Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door decauville_nl
Vandaag om 11:32:17
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Eric v C
Vandaag om 11:25:47
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Locatie van foto gezocht door Keska
Vandaag om 10:58:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:02
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
  

Auteur Topic: Intermodellbau 2023 Dortmund  (gelezen 7544 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5820
Re: Intermodellbau 2023 Dortmund
« Reactie #15 Gepost op: 20 april 2023, 15:36:25 »
Inmiddels weer terug uit D.

Het was niet meer als vroeger, veel lege plekken in de twee modelspoor hallen, een aantal vaste deelnemers / producenten / fabrikanten was er niet en veel meer (club)banen dan gewoonlijk om de boel op te leuken. Met 2 uurtjes hadden we alles wel bekeken, bovendien was het knetterdruk.
Als dit de trend is was het m'n laatste bezoek aan Intermodellbau.  :(

Geen foto's om te delen, behalve dan deze Lamborghini in de aankomsthal, van Lego......  ;D



Gr, Ben.

alex1212

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
  • NS & DB ,mijn "Ok"
Re: Intermodellbau 2023 Dortmund - Carpoolen? -
« Reactie #16 Gepost op: 20 april 2023, 19:24:44 »
Hallo Ben,

Helemaal eens met je bevindingen.
Erg druk, weinig loopruimte, veel dikke mensen met dikke rugzakken, rugzakkenstau...
Hal 8 is niet meer in gebruik, dat scheelt veel.
Had een twee dagenkaart, morgen na ontbijtbuffet  terug naar het westen.

Groet Jan

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
Re: Intermodellbau 2023 Dortmund - Carpoolen? -
« Reactie #17 Gepost op: 21 april 2023, 18:10:19 »
Met bovenstaande ben ik het eens: de beurs viel ons ook erg tegen, om 13:45 zaten we al weer in de auto.
Het hoogtepunt (en traditie):




Slechts één aankoop gedaan:






RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: Intermodellbau 2023 Dortmund - Carpoolen? -
« Reactie #18 Gepost op: 21 april 2023, 19:02:44 »
Donderdag geweest. Waren na een bijna stau freie rit al om 10:00 binnen. Kom al van voor de eeuw wisseling naar de IMA. Was in de ochtend inderdaad druk met het bekende modelspoor publiek. Geen verschil met bijv. Houten. Mogelijk dat het idee bestaat dat je iets mist als je niet meteen bij de opening aanwezig bent. En net zoals in Houten is het in de middag stukken minder druk en kun je op je gemak kijken en praten met de standhouders. Misschien is iets later komen of eerst in de andere hallen genieten een idee? Zo werden in hal 3 drones met camera verkocht voor €35. Ideetje voor zelfbouw camera trein? Huiswerk in de online catalogus en beurs app had me vooraf al  een goede indruk over het gebodene gegeven. Wist dus dat er leveranciers etc zouden ontbreken.
Dat er minder was dan vorige edities is helaas een historische trend.  Lang gelden was er een hal met hulpverleningsmodellen en was de arena gevuld met scheepsmodellen. Nu stond Helene Fischer er ;D
De aversie tegen (grote) clubbanen is in mijn beleving onterecht. Dit soort evenementen zijn de enige omgeving waar ze tot hun recht kunnen komen. Zo is het schoolproject het waard om een kwartier bij stil te staan. Geeft hoop voor de toekomst.  Ook de lederhosen baan en de Amerikaanse baan hebben me veel kijkplezier bezorgd.
Dit jaar is me één traditie er bij ingeschoten: de Westfälischer Grillschinken. De rij was tegen het middaguur erg lang.  Dit keer maar tegen de principes binnen iets te eten gezocht. Gelukkig waren  in hal 5 en 3 geen rijen en voldoende zitplaatsen.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: Intermodellbau 2023 Dortmund - Carpoolen? -
« Reactie #19 Gepost op: 21 april 2023, 19:15:50 »
Waren het maar allemaal rugzakken. Bijna een paar keer over die rolkarretjes gestruikeld.

Het aanbod was minder dan de voorgaande edities. Totaal geen plastic modelbouw, slechts 1 stand gevonden met verf/airbrush spullen.

mvg spock

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 391
Re: Intermodellbau 2023 Dortmund - Carpoolen? -
« Reactie #20 Gepost op: 21 april 2023, 19:19:34 »
Hoe zit het met het tweedehands aanbod? Is dit de moeite waard om te gaan?

