Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Martijn193
Vandaag om 07:25:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:59:04
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Slimme koop? Intellibox Basic (Roco materiaal)  (gelezen 1042 keer)

alwinbakema

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Slimme koop? Intellibox Basic (Roco materiaal)
« Gepost op: 11 april 2023, 23:00:28 »
Dag vrienden.
Ik ben weer begonnen na jaren eindelijk weer ruimte op zolder.
Ik heb een roco set met mutltimaus.
Geoline rails
Roco digitale wissels
5 Loks

Ik zou graag een redelijk simpele baan willen bouwen maar dan wel aangesloten aan een pc.

Ik kan voor €150 een Uhlenbrock Basic centrale kopen.
Door alle digitale centrale bomen zie ik het bos niet meer.
Is dit een goede aanschaf? Of hebben jullie voor ca dezelfde prijs een beter model?

Ik wil met de centrale uiteindelijk de loks laten rijden, wissels bedienen en baanverlichting schakelen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15380
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Slimme koop? Intellibox Basic (Roco materiaal)
« Reactie #1 Gepost op: 11 april 2023, 23:18:41 »
Dat kan allemaal prima met de Roco Multimaus  ;)

alwinbakema

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Slimme koop? Intellibox Basic (Roco materiaal)
« Reactie #2 Gepost op: 11 april 2023, 23:21:32 »
Dag Ronald,
Ik heb de “standaard” rode multimaus.
Daar heb ik inderdaad verschillende loks in geprogrammeerd en wat wissels kunnen laten omschakelen. Maar aansluiten op de pc.. is dat ook mogelijk?
Of heb ik dan de Z21 nodig? Die heb ik wel gezien maar is ca €500.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15380
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Slimme koop? Intellibox Basic (Roco materiaal)
« Reactie #3 Gepost op: 11 april 2023, 23:27:41 »
Maar aansluiten op de pc.. is dat ook mogelijk?


Dat was niet je oorspronkelijke vraag  ;) :

Ik wil met de centrale uiteindelijk de loks laten rijden, wissels bedienen en baanverlichting schakelen.

Als je puur dit wilt; kan de MM allemaal. Met de pc rijden is een heel ander verhaal en vraagt om een centrale die een interface heeft en er komt natuurlijk nog wel wat extern schakel- en detecteermateriaal bij. Of de Basic daarin de beste keuze is kan ik niet voor je beantwoorden. Een zwarte Z21 is idd vrij duur en ook hier de vraag of die is wat je nodig hebt.

alwinbakema

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Slimme koop? Intellibox Basic (Roco materiaal)
« Reactie #4 Gepost op: 11 april 2023, 23:42:32 »
Excuus, mijn vraagstelling was ook niet heel duidelijk.
Ik denk dat ik eerst even d de Uhlenbrock Intellibox basic handleiding ga downloaden en doorlezen. Wellicht brengt dat al een hoop duidelijkheid met zich mee.

Mijn vorige baan was heel simpel, en ben toen te snel gestart.
Dit keer wil ik juist rustig starten en eerst de techniek kleinschalig onder de knie krijgen voordat ik helemaal los ga.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Slimme koop? Intellibox Basic (Roco materiaal)
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2023, 08:41:44 »
Als je met de computer wilt rijden is de IB opzich een redelijke keuze. En €150,- is geen slechte deal voor dat ding. Ik moest het even opzoeken maar je het ook een XpressNet -> Loconet adapter daarmee kan je je multimaus ook er op aansluiten. Ik meen dat alleen de hogere lok functies niet werken.

Wat ook fijn is aan de IB is dat je die oude marklin kastjes er tegen aan kan pluggen. Dat is een erg mooi systeem wat je 2e hands nog wel voor een habbekrats kan krijgen.

De IB werkt met S88 en Loconet terugmelders. Die eerste is bij verreweg de goedkoopste terugmeldbus. Loconet is eigenlijk voor alles, boosters, terugmelders, handregelaren en schakeldecoders.

