Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - Een verslag van de bouw  (gelezen 11648 keer)

modelbouwer_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
  • voorheen Orkhavnbanen
    • modelbouwwerk.nl
Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - Een verslag van de bouw
« Gepost op: 22 februari 2023, 17:31:52 »
Modelbouwen met een deadline is dé methode om iets ook echt af te krijgen en niet ’t gepruts na een paar weken aan de kant te gooien waarna het ergens in hoekje stof ligt te happen. Maar tegen de tijd dat de deadline nadert is van een ontspannende hobby geen sprake meer en lijkt het op werk  8). Lees maar:

Een goede vriend van mij werd binnen afzienbare tijd 60 en zijn oudste zoon B. leek het een leuk idee om de jarige te verrassen met een (werkende) modelspoorbaan. Daarom schakelde hij mijn hulp in. Over mijn eigen spoor N project ‘Gbf Unterhaltung’ had ik 8 jaar gedaan en dit plan zou binnen 4 maanden af moeten zijn dus het leek me direct een goed idee om JA te zeggen. Kleine blackout waarschijnlijk  :-\

Het moest iets worden wat een aanzet zou geven voor verdere uitbreiding, zodat de jarige er zelf verder mee aan de slag kan. Toch wilde ik wel iets maken waar meteen mee gereden kon worden. Een half afgebouwd cadeau leek mij geen leuke verrassing. Er moest eindelijk eens gereden kunnen worden met (een deel) van die verzameling rollend materieel. De modelspoorder in kwestie is een groot liefhebber van de Zwitsere spoorwegen, zowel normaalspoor als smalspoor. Maar om het voor dit project behapbaar te houden kozen we voor een smalspoorbaan, met 1 stuk gecombineerd H0/H0m spoor (Tillig 3-rail) zodat daar dan in de toekomst verder in H0 op kan worden aangesloten.

Dus eerst een plan gemaakt:



Het meeste railmateriaal namen B. en ik tijdens een stiekeme roofactie mee uit de hobbyruimte, overal lag wel wat (dat lag er eigenlijk al jaaaren) en zo verzamelde we voldoende spullen om een baantje mee te bouwen, maar weer nét niet zo veel dat het erg zou opvallen. Veel forum-lezers zullen zich hier in herkennen: Bakken vol spullen maar eigenlijk niet precies weten hoe te beginnen, of te grootse plannen en ideeën waardoor de start van zo’n gigantisch project telkens weer strand omdat het eindresultaat nog lang niet in zicht komt.

Ben uitgegaan van een baan van 230 x 90 cm, opgedeeld in 4 segmenten zodat het bij mij van zolder naar beneden kan, de auto in, en weer 2 trappen omhoog naar zijn zolder. Lekker slepen met stukken hout met wat rails dus.

Op alle zichtbare gedeeltes leggen we Bemo h0m-rails en in het schaduwstation de wat steviger geconstrueerde Peco rails en wissels. Om te kijken hoe een plat sporenplan er in 3D uitziet daarna een kartonnen maquette in elkaar geplakt en toen nog wat landschap zitten kleien (DAS-klei).





De komende tijd wil ik jullie lastig vallen met een wekelijkse update van de voortgang van dit project, kortom…. Wordt vervolgd.

Groetjes,
Vincent
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2023, 10:08:36 door Orkhavnbanen »
• Volg de_modelspoorgoeroe  😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!

Dwarsligger96

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - de voorbereiding
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2023, 17:55:17 »
Ik kan niet wachten om verdere voortgang te zien! Ben benieuwd


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2023, 18:32:04 door Dwarsligger96 »

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - de voorbereiding
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2023, 18:00:11 »

Ik was bij de "virtuele presentatie" van de baan voor onze gezamenlijke vriend en er is topwerk geleverd!

Ga dan ook zeker dit draadje over de bouw en de follow up volgen  (y)

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - de voorbereiding
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2023, 18:20:40 »
Mooi ontwerp. Eenvoud siert.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 614
Re: Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - de voorbereiding
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2023, 18:59:40 »
Vincent, Je hebt er een volger bij!   (y)
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - de voorbereiding
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2023, 22:33:29 »
Mooi baanplan, gedegen voorbereiding: en ik ben heel benieuwd of je dit echt in vier maanden gaat lukken, ik verwacht wel wat lichte stress?
(Sprak een man, die al meer dan 10 jaar bouwt aan zijn Zwitserse smalspoorbaan...  ;) )

Succes! Frans
Groet!  Frans

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15380
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - de voorbereiding
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2023, 23:21:37 »
Mooi ontwerp, ik volg!! (y)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3101
    • SpoorObjecten
Re: Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - de voorbereiding
« Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2023, 11:40:44 »
gaaf die maquette!

modelbouwer_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
  • voorheen Orkhavnbanen
    • modelbouwwerk.nl
Re: Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - hout bestellen
« Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2023, 09:57:33 »
Nu het plan er lag en er nogmaals gecheckt werd of dit hele gevaarte wel écht in de hobbyruimte zou passen kon ik bouwtekeningen voor de onderbouw gaan verzinnen. Houten constructies maken voor de modelbaan vind ik het minst interessante hobby-onderdeel, maar uitbesteden was geen optie dus zelf aan de slag.

