Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Moderne modellen  (gelezen 3782 keer)

Trein033

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Moderne modellen
« Gepost op: 12 maart 2023, 18:43:30 »
Ik zit met een vraag, het valt mij op dat er qua moderne/hedendaagse treinen (Vooral NS) erg weinig aanbod is in H0, bijv. een SNG of SLT e.d. weet iemand of er fabrikanten zijn die bezig zijn met zulke modellen? Ging wel een gerucht rond dat er een ICNG zou uitkomen, wellicht iemand die dit kan bevestigen?

wke

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Moderne modellen
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2023, 20:20:54 »
Hoi,

Ik weet niets van moderne modellen die aangekondigd zijn. Ben er zelf ook wel benieuwd naar.

Als je naar het wensenlijstje 2023 kijkt (dit topic) blijkt dat er best wat vraag is. Maar het lijkt erop dat de "klassieke" modellen toch meer afzetten. Wellicht dat het iets te maken heeft met de gemiddeld wat hogere leeftijd van de hobby beoefenaars, die een wat ruimer besteedbaar inkomen hebben (verwoord ik het zo netjes genoeg?  :angel:). Wat vaak in de smaak valt is wat mensen uit hun jeugd kennen, modern materiaal lijkt dan dus wat minder in trek te zijn. Alhoewel ik persoonlijk juist graag het meest moderne materiaal in model zie.

Dat gezegd hebbende, snap ik niet bijvoorbeeld Piko niet een Stadler Flirt 3 uitbrengt. Die rijdt in Nederland (5 varianten zelfs), Duitsland en Polen. Dus met enkel wat kleurstelling verschillen (niet te nauw nemen met lichten bouw afwijkingen, maar daar heeft Piko sowieso niet zo'n problemen mee ;D) makkelijk veel te verkopen, exact in de markten waar ze zich best veel op focussen op het moment.

Hopelijk met een beetje geduld krijgen we binnen afzienbare tijd toch nog wel wat nieuwer materiaal te zien. Qua locomotieven is er in ieder geval niets te klagen over modern materiaal in moderne kleurstellingen. Dus is is hoop.  (y)
Groeten, Wouter.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Moderne modellen
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2023, 21:02:17 »
Ik denk dat ook meespeelt dat van modern materieel vaak maar één kleurstelling gemaakt kan worden en je dan ook maar 1, hoogop 2 tijdperken kunt bedienen. Vergelijk je dat bijvoorbeeld met de Plan U, daar heeft Artitec 7 varianten van uitgebracht en ze hadden er nog een paar extra kunnen maken. Tijdperken III t/m VI.

Maar wel eens met WKE, dat de Flirt er nog niet is, vind ik ook onbegrijpelijk.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

metresil

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Moderne modellen
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2023, 21:04:23 »


Dat gezegd hebbende, snap ik niet bijvoorbeeld Piko niet een Stadler Flirt 3 uitbrengt. Die rijdt in Nederland (5 varianten zelfs), Duitsland en Polen. Dus met enkel wat kleurstelling verschillen (niet te nauw nemen met lichten bouw afwijkingen, maar daar heeft Piko sowieso niet zo'n problemen mee ;D) makkelijk veel te verkopen, exact in de markten waar ze zich best veel op focussen op het moment.

Helemaal mee eens ook in Duitsland veel te zien deze trein ,dat is een model die zeker een keertje wordt aangekondigd door een PIKO , of een Marklin/Trix denk ik.
Piko kan hem ook gelijk uitbrengen in N dan evt  , net zoals de hondenkoppen toendertijd.
metresil     ook op youtube

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Moderne modellen
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2023, 21:24:47 »
Een FLIRT is erg verschillend, een Gouda-Alpen, NSR of een VIAS zijn echt op heel veel punten verschillend.
Dat is best een ding om in model om te zetten.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Trein033

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Moderne modellen
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2023, 21:39:06 »
Een Flirt zou ik graag in model zien, wat het echter lastig maakt voor fabrikanten is dat ze per vervoerder wel verschillen wat betreft de bakken. Terugkomend op het bericht van Jeroen Water, het valt mij wel op dat veel moderne Duitse stoptreinen er wel in model zijn die vaak ook maar 1 kleurstelling hebben, zoals bijv. de Talent 2 e.d.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Moderne modellen
« Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2023, 23:00:35 »
[...]Wellicht dat het iets te maken heeft met de gemiddeld wat hogere leeftijd van de hobby beoefenaars, die een wat ruimer besteedbaar inkomen hebben (verwoord ik het zo netjes genoeg?  :angel:).
Sorry. Niet mee eens. Als je kijkt wat de gemiddelde jongere uitgeeft aan een 'telefoon' en (vervolgens) de rekeningen die dat ding oplevert door internetgebruik en wat al niet, sla je keihard achterover van het bedrag. Besteedbaar inkomen is het punt niet, het is gewoon een minder sexy onderwerp om het aan uit te geven.