De z21 heeft alleen R-bus, die is enigszins gelimiteerd tot 160 terugmelders. Maar voor de meeste thuisgebruikers is dit toereikend.

Als alternatief kan je je roco versterker vervangen door een witte z21. Die kan je 2e hands nog wel voor ~€80, ~€90 en je kan je maus zo inprikken. Maar voor computer rijden, heb je misschien ook nog een freischalt code nodig van ~€37 (dat is afhankelijk of je 2e hands product al vrijgeschakeld is of niet). Die van mij had ik voor €90 en die was al vrijgeschakeld. I was lucky

Wat wel een fundamenteel verschil is tussen IB en z21 is dat de z21 een kastje zonder knopjes is en de IB heeft wel knopjes en rijregelaar knoppen. Voor computer rijden heb je de knopjes totaal niet 'nodig' maar het is natuurlijk wel 'leuk'. Met een computer rijden, kan al gauw saai worden en het is dan wel leuk om zelf tussen de dienstregeling door iets aan te sturen. Ik heb tevens zelf wat DIY elektronica dingetjes waarmee je wel zelf een schakelpaneel kan maken met schakelaars om via XpressNet wissels ed te schakelen.

Als ik nu deze keuze zou moeten maken, zou ik voor de IB gaan. Maar alleen omdat ik gecharmeerd ben van de aansluitmogelijkheden van die oude marklin kastjes en de aanwezigheid van de loconet bus.

Mvg,

Bas



Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15380
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Slimme koop? Intellibox Basic (Roco materiaal)
« Reactie #6 Gepost op: 12 april 2023, 09:12:19 »
Als je met de computer wilt rijden is de IB opzich een redelijke keuze. En €150,- is geen slechte deal voor dat ding. Ik moest het even opzoeken maar je het ook een XpressNet -> Loconet adapter daarmee kan je je multimaus ook er op aansluiten. Ik meen dat alleen de hogere lok functies niet werken.

Even goed lezen, Bas  ;) niet meer leverbaar bij de fabrikant. Wim Ros van Rosoft had ook zo'n ding maar ook die bestaat niet meer helaas.

Excuus, mijn vraagstelling was ook niet heel duidelijk.

Hoeft niet ;) Tis alleen dat het 2 heel verschillende manieren van bedrijven is. Of echt handmatig, of echt automatisch.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Slimme koop? Intellibox Basic (Roco materiaal)
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2023, 09:16:35 »
Dat was niet je oorspronkelijke vraag  ;) :

toch wel:

Ik zou graag een redelijk simpele baan willen bouwen maar dan wel aangesloten aan een pc.


En ja dat kan ook met de roco mm. Daar heb je dan wel een klein hulp middel voor nodig, een extern iets als interface naar de PC.
Wim Ros leverd niet meer, maar misschien nog wel ergens tweedehands te krijgen?
En er zijn wel andere opties voor:
http://www.trainmodules.com/products/54101

En als je van zelfbouw houd dan zijn er ook nog andere opties zoals b.v. deze:
https://usuaris.tinet.cat/fmco/lokmaus_en.html#genli

Groet,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 12 april 2023, 09:21:03 door rjr »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15380
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Slimme koop? Intellibox Basic (Roco materiaal)
« Reactie #8 Gepost op: 12 april 2023, 09:20:04 »
Bas, over die functies; klopt: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Uhlenbrock_Loconet-adapter_63840

Roelco, ik wil er geen welles/nietes van maken. Probeer alleen de TS verder te helpen.

