Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nu te koop: pantograaf type BBC en type Metropolitan Vickers (schaal H0) door EFM
Vandaag om 22:39:25
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:04:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:41:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Erik01
Vandaag om 21:24:43
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 21:18:22
US diorama in H0 door RetroJack
Vandaag om 21:15:46
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
Vandaag om 21:11:44
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 20:43:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:57:46
Roco 2025 door Arjan6511
Vandaag om 19:40:58
Modelbaan Beltheim. door Frits C
Vandaag om 19:37:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:17:59
NZH A 1001 - 1004 door Hans Reints
Vandaag om 19:16:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
Vandaag om 18:40:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 18:12:08
Ronald doet de Fork Challenge! door MOVisser
Vandaag om 18:11:16
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 17:33:04
20 toen door Arjan6511
Vandaag om 17:26:19
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 17:14:47
Telefoonnummer Conrad......... door astrantia
Vandaag om 16:22:05
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 15:53:14
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 15:46:35
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:27:56
S88n bus splitsen door Montanbahn
Vandaag om 14:00:06
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 13:51:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 13:47:16
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:13:41
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
Vandaag om 13:00:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door dh3201
Vandaag om 12:54:44
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Eric v C
Vandaag om 12:04:51
  

Auteur Topic: US dieselmaterieel H0  (gelezen 12224 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4970
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #60 Gepost op: 28 January 2023, 12:33:33 »
Door dit draadje, moest ik weer de film under siege 2 kijken die ze op netflix gezet hebben ::)



Je moet alleen de laatste 5 minuten van die film niet zien  ;D Iets met 6 lokomotieven die een ravijn in storten  :'(
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 17776
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: US dieselmaterieel H0 straks nu nog 0
« Reactie #61 Gepost op: 28 January 2023, 13:27:11 »
Hierbij een plaatje van één van mijn NS GP60s in 1:48.

Volgens mij is die zeker niet beter gedetailleerd dan die H0 loks van ScaleTrains.


Niet te vergelijken, de Atlas GP60 is gewoon heel anders gebouwd als de H0 Scaletrains. Atlas 0 is veel metaal met een minder deel kunststof.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #62 Gepost op: 28 January 2023, 21:11:30 »
Voor de Liefhebbers van Noord Amerikaanse modeltrein en.

Ik was dit weekend nog in een lokale treinen toko. En volgepakte “winkel” met zoveel locomotiven dat als je Canadese lok zoekt en je kunt hem niet vinden dan heb je waarschijnlijk pech. De ene volle vitrine na de andere en dozen vol met rolling stock.

De foto’s tonen slechts een klein gedeelte

Arjan





« Laatst bewerkt op: 29 January 2023, 05:06:26 door ArjanB »

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #63 Gepost op: 28 January 2023, 21:29:43 »
Welke winkel is dit? Otter Valley misschien? Want die heeft een hele grote voorraad.
Ik woon op 10 min afstand van de Trainshop in Santa Clara (California) en daar staan ook wel leuke modellen in de vitrines.

Groeten,
Lolke

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #64 Gepost op: 28 January 2023, 21:39:24 »
Dit is Van Horne in Laval, Qc in de Montréal area


RonaldEU-AM

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #65 Gepost op: 29 January 2023, 08:42:27 »
@Lolke en @Arjen LOL. Ik denk dat jullie daar meer problemen hebben met Nederlandse of Noorse modellen te vinden

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #66 Gepost op: 29 January 2023, 22:13:07 »
Als ik het nu goed zie, hebben we een wereldomspannend draadje?  ;D

Op basis van jullie input heb ik een aardig begin voor het vinden van rollend materieel.
(ook nog maar 30 wagens besteld bij ScaleTrain trouwens).

De volgende vraag wordt nu:

Wat kunnen jullie adviseren voor geschikt railmateriaal?
Het gaat dus om 2-rail bedrijf waarbij ik vooral flexrails zal gebruiken en een paar slanke enkelvoudige wissels, rechts en links. Bedrijfszekerheid staat voorop.

In 0 gebruik ik voor mijn 1:48 baan de rails van Atlas met wissels 1:7.5 maar die laatste zijn niet echt degelijk uitgevoerd en enigszins ontsporingsgevoelig.