Geen vlakke plaat spaanplaat natuurlijk (we zijn hier niet bij Omroep Max   :-*) maar een open frame constructie zodat je er ook nog een beetje soepel aan de onderzijde bij kunt. Bovendien kun je zo niet te zware en goed hanteerbare stukkies modelbaan bouwen. Zoals al eerder geschreven zijn het 4 segmenten, om het verplaatsbaar te houden, iets van 90 cm breed gaat echt niet door het trapgat passen. Vandaar dat de beide zichtbare gedeelten 60 cm diep zijn met daaraan gekoppeld nog 2 stukken van 25 diep. Oké, beetje gesmokkeld, is 27 cm geworden want smalspoor vergt niet veel ruimte maar wat extra ‘vlees’ links en rechts, voor en achter is altijd handig. Een plan op papier, wat zelfs nog in Railplan-software (Railmodeller Pro) exact met alle railstukjes is getekend, komt in de praktijk toch altijd net wat rottiger uit dan wat je bedacht had.

Maar eerst heb ik gezellig op de keukentafel even een testopstelling gemaakt wat er met dat Bemo-spul eigenlijk allemaal kan qua stijgingspercentage’s. Mijn sporenplan had een paar behoorlijke niveauverschillen Als alles in elkaar zit en de treinen blijven halverwege slippend hangen zou best jammer zijn.



Een lok met drie rijtuigen ging echt prima de helling op, en langer dan dit zou toch niet passen op dit baantje. Halverwege de cirkel (R1/straal 330mm van Bemo) is de hoogte al 5 cm boven N.E.P. (Normaal Eettafel Peil).
En doorrrr.



Schetsje gemaakt van hoe ik het voor me zag. 1 segment op 4 poten (vurenhout 44 x 44 mm) en het andere segment hangt daar aan vast en rust aan het eind op nog 2 poten.



De precieze pootconstructie was nog niet belangrijk, eerst de onderbouw van de baan zelf. Dit schetsje laat zien hoe het open frame eruit gaat zien. Door elk eind- en tussenschot te nummeren kon ik een lijstje maken met wat er nodig was.
We lieten alle platen precies op maat zagen (bij Bouwhof, Zoetermeer) uit 5,5 mm Multiplex Hardhout. Dikker plaatmateriaal is naar mijn idee voor smalspoortreintjes overdreven, en dankzij alle tussenschotten vormt het toch een stevig geheel. Berkenmultiplex is natuurlijk nog mooier, maar reteduur en het mot wel leuk blijven.





Nog veel meer tekenwerk was nodig om de contouren van de tussen- en eindschotten te bepalen. Hoe zou het berglandschap lopen en waar precies komt dan een vlak gedeelte voor het spoor. Moest meteen al flink de vaart er in zetten want op maandag werd het hout besteld, door B. vrijdagochtend bij mij afgeleverd zodat we zaterdag meteen konden beginnen met zagen, lijmen en schroeven. Je ziet het al, het avondeten nuttigen we (noodgedwongen hoor, echt waar) op de bank voor de TV. De eettafel is bezaaid met houten platen en papierwerk. Moest dus tot laat overwerken.
Tijd voor Max gemist en ook The Masked Singer niet gekeken, geen tijd voor. Jammer…  8)  :angel:

Volgende week gaan we zagen, lijmen en schroeven.
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2023, 13:37:52 door Orkhavnbanen »
• Volg de_modelspoorgoeroe  😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - de voorbereiding
« Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2023, 16:24:41 »
Interessant dit.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

modelbouwer_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
  • voorheen Orkhavnbanen
    • modelbouwwerk.nl
Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - zaagwerk, lijmen en schroeven
« Reactie #10 Gepost op: 08 maart 2023, 15:00:47 »
Zaterdag was het mooi weer en dus konden we lekker in de tuin klussen. De WorkMate werd uitgeklapt, en nadat ik eventjes keihard was uitgelachen door B. vanwege het volgens hem enorme Vintage-karakter van dit gevaarte konden we dan toch eindelijk aan de slag. Leuk hoor, een beetje lachen om mijn ouwe meuk, nou dan heb je mijn versie van de Dremel nog niet gezien (foto’s van dit schitterende, turqoise-kleurige stukje High End-gereedschap volgen over een paar weken).
Affijn, decouperen langs de door mij aangegeven zwarte viltstiftcontouren en ook met de levensbedreigende gatenzaag alvast hier en daar flinke openingen gezaagd. Handig straks voor de kabeldoorvoer en scheelt weer een paar gram aan gewicht.



Binnen een uur hadden we al een enorme bende van gemaakt. Later als ik groot ben ga ik netjes werken.



Onze waakhond Suzy werd ingezet om het al gezaagde materiaal te bewaken. Zij is van het ras Roteb-terriër*, dus eventuele onverlaten lieten het wel uit hun hoofd om er met deze spullen vandoor te gaan.





