet mogelijk. Je kan wel eens te veel willen.
143 In ons spel moet de Centurion “vlak” kunnen rijden om zo het werkdek en de overgangen tussen de wagen probleemloos te kunnen nemen. Nogmaals, ik weet het, tijdens transport moeten de antennes, .50 en de bepakking(en) van de tank genomen worden.
144 Tijdens het laden van de pantsers is er altijd een “pilot” aanwezig die de Sjoof aanwijzingen geeft om zijn tank probleemloos op de wagen te parkeren. De vastzet kettingen liggen al klaar en de stalen wiggen zijn op hun plaats om ingereden te worden. De YP328 Cargo (Brekelmans) heeft net zijn pakketjes afgeleverd.
145 Deze plaat van ruim 10 jaar geleden laat zien dat er in detaillering van mens en materiaal heel wat verbeterd is.
146 De tweeling Sobat en Kras hebben met hun DAF YA126 Radio en YP328 Cargo (Artitec) hun lading afgeleverd en houden even op de plaats rust. Zoals bijna overal staan ook deze beste stuurlui aan wal met hun ingepakte handen stil commentaar te leveren op de uitgevoerde werken.
147 Artitec Dikke DAFYP328 Cargo met Roco waterwagen..
148 Overzichtje van de losplaats “Vlieringen Haven”. We zien hier Joueff 1948 USTC stoomloc samen met een omgeschilderde 2400. Joueff Kangourou oplegger met laadbrug en tractor, Artitec YA126 WASP, DAF 1964 legeruitvoering en een YP408. Op de DEMELS van Roco en Liliput staan 3 x Centurion MK5 van Alsacast.
149 Bij gebrek aan beter wordt de extra brandstof voor de MK5 door de “BOS-Boys” met een gewone defensie DAF vrachtwagen in legeruitvoering aangevoerd.
150 Bij gebrek aan een betonnen studrand worden hier ter opvulling zware houten balken gebruikt.
151 En dat gaat zo te zien prima
152 Op naar het volgende epistel!
«
Laatst bewerkt op: 12 September 2023, 12:12:38 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
“Rups per Rail en Wiel over de weg. deel 1