Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46

Auteur Topic: Zelf een cassette bouwen  (gelezen 4075 keer)

bask185

• Offline Offline
Zelf een cassette bouwen
« Gepost op: 15 June 2023, 22:57:42 »
Ik zit al een tijdje met het idee te spelen om zelf een paar cassettes te maken voor mijn materieel. Ik zat even te zoeken op onze website maar ik kon zo 123 niet heel veel relevante draadjes vinden. Dus ik dacht, laat ik er eentje beginnen dan komen vaste goede ideeën naar boven  :angel:.

Ik wil de volgende dingen kunnen doen met mijn casettes
  • Al mijn 2 delige treinstellen moeten passen dus minstens 600mm lang (H0)
  • Ik wil ze kunnen stapelen
  • Ik wil er trein mee kunnen vervoeren
  • en ik wil eventueel ooit een bak maken waarin ik de cassette kan plaatsen om dan je trein er uit te rijden.

Ik heb natuurlijk al een tijdje over de uitwerking gedacht. Ik kwam ooit ergens een foto tegen van een plank hout met 2 balken er tegen aan. Dat zag er simpel uit en leek mij een goed uitgangspunt. Ik dacht daarom om een vuren balk te nemen van 22x44mm in stukken van ~61cm. En dan 4mm zijplaten te laten zagen van 85mm hoog. 22mm valt dan weg en dan kunnen je treinen en eventuele rails 63mm hoog zijn. Met een breedte van 44mm is er ook voldoende ruimte om nog wat schuimspul aan te brengen. Ik ben het even kwijt maar er was een geschikt spul op rol te verkrijgen bij d'n bouwmarkt.

Uiteraard wil vanwege transport deze dingen ook aan elkaar kunnen bevestigen. Ik dacht om aan de onderkant van de balk gaten te boren waarin ik inboormoeren kan schroeven. Die zijn getapt en dan kan ik er een paar boutjes indraaien en dan zitten ze aan elkaar vast.

Ik dacht ook om het makkelijk hanteerbaar te maken om handvaten (bedekt met schuim!) te gebruiken die je naar buiten kan klappen. Zo houden ze ook meteen je treinen tegen muv de bovenste. De bovenste cassette zou dan een aparte afdekplaat krijgen die zowel de bovenkant als de uiteindes afschermt.

Nu ik de plaatje zo zie, moet ik er denk ik ook hier en daar wat vinger openingen in maken zodat je wat makkelijker bij je materieel kan, mocht dat ooit nodig zijn.
Ik ben er ook niet uit hoe ik de draaipunten van de handvaten wil maken. Als ik ze te laag zet en ze steken door, dan passen sommige treinen niet meer. En als ik ze te hoog zet en ze steken uit, dan wordt het stapelen problematisch  :-\

Als iemand nog goede ideeën heeft, hoor ik ze graag natuurlijk.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

gdh

• Offline Offline
    • Station Lemmer
Re: Zelf een cassette bouwen
« Reactie #1 Gepost op: 16 June 2023, 07:54:41 »
Mooi idee.
Ben je niet bang voor de instabiliteit als je ze hoger dan 2 opstapelt?
Heb ook wel eens bakken gezien met aluminium hoeklijnen als rail, misschien ook een idee.
Ook alvast denken aan stroomdoorvoer wanneer je zo’n cassette op de baan zet en/of koppelt.

g-j

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 June 2023, 09:42:51 »
Hoi,

Ik ben meteen aangehaakt, lang geleden toen ik ik nog Amerikaans H0 reed had ik van hout een aantal cassettes gebouwd die ik gebruikte als fiddle yard. Nu ben ik ook aan het nadenken om dit in schaal 0 te gaan doen, nadeel is grotere cassettes en om die reden ook zwaarder! Ik denk aan cassettes van een meter (dat is een lok en drie wagens) om treinen van mijn onderbaan (Ostmuhle) naar de te bouwen bovenbaan te transporteren.

