Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 19:51:56
Raadplaatje door henk
Vandaag om 19:41:37
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
Vandaag om 19:33:50
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 19:26:27
Sfeer op je modelbaan door Luit
Vandaag om 18:57:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Rick
Vandaag om 18:42:15
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
Vandaag om 18:24:58
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
Vandaag om 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:12:28
Ronald doet de Fork Challenge! door MOVisser
Vandaag om 17:05:01
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
Vandaag om 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:44:05

Auteur Topic: Aansturen wissels  (gelezen 8274 keer)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Aansturen wissels
« Reactie #45 Gepost op: 20 August 2024, 15:33:08 »
Een tweede iets is op decoders een inrush beveiliging (weerstand van bv 5 Ohm) voor de elco te plaatsen.

Dat is "Good Practice" en er is zelfs een norm van: https://normen.railcommunity.de/RCN-530.pdf

Ik zat er aan te denken om ook gewoon AC (sinus) niet meer te gebruiken. Dan laat ik de gelijrichter wel zitten voor DCC maar dan laat ik elco gewoon weg.

Da's niet slim. Dan krijg je vrij heftige spikes op de interne gelijkgerichte spanning... Je kunt wel met een stuk kleinere toe. En... met een 1uF Ceramic daaraan parallel.

Overigens vind ik ook, dat het voeden met AC-Trafos iets is dat uit de modelbaan middeleeuwen stamt. Veel beter een nette ( max. 60Watt ), goede, dubbelgeisoleerde schakelende netvoeding gebruiken.

Grtzz,
Karst
« Laatst bewerkt op: 21 August 2024, 13:09:27 door Karst Drenth »

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 21 August 2024, 10:18:41 »
Hi Bas

Ik begrijp de componenten keuze in je schema niet helemaal.
Je hebt 3 weerstanden die samen Rprop representeren: !K5 en daarna in serie twee weerstanden parallel: 680 en 100 Ohm. Als ik het goed bereken is je Rprop weerstand dan 1587 Ohm.

De DRV8874 is voor maximum 6A gespecificeerd. Over Rprop valt dan 6A * 455 uA/A * 1587 = 4,33V
Je hebt Vref aan 5V hangen.

Als je de DRV8874 spec leest, dan staat daar:
The internal current regulation can be disabled ....<skip> setting VVREF and RIPROPI such that VIPROPI never reaches the VVREF threshold.

Mijn vermoeden is dat je de interne stroombegrenzing internal current regulation van de DRV8874 door deze keuzes hebt uitgeschakeld, en dat je het moet hebben van de Over Current Protection dan wel thermische beveiliging van de chip. Die is natuurlijk veel te traag om Elco's op te laden.

Groet, Aiko

PS: aangepast 22 Augustus
« Laatst bewerkt op: 22 August 2024, 10:52:17 door AP3737 »

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 22 August 2024, 10:49:06 »
Hi Bas

Ik zie dat jij in wezen hetzelfde schema hebt genomen als het DCC-EX motorshield.

Ik heb nog wat verder zitten lezen in het DRV8874 Datasheet en heb ook de discussie op het TI Forum van de motorshield ontwerpers nog eens bekeken. Ik begrijp dat DCC-EX de keuze heeft gemaakt om geen gebruik te maken van Current Regulation (Hoofdstuk 7.3.3.2 van Datasheet), maar vertrouwen op OCP: OUTx Overcurrent Protection (Hoofdstuk  7.3.4.3). De DCC-EX ontwerpers noemen dat zelf de "hoodfzekering in de meterkast".

Er zitten echter wel wat verschillen tussen Current Regulation enerzijds, en OCP anderzijds.

OCP (H7.3.4.3) triggert bij minimaal 6A, en gemiddeld 10A. Als OCP triggert, dan gaat de output voor 2ms uit; daarna probeert de DRV8874 het opnieuw (bij je huidige Imode setting). Prima dus. Voorwaarde is wel dat je voeding minimaal 10A moet kunnen leveren, anders schakelt je voeding eerder uit dan de DRV8874. 10A vind ik wel veel.

Bij current regulation (H7.3.3.2) bepaal je zelf bij welke stroom de DRV8874 uitschakelt. Dat kan dan bv. 5A zijn. ALs je voeding bijvoorbeeld geen 10A kan leveren, maar wel 6A, dan lijkt current regulation een betere keuze. Een ander verschil is dat de DRV 8874 niet, zoals bij OCP, na 2 ms weer inschakelt, maar na 25uS (bij jouw instelling van iMode). Dus dat is veel sneller, en voor het opladen van condensatoren waarschijnlijk veel effectiever.

Ik vermoed dat de DCC-EX ontwerpers voor deze aanpak hebben gekozen, omdat ze ook de 60mA van het Ack signaal nog willen decoderen, en de ADC in de 328/2560 "slechts" 10 bit resolutie heeft.

In mijn ontwerp doe ik anders. Ik gebruik wel current regulation (5A), en laat de microcontroller op 3A uitschakelen, maar pas na enige honderden 100ms. Ook gebruik ik DxCore processoren, die (zoals veel moderne processoren) 12 bit resolutie hebben. Verder gebruik ik voor de ADC de DxCore interne referentiespanning, zodat ik vrij ben in de keuze van Vref (dat zou je bij de 328 ook kunnen doen, maar de DCC-EX ontwerpers kiezen daar blijkbaar niet voor, waarschijnlijk om het ontwerp zo generiek en uitwisselbaar mogelijk te houden).