EDIT met jou oplossing moet je die eerst aanschaffen a 85 euro om er vervolgens een Lenz LI interface van een dacht ik rond de 150 euro aan te hangen. Dan kan TS beter een andere oplossing kiezen kostentechnisch.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2023, 09:22:37 door Ronald Halma. Reden: EDIT »

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2356
Re: Slimme koop? Intellibox Basic (Roco materiaal)
« Reactie #9 Gepost op: 12 april 2023, 09:55:26 »
Een witte z21start met vrijschakelcode en een multimaus zou voglens mij een goede set zijn.
De Intellibox Basic is al weer een wat verouderd systeem en ook niet meer verkrijgbaar bij Uhlenbrock.

mvg,

Matthijs

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Slimme koop? Intellibox Basic (Roco materiaal)
« Reactie #10 Gepost op: 12 april 2023, 10:08:05 »
Citaat
Even goed lezen, Bas
Ik heb minstens twee handleidingen en een aantal webpagina's doorgelezen voordat ik mij post plaatste, Ronald. Het ging meer om het idee dat dat soort omzetters bestaan. Dan weet de TS waarnaar hij kan zoeken en wat de opties zijn.

Citaat
*** *** leverd niet meer, maar misschien nog wel ergens tweedehands te krijgen?
@alwin Roelco heeft het overigens over die S88XpressNetLi. Dat is een kastje met XpressNet (kan je multimaus inprikken), S88 om terugmelders op aan te sluiten een USB verbinding voor naar de computer. Het was bij verreweg de allergoedkoopste oplossing om een multimaus en tevens s88 terugmelders te koppelen aan een computer.

Ik moet zelf ook maar eens zo'n Lnet/Xnet omzetter met USB maken  :police: Groot gemis aan betaalbare opties imo. Het schema ligt al klaar (y)

Mvg

Bas



Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

alwinbakema

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Slimme koop? Intellibox Basic (Roco materiaal)
« Reactie #11 Gepost op: 12 april 2023, 10:32:23 »
Dank allen voor jullie input.
Ik ga een (evt 2e handse) Witte Z21 Start halen.
Mijn baan komt op een plek waar ik een LAN aansluiting in de muur heb, dus WIFI is niet nodig.
Dmv de vrijschakelcode 10818 kan ik de Z21 Start unlocken en schakelen met de pc.

Wanneer er wat schot in de zaak komt zal ik de vorderingen plaatsen.  ;)

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5818
Re: Slimme koop? Intellibox Basic (Roco materiaal)
« Reactie #12 Gepost op: 12 april 2023, 10:32:51 »

De IB werkt met S88 en Loconet terugmelders. Die eerste is bij verreweg de goedkoopste terugmeldbus.




Ik heb minstens twee handleidingen en een aantal webpagina's doorgelezen voordat ik mij post plaatste, Ronald.


Dan heb je ieder geval over het hoofd gezien dat een IB Basic geen S88 bus heeft. Aldus diezelfde handleiding.....

Gr, Ben.




bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Slimme koop? Intellibox Basic (Roco materiaal)
« Reactie #13 Gepost op: 12 april 2023, 10:36:09 »
Het is niet de IB handleiding die ik gelezen heb... iig bedankt voor de toevoeging.

Ik zou zelf sws voor Loconet terugmelders kiezen. Kost iets meer, maar ze bekabelen makkelijker en zijn m.i. robuuster.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Slimme koop? Intellibox Basic (Roco materiaal)
« Reactie #14 Gepost op: 12 april 2023, 10:36:54 »
Roelco, ik wil er geen welles/nietes van maken. Probeer alleen de TS verder te helpen.

EDIT met jou oplossing moet je die eerst aanschaffen a 85 euro om er vervolgens een Lenz LI interface van een dacht ik rond de 150 euro aan te hangen. Dan kan TS beter een andere oplossing kiezen kostentechnisch.

Wil er ook geen welles/nietes van maken, maar het helpt wel als je eerst leest voor je reageert. Bij je eerste reactie had dat geholpen, maar ook bij deze.
Dat ding is 85 euro, best wel aan de prijs, maar dat is dus de interface. Hoeft dus niet nog een Lenz LI interface bij. Dit is de interface, die Lenz LI compatible is. Dus vanuit de programma's kun je zeggen dat er een lenz LI aan hangt. Maar in werkelijkheid dus alleen deze.
Ben je met 85 euro dus gewoon klaar. En dat is minder dan de voorgestelde 150 euro voor een IB.

Roelco
« Laatst bewerkt op: 12 april 2023, 10:39:20 door rjr »