Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
Vandaag om 01:23:30
Liliput Datenbank in de maak door Hasenwald
Vandaag om 00:52:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 00:04:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
28 August 2025, 23:55:40
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door MichielB
28 August 2025, 23:53:59
Plaatdikte van een rangeerbaan door MichielB
28 August 2025, 23:43:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
28 August 2025, 23:17:11
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Pauldg
28 August 2025, 23:17:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
28 August 2025, 22:35:37
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
28 August 2025, 22:28:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 August 2025, 22:17:09
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
28 August 2025, 22:06:37
Da's Daz 2 door spoorijzer
28 August 2025, 21:49:48
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
28 August 2025, 21:11:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 August 2025, 20:39:47
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
28 August 2025, 19:59:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
28 August 2025, 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Hans1963
28 August 2025, 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc door Ben
28 August 2025, 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
28 August 2025, 18:21:43
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
28 August 2025, 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Silvolde
28 August 2025, 18:04:17
Aachenau West door Silvolde
28 August 2025, 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
28 August 2025, 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
28 August 2025, 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
28 August 2025, 17:22:26
Haandrecht materieel door orientexpress
28 August 2025, 17:20:26
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
28 August 2025, 16:07:49
Opstelbaan door spoorijzer
28 August 2025, 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
28 August 2025, 15:23:47

Auteur Topic: Het gaat niet goed met Märklin  (gelezen 66273 keer)

ucsdcom

• Offline Offline
Re: Het gaat niet goed met Märklin
« Reactie #135 Gepost op: 18 April 2008, 17:38:05 »
Het stuk in de krant is behoorlijk stemmingmakerij. De auteur is mogelijk een lokale journalist oid. met emotionele banden? Wat er ook aan de hand is, ik heb niet de indruk dat we hier met ons allen met feitelijke kennis bezig zijn als we het alleen over het artikel in de krant hebben.

Daarnaast kan niemand hier uit eerste hand zeggen wat er echt speelt. In iedergeval riekt het naar meer dan alleen te weinig verkoop van treinen. Meer kunnen we er niet van zeggen.

Wat enige tijd terug voor Roco gold: slechte kwaliteit zie hippel lokjes etc. en zaak failliet, hebben we ook gezien bij Lima en andere merken binnen de modelspoor branche. Nu dan toevallig weer bij Märklin, maar mijns inziens is dit slechts een symptoom van wat er in de modelspoor markt aan de hand is. Hetzelfde geldt voor bedrijven zoals LEGO die ook al jaren in de problemen zitten: iedereen kent het, iedereen heeft het, iedereen vind het leuk en toch bijna failliet. Hoe komt dit nu?

Wat zie ik in de praktijk: verschillende systemen, koppelingen, digitale apparaten etc. Daarnaast moet ik weken wachten op de levering van reserveonderdelen, decoders en komen nieuwe modellen vaak later dan verwacht. En dat geldt eigenlijk voor de meeste leveranciers. Wat niet in de winkels ligt krijg je natuurlijk ook niet verkocht...

De markt lijkt steeds kleiner te worden. Is dit veroorzaakt doordat men niet meer automatisch een trein krijgt als kind. Men kiest voor playstation, X-box of Wii. Wie van de lezers hier is gestart als kind, jaren gestopt (studententijd) en later weer het oude spul gevonden en doorgestart naar een moderne digitale omgeving? (of heeft het treinspul van zijn vader gevonden en is daarmee aan de gang gegaan en het treinvirus weer opnieuw leven ingeblazen?) Ik denk minimaal 75% van de lezers hier. Als symptoombestrijding groeien de treinfabrikanten steeds meer naar elkaar toe. Opeens passen kortkoppelingen op elkaars rijtuigen en zelfs NEM gaat werken. Zelfs mijn digitale systeem kan opeens met de gesloten box van de concurrent verbonden worden.

In mijn lokale treinenshop zag ik de treinen langzaam verdrongen worden door spelcomputers en coole radiografische auto's en vliegtuigen. Is er nog wel markt voor treinen of is de hele modelspoormarkt over 10 jaar verdwenen naar het museum? Wees eerlijk: Nederlanders kopen hun spul 2dehands op beurzen of van Duitse handelaars die goedkoper leveren. Hoe interessant is de Nederlandse markt dan nog?

