Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:53:54
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Frans Peeters
Vandaag
om 13:51:16
Stalen rijtuigen van NS
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:45:26
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:45:00
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 13:26:17
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart
door
FritsT
Vandaag
om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:08:41
RhB H0m, Albulisch
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 12:42:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:19:46
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:15:54
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:07:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Duikeend
Vandaag
om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
jan47
Vandaag
om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 11:27:32
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 11:22:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Huup
Vandaag
om 11:09:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
gdh
Vandaag
om 10:33:11
MiWuLa
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c
door
Voske
Vandaag
om 09:27:42
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Wijbe
Vandaag
om 09:10:07
Inscannen of tekenen
door
MOVisser
Vandaag
om 09:03:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:00:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Jelmer
Vandaag
om 08:39:45
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
Jelmer
Vandaag
om 08:28:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
Vandaag
om 07:29:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Duikeend
Vandaag
om 01:23:14
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Station Roodeschool
door
cor_b
20 August 2025, 20:29:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Circus USA
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Circus USA (gelezen 643 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12470
Circus USA
«
Gepost op:
21 April 2023, 15:15:40 »
Circusdieren USA
001 Een gedeelte van de Olifanten van RBB&B in 1929
Ringling Bros., Barnum & Bailey in the USA
In 1872 was het Amerikaanse circus van P.T.Barnum zo groot geworden, dat om logistieke redenen besloten werd in het vervolg alleen nog maar per trein te verplaatsen P.T. Barnum gaf twee van zijn partners, William Cameron Coup en Dan Costello, opdracht om een manier te ontwikkelen die het snel laden en lossen van de circuswagens per trein mogelijk maakt. In die tijd was het nog gebruikelijk dat het laden en lossen van platte wagens (flatcars) over de zijkant van de wagen gebeurde. De heren Cameron Coup en Costello, ontwikkelde een systeem van touwen en katrollen waarmee zij door middel van paardenkracht, een hele rits aan elkaar gekoppelde circuswagens over de kop, via een eigen oprit, de trein op konden trekken. Op het dek van de Flats waren geleide rails voor de wielen van de circuswagens aangebracht, en tussen de spoorwagens onderling lagen overloopplaten. In principe konden de paarden alles in een keer, en zonder onderbreking, de trein op/af trekken. Voor het afladen van de wagens werden de opritten omgedoopt tot afritten en zorgde een soort rem ervoor dat de wagens met gepaste snelheid af konden dalen en er geen asbreuken o.i.d. konden ontstaan. Voor dit experiment stelde “The Pennsylvania Railroad” een grote hoeveelheid “flatcars” ter beschikking. Voor het onderbrengen van “the performers en musicians” huurde Coup in Trenton New Jersey speciale slaapwagens in. De “ workers “ moesten het met de minderen “coaches” doen!. Ja verschil moest er nu eenmaal zijn. Het experiment met de Flatcars van de “Pennsylvania Railroad” was niet erg succesvol te noemen. Daar de flatcars van de “Penny” niet tot de allerbeste van hun soort behoorde en er dan ook heel veel mis gegaan. Het grootste probleem waar de ontwerpers mee te maken hadden was het ontbreken van standaardisatie bij de spoorwegmaatschappijen. Lengte, breedte en hoogte boven de spoorstaaf (BS) waren bij iedere maatschappij, en bij fabrikanten van spoorwegmaterieel, weer anders. Bij veel flatcars zat bv. het handremwiel aan de kop van de wagen en stak ruim boven de laadvloer uit. Tijdens het laden en lossen van de wagens moesten deze handwielen steeds weer gemonteerd en gedemonteerd worden wat heel arbeidsintensief was en veel tijd koste.
Geërgerd door deze “problemen, “besloot Coup een eigen trein te ontwerpen en deze per direct te laten bouwen. Midden in het Circusseizoen nam Coup contact op met een fabriek in Urbana, Ohio,(waarschijnlijk the U.S. Rolling Stock Car Company) en bestelde daar de eerste circusflats van 32 voet lengte. Toen het circus op 28 juni in Columbus, Ohio arriveerde kon P.T. Barnum 65 flats van de nieuwe “circus train” in ontvangst nemen. De Train bestond voor het eerst uit 65 “gestandaardiseerde flatcars”, een “Wagner-sleepingcar” voor de artiesten, en gewone “sleepers” for the workers. Bij de trein hoorde ook nog eens boxcars voor extra store ruimte, en speciale Palace cars voor de levende have. Het hele circus kon nu in een nacht meer als 100 mijl verplaats worden. Met dit nieuwe systeem kon in het vervolg ook kleinere plaatsen aangedaan worden. Het systeem dat in 1872 voor het eerst door RBBBC in gebruik werd genomen voldoet heden ten dage nog steeds, al zijn de paarden nu vervangen door winches en tractoren.. Ondanks dat er in de loop der jaren enkele tragische ongevallen zijn geweest, is gebleken dat Ringling Bros and Barnum & Bailey samen het circus levend hebben gehouden.
002 Tijdens de voorstelling
003 RBBX41307 heeft een bewogen leven achter de rug voor dat zij bij het circus terecht kwam. In 1949 verbouwde the Budd Company de Pullman Plan #9513 voor de voormalige Pennsylvania Railroad (PRR) als stainless steel, 21-roomette sleeper No. 8267 (“Lewistown Inn”). Herbouw in 1963 als een 64-seat coach met 12 rokersplaatsen in de smoking lounge, en vernummerd in PRR 1505. In 1968 overgenomen door de Penn Central (PC) als1505 . In 1976 verkocht naar de New Jersey Transit en vernummerd in NJTR 5439. In 1992 wederom verkocht aan een particulier die op zijn beurt de wagen doorverkocht aan RBBB Circus. De RBBB verbouwde de wagen in hun eigen werkplaats te Palmetto FL. De wagen kwam in de “RED UNIT” als Circus “RBX 38” in dienst. In 1995 werden de housing members of the Circus BAND omgenummerd naar de meer spoorweg gerelateerde nummers en zo kreeg zij het nummer RBBX 41307. In 2010 Ringling Bros. is opgedeeld in twee gelijkwaardige treinen: the Red Unit and the Blue Unit..Maximum train speed is 60 miles per uur. In de vroege jaren van 2000 ging de wagen over van de Red Unit naar de Bleu Unit. Zover ik weet doet zij daar nog steeds dienst. Tampa, Florida. Per trein (unit) zijn 33 conventional passengercars voor het circus personeel en hun families beschikbaar. Het duurt 6 uur om de trein te lossen en 12 uur om het circus op te bouwen
004 Animalcar RBBX #63009 van Ringling Bros and Barnum & Baley’s Cicustrein is de voormalige Union Pacific bagagewagen#5762
Lossen van olifanten en paarden op de plaats van bestemming.
005 De eerste olifant maakt aanstalten om de Animalcar RBBX 63004 te verlaten.
006 Animalcar RBBX 63004
007 Animalcar RBBX 63004
008 Animalcar RBBX 63004
009 Animalcar RBBX 63004 is leeg!
010 Animalcar RBBX 63006. De loopbrug word klaar gemaakt om de paarden ordentelijk te laten uitstappen
011 Animalcar RBBX 63006
012 Animalcar RBBX 63006
013 Animalcar RBBX 63004
014 Animalcar RBBX 63006
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
JohnRobertGrunn
Offline
Berichten: 13
Re: Circus USA
«
Reactie #1 Gepost op:
21 April 2023, 15:55:14 »
Dank voor het delen.
Gelogd
Mvg Rob
MiddenGroningen is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA N baan.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Circus USA