Wat (denk ik) nu vooral meespeelt is de corona-nasleep: menig bedrijf is een stuk voorzichtiger geworden met grote investeringen, om meer reserves te hebben voor ja, wat dan ook.
Dat meerdere grondstoffen door tekorten daarnaast nog flink geprijsd zijn, helpt dan niet mee, naast de al aangedragen verschillen tussen modellen uit verschillende landen en van verschillende vervoerders.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Moderne modellen
« Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2023, 09:03:58 »
Ging wel een gerucht rond dat er een ICNG zou uitkomen, wellicht iemand die dit kan bevestigen?

Vraag het aan hen die het gerucht verspreiden?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Moderne modellen
« Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2023, 10:26:06 »
Sorry. Niet mee eens. Als je kijkt wat de gemiddelde jongere uitgeeft aan een 'telefoon' en (vervolgens) de rekeningen die dat ding oplevert door internetgebruik en wat al niet, sla je keihard achterover van het bedrag.

Wat je uitgeeft en wat je te besteden hebt, is niet het zelfde.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Moderne modellen
« Reactie #9 Gepost op: 13 maart 2023, 10:41:16 »
Maar het wordt dus uitgegeven. Alleen niet zozeer aan treintjes.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Moderne modellen
« Reactie #10 Gepost op: 13 maart 2023, 11:09:36 »
 :)
Toevallig had ik vanochtend een Op de Rails uit 1981 in handen waarin een advertentie van een Amsterdamse treinenwinkel. Ze verkochten er toen locs van 4500 gulden.
Ik denk toen de prijs van een tweede hands Citroën 2cv...
Ronald
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2023, 11:14:36 door hrp »
Groet,
      Ronald

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Moderne modellen
« Reactie #11 Gepost op: 13 maart 2023, 11:44:03 »
Een Philotrain DE I kost je nu 5000 euro. Kun je ook een leuk tweedehandsje voor kopen.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Moderne modellen
« Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2023, 11:51:14 »
Moet je er wel bij zeggen dat het om een spoor 0 model gaat… ;)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Moderne modellen
« Reactie #13 Gepost op: 15 maart 2023, 11:50:29 »
Denk dat je niet zo pessimistisch moet zijn over modern materiaal dat er niet is.
Als je kijkt naar Vectrons, die komen momenteel met bosjes uit bij de verschillende leveranciers. Ook modellen die in NL rijden.
Ga je specifiek kijken naar personenvervoer, en dan zeker naar van die treinstelletjes, dat is een andere discussie.

Flirt's, Lilliput bouwt ze ( Piko weet ik niet direct van buiten wel GTW's in verschillende varianten en lengtes ), maar bij beide merken zit je in elk geval met het feit dat ze sneller modellen uitbrengen die een grote afzetmarkt hebben. Wees dus maar zeker dat er meestal eerst een klassiek rode DB variant komt, dan misschien enkele Zwitserse kleurtjes en wat regionaal Duitse varianten, en dan pas zal men nadenken over een NL variant. Ook zoals Dave zegt : als er al zoveel verschillen zitten tussen de Flirts onderling in NL, dan weet je dat de producenten daar misschien niet te hard naar gaan kijken, want er lopen een boel klinknageltellers rond binnen het modeltreinwereldje  ;D Dus dan moet je wachten op bv een Artitec of PBM die ze willen uitbrengen, en in de mate ik beide merken ken, zitten ze met treinstelletjes nog niet echt in TP VI materiaal, wat je hen zeker ook niet kwalijk kan nemen.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Moderne modellen
« Reactie #14 Gepost op: 15 maart 2023, 13:04:26 »
Of je koopt zo'n Duitser en spuit hem zelf om.
Zo ingewikkeld is dat niet.

Kwestie van doen.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly