Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Wapening en betonstaal  (gelezen 935 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Wapening en betonstaal
« Gepost op: 13 mei 2023, 18:38:01 »
Beton/Wapeningstaal

IJzererts wordt in de hoogovens verwerkt tot ruwijzer. De staalfabriek is in staat om het staal zodanig voor te bewerken dat deze door de staal verwerkende industrie verder kan worden bewerkt tot een eindproduct. Dit voorbewerkte staal wordt ook wel een halffabricaat genoemd. Staal Halffabricaten komen voor als lange staven staal in diverse afmetingen, zowel rond, vierkant of rechthoekig.
In dit artikel wordt beschreven hoe je de ronde staal halffabricaten kan vervoeren per spoorwagen. Dit kunnen wagens zijn uit de normale commerciële dienst of speciale wagens geschikt voor dit vervoer.
Wapening is een versterking die in beton wordt aangebracht. We spreken dan van gewapend beton. Wapening kan nodig zijn omdat beton wel drukkrachten, maar bijna geen trekkrachten op kan nemen. Deze wapening is vrijwel altijd nodig, omdat in een bouwwerk en andere constructies bijna onvermijdelijk trekkrachten voorkomen. Wapening of Betonstaal wordt verkregen door het warm uitwalsen van gegoten walsblokken of door het warm uitwalsen van continu gegoten halfproducten. (zie eerdere draadjes in deze blog)Dit wapeningsstaal word door de hoogovens geleverd in de diameters 8/10 en12 mm bij een standaard lengte van 7 meter.
Betonstaalstaven van 8/10/12/16/20/25/32/40 mm zijn daarentegen weer leverbaar op handelslengte van 12 of 14 meter. In de praktijk kunnen de meeste handelaren, indien gewenst, alle lengtes die gevraagd worden leveren. Bij een bepaalde diameter hoort ook een gewicht. Dit theoretisch handelsgewicht is door de Staalfederatie Nederland, in de algemene voorwaarden opgenomen volgens artikel 12.4:


In deze model aflevering gaan we uit van het beladen van een twee-assige Standaard K(s) en een vier-assige R(es) wagen. Deze zijn bij vrijwel elk merk te vinden. In model geeft dit bij een K wagen het volgende beeld: Maximale belading is 17 ton!  Staaf van 35mm rond weegt 7 kg/m. Lengte staaf = 17.5 meter. Staaf weegt 7*17.5= 122.5 kg . Bundel bestaat uit 20 staven. Bundel weegt 20*122.5 =2.450 kg. Is dus een kleine 2.5 ton. 1e laag op de wagen bestaat uit 9 bundels. 9*2.5 = 22.5 ton. Dit houd in dat er op een twee-assige K-wagen maar een (1) laag geladen kan worden. Niet erg efficiënt.

Bij een vierassige R ligt dit iets anders. Deze wagens zijn ruim 18 meter lang en hebben een draag vermogen van 40 ton. Lengte staaf is 14 meter. Staaf weegt 14*7 kg = 98 Kg. Bundel bestaat uit 20 staven. Bundel weegt dus 20* 98Kg= 1960KG. Zeg maar 2 ton. De wagen mag maximaal 40 ton hebben , 40/2 = 20 bundels.
20 *1960 kg =39200 Kg  Een laag bestaat uit 9 bundels. Er kan dus in twee volle lagen geladen worden. De laatste twee bundels kunnen als derde laag in het midden van de lading gestuwd worden.

Een zesassige DEMEL kan wel 56 ton hebben maar deze wagen is weer beperkt in zijn lengte en heeft meestal geen opstaande zijboorden van voldoende hoogte. Het is aan u om zelf de belading uit te rekenen!


001 Staven betonstaal van meer dan 12mm rond


002 Stapels betonstaal zodat door de groothandel geleverd (kan)worden.


003 Wij gaan er altijd maar van uit dat deze lading op spoorwagen en/of open trailers vervoerd word. Ook hier bevestigt de uitzondering de regel.


004 Ruimte genoeg, maar dit transport zit echt wel aan zijn max. laadvermogen!
 

005 Als wij kiezen voor vervoer per spoor zijn we aan de beladingsregels gebonden.
 

006 ter verduidelijking van het geschrevene.


007 Ks 21 88 330 5 282-0, Type 3212B3 van de Belgische Spoorwegen is zo’n wagen die de NS ons voorstelt.


008 De maatschets van deze wagen in NS uitvoering.


009 Een Rs675 van de DB


010 met bijbehorende technische tekening.


011 Zo bij de bloemmist vandaan. Bundel onbewerkt dun bloemistendraad. Wat onze basis is voor de bundels “dun” betonstaal.


012 De opmaat geknipte staven betonijzer


013 Het bloemistendraad wordt met naaigaren wat in iedere manufacturen zaak te koop is, tot bundels gevormd. Deze bindingen komen aan beide zijden op ongeveer 1,5 cm vanaf de rand en in het midden van de bundel komen nog eens drie bindingen te zitten.


014 Na enkele uren noeste arbeid beschikken we over voldoende bundels rondstaal. Maximale belading voor een Ks is: 17 ton!  Staaf van 35mm rond weegt 7 kg/m. Lengte staaf = 17.5 meter. Staaf weegt 7*17.5= 122.5 kg . Bundel bestaat uit 20 staven. Bundel weegt 20*122.5 =2.450 kg. Is dus een kleine 2.5 ton. 1e laag op de wagen bestaat uit 9 bundels. 9*2.5 = 22.5 ton. Dit houd in dat er op een twee-assige K-wagen maar een (1) laag geladen kan worden. Niet erg efficiënt.  Voor een vierassige R ligt dit iets anders. Deze wagens zijn ruim 18 meter lang en hebben een draag vermogen van 40 ton. Lengte staaf is 14 meter. Staaf weegt 14*7 kg = 98 Kg. Bundel bestaat uit 20 staven. Bundel weegt dus 20* 98Kg= 1960KG. Zeg maar 2 ton. De wagen mag maximaal 40 ton hebben , 40/2 = 20 bundels.
20 *1960 kg =39200 Kg  Een laag bestaat uit 9 bundels. Er kan dus in twee volle lagen geladen worden. De laatste twee bundels kunnen als derde laag in het midden van de lading gestuwd worden.


015 Het bloemistendraad word met polisched steel van Humbrol egaal geverfd en te drogen gezet. Zodra de verf droog is moet het staal "roestig" worden gemaakt. Breng met de penseel hier en daar sterk verdunde roestkleur op de halffabricaten aan.


016  De model Rs word gereed gemaakt om de lading te ontvangen.


017 Allereerst worden de rongen opgezet en komen er houten balken op de wagenbodem te liggen. Deze onderleggers zijn nodig om evt. vorkheftrucklepels en/of stalenhijsstroppen door te kunnen voeren.


018 De bundels worden niet hoger dan in twee lagen gestapeld. Op de onderste rij komen 9 bundels te liggen. Deze bundels kunnen middels wat hobbylijn stijf tegen elkaar worden gelijmd. In de voorschriften staat dat de bundels 10 cm van de rongen geladen moeten worden. In h0 is dit minder dan een halve millimeter en dus onzichtbaar voor het bloten oog. We vergeten dit dus maar.


019 Als de eerste laag op de wagen ligt volgt laag twee. Ook deze laag komt op de zgn. onderlegger te rusten. Plaatst deze onderleggers op ca.1.5 cm van de kopsekanten en plaats er een in het midden van de lading. Ik gebruik voor de onderleggers luciferhoutjes van ongeveer 1.5 mm breed.


020 De nu volledig geladen Rs met een kleine 40 ton aan beton en wapeningstaal.


021 De lading over de kop gezien


022 Een Rs van Fleischmann beladen met wapeningsstaal. Het bloemistendraad is hier voorzien van een coating van Humbrol nr. 27003 polished steel verven Humbrol nr. 113roest. Het geheel is afgewerkt met een laagje Paverpol Siena kleurpoeder van Josefine (www.paverpol.nl).


023 Ons product kan de vergelijking met het grootbedrijf glansrijk doorstaan.


024 Het komt in de praktijk niet zo heel veel voor, maar soms waren er bijzondere lengtes die vervoerd moesten worden. Hiervoor heb ik twee Rivarossi Rs-en genomen waarvan de kopschotten in de midden zijn neergelaten. Gewoon afsnijden en over de bufferhulzen vast plakken.


025 De lengte en flexibiliteit van het staal laat doorrijden in ruime bogen gewoon toe.


026 De oplegging aan de linkerzijde.


027 De overloop tussen de twee wagens. Zorg er wel voor dat de staven genoeg ruimte boven de wagenvloer hebben.


028 De rechter oplegging.


029 Nog eenmaal de Rivarossi Rs beladen met bundels beton/wapening staal.


030 Het kon ook weleens gebeuren dat de staven net iets te lang, of de wagen net iets te kort was. Hier doet de schutwagen goede diensten. (Schutwagen staat hier in mijn blog ook ergens beschreven).


031 Een ander begrip in wapeningsstaal zijn de beroemde betonmatten. Roco en Piko leveren deze matten in de gekende twee assige rongenwagens. Bij deze Roco rongenwagen heb ik de bodem verlaagd om een meer realistischer indruk te krijgen.


032 Let even op de zware balken die de lading tegen verplaatsing moeten tegen houden.


033 De met de staalmatten meegeleverde Lw is eigenlijk onbruikbaar. Kijk maar hoe hoog de matten boven de borden uitkomen!


034 Grote Sik, verbouwde Roco rongenwagen en een eigenbouw koppelwagen voor het vervoer van het Nederlandse stroomlijn materieel wat uitgerust is met een Automatische Scharfenbergkoppeling. Maar dat is weer een ander verhaal!


035 Overzicht

« Laatst bewerkt op: 13 mei 2023, 18:40:00 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: Wapening en betonstaal
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2023, 18:55:53 »
. In model geeft dit bij een K wagen het volgende beeld: Maximale belading is 17 ton! 

Bij een vierassige R ligt dit iets anders. Deze wagens zijn ruim 18 meter lang en hebben een draag vermogen van 40 ton.
Op een afgelegen zijlijn misschien, op verreweg het grootste deel van het spoor kan er meer op.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

NS2408

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Wapening en betonstaal
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2023, 20:58:17 »
Hans, mooi uitgewerkt voorbeeld. Mocht je er meer hebben dan stel ik het op prijs als je ze toevoegt.
Rick, ik begrijp je opmerking maar wil je die verder concreet maken, nu blijft deze in de lucht hangen, wat kan het spoor dan nu hebben en hoe beïnvloedt dit de omvang van de lading?
Alvast waardering en dank, groeten NS2408

NS2408

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Wapening en betonstaal
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2023, 22:30:11 »
Hans, Rick, ik heb geprobeerd een overzicht te vinden van laadvermogens per type goederenwagen te vinden, helaas niet gelukt. Hebben jullie ideeën? Groeten, NS2408
Had beter moeten zoeken in blog van Hans  :-[.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2023, 10:08:33 door NS2408. Reden: Antwoord op vraag gevonden »

Dick55

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re: Wapening en betonstaal
« Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2023, 13:43:00 »
Leuke reportage weer.

Ik heb de bouwstaalmatten zelf gemaakt van horregaas.

Ik moet nog wel even met zware balken toevoegen  :D