Hoop is er wel: Nu het een Märklin shop is geworden is de trein opeens weer nummer 1 geworden. Om mij heen hoor ik nu zeggen "ik wil een Märklin". Toch moeten alle merken maar eens nadenken hoe een modeltrein uit de stoffige hoek naar iets cools omgevormd kan worden. LEGO heeft er al sprongen in gemaakt met robot modellen en wedstrijden.  Bijvoorbeeld een quiz in de klas waarbij een trein van A naar B moet rijden om als winnaar uit de bus te komen. Beantwoord je een meerkeuze vraag, dan zet je de wissel om. Alleen als je alle vragen goed hebt rijdt de trein via de snelle route van A naar B. Pas op straks haalt de trein van je concurrerende groep je in.....Kortom: verzin eens iets wat treinen in het dagelijks leven van kinderen terug brengt. Laten we onze kleine neefjes een trein geven als de ouders het laten afweten.....Meer kopers en de prijs kan weer omlaag!

Als we door pappen en nathouden met doorstarts zoals nu, dan verdwijnt de hele markt. Als Märklin straks failliet is hoor je pas iedereen jammeren. Nu is natuurlijk Roco de betere. Dat was toen zij bijna faiiliet waren wel anders in de forum discussies..... Misschien moet Märklin dus maar kapot. Er zijn al teveel merken en Märklin is met 3 rail de vreemde eend in de bijt. Eén minder is meer leven voor de andere merken. Als Märklinist (overgestapt van 2 rail naar Märklin vanwege de rijeigenschappen) gaat mij dat natuurlijk aan het hart, maar enige realiteitszin mag hier niet ontbreken. De markt is op de huidige manier te klein en de productie van een serie is te klein om de prijs aantrekkelijk te maken als je binnen een EU lang produceert.

Laatst een nieuw model van Märklin gekocht. Na enkele weken al problemen met de stroomafname. Vervolgens het ding open gemaakt en gekeken wat er aan schortte. Daar schrok ik van: de constructie was zodanig fragiel en amateuristisch dat het al niet meer werkte. En dat dan bij een veel geprezen nieuwe ontwikkeling van bijna 400 euro (blaartrekkend!). Ik was zo kwaad dat ik dacht: ga maar op de fles dan, als je het in een nieuwe ontwikkeling tegen zo'n aanscahafprijs zo verprutst stop er dan maar mee! Zelfs eraan gedacht mijn hele spul weer in te ruilen voor 2 rail. Enkele dagen later was ik toch in de Märklin store en zag de blauwe 1200. Ja denk je dan, geweldig, evenals de metalen 1600 en 1700 loks. Als je het gewicht en het metaal voelt, dan denk je toch weer: dit mag niet verloren gaan.

Managen is moeilijk, personeel tevreden houden is lastig als je niet midden in de groep staat. Vooral als je ondergeschikten tegen jou ja en amen roepen en ja knikken kom je te weinig te weten over je personeel om ze goed genoeg aan te sturen. Daarnaast hebben managers vaak meer aan hun hoofd en komt zorg voor personeel op een laatste plaats. Dat zal hier niet anders geweest zijn. Wat mij betreft moet Märklin gaan kiezen wat ze doen: welke schalen overleven? Ik vrees dat spoor Z dan moet wijken. Verkoop dit aan een liefhebber die deze onderneming voort kan zetten. Waarom LGB kopen? Haal maar van de markt en probeer je spoor 1 spullen aan de man te brengen. LGB rijders wilden nooit veel detail, maar vooral kleur en plastic. Maak daar dan een leuke voordelige in China geperste spoor 1 of Maxi lijn van. Eventueel laat je klanten in een actie tijdelijk LGB rails en treinen inruilen.

Ander advies lijkt mij om de loks en treinstellen modulair te gaan bouwen: neem een betaalbaar en goed gebouwd gedetailleerd standaardmodel zonder decoder en zonder binnenverichting. Laat de klant kiezen voor een goedkope standaarddecoder of een hoogvermogensdecoder of een ESU met sound. Bied de verlichtingsets los aan. Dan valt er iets toe te voegen aan je bestaande modellen. Wie niet wil betalen voor ESU sound, die doet dat niet. Koop ik nu uit geldgebrek een standaarddecoder, dan kan ik over 2 jaar alsnog naar hoogvermogen met ESU sound over. De nieuwe Märklin koploper met topdecoder en binnenverlichting is nu best prijzig. Binnenverlichting hoef ik eigenlijk niet. Trekt vermogen en in mijn treinen zit toch niemand die ik wil laten zien.
De karigere nieuw uitgebrachte Lima versie gaat nu vermoedelijk op prijs de race winnen.