Groet Aiko

bask185

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 22 August 2024, 12:27:48 »
Citaat
Voorwaarde is wel dat je voeding minimaal 10A moet kunnen leveren
Of je moet meer capaciteit er achter hebben zitten dan in je baan  ;D. Kan ik wel eens een keertje proberen. Grote elko over de voeding zetten, kijken of dat het verschil uitmaakt. Als de voeding het trekt dat ding op te laden  ::)

Citaat
In mijn ontwerp doe ik anders. Ik gebruik wel current regulation (5A), en laat de microcontroller op 3A uitschakelen, maar pas na enige honderden 100ms
Dit deed ik vroegah ook met een good ol' L298  ;D. Je verliest wel iets van 3V ofzo bij belasting, maar die wel stouwde lekker door. Ik miste daar wel de current limiting. Ik zag een kortsluiting op het spoor terugkomen in de wegzakkende helderheid van het scherm van de multimaus  :-X iets met spanningsdip

Ik kan opzich nog wat weerstandjes vervangen, voor nu zal het geen verschil maken. Ik heb nu simpelweg 2 draden onder de DC jack gezet om de decoders te voeden. Voor volgende centrale neem ik dat mee in de vorm van extra kroonsteentjes.

Ik wil eerst echter nog een trein of een paar laten rijden met de centrale. Een van de handregelaars die ik maak is ook operationeel. Ik wil uiteindelijk ook een centrale met een aparte h brug voor accessoires en en aparte H brug voor treinen. Uiteraard ook met programmeerspoor enzo.

Ik heb ook nog een tiental centrales zonder USB liggen. Die had ik oorspronkelijk bedoeld voor dit doeleind. Het debuggen van de DCC pakketjes zonder USB was iets lastiger. Die andere centrale gebruikt een drv8870 met Vref op 1.5V. Die had dus exact hetzelfde probleem. Maar nu ik weet wat de oplossing is (apart voeden van decoders) is deze misschien ook g'woon OK. ::). En ook leuk voor een 'start setje' centrale + regelaar + 2 LoPi's  :angel:   

Citaat
waarschijnlijk om het ontwerp zo generiek en uitwisselbaar mogelijk te houden)
Ik snap wel meer keuzes niet van ze. Ze zijn meer gebrand geweest op een perfect arduino style shield dan om een goede makkelijke treinbooster te maken. Als je kijkt naar al die vage logic gate IC's, exotische weerstanden, 20+ soldeerpads, 3V3 compatibliteit. En ze moesten perse een stapelbaar shield maken. Wat is er mis met 2 boosters side by side?

Waarom hebben ze hun parade paartje niet meteen voorzien van een I2C eeprom? Als je nu iets wilt veranderen aan een servo stand of een actie ofzo, moet je source code aanpassen en opnieuw een binary bakken. Terwijl ze wel gewoon een telefoon app gemaakt hebben. Ik denk dan, bewaar die servo standen op een i2C eeprom ofzo? S88n aansluitingen met alle DIY projecten van dien, had dat ding ook niet misstaan. Aansluitingen voor die ESP dingen? (of zit dat er al op?)

Ze hadden op zijn minst er ook een 5V buckconverter op kunnen zetten  om die PCA9685 servo dingen te voeden die ze zo graag gebruiken.

Dat project van ze doet niet meer WiFi mee compileren voor een UNO omdat het programma geheugen anders te vol is. Denk je: goh leuk, een uno, dcc ex shield en een esp en ik kan rijden.

En als ze er geen UNO style shield van gemaakt hadden maar gewoon een simpel ding die je met jumpers mag bekabelen, wordt dat ding 50% goedkoper te maken. Ze raden tegenwoordig ook 'professionele' dure shield headers aan omdat die sketchy dunpotige dingen onbetrouwbaar bleken.  Ik vind 40$ best veel voor wat het is. Maar dat is mijn mening. Ze kunnen imo beter een kant en klare centrale ontwerpen. In plaats van 3V3 en 5V te ondersteunen, kies je gewoon een goede chipset and be done with it. Maar dan verlies je wel een beetje het DIY idee uit het oog  ::) Zullen ze daar nu keuze stress hebben?

Goed, waar ging dit topic ook alweer over?  ;D

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 23 September 2024, 23:39:51 »
Er was een kleine wijziging in Age's plannen gekomen. In Stroe hadden we het er over. De niet-gepolariseerde wissels worden vervangen door wel gepolariseerde wissels. De standaard OS-ServoDriver Mk2, mijn oplossing voor servo-aangedreven gepolariseerde wissels (de groene print) was niet helemaal geschikt omdat die geen gescheiden ingang had voor de puntstukken. En met 2 DCC bussen is dat wel nodig.

De Mk2 is daarom redesigned voor een gescheiden puntstuk ingang (zwart). Hiermee is de decoder o.a. ook geschikt voor analoge banen. En ik heb mijn nieuwe plugbare 'screw terminal' idee uitgerold.

Dan was er nog het puntje van een dwergsein. Er komen ook 2 NS dwergseinen op de module. De wens was om ze laten mee te hobbelen met een bepaalde wissel. Nu kon dat natuurlijk wel via een decoder, maar waarom duur doen als het makkelijk kan.

In grote lijnen: De seinen kunnen worden aangesloten op het punstuk relais. Dit schema is niet helemaal compleet, er misschien nog antiparallel diodes (of een gelijkichter, moet ik nog even bekijken).

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)