Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 18:58:32
Ucci en IB1 met Itrain door Hasenwald
Vandaag om 18:56:18
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:38
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 18:00:32
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 17:36:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 17:02:05
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald Halma
Vandaag om 17:01:07
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
  

Auteur Topic: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden  (gelezen 1525 keer)

Bert50

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Gepost op: 27 February 2023, 13:57:36 »
De bewegingsruimte van museum materieel kwam in het geding door de "nieuwe" ECM wetgeving. Er komt nu toch een vrijstelling/beperktere variant voor historisch rail materieel. De Europese Wet en Regelgeving biedt hiertoe de ruimte. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zal deze variant verder uitwerken. In afwachting daarvan kunnen organisaties met historisch rail materieel (b.v. de railmusea) nu een vrijstelling aanvragen bij ILT en daardoor blijven rijden. Mooi voorbeeld hiervan is overigens Fairtrains die weer met de 1315 kunnen gaan rijden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4774
    • Filmpjes op YouTube
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #1 Gepost op: 27 February 2023, 14:17:35 »
Sinds wanneer mocht de 1315 niet meer rijden dan?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22640
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #2 Gepost op: 27 February 2023, 14:33:35 »
Werd de 1315 niet commercieel ingezet?
Dan vraag ik me af of een vrijstelling kan worden verleend.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4774
    • Filmpjes op YouTube
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #3 Gepost op: 27 February 2023, 14:34:56 »
Klopt, eind vorig jaar nog vastgelegd.

Edit: nog wat gevonden, specifiek dat de 1315 weer de baan op mag: https://martijnvanvulpen.nl/nieuws/fairtrains-1315-mag-de-baan-weer-op/

Daar gaat het nadrukkelijk niet over een vrijstelling, maar over certificering. Wel jammer dat daar te lezen is dat de Crafter-trein niet meer tot het takenpakket behoort  :'(
« Laatst bewerkt op: 27 February 2023, 14:43:00 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18326
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #4 Gepost op: 27 February 2023, 14:43:18 »
De bewegingsruimte van museum materieel kwam in het geding door de "nieuwe" ECM wetgeving. Er komt nu toch een vrijstelling/beperktere variant voor historisch rail materieel. De Europese Wet en Regelgeving biedt hiertoe de ruimte. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zal deze variant verder uitwerken. In afwachting daarvan kunnen organisaties met historisch rail materieel (b.v. de railmusea) nu een vrijstelling aanvragen bij ILT en daardoor blijven rijden. Mooi voorbeeld hiervan is overigens Fairtrains die weer met de 1315 kunnen gaan rijden.

Hartstikke mooi maar stel je even voor als nieuwe gebruiker. Weten we met wie we van doen hebben :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Bert50

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #5 Gepost op: 27 February 2023, 15:26:48 »
Hallo Ronald, waar mag ik dat voorstellen doen? Misschien al in het kort. Ik ben treinliefhebber en dan met name van museum materieel uit het verleden. Vandaar dat ik ook het ECM verhaal zo op de voet heb gevolgd. Deze certificering zorgde er namelijk voor dat divers museum materieel niet meer kon rijden. Twee museum organisaties zouden starten met de aanvraag, maar uiteindelijk heeft historisch railvervoer Nederland een gebundelde aanvraag gedaan namens al hun leden.

Verder ben ik liefhebber van modelspoor 1:87 en dan met name Nederlands materieel.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22640
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #6 Gepost op: 27 February 2023, 15:29:03 »
Klopt, eind vorig jaar nog vastgelegd.

Edit: nog wat gevonden, specifiek dat de 1315 weer de baan op mag: https://martijnvanvulpen.nl/nieuws/fairtrains-1315-mag-de-baan-weer-op/

Daar gaat het nadrukkelijk niet over een vrijstelling, maar over certificering. Wel jammer dat daar te lezen is dat de Crafter-trein niet meer tot het takenpakket behoort  :'(

Onderaan gaat het over het recente besluit van de ILT en wordt wel gesproken over een vrijstelling Arjan.
Zo ken ik de regelgeving ook. Dergelijke Europese spoorregels kennen de mogelijkheid vrijstellingen te verlenen voor museaal gebruik. Het is aan de lidstaten om die mogelijkheid al of niet te benutten. Wil een land dat niet, dan geven ze in de regel Europa de schuld.  ;D Maar kennelijk wil Nederland dat nu wel. Ben dus alleen niet helemaal zeker of het ook kan indien een oude loc wordt gebruikt voor commerciële doeleinden, maar het zal wel als Fairtrains dat meldt.
« Laatst bewerkt op: 27 February 2023, 16:12:22 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4774
    • Filmpjes op YouTube
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #7 Gepost op: 27 February 2023, 15:35:50 »
je bent me voor Hank, leest het net ook ;-) Wilde bericht al aanpassen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #8 Gepost op: 09 March 2023, 10:55:11 »
Ik zie het draadje nu pas, maar het gaat volgens mij niet om een gehele vrijstelling.

Het is immers gewoon opgelegde regelgeving en dient het veilig vervoeren van treinen.
Moeilijk om te zeggen dat het voor museumorganisaties ineens niet zo op hoeven gaan, dan zou er morgen een ongeluk gebeuren met een museumtrein en dan is vervolgens heel de wereld in rep en roer hoe dat kan.

Uiteindelijk is er namelijk ook niks mis met het opzetten van een voldoende geborgd onderhoud systeem, iets wat voor de ECM regelgeving ook al een verplichting was maar vandaag de dag dus door een derde partij getoetst en gecertificeerd moet zijn.

Men beraad zich nu eerst wat er eenvoudiger gemaakt kan worden aan dit verhaal, dus voorlopig is er nog niks bekend over wat er precies gaat veranderen.