Hopen dat
« Laatst bewerkt op: 18 April 2008, 20:57:59 door ucsdcom »

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #136 Gepost op: 19 April 2008, 00:26:43 »
Die zit! ;D
En je hebt nog gelijk ook... Zeg ik als mede marklinner 8)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #137 Gepost op: 19 April 2008, 01:11:03 »
De nieuwe Märklin koploper met topdecoder en binnenverlichting is nu best prijzig. Binnenverlichting hoef ik eigenlijk niet. Trekt vermogen en in mijn treinen zit toch niemand die ik wil laten zien.
De karigere nieuw uitgebrachte Lima versie gaat nu vermoedelijk op prijs de race winnen.

Denk dat je hier zelf één van de beste voorbeelden geeft. Als je modellen zich onderscheiden in kwaliteit en uitvoering mag de prijs daar, wat mij betreft, ook naar zijn. En daar schort het aan.

Zegt iemand die wel de Trix uitvoering van het betreffende model gaat kopen ..ahum.

Shinkansen200

• Offline Offline
  • ありがとうございました新幹線200系!
« Reactie #138 Gepost op: 19 April 2008, 01:16:12 »
Citaat
ucsdcom

ondanks dat ik het eens ben met de rest van je post zijn er toch een paar puntjes (we hebben het over Marklin hier he! ;D ) waar ik het absoluut niet mee eens ben.

Citaat
De markt lijkt steeds kleiner te worden. Is dit veroorzaakt doordat men niet meer automatisch een trein krijgt als kind. Men kiest voor playstation, X-box of Wii

dat is een beetje een simplistische gevolgtrekking. dat kinderen geen treinsets meer krijgen heeft er weinig mee te maken, als het je niets intereseert zul je zo'n set ook nooit gebruiken, gekregen of niet. de X-box, Wii en PC hebben simpelweg meer aantrekkingskracht op kinderen tegenwoordig, en eerlijk is eerlijk het gros van de kinderen van tegenwoordig (en ook een groot gedeelte van mijn generatie) zijn niet van plan om zo veel tijd en moeite in een treinbaan te steken, lego precies hetzelfde alles moet snel tegenwoordig. een aantal mensen waar ik mee omging op de middelbare school hadden ooit ook een startsetje van hun vader gekregen... om dat setje vervolgens jarenlang te laten verstoffen en er eigenlijk nooit meer wat mee te doen.

Citaat
Toch moeten alle merken maar eens nadenken hoe een modeltrein uit de stoffige hoek naar iets cools omgevormd kan worden

liever niet zeg, kun je je Marklin Alfa (sp?) nog herinneren?
een modeltrein moet niet "cool" gemaakt worden, dat werkt simpelweg niet. Modelspoor is een vrij dure hobby, een hobby waar je veel tijd en moeite in moet steken om een echt mooi resultaat te krijgen, en als je niet van Treinen houd is er niet veel aan, en helaas houd het gros van de mensen simpelweg niet van treinen.

waar Marklin de fout in is gegaan, naar mijn mening, is dat ze zichzelf simpelweg uit de markt hebben geprezen.
veel te veel geld blijven vragen voor modellen die de concurent voor, soms, de helft van de prijs verkoopt is simpelweg niet vol te houden. Deze hoge prijzen waren vol te houden omdat Marklin jaren lang de enige, of in ieder geval een van de weinige merken was die wisselstroom modellen (3-rail voor de puristen onder ons) verkocht, simpelweg; als je Marklin had dan kocht je ook alleen maar Marklin. eind jaren 90 is daar een omzwaai in gekomen, en zijn merken zoals Roco ook 3-rail modellen uit gaan brengen, vaak voor een lagere prijs met betere techniek. Koppel dat aan een gestadige vergrijzing van de doelgroep en een economie die door 9/11 en de daar op volgende stijging van de olieprijzen erg fragiel is geworden, en je hebt een recept voor problemen.

