Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kortsluiting bij wissels door Mark D.
Vandaag om 15:59:56
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 15:50:22
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
  

Auteur Topic: Kritiek op bakken kritiek ofzo  (gelezen 1964 keer)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Kritiek op bakken kritiek ofzo
« Reactie #15 Gepost op: 16 januari 2023, 09:27:35 »
Daan, eigenlijk is het heel simpel:
Je blijft maar bakken kritiek geven op Exact-Train,  maar er zijn inmiddels meer spelers op de markt voor de ICR, op dit moment dus 4.
We hebben 10 jaar alleen LS-Models gehad die alleen maar met gelimiteerde oplages kwam.
Nu hebben we Piko, PB-Models en Exact-Train er nog bij.
Bevallen he de Exact-Train ICR's he niet, kun je switchen naar een andere aanbieder.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5827
Re: Kritiek op bakken kritiek ofzo
« Reactie #16 Gepost op: 16 januari 2023, 09:39:01 »

Ik weet niet waar je herhalende reacties ziet....


Deze post bijvoorbeeld, je gaat maar door. Je begint weer opnieuw met te melden dat je in een vroeg statium met E-T contact hebt gehad... bla... bla.... bla..... en voorts deel je ook nog even uit naar het 3railforum?

wke

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Kritiek op bakken kritiek ofzo
« Reactie #17 Gepost op: 16 januari 2023, 09:44:07 »
Als ik een hoge prijs moet betalen, mag ik ook hoge kwaliteit verwachten!
Er is hier en in de rest van Nederland héél veel expertise aanwezig, die in veel gevallen kosteloos beschikbaar is als informatiebron.
Als je vervolgens als fabrikant nog steeds modellen maakt met duidelijk vermijdbare/voorkombare fouten/afwijkingen, dan is kritiek daarop m.i. niet meer dan terecht en een duidelijk geval van 'eigen schuld, dikke bult'.

Hier wil ik (tegen beter weten in, ik bemoei me niet graag in dit soort discussies...) toch even op inhaken. Ik zie opmerkingen van deze strekking de laatste tijd wel vaker op het forum langskomen.

Allereerst, ik geloof 100% in de (vaak uit pure interesse, persoonlijke) expertise en diepe kennis die leden op dit forum hebben over treinen. Ik lees dit daarom graag omdat ik er graag van leer. Dus petje af daarvoor en graag, blijf doorgaan!  :) Het is allemaal enorm interessant voor mensen als ik, die treintjes gewoon leuk vinden in zich nooit echte verdiept hebben in de details daarvan. Zo kan ik mondjes maat toch mijn kennis over treinen uitbreiden.

Ik zie dan ook in deze context vaak de wil van deze experts dat ze hun kennis graag willen deze met de fabrikanten om de modellen beter te maken. Vaak zonder enige vorm van compensatie (behalve de beschikbaarheid van betere modellen, natuurlijk  ;D). Maar ik heb wel het idee dat er een beetje een ontkoppeling is van weten hoe het origineel is en het maken van een model.

Een fabrikant probeert niet alleen een zo accuraat mogelijk model te maken, maar het ook te maken tegen een prijs die het betaalbaar houd en dat het model ook bedrijfszeker is. En die prijs wordt niet alleen bepaalt door hoeveel techniek en losse onderdeeltjes er in het model zitten. Die prijs zit ook in het

  • maken van constructie tekeningen
  • het controleren daarvan
  • de bedrijfszekerheid van de modellen onderzoeken
  • het uitzoeken van kleuren en bedrukkingen
  • het controleren van kleuren en bedrukkingen
  • het uitzoeken van betrouwbare reproduceerbaarheid de bedrukking
  • het produceerbaar maken van de constructie
  • het controleren van de geproduceerde modellen
  • het controleren van de bedrijfszekerheid van de geproduceerde modellen
  • de onderhouds vriendelijkheid van de modellen
  • de oplage grote goed inschatten om schaalbaarheids kortingen te kunnen bereiken

Een fabrikant moet veel zaken afwegen om een model te kunnen produceren. Het is een beetje kort door de bocht om dan als klant simpel te zeggen "dit was toch vermijdbaar?". Er zit altijd meer achter dan simpel een onwil om iets goeds te maken. Er vergeet niet: "perfection is the enemy of good enough". ;)

Dat gezegd hebbende, worden er natuurlijk ook wel slechte keuzes en fouten gemaakt. Hoe daarmee omgegaan wordt, is een ander verhaal. Maar lang niet iedere tekortkoming/teleurstelling is een resultaat van "blijkbaar willen ze geen geld verdienen" or juist "blijkbaar gaat het alleen om het geld, niet de passie voor de modelwereld".

Even twee voorbeelden van dit soort opmerkingen (zonder bron, want het doet er niet toe wie het origineel geschreven heeft en ik wil niemand specifiek zwart maken):

"Ik heb al meerdere keren aangegeven wat niet klopt en ze hebben er niets mee gedaan."
Ja, want misschien het is allemaal niet zo eenvoudig als je denkt om dat aan te passen. Onthoud dat een aanpassing mogelijk alle punten die ik hierboven genoemd heb aanraakt en het dus duurder kan zijn om aan te passen dan hoe het zich zal terugverdienen als het model al uit is en de productie op gang is. Heel jammer dat er dan iets niet correct is aan het model, hopelijk worden lessen geleerd die toekomstige modellen beter maken. Maar zie het niet als persoonlijke aanval dat je "genereerd" wordt.