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2501
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Intermodellbau 2023 Dortmund - Carpoolen? -
« Reactie #21 Gepost op: 21 april 2023, 19:27:42 »
Net weer uit Dortmund
Het aanbod was veel minder dan andere jaren,maar we hebben ons goed vermaakt, en d’r is weer een hoop groen aan de vingers blijven plakken

Cor

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
Re: Intermodellbau 2023 Dortmund - Carpoolen? -
« Reactie #22 Gepost op: 21 april 2023, 19:31:45 »
Dit jaar is me één traditie er bij ingeschoten: de Westfälischer Grillschinken. De rij was tegen het middaguur erg lang.

Geen zorgen om hun omzet: ik heb twee broodjes gegeten!

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Intermodellbau 2023 Dortmund - Carpoolen? -
« Reactie #23 Gepost op: 21 april 2023, 19:43:32 »
Ik ben gelijk donderdag geweest, om 06.15 vertrokken uit Hilversum.

Deze keer 'normaal' gereden, lekker op het gemakkie de cruise control op 130, was er om 08.45 via de Rheinlandamm , daar gelijk het parkeerterrein op gereden.
Ik had 9 euro klaar ... binnen 30 seconden was ik het terrein op ... auto geparkeerd en gaan wandelen naar ingang west.

Daar even toilet bezocht en toen gingen de deuren ook al open...

Voor mij ging het dus snel, maar ik hoorde ook dat mensen 2 uur hadden gereden tot aan Dortmund en daarna nog eens 2 uur binnen Dortmund .... dat is niet leuk ...

Een kansloze poging gedaan om alle kleine naaldbomen van MBR op te kopen ... maar toch een grote AH shopper vol naar de auto gebracht ... (en ik rij spoor N, dus de kleine boompjes...)
Vele euri's armer toen de hele dag her en der wat spulletjes gescoord. Dat is het leuke voor mij aan deze beurs: op 1 plek kun je veel verschillende dingen inslaan: pincetten, bovenleiding masten, kleine zaagjes, 'een 3e hand' , een Fine Pressure Control ding voor mn H&S airbrush, weathering potloden, isopropanol alcohol, noem het allemaal maar op ...

Het was een dure beurs deze keer, en nog geen trein gekocht ...  :angel:

Nog een nieuwe fabrikant van bomen gezien (althans .. ik had nog nooit van ze gehoord)   GMiniatures: website = www.gmodelscene.com

Ook aan decoders geen enkel gebrek: Zimo stond er zelf en die hadden echt kilo's decoders ... geen idee waarom ze in Nederland zo moeilijk te krijgen zijn.



Om 17.45 heb ik het pand weer verlaten met zere voeten.

Mooie modelbanen gezien, (hele) oude bekenden van 25+ jaar geleden tegen het lijf gelopen, leuke gesprekken gehad : Ik heb me uitstekend vermaakt.













































« Laatst bewerkt op: 21 april 2023, 19:57:11 door piksov »
OpenDCC fan

ArjanB

  • Online Online
  • Berichten: 1416
Re: Intermodellbau 2023 Dortmund
« Reactie #24 Gepost op: 21 april 2023, 20:57:14 »

Hier onder ook nog wat plaatjes van donderdag




























RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: Intermodellbau 2023 Dortmund - Carpoolen? -
« Reactie #25 Gepost op: 21 april 2023, 22:04:34 »
Geen zorgen om hun omzet: ik heb twee broodjes gegeten!
;D Zijn de porties kleiner geworden? Herinner me typisch Duitse porties.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2023, 22:10:49 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
Re: Intermodellbau 2023 Dortmund
« Reactie #26 Gepost op: 22 april 2023, 00:24:14 »
Nee, dat niet: nog steeds Duitse grootte.

Ik had er drie jaar naar uitgekeken,  en erge (lekkere) trek.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4285
    • Filmpjes op YouTube
Re: Intermodellbau 2023 Dortmund
« Reactie #27 Gepost op: 22 april 2023, 10:56:58 »
Prijs wel gestegen: 7 euro.

Heb ze dit keer overgeslagen, de rij was wel erg lang, dus dat ze gretig aftrek vonden is een feit.

Ook wij zijn donderdag geweest, voor de verandering een redelijk rustige rit zonder al te veel vertraging. Wel een file voor de afrit, daarom eentje eerder genomen (Barlo) zodat we met een kleine omtrekkende beweging de hallen via een andere rustiger kant, benaderden.
Vooraf tickets gekocht en nauwelijks wachtrij voor entree en later de garderobe. Desondanks was het toch wel behoorlijk druk binnen, en dat werd al vrij snel ook veel meer. Sommige gangpaden was het echt schuifelen.

Primair doel, hoe kan het ook anders, de hallen met modelspoor. Ik ben 2,5 jaar geleden geweest toen de editie in september oid werd gehouden, toen bij een verkoper een stuk of 10 dezelfde Roco-wagens niet gekocht en bij thuiskomst een beetje spijt. Nu was de kans klein dat die verkoper deze editie die wagens nog zou hebben, je weet echter nooit en aan de andere kant wil je het toch zeker weten zodat je je teleurstelling na al die tijd een plek kunt geven. Helaas: die verkoper (waarvan ik de naam ook niet weet) was er niet meer, en dat gold ook voor meerdere in die hal. De opvulling met Lego was leuk om te zien, het personeel (v) wat het begeleidde ook alleen meer geslaagd voor de schoolklassen dan voor ons.

In de andere hal was het primaire doel de stand van Roco, die iedere editie een lading treinen meenemen die ernstig in de aanbieding zijn. Helaas.... Niks voor de verkoop, daar waar onder andere NME en Brawa dat wel deden.  Bij NME ook niks te vinden over de paar jaar geleden  aangekondigde containerwagens met BASF-containers, en er ook nog vergeten naar te vragen ook.
Bij de modelbanen zaten een paar zeer fraaie tussen, grote ook. Omdat ik niet alle namen weet waag ik me daar niet aan, het zou anderen te kort doen.

De overige hallen ook bezocht, opvallend was dat het allemaal wat meer in elkaar gedrongen was. Verder een deel "off topic" stands als opvulling zoals een op de eerste dag nog zeer gemotiveerd persoon die je een flesje met toverdrank van geheime ingrediënten aan wil smeren zodat je slechts eenmaal per week je bril hoeft te poetsen, er is alleen een kleine verhoging van je hypotheek nodig of zoiets.

De eerste keer dat ik deze beurs bezocht was 2006. Een vergelijking met toen en nu is als een verschil van dag en nacht, en het "nu" is wel dusdanig dat ik Dortmund van de lijst schrap. Het is de moeite niet meer. Let wel: Het is mijn mening. Heb je geen beeld van eerdere edities kun je je echt wel een hele dag vermaken daar, tijd tekort komen om alles te zien en met een goed gevoel en tas weer naar huis gaan. Je moet het toch echt wel zelf gezien hebben om je mening te kunnen vormen.

Aanwinsten:

2 van deze Roco VTG-gasketels: https://www.roco.cc/rde/produkte/wagen/guterwagen/76973-druckgaskesselwagen-vtg.html
Bij een NL-verkoper die ook op Houten staat  ;)

En een losse Herpa oplegger van Codognotto, productie voor Pirata: https://www.piratamodels.it/it/automezzi-h0/12684-Codognotto-Semirimorchio-telonato-bianco-rosso-nella-vecchia-livrea-scala-H0serie-limitata.html
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5990
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Intermodellbau 2023 Dortmund
« Reactie #28 Gepost op: 22 april 2023, 12:13:25 »
Ben vrijdag geweest.
Een rustige heen reis gehad, de terug reis was wat drukker maar was ook rond spits tijd.

Was al weer een tijdje geleden dat ik er was geweest. Heb een leuke dag gehad en ook naar de ander modelhobbys gekeken. Rc auto, vrachtwagens enz.

In vergelijk met de een er laatste keer, was het wel veranderd. Toch wel wat minder geworden, naar mijn mening.
Verkoop van spullen vond ik ook wel wat tegenvallen. Nu is er al snel niets voor mij bij omdat mijn interesses anders zijn. Maar gelukkig
dan wel weer NMJ die aanwezig was. Daar wat kunnen scoren.

Voor mij is het gewoon zo dat beurzen niets extra toevoegen gezien mijn interesses. Een van de reden dat een bezoek aan Houten ook heel
beperkt is. Heeft gewoon geen zin voor mij, dat is uiteraard het gevolg van mijn eigen keuzes.

Ach, heb toch samen met mijn vrouw een leuke dag gehad en dat is ook veel waard. En dank je dat ik een extra rijtuig kon kopen bij nmj. :D
groetjes Dion

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Duitsland TP III
Re: Intermodellbau 2023 Dortmund - Carpoolen? -
« Reactie #29 Gepost op: 22 april 2023, 16:22:11 »
Nog een nieuwe fabrikant van bomen gezien (althans .. ik had nog nooit van ze gehoord)   GMiniatures: website = www.gmodelscene.com

Hallo Guus,

Deze fabrikant adverteert regelmatig op Catawiki. Heb ooit eens een paar naaldbomen bij hun gekocht om te kijken of het iets is en ik moet zeggen dat voor die prijs het mooie bomen zijn.
Grt, Ronald.