Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ontraxs 2026 door Charles_
Vandaag om 19:03:46
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:55:18
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 18:49:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:42:25
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 18:07:42
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter Spruit
Vandaag om 18:05:19
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
Vandaag om 17:58:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Jelmer
Vandaag om 17:52:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:20:11
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Stefan88
Vandaag om 17:13:46
Modelwensen 2026 door Eelco Storm
Vandaag om 16:51:59
Fleischmania Nostalgia door g-j
Vandaag om 16:37:38
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door NS264
Vandaag om 16:17:33
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:00:39
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
  

Auteur Topic: De ene beugelkoppeling is de andere niet  (gelezen 2394 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: De ene beugelkoppeling is de andere niet
« Reactie #15 Gepost op: 24 March 2023, 21:55:58 »

Wat zou dit zijn? Zou de ene een nieuwere versie van de andere kunnen zijn maar beiden van dezelfde fabrikant? Of zijn dit twee fabrikanten door elkaar?


Kan allebei. Je onderschat de verschillen nog steeds.  :)
Ik vervang alle koppelingen door profi en ik denk dat ik tig varianten van de beugelkoppeling overal en nergens heb slingeren. 
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marcel112

  • Lid EMV & NLMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1653
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: De ene beugelkoppeling is de andere niet
« Reactie #16 Gepost op: 24 March 2023, 22:18:25 »
Een ander ding kan ook de hoogte zijn tussen de koppelingen onderling.

Niet alle wagons staan even hoog boven de rails met de koppeling. Het wil dan wel koppelen in stilstand, maar met een trekkracht zal de hogere beugel nog net iets hoger op het pinnetje vallen van de getrokken wagon. Bij echte kortkoppelingen zit dit veel starrer in elkaar waardoor er minder ruimte is voor deze beweging tussen de koppelingen, en in de trein.

Het tempo waarmee de kracht wordt opgewekt doet daarin overigens wel heel veel. Heb treinen van 48 wagons gereden met beugelkoppelingen. Door langzaam op te trekken zoals ook 1:1 gebeurt verdeel je de krachten veel meer waardoor het "op kracht" ontkoppelen een stuk minder voor zal komen.
Met het "op kracht" ontkoppelen wordt dan vaak de beugel net over het topje van de lager hangende beugel getrokken. Truuk is dan ook om de lagere te koppelen op de hogere koppeling. Dus de lagere koppeling moet op de hogere dan ook onderaan liggen ipv bovenop.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube