Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:35:31
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 11:34:49
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Lucien
Vandaag om 11:33:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:00
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 11:05:33
C12c rijtuig door Pauldg
Vandaag om 10:24:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 09:42:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 09:34:31
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 08:59:11
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 06:55:16
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 06:29:10
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11

Auteur Topic: Hookyville (schaal N)  (gelezen 265698 keer)

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re:Hookyville (schaal N)
« Reactie #285 Gepost op: 26 December 2009, 18:32:12 »
Op Eerste Kerstdag waren we door een stroomstoring erg vroeg op. Aangezien mijn vrouw overdag moest werken, had ik toch even de tijd om wat verder te knutselen. Vol trots kan ik vermelden dat de laatste hele cirkel van de spiraal nu ook is geplaatst. Ik had alleen niet genoeg moertjes om dit deel bij alle draadeinden vast te zetten, dus ik heb het voorlopig even strategisch opgelost. Morgen haal ik even een lading nieuwe moertjes op.

Hier de aanblik van de spiraal tot nu toe:

Ik had al eerder vermeld dat ik een paar nieuwe gaten moest boren voor het plaatsen van dit deel over de draadeinden. Dat was maar goed ook, want als je nu kijkt naar de overgang, dan zie je dat dit segment beter aansluit dan de andere segmenten.

Zo ziet de aansluiting van onderen eruit:

En hier de aansluiting op railniveau:

In deze cirkel verlaten twee sporen rechtdoor de spiraal om boven het frame uit te komen. Vanaf een afstand ziet het er zo uit.

Het binnenspoor krijgt een wissel. Dit spoor maakt nog een driekwart cirkel om dan een stukje hoger een in- en uitgang voor de spiraal te vormen. Dit is een close-up van de afslag.

De twee sporen die de spiraal verlaten gaan een stukje rechtdoor en maken dan een boog om evenwijdig aan de achterzijde uit te komen. Hier zullen de sporen aansluiten op het tracé naar het station. Ik heb wat mdf, dat ik nog had, even op het frame gelegd om een idee te krijgen.

Dat idee was extra handig, want ik wil vanaf het station ook sporen door laten lopen, evenwijdig aan de achterzijde om dan via wissels tot één spoor te komen dat weer op de spiraal aansluit. Dus het eenzame binnenspoortje in de laatste driekwart cirkel te vergezellen als buitenbaan. Je krijgt dan in feite de mogelijkheid om aan de andere kant via een wissel de spiraal in te rijden naar beneden, of het bovenrondje om de spiraal te pakken. Dit is dus een optie om ook rond te kunnen rijden en de spiraal niet te gebruiken. Er is in elk geval ruimte zat, zoals op onderstaande foto te zien is.

Ik kan de twee sporen uit de spiraal nog wel wat extra lengte geven. Dat heeft weer als voordeel dat ik het uit de binnenbocht van de spiraal aftakkende spoor tussen de wissel in de spiraal en een – nu nog denkbeeldige – wissel bij het station een keerlusschakeling kan geven. Maar daarover later meer. Eerst maar eens de moertjes halen om dit segment vast te zetten, rails van draadjes te voorzien en te leggen en het laatste segment gereed te maken.

Nog een laatste opmerking. Voor de boogsporen die uit de spiraal komen en het spoor achterlangs naar de spiraal zaag ik straks alleen de tracés uit. De bergwand zal het aanzicht daar naartoe toch uit het zicht nemen. Bovendien zijn dat toch de wat moeilijker te bereiken delen van het frame, dus waarom zou ik daar dan allerlei lastige zaken gaan plaatsen.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Schachbrett

• Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
« Reactie #286 Gepost op: 26 December 2009, 21:58:54 »
Hallo Martin,

Het ziet er weer goed uit en dat van de moeren je ziet er geen moer van. ;)
Ik heb toevallig gezien dat je ook op de leukste of te wel lolligste dag van het jaar het levenslicht hebt gezien. (y)
Dat levenslicht heb ik op deze dag in 1973 gezien,dus we kunnen elkaar de hand geven.

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

m de deugd

• Gast
« Reactie #287 Gepost op: 27 December 2009, 10:11:29 »
Hallo Martin.

Ik heb even een belangrijke vraag.
De rails die op de spiraal ligt,is die al vast gelijmd.
Of laat je de rails los?

