Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Mischa
08 July 2025, 23:24:40
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
08 July 2025, 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
08 July 2025, 23:14:52
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
08 July 2025, 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
08 July 2025, 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
08 July 2025, 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
08 July 2025, 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
08 July 2025, 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 July 2025, 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
08 July 2025, 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
08 July 2025, 14:34:32
Roco Plan T door NL-modelspoor
08 July 2025, 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
08 July 2025, 11:03:36
  

Auteur Topic: Groningen HS 1953  (gelezen 5239 keer)

Johnny Lobo

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Nederlandse Spoorwegen 1945-1958
Groningen HS 1953
« Gepost op: 22 March 2023, 22:22:05 »
Ik zal mij voorstellen, ik ben Johnny Lobo, 60 jaar inmiddels, en heb eerder hier een baan gedeeld, Nederland jaren 50, die ik heb moeten afbreken omdat wij ons huis hebben verbouwd.
Sinds de verbouwing heb ik nu een kamer tot mijn beschikking om een nieuwe baan te bouwen.
Geinspireerd ben ik door de baan: Centraal Station gebouwd door Pim de Moed en Gerrit van den Berg. Deze is besproken in Modelspoormagazine 206 en railmagazine 370. Op een oppervlak van 360cm X 40 cm weten zij een geloofwaardig stukje Amsterdam te presenteren.

Ik heb de beschikking over een lengte van 424cm heb ik onderzocht of ik een stukje Groningen zou kunnen nabootsen.




hieronder wat tekeningen van het emplacement die ik uit het archief van de NS uit Utrecht heb ontvangen, helaas geen tekening uit de jaren 50 beschikbaar. Stoom uit het jaar 1926, hierna 1964. ik moet dus nog verder onderzoeken aan de hand van foto's, want ook het goederen emplacement van Van Gend en Loos staat er niet op.







ik heb gekozen voor het jaar 1953, Groningen is dan al ruim een jaar onder de draad en ik vind dit een mooi tijdperk met stoom, diesel en electrisch en alle  gevoerde kleurstellingen. Ik heb een schaduwstation bedacht voor een stukje rijlengte, en aangezien Groningen een dubbel kopstation is, wil ik het gedeelte vanaf de herenbrug tot aan het hoofdstation maken, met dus de treinen naar en van de richting zwolle en de diesellijnen richting veendam etc. hieronder een studie voor of dit ik dit kon op deze lengte.




inmiddels is het eerste gedeelt van de baan gebouwd en is het schaduwstation gebouwd. De besturing van de baan wordt analoog, railmateriaal zoals je ziet Rocoline met bedding. de besturing ben ik nu aan het bouwen en testen, dit moet vlekkeloos lopen voordat de volgende laag wordt geplaatst. tijdelijk heb ik even aan de kant waar de baan gaat stijgen een lus gemaakt zodat ik voor testen rond kan rijden,





















Nu ik in de gelukkige omstandigheid ben dat ik vanaf dit jaar 4 dagen per week werk, en dus 1 dag in de week volledig aan de baan kan besteden, kan ik wekelijks mijn vorderingen delen.




Groet, Johnny

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3330
  • Bricolage français.
Re: Groningen HS 1953
« Reactie #1 Gepost op: 22 March 2023, 22:30:49 »
Hoi Johnny,

Goed om je hier weer te zien! Groningen, groot of klein, is altijd een dankbaar thema.
Succes met je verdere bouwwerkzaamheden.

Groet,

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Groningen HS 1953
« Reactie #2 Gepost op: 23 March 2023, 07:23:52 »
Welkom terug Johnny, Nederlands en jaren 50, dan heb je mijn aandacht  :)

Wat tekeningen betreft, ik heb even snel op SporenplanOnline gekeken en daar zie ik in het tekeningen overzicht onder nummer 1065 een tekening 'Groningen Losplaats ca. 1950'.
Wellicht heb je daar nog iets aan ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 514
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: Groningen HS 1953
« Reactie #3 Gepost op: 24 March 2023, 20:36:47 »
Hey John Lobo, leuk je hier te zien.
Welkom.
Mvg Rieks
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
  • mekkerend het leven door
Re: Groningen HS 1953
« Reactie #4 Gepost op: 24 March 2023, 21:37:32 »
Johnny,

Goede start en nu verder veel succes
Groet,

Gerard

Luud H

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Groningen HS 1953
« Reactie #5 Gepost op: 25 March 2023, 11:26:06 »
Ondanks dat ik in het ,,diepe" zuiden woon ben ik erg benieuwd naar de vorderingen....ik blijf je volgen...en veel Succes.

Johnny Lobo

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Nederlandse Spoorwegen 1945-1958
Re: Groningen HS 1953
« Reactie #6 Gepost op: 25 March 2023, 17:12:52 »
bedankt voor de tip!, ik zal deze opvragen.
Groet, Johnny

Johnny Lobo

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Nederlandse Spoorwegen 1945-1958
Re: Groningen HS 1953
« Reactie #7 Gepost op: 22 December 2023, 15:31:51 »
Hallo Iedereen,

het heeft even geduurd voor weer een update,
Ik heb nu in elk geval een tekening met het emplacement van "van Gen&Loos" zoals je hier onder kunt zien.


