Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:35:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:30:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Sfeer op je modelbaan door ruudns
Vandaag om 20:20:30
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door kees5
Vandaag om 20:15:56
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:13:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:31
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
  

Auteur Topic: 00 en H0, Lima/Hornby Class 47 EWS  (gelezen 748 keer)

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
00 en H0, Lima/Hornby Class 47 EWS
« Gepost op: 28 April 2023, 22:04:54 »
Hallo,

Ik vind op verschillende Youtube kanalen sommige britse loks erg mooi. Meestal gaat het om spoor 00, 1:76 als ik het goed heb. Ik rijd zelf Fleischmann H0, analoog, op een oude baan. De spoorbreedte is van 00 en H0 hetzelfde, vond ik. Klopt dat ? En kan je gewoon een 00 lok op een H0 baan laten rijden ?

Ik zag een mooie tweedehands lok te koop, waar ik een paar vragen over heb. Het gaat om een Lima/Hornby Class 47 EWS. Als ik daarop google kom ik de term 'DCC Ready' tegen. Wat betekent dat ?

Verder valt me op dat occasions van deze treinen op Britse sites, en ook de lok die ik op het oog heb, heel betaalbaar zijn, vergeleken met reguliere merken als Märklin of Fleischmann.  Is zo'n lok dan wel compleet, dwz. zit er een motortje in en is hij dan rijklaar ? Ik heb ook wel loks gezien (vooral USA) waar je zelf nog een motor in moest bouwen.

Dan de vraag over de schaal: 1:76 is natuurlijk groter dan 1:87. Vinden jullie dat verschil te groot ? Of klopt de verhouding met mijn H0 loks wel 'ongeveer' ? Zijn er mensen die zowel 00 als H0 op één baan hebben rijden ?

Bedankt vast !

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22529
Re: 00 en H0, Lima/Hornby Class 47 EWS
« Reactie #1 Gepost op: 28 April 2023, 22:24:49 »
Een 00-loc kan wat spoorwijdte betreft op een H0-baan rijden.
DCC-ready betekent dat het model een decoderplug aan booord heeft, zodat je er zonder meer een decoder in kan prikken.
Ze zijn in GB lagere prijzen gewend. Tot pakweg de eeuwwisseling waren veel modellen ook aan de eenvoudige kant naar continentale maatstaven. Sindsdien vindt wel een inhaalslag plaats. Een motor hebben de locs wel.

Ik vind het schaalverschil groot met echt 1:87.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: 00 en H0, Lima/Hornby Class 47 EWS
« Reactie #2 Gepost op: 28 April 2023, 22:28:24 »
Dit is de locomotief die ik mooi vind:



henk

  • Online Online
  • Berichten: 22529
Re: 00 en H0, Lima/Hornby Class 47 EWS
« Reactie #3 Gepost op: 28 April 2023, 22:31:51 »
Als je hem mooi vindt, dan schaf je hem aan.  :)
Oudere Fleischmannmodellen zijn ook aan de grote kant.

Als je hecht aan exacte maatvoering, is het een afrader naast H0-modellen. Als je daar minder mee bezig bent, gewoon kopen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1365
  • Southern....de oude dan
Re: 00 en H0, Lima/Hornby Class 47 EWS
« Reactie #4 Gepost op: 28 April 2023, 22:37:52 »
Wat Henk zegt. Ik heb wel het idee dat het beetje van het model afhangt in welke mate het schaalverschil opvalt, en ook natuurlijk wat je er achter hangt.
Nog een waarschuwing irt tot prijzen; bij wat oudere modellen van diesels was het zeker bij Lima, maar ook bij Hornby, gebruikelijk dat er geen verlichting in zat. Terwijl dat oo het vaste land al standaard was. Bij dit model kan ik het niet heel goed zien op de foto, dus oriënteer je voor je tot aanschaf over gaat!

Succes, grtz Gerard

PS En denk aan de importkosten als je in UK koopt!
« Laatst bewerkt op: 28 April 2023, 22:44:22 door BrightonBelle. Reden: Douane »

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: 00 en H0, Lima/Hornby Class 47 EWS
« Reactie #5 Gepost op: 28 April 2023, 22:43:00 »
Dank jullie voor deze info ! Leuk forum !

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: 00 en H0, Lima/Hornby Class 47 EWS
« Reactie #6 Gepost op: 28 April 2023, 23:00:22 »
Nog een waarschuwing irt tot prijzen; bij wat oudere modellen van diesels was het zeker bij Lima, maar ook bij Hornby, gebruikelijk dat er geen verlichting in zat. Terwijl dat oo het vaste land al standaard was. Bij dit model kan ik het niet heel goed zien op de foto, dus oriënteer je voor je tot aanschaf over gaat!

Succes, grtz Gerard

PS En denk aan de importkosten als je in UK koopt!

Goeie info, dank je ! Ik heb even gecheckt en er zit idd geen verlichting in. Dat is jammer, en maakt de lok al een stuk minder leuk.
De lok staat gewoon op Marktplaats, dus importeren had niet gehoeven hoor.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1365
  • Southern....de oude dan
Re: 00 en H0, Lima/Hornby Class 47 EWS
« Reactie #7 Gepost op: 29 April 2023, 00:04:30 »
Een mooiere nieuwere uitvoering vind je bv hier:
https://clarkrailworks.com/products/heljan-oo-ews-class-47-47793-christopher-wrenn

Maar ja, dan heb je wel met invoer te maken
(Hij heeft vaag wel wat weg van een Ludmilla (y))

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: 00 en H0, Lima/Hornby Class 47 EWS
« Reactie #8 Gepost op: 29 April 2023, 08:14:20 »
Ik verzamel al jaren Engels materieel. Niets mis mee. Verschillende stoomloks heb ik omgebouwd naar een Nederlands model. Dan heb je voor een redelijke prijs een mooie Nederlandse stomer.
Alleen vind ik de invoer tegenwoordig wel en struikelblok.

Gr. Bert.





Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6527
Re: 00 en H0, Lima/Hornby Class 47 EWS
« Reactie #9 Gepost op: 29 April 2023, 12:13:58 »
@Cyril,

Het combineren van OO en H0 materieel kan in sommige gevallen. Oudere Fleischmann modellen komen wat maatvoering betreft aardig in de buurt van OO modellen. Maar soms zijn OO modellen zelf aan de kleine kant. Een T9 Class stoomloc is zelfs erg klein.

Wil je Brits materieel kopen zonder Brexit problemen, bestel het dan bij Hattons. Dit bedrijf uit Liverpool heeft een Europese tak, waardoor je er zeker van bent dat je niet twee keer BTW/VAT hoeft te betalen. Ook zijn de verzendkosten erg redelijk. Bij bestellingen minder dan € 150,- betaal je bovendien ook geen invoerrechten. En last but not least, Hattons kent een erg goede klantenservice.

En mocht je uiteindelijk enkele Britse locs hebben, denk dan eens aan de Britse ModuleBaan. Kom je een keer gezellig kijken op een van onze rijdagen. Mét je locs! Wellicht vind je het dan leuk om zelf een module te bouwen. En met losse gebouwen kun je die makkelijk zowel voor NL als UK scenery gebruiken. Bomen, gras en water zijn tenslotte grenzenloos. 😀

Gr, Hans