Verder komt nu het leukste werk,het verder opbouwen van de sporen.
Ik ben best nieuwsgierig hoe het er uit gaat zien.
Verder ziet het er echt puik uit,een mooi stuk werk. (y)

Martin.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #288 Gepost op: 27 December 2009, 10:21:02 »
Martin, de rails in de spiraal zijn al vastgelijmd. Die wendingen zijn immers definitief. Dat stukje met die wissel erin ligt nog gewoon los. Dat is voor later zorg. Ik wil eerst op een losse plank het ene spoor op het andere spoor aansluiten, zodat je heen en weer naar het schaduwstation kunt rijden. In die tussentijd kan ik wel eens goed gaan plannen wat ik 'boven' nu wil.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #289 Gepost op: 27 December 2009, 11:20:28 »
Martin,

bijzonder om te zien met hoeveel enthousiasme jij door bouwt!
Pet je af! Ziet er goed uit!

mvg,
 Sander

mvg,
 Sander

m de deugd

• Gast
« Reactie #290 Gepost op: 27 December 2009, 12:45:56 »
O.K. dank je voor het antwoord.
Het ziet er fantastisch uit,wederom complimenten.
Ik ben erg benieuwt naar de rest hoe het worden zal.

M.VG Martin.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #291 Gepost op: 27 December 2009, 12:51:02 »
@Sander, Martin,
Dank voor jullie complimenten. Enthousiasme is toch wel belangrijk en ik vind het gewoon leuk om te doen. De factor tijd is soms in mijn voordeel, vooral als je als eigen baas even geen opdrachten hebt.

@Martin,
Ik ben ook wel benieuwd hoe het er straks verder uit gaat zien. Heb wel globale plannen, maar ik zal toch goed moeten kijken hoe de treinen gaan rijden, of alle sporen (ook in de spiraal) in twee richtingen kunnen worden bereden en of ik anders alleen linksom of juist weer rechtsom wil gaan. Kortom: heb straks tijdens de Koplopertesten mét spiraal tijd genoeg om te puzzelen in Wintrack! Jammer dat ik daar niet met hoogtes uit de voeten kan, maar ik kan ook gewoon de bovenbaan tekenen vanaf de spiraaluitgangen.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #292 Gepost op: 27 December 2009, 14:58:30 »
Martin,

(gaaf werk, ziet er zeer netjes uit die spiraal!)

begrijp ik nou goed uit je posts dat je nog geen idee hebt wat je met het zichtbare gedeelte gaat doen?

Gr J

(die daar overigens niks mee vindt, mocht het zo zijn...) 8)

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #293 Gepost op: 27 December 2009, 15:06:31 »
Ik heb een redelijk globaal idee hoor Jeroen, maar moet straks even kijken hoe ik vanuit de spiraal verder ga rijden. Komt goed en het geeft me ook een redelijke improvisatieruimte. De kamer is nog groot zat en nog lang niet volgebouwd.

Tegenover het huidige frame komt een soortgelijk frame aan de andere kant met een mooi loop- en werkpad ertussen, zodat ik overal goed bij kan.

Mvg,
Martin

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #294 Gepost op: 27 December 2009, 15:12:28 »
Dat is toch juist leuk? Heb ik zelf ook zo gedaan...en uiteindelijk alsnog veranderd tijdens het bouwen. Als je een globaal idee hebt (als in: hier wil ik een boog, hier een station, hier een dorp, weetikveel) dan kun je soms veel beter visualiseren. Lekker man, zo'n grote zolder. Ik zou graag nog een zolder of 2 erbij willen hebben voor al mijn ideëen!

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #295 Gepost op: 29 December 2009, 16:04:24 »
Ik heb er ook geen moeite mee Jeroen. Het enige waar ik rekening mee moet houden zijn onverwachte keerlussen. Vandaar dat ik toch wel een globale tekening wil hebben als ik verder ga. Maar ik kan natuurlijk ook gewoon wat gaan leggen en dan zien wat er gebeurt. Tafeltje/framepje extra dan maar.

Voorlopig ga ik een tijdelijk ovaaltje neerleggen met een inhaalspoor. Via wissels kun je dan in en uit de spiraal. Op die manier heb ik geen keerlus en kan ik wel rijden en spelen, meteen Koploper verder uitdiepen en ondertussen nadenken over het feitelijke plan.

