Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 20:56:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 20:51:47
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:50:13
LIMA IRM Cardanassen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:41:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:33
Een Rotterdams gebouw door Keska
Vandaag om 20:14:53
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:14:40
PB Models, ICR-rijtuigen door zweistein
Vandaag om 20:02:20
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 19:58:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:25:04
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
Vandaag om 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
Vandaag om 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
  

Auteur Topic: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden  (gelezen 1475 keer)

Bert50

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Gepost op: 27 February 2023, 13:57:36 »
De bewegingsruimte van museum materieel kwam in het geding door de "nieuwe" ECM wetgeving. Er komt nu toch een vrijstelling/beperktere variant voor historisch rail materieel. De Europese Wet en Regelgeving biedt hiertoe de ruimte. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zal deze variant verder uitwerken. In afwachting daarvan kunnen organisaties met historisch rail materieel (b.v. de railmusea) nu een vrijstelling aanvragen bij ILT en daardoor blijven rijden. Mooi voorbeeld hiervan is overigens Fairtrains die weer met de 1315 kunnen gaan rijden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4741
    • Filmpjes op YouTube
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #1 Gepost op: 27 February 2023, 14:17:35 »
Sinds wanneer mocht de 1315 niet meer rijden dan?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22552
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #2 Gepost op: 27 February 2023, 14:33:35 »
Werd de 1315 niet commercieel ingezet?
Dan vraag ik me af of een vrijstelling kan worden verleend.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4741
    • Filmpjes op YouTube
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #3 Gepost op: 27 February 2023, 14:34:56 »
Klopt, eind vorig jaar nog vastgelegd.

Edit: nog wat gevonden, specifiek dat de 1315 weer de baan op mag: https://martijnvanvulpen.nl/nieuws/fairtrains-1315-mag-de-baan-weer-op/

Daar gaat het nadrukkelijk niet over een vrijstelling, maar over certificering. Wel jammer dat daar te lezen is dat de Crafter-trein niet meer tot het takenpakket behoort  :'(
« Laatst bewerkt op: 27 February 2023, 14:43:00 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18028
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #4 Gepost op: 27 February 2023, 14:43:18 »
De bewegingsruimte van museum materieel kwam in het geding door de "nieuwe" ECM wetgeving. Er komt nu toch een vrijstelling/beperktere variant voor historisch rail materieel. De Europese Wet en Regelgeving biedt hiertoe de ruimte. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zal deze variant verder uitwerken. In afwachting daarvan kunnen organisaties met historisch rail materieel (b.v. de railmusea) nu een vrijstelling aanvragen bij ILT en daardoor blijven rijden. Mooi voorbeeld hiervan is overigens Fairtrains die weer met de 1315 kunnen gaan rijden.

Hartstikke mooi maar stel je even voor als nieuwe gebruiker. Weten we met wie we van doen hebben :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Bert50

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #5 Gepost op: 27 February 2023, 15:26:48 »
Hallo Ronald, waar mag ik dat voorstellen doen? Misschien al in het kort. Ik ben treinliefhebber en dan met name van museum materieel uit het verleden. Vandaar dat ik ook het ECM verhaal zo op de voet heb gevolgd. Deze certificering zorgde er namelijk voor dat divers museum materieel niet meer kon rijden. Twee museum organisaties zouden starten met de aanvraag, maar uiteindelijk heeft historisch railvervoer Nederland een gebundelde aanvraag gedaan namens al hun leden.

Verder ben ik liefhebber van modelspoor 1:87 en dan met name Nederlands materieel.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22552
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #6 Gepost op: 27 February 2023, 15:29:03 »
Klopt, eind vorig jaar nog vastgelegd.

Edit: nog wat gevonden, specifiek dat de 1315 weer de baan op mag: https://martijnvanvulpen.nl/nieuws/fairtrains-1315-mag-de-baan-weer-op/

Daar gaat het nadrukkelijk niet over een vrijstelling, maar over certificering. Wel jammer dat daar te lezen is dat de Crafter-trein niet meer tot het takenpakket behoort  :'(

Onderaan gaat het over het recente besluit van de ILT en wordt wel gesproken over een vrijstelling Arjan.
Zo ken ik de regelgeving ook. Dergelijke Europese spoorregels kennen de mogelijkheid vrijstellingen te verlenen voor museaal gebruik. Het is aan de lidstaten om die mogelijkheid al of niet te benutten. Wil een land dat niet, dan geven ze in de regel Europa de schuld.  ;D Maar kennelijk wil Nederland dat nu wel. Ben dus alleen niet helemaal zeker of het ook kan indien een oude loc wordt gebruikt voor commerciële doeleinden, maar het zal wel als Fairtrains dat meldt.
« Laatst bewerkt op: 27 February 2023, 16:12:22 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4741
    • Filmpjes op YouTube
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #7 Gepost op: 27 February 2023, 15:35:50 »
je bent me voor Hank, leest het net ook ;-) Wilde bericht al aanpassen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4064
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #8 Gepost op: 09 March 2023, 10:55:11 »
Ik zie het draadje nu pas, maar het gaat volgens mij niet om een gehele vrijstelling.

Het is immers gewoon opgelegde regelgeving en dient het veilig vervoeren van treinen.
Moeilijk om te zeggen dat het voor museumorganisaties ineens niet zo op hoeven gaan, dan zou er morgen een ongeluk gebeuren met een museumtrein en dan is vervolgens heel de wereld in rep en roer hoe dat kan.

Uiteindelijk is er namelijk ook niks mis met het opzetten van een voldoende geborgd onderhoud systeem, iets wat voor de ECM regelgeving ook al een verplichting was maar vandaag de dag dus door een derde partij getoetst en gecertificeerd moet zijn.

Men beraad zich nu eerst wat er eenvoudiger gemaakt kan worden aan dit verhaal, dus voorlopig is er nog niks bekend over wat er precies gaat veranderen.