Ik ben nog niet zover om te bouwen maar voortgang zal ik hier tonen.
Groet, Gert-Jan

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #3 Gepost op: 16 June 2023, 10:10:50 »
Ik vind die blok 22x44 een beetje overkill. Je hebt op 60cm toch maar nood aan een 4-tal uitlijnpunten.
2 alu hoeklijntjes 20x20x2 als spoor op 16.5mm spoorbreedte, met zijwandjes van 3.6mm multiplex en eventueel een bodempje onder de hoeklijntjes en 4 klossen om de boel uit te lijnen.
Ook je probleem van de oren is dan ook opgelost want waar je boutje zot, zit geen klosje
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #4 Gepost op: 16 June 2023, 10:33:51 »
Er zijn schuimrubberen profielen te verkrijgen in allerlei maten waar je de modellen in kan opnemen.
Plaats deze in een U profiel en je hebt al een goede cassette.
Maak dan een draagunit waar je die U's in kan opnemen. Bv zoals je hebt geschetst.
bv max 5 boven elkaar.
info ook   Nproject   

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

bask185

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 June 2023, 10:11:32 »
Citaat
Ben je niet bang voor de instabiliteit als je ze hoger dan 2 opstapelt?
Dat hangt er van hoe de onderste vast ligt... of niet  :P. Voor thuis gebruik zou ik dan een soort bak maken met een een paar planken er in waar ze opliggen. Dan kan je elke cassette er uit trekken zonder een ander te verplaatsen.

Citaat
Er zijn schuimrubberen profielen te verkrijgen in allerlei maten waar je de modellen in kan opnemen.
Ik was laatst in de bouwmarkt, maar mijn dochter werd een beetje ongeduldig en ik had niet echt de tijd om alles te zoeken wat ik wilde.

Ik had op nProject gelezen dat je een rol met tochtband kan gebruiken. Dat wilde ik ook, maar ik heb hem nog niet gevonden. Ik had wel een rol schuim meegenomen, maar die is maar 0.8mm dik en ik heb liever een iets dikkere.

Citaat
Ik vind die blok 22x44 een beetje overkill
Snap ik, maar het is wel makkelijk. Mij lijkt het lastig om een strip alluminium tegen triplex te bevestigen. Nu ik hout heb, kan ik makkelijk houtlijm en ook schroeven gebruiken. Ik heb overigens 18x44 gebruikt, het kwam op mijn pad.

Ik heb er nu 6 gemaakt, maar er moet nog schuim in en handvaten en montage dingetjes en rails en... veel werk dus nog  ;D

Ze zijn niet helemaal symmetrisch. De eerste was niet helemaal kaasrecht, maar diende wel als voorbeeld voor de anderen. Zodoende heb ik nu wel een echte linker en een rechter kant. Als ik er een omdraai, gaat de stapel scheef staan. Klein onhandigheidje van mij  ::)

Ik weet niet of ik nog inboormoeren wil toepassen. Het lijkt mij makkelijk om ze aan de kopse kant aan elkaar vast te maken.

Ik wil ze ook zijdelings kunnen vastmaken aan elkaar. Ik wil daarvoor van die ronde metalen plankendragers gebruiken. Die boor en lijm ik dan in de vuren balk zodat ik ze zijdelings in elkaar kan steken. Dan moet ik alleen nog iets simpels zoals een clipje ofzo om ze tegen elkaar te houden. Als ik 6 trein wil vervoeren doe ik dat liever in 2x3 dan 6 op elkaar. Simpel en leuk (mits de clips er niet af donderen   :o )

Ik denk dat een spanbandje tijdens transport ook geen overbodige luxe zal zijn  ::)

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 19 June 2023, 13:46:20 »
Net even wat tochtband gescoord bij de bouwma nabij werk. (y)

Voor de bevestiging in verticale richting, heb ik drie ideeën.

Plan A.
2 inboormoeren per cassette per kant. Dan kan je met 2 boutjes een houten of metalen verbindingsstrip tussen 2 cassettes er op bouten.
Nadeel is dat je misschien wat speling krijg in de constructies. En je moet 4 bouten uit en in draaien voor transport voor elke gekoppelde cassette.

Plan B.
Schroefoogjes in de cassettes draaien en die aan elkaar vast zetten met een lange bout en moer.
Voordeel is dat je eventuele speling er uit kan draaien.
Als nadeel zie ik dit zichzelf nog wel losdraaien als het niet strak genoeg zit. Misschien dat een goede lengte bout icm een borgmoer kan werken  ???

Plan C.
....een spanband of twee om een pakketje heen.

Ik had ook nog een blits idee om een soort magnetische stootblok met schuim te maken. Het ding kan je dan precies tussen je bielzen steken zodat je overal je rollend materiaal kan vastzetten.. Magneten zouden het  stootblok dan op zijn plek moeten houden. Maar ik meen dat niet elke rails magnetisch is  ???. Misschien een dunne magnetische strip onder de rails?