"Voor deze prijs verwacht ik perfectie."
Leuk dat je dat verwacht, maar wellicht is het helemaal niet realistisch om voor x bedrag perfectie te verwachten. De wet van diminishing returns gaat hier een grote rol spelen. Hoe meer detail en realisme, hoe duurder potentieel. Onthoud dat er altijd meer overwogen wordt dan enkel zo accuraat mogelijk te zijn, ergens moet iets ingeleverd worden.

tl;dr:
Ik vind het wat jammer dat de enorme weldaad aan kennis hier soms wordt beschouwd als "ongetapt potentieel" voor de fabrikanten en dan vervolgens ook nog eens verontwaardiging is als fabrikanten keuzes maken die ten kosten van realisme gaan.

/rant

Mijn excuses, dit moest ik even kwijt, please continue with your day...
Groeten, Wouter.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4501
Re: Kritiek op bakken kritiek ofzo
« Reactie #18 Gepost op: 16 januari 2023, 09:45:58 »
Deze post bijvoorbeeld, je gaat maar door. Je begint weer opnieuw met te melden dat je in een vroeg statium met E-T contact hebt gehad... bla... bla.... bla..... en voorts deel je ook nog even uit naar het 3railforum?

Ik ga hier off-topic niet met je op in. Ik stuur je wel een PB.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3840
Re: Kritiek op bakken kritiek ofzo
« Reactie #19 Gepost op: 16 januari 2023, 10:02:31 »
Maar dat is dus het hele probleem, beste Daan. Ben geeft het aan, het wordt door gebruikers ervaren als een kruistocht,  als azijnzeikerij. '50 pagina's' herhalen dat ET er toch echt naast zit en als je dat niet ziet......

Iedereen mag hier, zelfs ongefundeerd, zeggen wat hij ergens van vind. Maar als die mening 30 keer voorbij komt, dan wordt het vervelend. We weten het wel, wat JIJ ervan vindt. En dan kan je zeggen "dan lees je eromheen', maar in mijn zoektocht naar informatie kom ik jouw mening steeds tegen, en dan wordt het vervelend.

Dat is NIET wat we willen. Onafhankelijk, ja. Kritisch, zeker. Maar voordat je als negatief wordt bestempeld, ben je echt een bepaalde fase verder.

Maar goed, ik denk dat ik kan praten als brugman denk ik. Via PB wil ik wel verder discussieren als je wil.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Kritiek op bakken kritiek ofzo
« Reactie #20 Gepost op: 16 januari 2023, 10:24:23 »
Klopt wat je schrijft wke en ik ben het dan ook vrijwel geheel met je eens  :)

Natuurlijk moeten er concessies worden gedaan om een goed seriematig model met een goede prijs/kwaliteit verhouding te ontwikkelen, maar; en dat bedoel ik nu even algemeen en niet specifiek doelend op E-T, er worden met regelmaat gewoon dingen gedaan die binnen de door jouw genoemde kaders gewoon te voorkomen zijn door beter luisteren, beter kijken en wellicht ook gebrek aan controle/beoordeling door personen die iets verder van het proces af staan naar mijn mening.

Misschien is het wel een algemeen iets, als ik bijvoorbeeld kijk naar het niveau van vele vertalingen/ondertitels op tv bijvoorbeeld dan heb ik géén idee waar die mensen mee bezig waren het moment van het vertalen en of ze überhaupt wel wisten wat ze aan het vertalen waren.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

VvKan

  • Gast
Re: Kritiek op bakken kritiek ofzo
« Reactie #21 Gepost op: 16 januari 2023, 10:37:51 »
Misschien is het wel een algemeen iets, als ik bijvoorbeeld kijk naar het niveau van vele vertalingen/ondertitels op tv bijvoorbeeld dan heb ik géén idee waar die mensen mee bezig waren het moment van het vertalen en of ze überhaupt wel wisten wat ze aan het vertalen waren.
G . . gle Translate (of een andere vertaalprogramma)  plus een flinke portie duurbetaalde gemakzucht.
Kijk bijvoorbeeld ook maar naar ons aller geliefde Catawiki:
Elektrische locomotief ( is een diesel-elektrische, dus door de modelspoorder een diesel locomotief genoemd) met passende 4 auto's..   (want een wagon is tenslotte een car is toch een auto,   toch ?).
Of lees eens een gerenommeerde krant (diverse soorten, hebben het allemaal).  Tenenkrommend.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3216
    • nederlof.net
Re: Kritiek op bakken kritiek ofzo
« Reactie #22 Gepost op: 16 januari 2023, 10:39:47 »
Interessante discussie.
Ik ben het helemaal eens met de bijdragen van Martijn
Ik maak ook weleens reclame voor forums en meestal hoor ik toch wel dat die gezien worden als plaatsen waar vooral kritiek geleverd wordt.
Nu is dat gelukkig zeker niet helemaal waar. Ja, er wordt dus zeker kritiek geleverd maar gelukkig nog meer zinvolle informatie. Maar feit is wel dat veel mensen vooral de kritiek zien.

@wke: ook mooie bijdrage  (y)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4851
  • Modelspoor is emotie...
Re: Kritiek op bakken kritiek ofzo
« Reactie #23 Gepost op: 16 januari 2023, 10:41:39 »
Het is, weet ik uit eigen ervaring, dat fabrikanten ZELF mensen zoeken waarmee ze in zee gaan om documentatie te zoeken over te ontwikkelen nieuwe modellen. Die weten ook niet alles dus die maken gebruik van hún netwerk. En daar blijft het dan bij. Het is, om zo te zeggen, MENSENWERK. En iedereen doet daar z’n stinkende best om mee te denken en op die manier tot een mooi resultaat te komen. Wanneer alle info is doorgegeven aan de fabrikant is het afwachten wat er met de aangeleverde info gebeurt. Vaak valt dat mee, soms valt dat tegen. Op het moment dat er handmonsters (eigenlijk pré-productie modellen) verschijnen is het vaak al te laat om wijzigingen aan de kap te laten aanbrengen. Mogelijk nog wel in het artwork maar dat is ook afhankelijk van de lijntjes die men heeft met de fabriek.

Ik schrijf dit omdat een heleboel mensen op dit forum hoogst verontwaardigd zijn omdat zij info aan een producent hebben gegeven waar, in hun ogen, niets mee gedaan is en daar dan hoogst verontwaardigd over zijn. Als je niet in zo’n clubje zit, heb dan niet het idee dat er met jouw info, hoe goed bedoeld ook, iets gedaan kan worden omdat het stomweg te laat is daarvoor. Je kunt hopen dat je info voor een (mogelijke) volgende batch gebruikt gaat worden, maar ook hier geldt weer het verhaal van de beste zeelui etc, Nederland heeft 15.000.000 bondscoaches en zo verder. Gebruik je energie voor het bouwen van je modellen en als een model je niet aanstaat: laat het dan staan en koop het niet. Maar probeer in ieder geval stemmingmakerij te voorkomen…

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5827
Re: Kritiek op bakken kritiek ofzo
« Reactie #24 Gepost op: 16 januari 2023, 10:54:52 »
Ik ga hier off-topic niet met je op in. Ik stuur je wel een PB.

Ik wil geen PB en ik ga er al helemaal niet op reageren.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Kritiek op bakken kritiek ofzo
« Reactie #25 Gepost op: 16 januari 2023, 11:40:02 »
Ik wil geen PB en ik ga er al helemaal niet op reageren.

Hier hetzelfde liedje,  ook bij mij blijft hij hameren om zijn gelijk te krijgen.
Ik denk dat we kunnen blijven reageren,  maar het is waarschijnlijk tevergeefs.
We kunnen beter onze energie in positieve dingen steken.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3216
    • nederlof.net
Re: Kritiek op bakken kritiek ofzo
« Reactie #26 Gepost op: 16 januari 2023, 13:00:00 »
Maar de markt op internet is blijkbaar wel weer zo groot dat een PB Models er een handel op kan drijven. En ongetwijfeld zullen er ook nog heel veel mensen zijn die dit niet kennen en geen FB hebben. Op een beurs hoeft ook geen representatieve afvaardiging te lopen van de markt. Dus nogmaals, hoe groot die getallen daadwerkelijk zijn, is lastig in te schatten.

Hier nog ff op terugkomend: PB is nog een heel jong bedrijf. Of ze echt op de internethandel kunnen drijven zal de tijd uitwijzen.
Ze hebben nog maar 1 model(serie) uitgebracht, het is nog te vroeg om dat te concluderen.

Let op: puur feitelijk, ik heb niets tegen (of specifiek voor) op PB, ET of welk bedrijf dan ook.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Kritiek op bakken kritiek ofzo
« Reactie #27 Gepost op: 16 januari 2023, 13:19:48 »
Zucht. ::) :'(

Hier helpt zelf een drankje met honing en suiker niet om de zure smaak weg te werken. :-\
Mvg.

Cor

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3216
    • nederlof.net
Re: Kritiek op bakken kritiek ofzo
« Reactie #28 Gepost op: 16 januari 2023, 13:27:32 »
Mijn reactie is niet zuur bedoeld hoor.
Wat ik al aangaf: ik heb niets tegen welke fabrikant dan ook. Maar ik vind het nog te vroeg om te stellen dat PB op alleen internethandel kan blijven drijven.
Misschien concluderen ze na een paar modellen wel dat dat alleen niet voldoende is en dat ze ook via de detailhandel gaan verkopen. Prima toch?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Kritiek op bakken kritiek ofzo
« Reactie #29 Gepost op: 16 januari 2023, 13:59:13 »
Zure reacties, forum-flooding, Fabrikant dissen....

Pfff vroeger hadden we geen PB's om het er nog even over te hebben... toen loste we het zo op  ;)

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.