In de tussentijd ook het besluit genomen toch maar digitaal te gaan, hier is wel wat tijd in gaan zitten, en ben nu bezig mijn materieel te digitaliseren, de 6300 was al digitaal, de NS 2000 van Piko heb ik met geluid gedigitaliseerd, en ben nu bezig een Holland Rail DE-2, maar ook een omgebouwde Holland rail DE-1 te digitaliseren, en te superen, dit zal ik in een ander draadje in "materieel binnenkort laten zien, evenals de vorderingen aan een zelfbouw DE-5
Zoals je hieronder kunt zien ook inmiddels begonnen met het tekenen om te zien hoe ik een gedeelte van het stationsemplacement kan inpassen op een oppervlakte van ong. 2,44 X 1,0 mtr. In elk gevl zal er een draaischijf moeten komen om de stoomlocomotieven te kunnen draaien, en wil ik een paar sporen van het goederen station van VG&L laten zien.

Het schaduwstation is inmiddels werkend getest, het eerst volgende project wordt het maken van de klimspiraal naar de verdieping met het stationsemplacement, dit wordt medio januari, eerst dus ook de tekening voor zover klaar, dus eerst nog even Puzzelen...
wordt vervolgt!



Groet, Johnny

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17754
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Groningen HS 1953
« Reactie #8 Gepost op: 22 December 2023, 16:04:32 »
.. kan ik wekelijks mijn vorderingen delen.

Da's niet helemaal gelukt dan  ;D ;)

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
  • mekkerend het leven door
Re: Groningen HS 1953
« Reactie #9 Gepost op: 22 December 2023, 17:35:15 »
Hoi Johnny,

Ik blijf je volgen en zie uit naar de volgende stappen

Groeten Gerard
Groet,

Gerard

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5366
  • Modelspoor is emotie...
Re: Groningen HS 1953
« Reactie #10 Gepost op: 22 December 2023, 20:05:41 »
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230127-173507-641b66e8abf60.jpg
Hi Johnny,

Wat is dat voor CIWL VR die je in die groene trein hebt gesteld? (zie de fotolink hierboven). Lijkt op een door de CIWL gehuurde Franse ETAT Transat(lantique).

Rob
« Laatst bewerkt op: 22 December 2023, 20:13:29 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Johnny Lobo

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Nederlandse Spoorwegen 1945-1958
Re: Groningen HS 1953
« Reactie #11 Gepost op: 09 June 2024, 16:24:16 »
Ik heb het even een half jaartje aan de kant gehad ivm geld- en tijdgebrek voor de uitvoering, maar ben inmiddels weer verder gegaan met het ontwerp, en kom op onderstaande opzet;




Er komt dus een klimspiraal, helix die uitkomt onder het Hereweg viaduct. De situatie wordt ongeveer 1953, dus de met bovenleiding.
In het ontwerp uiteraard een paar concessies aan de werkelijke situatie, zoals 1 perron minder. Wel heb ik er een van de draaischijven in weten te krijgen, met kolenpark en gedeelte van de remise.
Wat betreft de situatie met de Van Gend en Loos loods kan ik hier ook maar een klein gedeelte laten zien. Ik hoop met deze opzet iig een duidelijk sfeerbeeld van Groningen Hoofdstation weer te kunnen geven van zo'n 70 jaar geleden.

Nu ga ik eerst aan de gang met het bouwen van de helix, en de bereikbaarheid van het schaduwstation, dus ook een toegang in beide spoorlussen.
Groet, Johnny

Johnny Lobo

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Nederlandse Spoorwegen 1945-1958
Re: Groningen HS 1953
« Reactie #12 Gepost op: 27 February 2025, 22:22:21 »
Nu even een update over de bouw van het platform boven het schaduwstation en de helix om straks daadwerkelijk met de bouw van het stationsemplacement van Groningen te kunnen starten.



allereerst heb ik de hoogte tussen het schaduwstation en de bovenbouw verhoogd, zodat er nu een ruimte is van 16,5 cm is tussen de beide lagen. Dit vooral ivm defecten of andere calamiteiten goed bij het schaduwstation te kunnen komen. Ook heb ik een lichtslang tegen de achterwand geplakt, om daarbij goed licht te hebben.

hieronder even een impressie van de start van de helix.



hieronder enkele foto's van de eerst twee platen voor de onderbouw van het stations niveau. De plaat die achter tegen muur staat, hier komen er vier van naast elkaar met een hoogte van 60 cm, en een totale lengte van 424 cm, dit wordt uiteindelijk, de geschilderde achtergrond. (ik heb mij inmiddels een beetje bekwaamd, dankzij de lessen van Bob Ros, in het schilderen met olieverf)





De grootste diepte is links 122cm, breedte 264cm, het rechter gedeelte 160cm breed krijgt een diepte van 90cm.
Aangezien ik zo goed als al het railmateriaal compleet heb gespaard om het emplacement te maken kan ik bijna niet wachten met het neerleggen van de sporen, maar goed, ik denk nog een paar weken dan moet ik een aardig eind kunnen zijn met de bouw van de helix en het plateau.

work in progress dus, wordt vervolgt...
Groet, Johnny

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
  • mekkerend het leven door
Re: Groningen HS 1953
« Reactie #13 Gepost op: 28 February 2025, 10:21:47 »
Hey Johnny,

Het begint al aardig wat te worden, succes met de volgende stappen
Groet,

Gerard

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7060
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Groningen HS 1953
« Reactie #14 Gepost op: 28 February 2025, 10:27:02 »
Indrukwekkend project.
Nu dan definitief opgestart.

Door die extra plaat aan de linkerzijde:
Kan je nog wel bij het rijdend materieel dat daar straks onderdoor gaat?

Succes
Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...