De laatste foto is van 17:30 uur, dus eind van de middag zat het frame segment 1 al helemaal in elkaar en waren er ook tussenschotten van segment 2 klaar. Lekker gewerkt, Ajeto!
Alles is met Bison D2 supersterk houtlijm bevestigd, aangevuld met wat schroefverbindingen. In de hoeken zie je wat verstevigingen van stukjes vurenhout balk, en de tussen- en eindschotten zitten ook aan de onderzijde met een plat liggend stuk multiplex verbonden.
Niet geschikt voor een kudde dolle waterbuffels (hoi Len, hoop dat je meeleest) maar stevig genoeg voor een Rhätische krokodil of een Ge 4/4 II.

Je zou dit soort modelspoorbaanhoutconstructies, als je wat meer tijd hebt, ook alleen maar kunnen lijmen met constructielijm. Maar dan moet alles 24 uur uitharden met veel lijmklemmen enzo. Kost tijd, hebben we niet.

Volgende week al een beetje voorbereidend werk aan de scenery, want houtwerk is vreselijk saai. En we doen maar wat hè, voordat de professionele timmerwereld ons helemaal gaat ‘bashen’.

*)Roteb-terriër: vuilnisbakkenras  :P - https://nl.wikipedia.org/wiki/Roteb
• Volg de_modelspoorgoeroe  😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - Een verslag van de bouw
« Reactie #11 Gepost op: 08 maart 2023, 17:19:56 »
Suzy ziet er wel heel woest uit...  ;)

Baantje:  (y)

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
  • Gotthardbahn
Re: Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - Een verslag van de bouw
« Reactie #12 Gepost op: 08 maart 2023, 21:43:40 »
Wat leuk dit Vincent. Klinkt als het baantje dat ik vorig jaar in drie maanden voor mijn vaders verjaardag heb gemaakt. Al weet ik natuurlijk niet hoe ver jij dit af krijgt. Bij mij bleef het beperkt tot rijden en ruwbouw.

Met vriendelijke groet,
Dennis

modelbouwer_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
  • voorheen Orkhavnbanen
    • modelbouwwerk.nl
Re: Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - zaagwerk en alvast wat scenery
« Reactie #13 Gepost op: 15 maart 2023, 12:57:39 »
Wederom weer de hele zaterdag staan zagen en lijmen en uiteindelijk beide segmenten op zolder gezet om beide delen te koppelen en eens te kijken of het ergens op slaat allemaal.



Je ziet mij nog net huilend wegrennen, mijn hemel, dat wordt groot .🙄 En dit is nog niet eens het
hele baantje.



Hier is ook al 1 gedeelte van het schaduwstation in opbouw, dat moet dus nog achter de constructie die je hierboven zag. Rest van het weekend besteed om het nu nogal in de weg staande ‘Unterhaltung Gbf’ weer los te koppelen en in delen op te stapelen. Zo hadden we op zolder iets meer bewegingsruimte.

Vermoeiend, al dat gezaag en geschroef, dus maar alvast een projectje starten waar je bij kan zitten. Zoals in het begin van dit draadje al beschreven hadden we uit de verzameling van de toekomstige eigenaar van deze modelbaan wat spullen ‘meegeklauwd’. Waaronder ook een KiBri doosje met brug en brughoofden. Daar in zaten ook wat 'natuurstenen' boogbrugdelen waar ik wat anders van wilde gaan maken. Dus de plastic onderdelen te grazen genomen met mes en schuurpapier om er een boogviaduct annex keermuur van te knutselen.





De losgesneden onderdelen daarna met veel stukjes styreen en lijm weer samengevoegd, goeie manier om al mijn styreenafvalstukjes her te gebruiken, wat ben ik toch duurzaam bezig.



Op de eerder getoonde maquette van karton en klei is te zien waar dit ding ongeveer moet komen, in de praktijk komt een en ander toch net wat anders uit, vandaar de gebogen vorm, dit viaduct komt net wat meer naar rechts waar ook het spoor nog in een boog ligt. Vanuit de arcaden komt dan straks een romantisch watervalletje uit de berg stromen richting de rivier aan de voorzijde.



Toen alles aan elkaar zat op de bovenrand nog een rij van afdekstenen gemaakt van 2 mm dik styreen en daarna ‘t hele ding in de primer gezet. Door zo’n laag grondverf aan te brengen kan ik goed zien waar nog wel wat plamuur moet worden gesmeerd om al te lelijke kieren weg te werken.





Alvast 1 scenery-element een soort van klaar. Alleen op de juiste kleur brengen viel niet mee, eerste poging te geel, 2e laag te grijs, daarna gewoon (lees: vloekend en tierend) weggelegd, zien we later wel.
Volgende week verder met hout, dan alle nog ontbrekende stroken aftekenen en zagen waar het spoor op komt te liggen.
• Volg de_modelspoorgoeroe  😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - Een verslag van de bouw
« Reactie #14 Gepost op: 15 maart 2023, 14:18:18 »
Het boogviaduct vind ik er best acceptabel uitzien. Niet te veel zorgen over maken. Als je alles op Vink-kwaliteit wil brengen, dan heb je aan 4 maanden niet genoeg. ;D