Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
  

Auteur Topic: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden  (gelezen 1183 keer)

Bert50

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Gepost op: 27 februari 2023, 13:57:36 »
De bewegingsruimte van museum materieel kwam in het geding door de "nieuwe" ECM wetgeving. Er komt nu toch een vrijstelling/beperktere variant voor historisch rail materieel. De Europese Wet en Regelgeving biedt hiertoe de ruimte. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zal deze variant verder uitwerken. In afwachting daarvan kunnen organisaties met historisch rail materieel (b.v. de railmusea) nu een vrijstelling aanvragen bij ILT en daardoor blijven rijden. Mooi voorbeeld hiervan is overigens Fairtrains die weer met de 1315 kunnen gaan rijden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4289
    • Filmpjes op YouTube
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2023, 14:17:35 »
Sinds wanneer mocht de 1315 niet meer rijden dan?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2023, 14:33:35 »
Werd de 1315 niet commercieel ingezet?
Dan vraag ik me af of een vrijstelling kan worden verleend.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4289
    • Filmpjes op YouTube
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2023, 14:34:56 »
Klopt, eind vorig jaar nog vastgelegd.

Edit: nog wat gevonden, specifiek dat de 1315 weer de baan op mag: https://martijnvanvulpen.nl/nieuws/fairtrains-1315-mag-de-baan-weer-op/

Daar gaat het nadrukkelijk niet over een vrijstelling, maar over certificering. Wel jammer dat daar te lezen is dat de Crafter-trein niet meer tot het takenpakket behoort  :'(
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2023, 14:43:00 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2023, 14:43:18 »
De bewegingsruimte van museum materieel kwam in het geding door de "nieuwe" ECM wetgeving. Er komt nu toch een vrijstelling/beperktere variant voor historisch rail materieel. De Europese Wet en Regelgeving biedt hiertoe de ruimte. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zal deze variant verder uitwerken. In afwachting daarvan kunnen organisaties met historisch rail materieel (b.v. de railmusea) nu een vrijstelling aanvragen bij ILT en daardoor blijven rijden. Mooi voorbeeld hiervan is overigens Fairtrains die weer met de 1315 kunnen gaan rijden.

Hartstikke mooi maar stel je even voor als nieuwe gebruiker. Weten we met wie we van doen hebben :)

Bert50

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2023, 15:26:48 »
Hallo Ronald, waar mag ik dat voorstellen doen? Misschien al in het kort. Ik ben treinliefhebber en dan met name van museum materieel uit het verleden. Vandaar dat ik ook het ECM verhaal zo op de voet heb gevolgd. Deze certificering zorgde er namelijk voor dat divers museum materieel niet meer kon rijden. Twee museum organisaties zouden starten met de aanvraag, maar uiteindelijk heeft historisch railvervoer Nederland een gebundelde aanvraag gedaan namens al hun leden.

Verder ben ik liefhebber van modelspoor 1:87 en dan met name Nederlands materieel.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2023, 15:29:03 »
Klopt, eind vorig jaar nog vastgelegd.

Edit: nog wat gevonden, specifiek dat de 1315 weer de baan op mag: https://martijnvanvulpen.nl/nieuws/fairtrains-1315-mag-de-baan-weer-op/

Daar gaat het nadrukkelijk niet over een vrijstelling, maar over certificering. Wel jammer dat daar te lezen is dat de Crafter-trein niet meer tot het takenpakket behoort  :'(

Onderaan gaat het over het recente besluit van de ILT en wordt wel gesproken over een vrijstelling Arjan.
Zo ken ik de regelgeving ook. Dergelijke Europese spoorregels kennen de mogelijkheid vrijstellingen te verlenen voor museaal gebruik. Het is aan de lidstaten om die mogelijkheid al of niet te benutten. Wil een land dat niet, dan geven ze in de regel Europa de schuld.  ;D Maar kennelijk wil Nederland dat nu wel. Ben dus alleen niet helemaal zeker of het ook kan indien een oude loc wordt gebruikt voor commerciële doeleinden, maar het zal wel als Fairtrains dat meldt.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2023, 16:12:22 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4289
    • Filmpjes op YouTube
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2023, 15:35:50 »
je bent me voor Hank, leest het net ook ;-) Wilde bericht al aanpassen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #8 Gepost op: 09 maart 2023, 10:55:11 »
Ik zie het draadje nu pas, maar het gaat volgens mij niet om een gehele vrijstelling.

Het is immers gewoon opgelegde regelgeving en dient het veilig vervoeren van treinen.
Moeilijk om te zeggen dat het voor museumorganisaties ineens niet zo op hoeven gaan, dan zou er morgen een ongeluk gebeuren met een museumtrein en dan is vervolgens heel de wereld in rep en roer hoe dat kan.

Uiteindelijk is er namelijk ook niks mis met het opzetten van een voldoende geborgd onderhoud systeem, iets wat voor de ECM regelgeving ook al een verplichting was maar vandaag de dag dus door een derde partij getoetst en gecertificeerd moet zijn.

Men beraad zich nu eerst wat er eenvoudiger gemaakt kan worden aan dit verhaal, dus voorlopig is er nog niks bekend over wat er precies gaat veranderen.