Dit idee voor de tijdelijke bovenbaan kwam van een forumgenoot. Het inhaalspoor is er nog niet in verwerkt. Europroof zullen we maar zeggen, want afgezien van de wissels kan ik nog wel heel wat meters afleggen. Aan R3 en R4 bogen plus rechte stukken rails en flex heb ik nog wel zo'n 60 meter rails ter beschikking. De investering voor dit tijdelijke plan bestaat dus uit vijf wissels met aandrijving, hoewel ik wel een paar wissels heb waar alleen een aandrijving voor nodig is. Vier wissels kunnen in de laatste wisseldecoder en ik heb ook nog 17 punten vrij voor bezetmeldingen. Komt er dus op neer dat ik alleen de afbuigende wissel in de spiraal nog niet op een wisseldecoder zal aansluiten. Zie de volgende afbeelding. Dit is de toekomstige situatie. De grijze sporen verlaten de spiraal op zo'n 32 cm hoogte ten opzichte van het schaduwstation. Het afbuigende spoor in de spiraal stijgt nog zo'n driekwart wending en krijgt gezelschap van een spoor dat vanaf de hoofdbaan komt. Dit is het blauwe spoor dat van links komt. Zo komen er dus op zo'n 38 cm nog twee sporen tevoorschijn. Het blauwe spoor van links moet dan rondrijden boven bewerkstelligen, al zou je via een wissel ook de spiraal in kunnen duiken.

Het klinkt wellicht wat abracadabra, maar misschien snap je wel wat ik bedoel. Je ziet wel dat de sporen uit de spiraal iets anders gaan lopen dan het tijdelijke bovenplan, maar dat pas ik wel aan als de bovenbaan helder is.

Ik ben ook nog bezig geweest met de stijgingspercentages. De tussenruimte in de spiraal (gemeten vanaf hout+ ondervloer tot onderkant volgende wending) bedraagt 5,5 cm. Dat betekent een stijging van 2,4% voor de buitenbaan en 2,6% voor de binnenbaan. Is dat toch ook weer wat aardiger voor de locjes.

Mvg,
Martin
« Laatst bewerkt op: 29 December 2009, 16:10:39 door Hookies »

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #296 Gepost op: 29 December 2009, 18:20:25 »
Voorlopig ga ik een tijdelijk ovaaltje neerleggen met een inhaalspoor. Via wissels kun je dan in en uit de spiraal. Op die manier heb ik geen keerlus en kan ik wel rijden en spelen, meteen Koploper verder uitdiepen en ondertussen nadenken over het feitelijke plan.
Dat hangt er van af wat er in de spiraal gebeurt. Als daar enige koppeling zit tussen de 2 sporen dan heb je alsnog een keerlus.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #297 Gepost op: 29 December 2009, 19:01:45 »
In het ovaalplan zit geen koppeling in de spiraal of in het schaduwstation. Want dat zag er immers zo uit:

Zoals je ziet, is er nergens een koppeling. Máár met die wissel in de spiraal kan zoiets wel ontstaan. Ik houd daarom wel rekening met een keerlus in het definitieve plan. Die zou dan in het uit de spiraal verdwijnende binnenspoor gaan zitten, dus na de wissel tot de eerstvolgende koppeling op de hoofdbaan. Aangezien ik het bovenplan rustig ga ontwerpen, kan ik met dit tijdelijke plan wel even uit de voeten.

Mvg,
Martin

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #298 Gepost op: 29 December 2009, 20:13:37 »
Klopt, de combinatie tussen dit schaduwstation en het door jou getekende bovenplan bevat geen keerlus.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #299 Gepost op: 31 December 2009, 17:30:07 »
Nu het schaduwstation ligt en de spiraal nagenoeg af is, vond ik het gisteren tijd voor een moment van bezinning. Wat wil ik nu eigenlijk doen met de bovenbaan en waar moet ik dan naartoe. In eerste instantie had ik het plan om de hele zolderkamer om te gooien. Dat gaat niet helemaal op, maar toch even een uitlegje.

De plek van de boekenkast naast de spiraal beviel me niet. Ik kon maar niet bedenken hoe ik de sporen wilde laten lopen. De kast opschuiven kon echter niet vanwege het dak. Na wat gepuzzel kan ik de boekenkast naar de andere kant van de kamer verplaatsen, aan de raamzijde waar het dak niet schuin is. Bureau en stereomeubel verhuizen dan ook van plek. Met als gevolg dat ik naast de spiraal nog 1.30 meter rechtdoor kan werken en dan deels over het stereomeubel een bocht kan plannen. Ik kom dan aan een recht stuk van 2.40 meter, waar ik een station zou kunnen plannen en een dorpje. Dit moet dan een dal worden, terwijl de 1.30 meter naast de spiraal aflopend berggebied moet voorstellen. Feit is dat ik zo wel langere paradesporen kan maken.

Niet duidelijk natuurlijk. Dan ga ik het ook nog even met behulp van foto's uitleggen.

Op onderstaande foto zie je het probleem. De boekenkast kan niet verder naar rechts vanwege het schuin aflopende dak. Daardoor kan ik niets met die ruimte naast de spiraal doen en krijg je minder lange sporen en meer op elkaar gepropt.

Tegenover de boekenkast zie je hieronder rechts vaag het bureau staan. Je ziet een stuk van het diorama. Links op deze foto zie je het lage stereomeubel. Omdat hier een dakkapel zit, is het plafond hier recht en niet schuin aflopend. Het lijkt me handig om de boekenkast hier te plaatsen. Helaas is de kast 7 cm breder dan de muur alhier. Twee opties: of ik zet de kast schuin, zodat de deur open en dicht kan (de deur moet blijven, want anders krijg ik te veel vocht van de droger in de kamer), of ik haal een van de smalle delen van de kast er gewoon af. Het bureau komt dan op de plaats van het stereomeubel en dat meubel komt bij de boekenkast. Omdat het meubel wel onder het dak past, win je aan deze muur iets meer dan 1.30 meter ruimte.

Hieronder de boekenkast met links de spiraal. In plaats van sporen dwars de kamer in, kan ik de sporen nu langs de muur (waar de boekenkast) tevoorschijn laten komen. Om wat inzicht in de ruimte te krijgen, moet je het rechterdeel van de kast laten staan en de twee linkerdelen wegdenken. Die zouden er na de verplaatsing immers niet meer zijn. Het stereomeubel is op zich niet al te hoog en een spoor in een boog kan daar nog wel overheen ook. Mocht ik nou net daar een elpee nodig hebben, dan kan ik echt wel even onder een frame van 1 meter hoog door.

Dit is de andere hoek van de kamer, diagonaal tegenover de boekenkast. Rechts zie je het huidige frame staan. Linksboven bij de deur zit een luik naar de vliering. Dat moet ik wel kunnen bereiken. Het frame kan dus 78 cm naar links worden uitgebouwd, maar zal dan zo'n 60 cm de kamer in moeten lopen.

Goed, zo heb je een beetje een beeld van de kamer. Maar uiteindelijk gaat dit allemaal niet gebeuren. Heb de hele dag heen en weer gemaild met een forumgenoot. Die kwam gisteravond laat met het ei van Columbus. Een plannetje met een langwerpig ovaal dat als een soort kookeiland fungeert.

Rond de spiraal wordt het een drukte van jewelste met ontzettend veel spoormogelijkheden. Je kunt overal bij en je kunt ook rondlopen. En voor dit plan is geen verhuizing nodig. Sterker nog, als ik het bureau een kwart slag draai (zoals in de oorspronkelijk nieuwe versie) dan moet ik dat kookeiland 50 cm inkorten in vergelijking met het stereomeubel. Ik moet dit toch eens nader gaan bekijken. En er zit geen enkele keerlus in!

How 'bout this? Voor de tekenvorm is het allemaal enkelsporig, maar dat kan natuurlijk worden aangepast. Helemaal bovenin (breedte is daar 3.50 meter) zie ik een middelgroot station en ergens wat industrie. In het langwerpige ovaal (2.30 x 1.10 meter) een zijlijnstation en een dorp. Dit zou zo maar kunnen.

Nu, een dag later, ben ik er wel verder uit. De boekenkast blijft staan waar die staat en stereo en bureau worden enigszins omgewisseld. Het bureau komt nu voor het luik van de kruipruimte (dat bevindt zich onder het schuine dak rechts van de boekenkast voor wie dat wil weten). Dat gaat namelijk twee keer per jaar open als de kerstspullen tevoorschijn moeten komen. Het bureau is niet zwaar en is makkelijk op te schuiven. Zeker in het begin, als het 'kookeiland' nog niet staat, maakt dat allemaal weinig uit.

Hier nog een baanplan met enige inkleuring. Het is niet hoe het gaat worden, maar om een idee te geven wat mogelijk is. Het bovenovaal biedt 50 cm extra ruimte en het kookeiland kan aan de onderkant nog 40 cm extra herbergen.

Grote voordeel is dat ik dit in delen kan gaan bouwen. Alleen het bovenovaal al aanleggen betekent dat ik zowel beneden als boven kan rijden. Zolang ik maar de juiste aansluitpunten maak voor het andere deel.

Het zal nog best een leuk bruggencomplex worden bij de spiraal, want ik wil een deel van het dalspoortje om de spiraal (dat uit het schaduwstation komt) ook in het zicht hebben. Daarnaast liggen de twee blauwe sporen bijna een volledige spiraalwending (ca. 5 cm) hoger dan de andere sporen. Het spoor naar beneden toe heeft genoeg ruimte om te dalen en een aansluiting te krijgen. Het spoor naar boven toe zal ik te zijner tijd even moeten bekijken. Misschien zitten er nog leuke fly-overs in.

Komende week maar eens gaan tekenen met de juiste maten.

Mvg,
Martin
« Laatst bewerkt op: 31 December 2009, 17:31:52 door Hookies »