Wat zijn jullie ervaringen?

grt

HJ


modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #67 Gepost op: 29 January 2023, 22:27:47 »
@Lolke en @Arjen LOL. Ik denk dat jullie daar meer problemen hebben met Nederlandse of Noorse modellen te vinden
Daarom koop ik al mijn spullen ook online. Mijn laatste aankoop in een winkel was tijdens de zomervakantie, een goederenwagen bij Treintje Oost en een Noorse loc bij NMJ in Oslo.

Groeten,
Lolke

shay59

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #68 Gepost op: 29 January 2023, 22:44:29 »
Op mijn baan gebruik ik code 83 van PECO. Dat is railmateriaal speciaal voor de US-rijders.
Er zijn - voor mij althans - voldoende modellen wissels beschikbaar en het materiaal ziet er goed uit, is bedrijfszeker en in het algemeen ook in Nederland goed verkrijgbaar.

PECO is voor mij "the way to go"
Met andere merken rails heb ik zo goed als geen ervaring.

Groet,
Fredy Coenen

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 17776
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #69 Gepost op: 29 January 2023, 23:01:37 »
Als Fredy; Peco 83 als je echt begint, meer dan goed railmateriaal en speciaal voor de US rijders ontwikkeld.

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #70 Gepost op: 31 January 2023, 14:26:22 »
Even zitten kijken maar dat Peco code 83 is echt perfect voor dit concept.
Wist niet dat dat bestond.
Ik had in het verleden code 75 streamline van Peco maar dit is dus echt anders.
Ruim programma aan wissels en kruisingen.
Bijvoorbeeld dat Y-wissel, geinig om die in het baanplan op te nemen, echt iets des US.

Mijn bedoeling is om ook geheel automatisch te rijden in de toekomst.
Welke wisselaandrijvingen kunnen jullie dan adviseren?
Ik ben niet zo gecharmeerd van servo-aandrijvingen, maar wellicht is dat in H0 anders?

grt
HJ

modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6152
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #71 Gepost op: 31 January 2023, 15:48:56 »
Hier nog een USA~fan!
Maar ik heb niet zoveel materieel en rij meest "NederDuits"  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

shay59

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #72 Gepost op: 02 February 2023, 22:40:48 »
Als het om een motorische aandrijving gaat, heb ik positieve ervaringen met Tortoise. Die heeft ook twee extra omschakelcontacten voor bijv. puntstukpolarisatie.

Een aantal van mijn wissels stel ik handmatig/mechanisch dmv een in de voorzijde van mijn baan ingebouwde trekstang icm een schakelaar voor het ompolen van het puntstuk. Merk " eigenbouw".  Werkt simpel en betrouwbaar (geen extra bedrading/voedingen/decoders etc.) en voldoet voor mij prima.
Een commerciële variant daarop is  de Blue Point Turnout Controller. Daarmee heb ik echter geen ervaring.

Groet,
Fredy Coenen

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #73 Gepost op: 09 February 2023, 23:00:27 »
Hey Fredy,

Ja met mechanische aandrijvingen heb ik ook ervaring. Zeker in de grote schalen waar je vaak banen hebt met relatief weinig wissels is dat prima. Maar mijn doel dit keer is een volledig computergestuurde baan.
Dan ontkom ik niet aan elektrische wisselaandrijvingen.
Iets met een dcc decoder en een motortje denk ik dan.
Peco maakt zelf ook aandrijvingen dacht ik maar zijn die handig in gebruik? En kunnen die van een decoder voorzien worden?
Who knows?

grt

HJ


modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

shay59

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #74 Gepost op: 09 February 2023, 23:24:20 »
Hallo HJ,

Uit vroeger tijden in mijn spoor N-periode ken ik de PECO PL-10E wisselaandrijving die naar ik meen voorzien kon worden van los verkrijgbare omschakelcontacten. Dit berust echter op de werking van een relais. De rijrichting wordt veranderd doordat het relais wordt omgeschakeld. Dit gaat soms gepaard met een flinke "klap" van de tong maar functioneerde bij mij altijd redelijke betrouwbaar. Het geluid vond ik niet bezwaarlijk. 

Nu is er ook de PL-1000. Dit is voor zover ik begrijp een echte motor (ervaring hiermee heb ik echter geen) die kan worden gebruikt in combinatie met de PL-1005 dubbele microswitch. En of ze van een decoder kunnen worden voorzien, weet ik ook niet. Wellicht kun je navraag doen bij PECO.
 
Groet,
Fredy Coenen