Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Edsko Hekman
Vandaag om 22:43:21
US diorama in H0 door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:41:43
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 22:40:59
14 en 15 oktober MBS Najaarsstoomdagen(Express) door Seinhuis
Vandaag om 22:26:56
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 22:19:32
Testdiorama door Cyril Mariƫn
Vandaag om 21:58:17
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:51:09
Haandrecht zolderdam H0 door bask185
Vandaag om 21:51:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:42:34
Westerdijk NL pendelbaan H0 door Ruben90
Vandaag om 21:41:49
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:40:10
Aansluiting wissels en ontkoppelrails door bask185
Vandaag om 21:20:22
Greater Leek Junction, een nieuw project - spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 21:13:16
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2) door Ronald Halma
Vandaag om 20:59:55
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Rob Bennis
Vandaag om 20:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:51:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Chris Westerduin
Vandaag om 20:45:44
NS 1600-1700-1800 fotodraadje door Cc72000
Vandaag om 20:38:10
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door MiHe
Vandaag om 20:34:04
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Arjan6511
Vandaag om 20:28:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:10:51
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 20:08:29
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Biessendorf
Vandaag om 19:33:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
Vandaag om 19:19:53
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:08:49
Worstelen met de ESU LocPilot/LocSound 5 decoders door Ben
Vandaag om 18:58:43
C 7401/5 BTD deel 5 1988 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
Vandaag om 18:52:29
Modelspoor enquete door Ben
Vandaag om 18:23:31
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
Vandaag om 18:21:57
Storing op mijn Multimaus. door bask185
Vandaag om 18:10:42
  

Auteur Topic: Snelheid servo; grote verschillen per wissel  (gelezen 822 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
    • Spoor en Staal
Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Gepost op: 24 mei 2023, 20:41:06 »
Hallo,

ik heb Peco code 55, N-spoor, wissels.

Deze laat ik omgaan met de ESU Switch Pilot 3 Servo, met hartstukpolarisatie.
De servos  zijn ook van ESU en met de meegeleverde beugel gemonteerd.

Ik heb ingesteld dat de polarisatie met vertraging omgaat. (DELAY = ON)

Het valt mij op dat er per wissel grote verschillen zijn voor wat betreft de snelheid van omgaan.  De ene heb ik ingesteld op 15, de andere op 4.

Dit om te zorgen dat er geen kortsluiting ontstaat, doordat het hartstuk al is omgeschakeld, terwijl de tongen nog aanliggen.

Komt dit door positie van de servo t.o.v. het wissel, zit deze dan bijvoorbeeld te ver links/rechts van het gat?

Hoe positioneer je de servo's optimaal?

Jeroen

N-spoor, HCC!m aansturing. aan het switchen naar een z21 Start.

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 237
    • Amsterdamse modelbouw vereniging
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2023, 07:57:25 »
Hallo Jeroen,

Om de servo's eenvoudig te kunnen monteren, kijk eens op dit draadje;

Algemeen / servo montage onder wissel

groet

Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2563
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2023, 08:46:59 »
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24398
    • Pagina van klaas
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2023, 10:08:27 »
Heb je dat snapveertje wel uit het wissel gehaald?

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
    • Spoor en Staal
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2023, 10:12:04 »
Jazeker.
N-spoor, HCC!m aansturing. aan het switchen naar een z21 Start.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
    • Spoor en Staal
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #5 Gepost op: 01 juni 2023, 08:37:05 »
Zo,

na een weekje rondkijken op het  web over montage tips hier nog eens naar gekeken.

Het voordeel van de ESU Switch Pilot is dat deze een schermpje heeft en knopjes voor het inregelen.

Eerst de decoder weer ingesteld op de middenstand voor de servo. Het armpje stond toen absoluut niet in de middenstand.
Dit gecorrigeerd.

Na montage weer aan het afstellen, en dat ging niet lekker.
Met veel turen, bijlichten, ontdekt dat verenstaal lang rand van gat schuurt.

Het gat verruimt, en het gaat nu al beter. Zit nog hoekje in dat ik moet wegboren, maar toen kwam er  iets tussen.

Weer wat  geleerd.

Jeroen
N-spoor, HCC!m aansturing. aan het switchen naar een z21 Start.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
    • Spoor en Staal
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #6 Gepost op: 07 juni 2023, 20:42:12 »
En nu het hoekje weggeboord, servo eronder. Afstellen.

Ik hoef niet eens de standaard snelheid aan te passen.

Belangrijkste les geleerd: nauwkeuriger boren.

Na proefleggen was de rails toch nog verschoven waardoor de gaten niet meer uitkwamen.

Gelukkig is het in mijn schaduwstation, dus de wat grotere gaten storen niet.

Jeroen
N-spoor, HCC!m aansturing. aan het switchen naar een z21 Start.