En ja, ik als een voormalig Marklin rijder vind het absoluut niet leuk om te zien dat het zo slecht met Marklin gaat. Ook snap ik nog steeds niet waarom er zoveel mensen echt een verschrikkelijke aversie hebben tegen alles met de naam Marklin erop, wat heeft Marklin gedaan om zo'n haat uit te lokken? en ja, ik heb het zelfs wel eens mee gemaakt dat ik als zeer jong (model)spoor liefhebber totaal voor gek ben gezet omdat ik Marklin reed en het nog mooi vond/vind ook!

mvg

-Sander

ps, niet elke modelspoorder begint met een setje van zijn vader, ik zelf wilde al vanaf mn 3e/4e een trein en heb die toen op mn 8e eindelijk van mijn moeder gekregen.

Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
« Reactie #139 Gepost op: 19 April 2008, 11:41:29 »
Als 2 railer zou ik zelfs erg vinden dat Marklin verdwijnt, gekoppeld hieraan is Trix.

Zelfs ik koop ook wagons van Marklin omdat ze niet bij een ander merk te krijgen zijn, model beter/mooier is of andere bedrijfsnummers hebben.
Welke systeem je rijdt is een keuze die je zelf maakt. Het idee van modulaire treinen spreekt mij wel aan dit lijkt op het kopen van een een auto met diverse accesoires.
 marc

Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #140 Gepost op: 19 April 2008, 12:55:21 »
Citaat
De markt lijkt steeds kleiner te worden. Is dit veroorzaakt doordat men niet meer automatisch een trein krijgt als kind.
Enkele maanden geleden heb ik een bericht gelezen dat dat het percentage kinderen dat een startset krijgt van zijn ouders nagenoeg gelijk is gebleven sinds de 60'er jaren. Het aantal kinderen dat jaarlijks geboren word in westerse landen is sindsdien echter gehalveerd. Dalende verkoop van startsets wordt dus niet veroorzaakt door spelcomputers, maar door een gehalveerd geboortecijfer.

Citaat
LEGO heeft er al sprongen in gemaakt met robot modellen en wedstrijden.
De verliezen bij Lego werden onder meer veroorzaakt door tegenvallende verkoopcijfers van Lego robots.

Citaat
Laten we onze kleine neefjes een trein geven als de ouders het laten afweten
Citaat
Ander advies lijkt mij om de loks en treinstellen modulair te gaan bouwen
De fabrikant zal hier geen problemen mee hebben. Alleen de winkelier moet een grote voorraad onderdelen hebben. Vorraad is geld, en dat wordt aan de klant doorberekend. Dus ben jij toch weer duurder uit.
Bovendien is de winkelier dan meer tijd kwijt per klant. En ik ga op mijn vrije zaterdag geen uur staan wachten om een startset te kopen, omdat de klant voor mij zijn trein aan het samenstellen is. Dan geef ik mijn neefje wel een Wii of playstation als verjaardagscadeau.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #141 Gepost op: 25 April 2008, 14:02:50 »
Wie heeft er nog tijd over?

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #142 Gepost op: 25 April 2008, 14:05:39 »
En dan is het lachen!!!!!!

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #143 Gepost op: 25 April 2008, 14:07:00 »
Wie heeft er nog tijd over?

Moet je dan ook zo'n raar ding op zoals die man rechts?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

stig

• Offline Offline
« Reactie #144 Gepost op: 25 April 2008, 14:18:43 »
Grappig, alleen mannen of vrouwen mogen solliciteren... Ik dacht dat die discussie nu wel over was...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #145 Gepost op: 25 April 2008, 14:22:39 »
Moet je dan ook zo'n raar ding op zoals die man rechts?

Dat is de moderne vorm van een plaat voor je kop hebben ;D

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #146 Gepost op: 25 April 2008, 14:23:49 »
 ;D ;D ;D ;D ;D

Geef die Kras een prijs!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #147 Gepost op: 25 April 2008, 14:26:33 »
Hoe was het ook al weer?

"Hoe korter de rokjes hoe slechter de economie?"

ReesCees

• Gast
« Reactie #148 Gepost op: 25 April 2008, 16:25:53 »
Hoe was het ook al weer?

"Hoe korter de rokjes hoe slechter de economie?"

Wat een enorm slechte fotosoep zeg!

Niet zo raar dat het slecht gaat met Märklin.

Kees-Jan

stig

• Offline Offline
« Reactie #149 Gepost op: 25 April 2008, 16:56:50 »
Die Preiserleintjes hebben ze knap gemaakt. Jammer dat je aan de pizzasnijders nog steeds ziet dat het om modelbouw gaat... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)