Om de rails van sap te voorzien, dacht ik er aan om aan beide uiteindes messing of koperen strips te plaatsen aan de onderzijde. De uitsparing waarin je dan een cassette kan plaatsen moeten dan soortgelijke strips krijgen die licht omhoog veren.  :police:

Ik denk dat ik toch maar een spanband of twee moet aanschaffen nu.  ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #7 Gepost op: 19 June 2023, 15:29:00 »
Om even mee de denken: Kan je niet een soort vertikale variant maken waar je de andere inschuift? Dus met hoge zijkanten en ongeveer 20cm lang. Boven en onderin een houtje waardoor het geheel goed klemt. Een handvat erop en voila. Misschien de onderste op 2 borgpinnen zetten wat het geheel vasthoudt oid?

Overigens, ik snap dat je voor vuren gaat, maar echt vormvast is dat niet. Ik zou daarom eerder voor een MDF gaan (spanningsvrij) of anders multiplex. Daar zit wel eerder spanning in, maar omdat het in meerdere lagen wisselend wordt gelegd, zou dat minder spanning moeten hebben dan vuren.

Groeten,
Rogier

bask185

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 19 June 2023, 20:50:03 »
Kwenie. Het leek me wel makkelijk om ze ook makkelijk van elkaar af te kunnen tillen. Ik vind het iig zeker geen slecht idee om ze inschuifbaar te maken. Ik zie alleen niet in hoe ik dat zou moeten maken. Ik zit nu te denken over zo'n lade rails systeem dat ze makkelijk in elkaar kunnen rollen  ???.

Overigens, voor diegene die het zich kunnen veroorloven, deze zijn wel recht  ;D:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62471.msg3222400166#msg3222400166

Volgende keer neem ik ook scharnierende zijkanten  :P. Meteen met dicht deurtjes en al

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 19 June 2023, 21:22:25 »
Maar ik meen dat niet elke rails magnetisch is  ???.
Er zijn bijna geen magnetische rails (meer). De gangbare rails voor 2-rail zijn van nieuwzilver of vroeger messing. Märklin K-rail en C-rail zijn van RVS, dat is ook niet magnetisch.
M-rails zijn van blik, dat is wel magnetisch.
Vroeger had Triang stalen rails, die waren ook magnetisch. Overigens zijn er in Groot-Brittannië nog steeds modelspoorders die voorstander zijn van stalen wielen op stalen rails, net als in het echt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #10 Gepost op: 20 June 2023, 10:26:11 »
Ik dacht meer dat je je huidige laden in een soort houder kan schuiven, bv 4 op elkaar. handvat eraan (en iets van borging dat ze niet uit de houder kunnen vallen)?

Goed met tekenen ben ik niet, dus dat bespaar ik je  ;D

bask185

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 20 June 2023, 10:41:07 »
Citaat
Er zijn bijna geen magnetische rails
Dan maar holle bufferstops 3d printen en vullen met wat lood  ::)

Ik moet ook iets verzinnen voor de handvaten, dat staat nog open  :police:

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 20 June 2023, 10:51:20 »
In plaats van rails kun je ook stalen strips monteren met een tussenruimte van 16,5 mm. Ben je toch magnetisch.
Met lood gevulde stops vallen om als de cassette per ongeluk op zijn kant ligt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

bask185

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 June 2023, 11:01:03 »
Citaat
Met lood gevulde stops vallen om als de cassette per ongeluk op zijn kant ligt.
Je moet je cassettes met trein niet om laten vallen in de eerste plaats....

Ik kan die stops ook gewoon zo breed en hoog maken als de cassette zelf. Wat misschien ook wel makkelijk is, is om een stukje vurenbalk te pakken en dan onderin schroeven plaatsen die tussen de bielzen en rails vallen. Beetje lood er op plakken. Uitsparing maken om de koppelingen te beschermen.

Wat handvaten betreft: Ik dacht aan een ronde 2cm dikke stok. Die zelf op maat zagen. En dan van die ijzeren verbindingsplaatjes gebruiken als arm. Beetje schuimspul er om heen wikkelen. Dat heb ik nu immers genoeg.

Straks weer even naar de bouwma wandelen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #14 Gepost op: 20 June 2023, 11:40:51 »
Over de handvatten: een poos geleden had ik ook ronde stokken nodig. In de bouwmarkt hier (Karwei) hadden ze ook bezemstelen van nagenoeg dezelfde diameter. Tot mijn verrassing waren die per meter goedkoper dan het gewone rondhout. Doe er uw voordeel mee.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel